|
Auteur |
Bericht |
 |
|
|
|
|
|
|
LDs: pffftt...
|
| Dromen en multitasken |
Geplaatst: Di 25 Mei, 2004 |
|
|
Na een paar dagen hebben nagedacht, vroeg ik mij af of het mogelijk is om rechtstreeks van compleet wakende status, een droom in te stappen.
Technisch (of biologisch ) gezien, zou het niet mogelijk zijn omdat we een aantal beta golven (of delta, whatever ) moeten produceren voordat we in slaap kunnen vallen.
Dus toen vroeg ik mij af, is het echt een noodzaak om te slapen voordat je begint met dromen?
Om te kunnen dromen moet je niet afegeleid worden. Als je lekker ligt te dromen, dan gaat het toch behoorlijk fout als je wekker afgaat bijvoorbeeld. Dus het grootste probleem van dromen terwijl je wakker bent, is de realiteit, je omgeving.
De truuk is dus om niet meer bewust te zijn van je omgeving (dus eigenlijk niet lucide). Alleen om die manier kan je ongestoord dromen.
De enigste manier die ik kan bedenken waarbij je niet bewust bent van je omgeving, is als je diep in gedachten bent.
Denk nu bijvoorbeeld maar eens aan je dorp of stad. Wat 'zie' je nu? Ja, mogelijk een straat of een ander beeld van je dorp/stad.
Alleen het beeld blijft niet en het is zeker niet een helder beeld.
Maar let nu eens goed op! Als je ergens aan denkt en daar een beeld bij probeert te krijgen (krijg je automatisch), ben je dan nog bewust van je omgeving? Ja en nee. Je weet nog steeds waar je bent en hoort ook nog wel mensen praten ofzo. Maar zie je ook waar je naar kijkt? Doe je iets met het beeld dat je ontvangt?
In mijn geval niet. Ik heb lang geprobeert een landschap in te beelden en tegelijk naar een boek te kijken of gewoon de muur. Het resultaat: ik kan maar 1 ding gelijk zien.
Hoe dieper je in gedachten gaat, des te minder je bewust bent van je omgeving, dus des te meer je gedachten beeld gaan krijgen.
Is dit een vorm van slaap of is dit gewoon het begin van een wakkere droom?
Het lukt mij in zo verre om dingen te zien, maar zodra ik zeg maar 'bewust' probeer te worden, word ik net zoals bij een mislukte poging van WILD, wakker. Alleen in dit geval word ik niet wakker, maar 'bewust' van m'n omgeving en is het beeld weer weg.
Het grappige hiervan is dat je onbewust dingen kan doen terwijl je diep in gedachten bent. Zo kan je bijvoorbeeld aan het eten zijn of zelfs reageren op iemands reactie (al zal het niet echt een geweldig antwoord zijn ). Het is dus niet helemaal hetzelfde als meditatie.
Opzich is beeld dus te krijgen, maar is het gevoel ook te krijgen? Daarvoor zou je dus heel wat voor moeten oefenen denk ik. Aangezien je 'tast' een van je belangrijkste zintuigen is. Niet zo makkelijk uit te schakelen dus, laat staan te veranderen.
Het 'gevoel' is eigenlijk bijna het enige verschil tussen diep nadenken (fantaseren, whatever) en een droom. Als je het gevoel van een droom weg haalt, dan is het net namelijk net zo nep.
Het lijkt mij interessant om hier mee te experimenteren, alleen heb ik weinig tijd ervoor.
Heeft iemand hier ideeen over?
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
TaZPlaneswalker
 |
|
|
|
Berichten: 1791 Lid sinds: 13-7-2003 Laatst gezien: 16-10-2006
LDs:
|
| :) |
|
|
Doet me een beetje denken aan staren. Je kijkt ergens naar maar ziet het niet, omdat je gedachten totaal ergens anders zijn.
Interessant, ik ga hier de komende dagen op letten
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
Zeker! Zeker!
Ik heb het op mijn werk vaak, dat heb ik al in een ander topic gepost. Ik "zink" dan weg in gedachten (Beetje als dagdroom) en merk dan veel minder dan mijn omgeving. Als ik dan door een hard geluid ofzo weer bewust ben, ben ik met mijn werk ineens een heel eind verder. Dit staat hier op het forum ook wel bekend als "de automatische piloot". Op die momenten kan ik hele discussies met mezelf houden, en kan ik ook best goede ideeën krijgen.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Precies
Wat mij gister nacht opviel, is dat we bij een droom meestal het beeld voor ons zien, dat je zeg maar door je ogen heen kijkt. Zelfs in 3rd person view zien we het eigenlijk nog door onze ogen.
Als je nadenkt, dan is dat niet het geval. Als je aan iets denkt, dan zit dat ergens achter in je hoofd en zeker niet voor je ogen. Misschien is de truuk om je gedachten te visualiseren voor je ogen?
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
Btw, als je heel erg op iets concentreert, bijv. een boek, gebeurt er IMO ongeveer hetzelfde als wanneer je "dagdroomt" of hoe je dit wilt noemen. Lijkt er iig sterk op.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dat is idd zo
Hmm zou je als je een boek leest ook bewust de zinnen lezen? Ik visualiseer automatisch wat er gebeurt, maar zou dat tegelijk met het lezen gebeuren? of er na?
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
|
LDs:
|
|
|
|
ik heb toevallig net voor school nog gelezen voor nederlands, en als je (ik tenminste ) een regel half hebt gelezen visualiseer je je de situatie zoals beschreven, en naarmate je verder leest, verandert hij, maar wat ik niet snap is hoe je je op de regels concentreert en dan toch diep genoeg wegzinkt om die 'film' van t verhaal te zien...
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
Geplaatst: Wo 26 Mei, 2004 |
|
|
Ik denk, dat je BEWUSTZIJN weg zakt, en de 'film', zoals jij het noemt, kan zien, terwijl je ONDERBEWUSTZIJN de regels door leest, ze omzet in beelden, en ze aan het bewustzijn geeft.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
Zo zou je het kunnen noemen. Als ik een boek lees, zie ik het als een film voor, terwijl ik gewoon door lees.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
|
LDs:
|
|
|
|
| Gerret schreef: |
|
Ik denk, dat je BEWUSTZIJN weg zakt, en de 'film', zoals jij het noemt, kan zien, terwijl je ONDERBEWUSTZIJN de regels door leest, ze omzet in beelden, en ze aan het bewustzijn geeft. |
dus eigenlijk ben je niet echt meer woord na woord aan t lezen, maar lees je half onbewust toch door, in beeldfragmenten als het ware?
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
| Nightmare schreef: |
| Gerret schreef: |
|
Ik denk, dat je BEWUSTZIJN weg zakt, en de 'film', zoals jij het noemt, kan zien, terwijl je ONDERBEWUSTZIJN de regels door leest, ze omzet in beelden, en ze aan het bewustzijn geeft. |
dus eigenlijk ben je niet echt meer woord na woord aan t lezen, maar lees je half onbewust toch door, in beeldfragmenten als het ware? |
Hmm, zou kunnen... misschien kun je er als je wat leest er eens op letten? Mensen kunnen trouwens sowieso wel uitstekend lezen zonder elk woord te lezen, kijk maar naar die snellees-cursussen.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hmm nja dat is dan iig duidelijk.
Maar eigenlijk zou je dan dus wakker kunnen blijven, dingen kunnen doen (lezen bv) en tegelijk nog eens dingen visualiseren.
Het lijkt mij dan nog niet eens zo heel gek dat je dan wakker kunt zijn, je omgeving negeren, dingen visualiseren en daadwerkelijk je visualisatie zien.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
36
|
LDs:
|
|
Geplaatst: Do 27 Mei, 2004 |
|
|
Maar ben je dan nog "wakker", als je omgeving genegeerd wordt? Dat zou een soort supersnelle WILD zijn, waarbij elke zintuiglijke indruk vanuit de waakrealiteit wordt uitgeschakeld en je hele aandachtsveld wordt ingenomen door je visualisaties - inclusief gevoel. Dan is de waakomgeving weg uit je bewustzijn, en kun je nog moeilijk spreken over wakker zijn.
Ik geloof niet dat je zo'n toestand kan bereiken zolang de hersengolven en neurotransmitters overheersen die kenmerkend zijn voor het waken. Die zijn namelijk juist gericht op de externe realiteit, dus je moet die veranderen. Als je doelbewust de externe realiteit uitschakelt dan gaan de hersengolven trouwens vanzelf verminderen (alleen je ogen dichtdoen geeft al veel meer alfagolven). Je komt in trance, en uiteindelijk kan die trance naar een full blown droomervaring leiden (zoals in WILD). Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat een klaarwakker mens zonder drugs z'n hersengolven en neurotransmitters op enkele seconden kan veranderen zodat hij opeens droomt, maar je weet maar nooit.
Wat dat lezen betreft, het visualiseren hoort bij het lezen, het is eigenlijk één activiteit waarin geest/visualisatie en zintuiglijke input (het boek) harmonieus samenwerken. De rest van de omgeving wordt meer en meer uitgeschakeld naarmate je meer aandacht geeft aan je boek. Als je echt verdiept bent in een boek, zit je in een vorm van trance.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nja, het zal ook niet in een paar seconden gebeuren natuurlijk.
Het is een soort vorm van trance ja, maar als het met lezen kan als begeleider, dan is er misschien ook wel iets anders. Televisie bijvoorbeeld, alleen daar word het visualiseren al voor je gedaan. Een radiospel wekt ook visualisaties op.
Maar in beide gevallen ben je wakker en negeer je je omgeving. Maar wakker ben je zeker, als iemand de kamer komt binnenlopen, dan merk je dat toch op (en verstoord mogelijk je visualisatie etc).
Hoe zou het dan werken als je bijna geen realiteit hoeft te negeren? Stel je zit in een witte kamer, zonder iets erin. alleen maar wit dus.. dan hoef je alleen jezelf te negeren eigenlijk.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
| Repression schreef: |
Nja, het zal ook niet in een paar seconden gebeuren natuurlijk.
Het is een soort vorm van trance ja, maar als het met lezen kan als begeleider, dan is er misschien ook wel iets anders. Televisie bijvoorbeeld, alleen daar word het visualiseren al voor je gedaan. Een radiospel wekt ook visualisaties op.
Maar in beide gevallen ben je wakker en negeer je je omgeving. Maar wakker ben je zeker, als iemand de kamer komt binnenlopen, dan merk je dat toch op (en verstoord mogelijk je visualisatie etc).
Hoe zou het dan werken als je bijna geen realiteit hoeft te negeren? Stel je zit in een witte kamer, zonder iets erin. alleen maar wit dus.. dan hoef je alleen jezelf te negeren eigenlijk. |
Witte kamer is een fout voorbeeld, al dat geweerkaatste licht schijnt in je ogen. Dan is een zwarte of donkere kamer beter. Het probleem is dat er dan niks te negeren valt, totdat het zo saai wordt, dat je ècht in slaap valt.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
 | |
| |