EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Soort van lucide droom of een OBE?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Auteur  Bericht 
TheDreamOne
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 1-11-2014
LDs:

Soort van lucide droom of een OBE?
BerichtGeplaatst: Wo 07 Feb, 2007  Reageer met quote

Hoi Hoi,

Ik ben de laatste tijd bezig info te zoeken over lucide dromen en aan het proberen weer eentje te krijgen, omdat het mij als kind zijnde wel eens lukte en ik zoiets wel weer eens mee wil meemaken:P

Nu had ik laatst het volgende: ik werd in de ochtend vroeg wakker en had een gewone, best wel heldere droom gehad. Ik probeerde gewoon weer te gaan slapen, maar al snel begon ik beelden te zien van die laatste droom - ik zag alleen de beelden, kon niet in de droom komen en ik voelde dat ik in bed lag. Bovendien had ik een draaierig gevoel.
Ik zei nog tegen mezelf 'dit is een droom, dit is een droom'.
Toen plotseling, zag ik gewoon de slaapkamer om me heen en voelde me uit mijn lichaam zweven, enkele tientallen centimeters eruit (zo leek het).
Ik werd direct angstig en gelijk werd ik wakker, hoewel het leek alsof ik al wakker was tijdens die uitreding...

Nu denk ik bij mezelf was ik nou maar niet angstig dan kon ik zien wat er verder gebeurde neutral

Nu mijn vraag: hoorde dit allemaal bij het begin van een lucide droom of was het toch een soort van mininale uittreding?

Alvast bedankt voor jullie menig smile

back to top
Tomara
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 19-8-2008
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 07 Feb, 2007  Reageer met quote

Ik geloof niet in OBEs, dus volgens mij was dat een False Awakening. Die situaties kunnen behoorlijk achterbaks zijn, ik stink er nog regelmatig in -_-

back to top
Jochem
LD4all lid
LD4all lid
29
Laatst gezien: 12-9-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 01 Apr, 2007  Reageer met quote

Je moet voor jezelf een beetje bepalen wat het is. Het gaat er namelijk nooit om wat er daadwerkelijk gebeurt, maar de indruk die het je geeft.

back to top
Little Sister
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 6-7-2007
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 06 Jul, 2007  Reageer met quote

Ik heb zowel een OBE als een LD gehad. Ik kan dus alleen mijn persoonlijke ervaring vertellen :
Er is toch wel een verschil tussen beide.
In de LD was er heel veel interactie met mijn droompersonages; in de OBE was het onmogelijk om contact te leggen met de mensen die ik zag. Het voelde ook totaal anders aan - in de OBE had ik zeer energiek gevoel - een rare energie die door mij heen stroomde. In de LD had ik meer een gevoel van macht en nieuwsgierigheid.

back to top
Nr1
LD4all lid
LD4all lid
27
Researchers
Laatst gezien: 20-7-2008
LDs: 18

hoe kan je een oobe krijgen?
is er ook een techniek voor net als voor ld's?
en kan je dat altijd krijgen of alleen als je gaat slapen of net wakker word

back to top
Nocebo
LD4all lid
LD4all lid
30
Laatst gezien: 6-10-2009
LDs:

Ja er zijn technieken ook op het internet te vinden om uit te treden. De meeste mensen vinden het over het algemeen veel moeilijker om uit te treden. Ik heb gehoord dat een serieus iemand die er meebezig is er meerdere maanden over zal doen. Aan de andere kant zijn er ook boeken die beweren dat ze binnen twee weken je kunnen laten uittreden.

back to top
the1
LD4all lid
LD4all lid
26
Laatst gezien: 2-3-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 07 Jul, 2007  Reageer met quote

Ik deed het in een paar keer proberen met een mp3bestand dat je hier wel kan vinden op het forum (topic: hoe ziet jouw astrale lichaam eruit).
Net als met fietsen, sommige mensen kunnen het heel snel en anderen doen er maanden over.

OBE'n is iets wat je het graag moet willen, maar niet té graag. Dit is hetzelfde als bij LD. Je kan technieken gebruiken van LD om een OBE te krijgen. Voor "handleidingen" zoek je zelf maar via google.

EDIT

Oja, of OBE echt is weet ik niet. Niemand trouwens en er zijn veel meningsverschillen over.

back to top
Spiritech
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 3-10-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 11 Jul, 2007  Reageer met quote

Er zijn ook nog eens mensen die ze al hebben zonder dat ze het geoefend hebben. Dus dat de een het in 2 weken kan en de ander in 4 maanden, dat zal allemaal best. Niet iedereen houdt rekening met mensen hun persoonlijke achtergrond in welke mate die het al makkelijk maakt.

Ik ken ook dat zwevende gevoel van een lucide droom, en ook een bijna-uittreding die zich niet doorzette. Alle kenmerken behalve het uit mijn lichaam gaan en het zien liggen. Ik vind het zien liggen van mijn lichaam hét kenmerk dat het om een uittreding zou gaan maar in die lucide kamer-vliegdromen zag ik altijd een leeg bed, of het interieur op een andere manier ingericht zoals meubels die op een andere plek staan, of voorwerpen die ik daar niet heb staan zoals een printer, of zelfs daglicht terwijl het 's nachts was. Dus dat is géén uittreding. Of alleen wat gevlieg met je droomlichaam als dat überhaupt bestaat is dat alleen iets wat met evenwicht of tastzin te maken heeft en niet echt veel meer aspecten van je persoonlijkheid, en dus geen OBE lichaam, misschien gaat het zelfs wel louter om gedachten.

Het gaat wél gepaard met wat dingen die óók bij een uittreding gebeuren zoals suizingen alsof er vloeistofjes door je hersenen heen sijpelen, of ééé van die intercom bel achtige toontjes (voor geluidsgolven experts het geluid van een zaagtandgolf), of gekraak en dergelijke, maar dat hoort bij het zich aanpassen van de hersenpatronen aan een ontspannen toestand in het algemeen en niet altijd alleen maar bij een uittreding. Dat komt ook voor bij ontspanningen terwijl ik dan niet eens nog droom. In alle gevallen raakt het lichaam zelf in slaap en de geest blijft in enige vorm wakkerder dan het lichaam. Je moet beide hebben meegemaakt om het échte verschil te weten en niet alleen maar overeenkomsten noemen omdat je maar 1 ding kent.

back to top
Miss Und@ztood
LD4all lid
LD4all lid
Miss Und@ztood heeft een LD4all Quest gehaald!
26
Laatst gezien: 13-4-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 13 Apr, 2010  Reageer met quote

Sorry om dit topic terug aan te halen maar..

Nocebo schreef:
Ja er zijn technieken ook op het internet te vinden om uit te treden. De meeste mensen vinden het over het algemeen veel moeilijker om uit te treden. Ik heb gehoord dat een serieus iemand die er meebezig is er meerdere maanden over zal doen. Aan de andere kant zijn er ook boeken die beweren dat ze binnen twee weken je kunnen laten uittreden.

Euu.. Slaag mij op mijn hoofd, verklaar mij gek,..
Ik heb dit eens willen proberen na dit gelezen te hebben. Ik leg mij in de zetel neer, het wou niet lukken. Ik dacht 'duhu' Nog eens proberen.
2 minuten later gaat mijn hart sneller slaan, voel ik mij omhoog getrokken worden en zie ik door mijn wimpers door (ogen waren dicht) dat mijn ogen heel vlug heen en weer gingen. Ik voelde het zelfs.. whatsthat Zoals als je droomt, maar ik zag mijn eigen ogen dat doen? Hu?
Toen ben ik heel "vlug wakker" geworden ( Of whatever.. Ik sliep niet eens dacht ik ) en moest ik nog even bekomen.
Was dit OOBE? Kan dit? :o

back to top
Emily
Girl Anachronism
LD4all lid
27
Researchers
Laatst gezien: 7-5-2013
LDs: Quite some.

Trek aan Amaryllis' arm! Zij is zo'n beetje de OBE expert hier. d:

Ik zou het niet zeker weten. De ervaring klinkt wel als een OBE, maar als je ogen al snel bewogen, zou het net zo goed de REM slaap kunnen zijn die je een bizarre droom geeft. Dunno.

back to top
Miss Und@ztood
LD4all lid
LD4all lid
26
LDs:

Emily schreef:
Trek aan Amaryllis' arm! Zij is zo'n beetje de OBE expert hier. d:

Ik zou het niet zeker weten. De ervaring klinkt wel als een OBE, maar als je ogen al snel bewogen, zou het net zo goed de REM slaap kunnen zijn die je een bizarre droom geeft. Dunno.

Oké dankje. wink5 Ik heb een PBtje gestuurd of ze hier wilt kijken. wink5

back to top
Miss Und@ztood
LD4all lid
LD4all lid
26
LDs:

Owja! Ik voelde mezelf ook heel uidelijk boven mijn lichaam zweven, alles voelde loodzwaar aan!
Alleen lukte het niet weg te stappen van mijn lichaam en mijn ogen van mijn astraal lichaam te openen. Ook ging mijn hoofd in het begin moeilijker mee als de rest.. smile
Was dit dan wel OOBE?

back to top
Laatst gezien: 6-5-2010
LDs:

*Amaryllis to the rescue

Eemz, ja het kan deels of bijna een uittreding zijn. Wel maar een kort fragment om me op te baseren maar zelf zie ik ook soms de rechterkant van mijn gezicht in een OBE, of zie ik mijn gesloten ogen van schuin bekeken. Dus het kan zeker een korte OBE geweest zijn. Voor een echte OBE moet je natuurlijk helemaal uit je lichaam gegaan zijn. Jezelf zien liggen kan maar hoeft niet, meestal vergeet ik toch naar mijn bed te kijken dus ik heb het niet zo vaak. Voor mij is iets een OBE als je echt een buitenlichamelijke ervaring hebt gehad. Als je dus het gevoel kreeg alsof je uit je fysieke lichaam trad. Als dat niet het geval was het kan ook hypnagogia geweest zijn aangezien je zo dicht bij wakende toestand zat.

Maar goed, het is dan nog maar de vraag of OBE's niet gewoon een soort LD zijn. Ik ben momenteel experimenten met de twee aan het doen en alles lijkt er op te wijzen dat OBE's gewoon een soort LD is maar die voor de REM-slaap begint.

Ik gebruik ook dezelfde techniek om beide ervaringen op te wekken: WILD. En persoonlijk vind ik OBE's zelfs makkelijker op te wekken op die manier gewoon omdat ik dan minder lang moet wachten. Om een LD te betreden moet ik wachten tot mijn hypnagogia stabiele dromen geworden zijn. Om een OBE op te wekken, moet ik alleen wachten tot slaapverlamming opgetreden is en dat gebeurt veel eerder. Dan hoef ik alleen nog maar wat te rollen of proberen zweven en dan ben ik zogezegd uit mijn lichaam getreden Wie WILD kan leren kan dus in principe ook leren uittreden smile

back to top
Laatst gezien: 6-5-2010
LDs:

Quote:
Owja! Ik voelde mezelf ook heel uidelijk boven mijn lichaam zweven, alles voelde loodzwaar aan!
Alleen lukte het niet weg te stappen van mijn lichaam en mijn ogen van mijn astraal lichaam te openen. Ook ging mijn hoofd in het begin moeilijker mee als de rest..
Was dit dan wel OOBE?

Ahja dan was het inderdaad wel een OBE ^^ Die onbeweeglijkheid zijn naverschijnselen van slaapverlamming. Typisch voor uittredingen, gewoon een beetje wachten en wat oefenen en uiteindelijk zal het wel eens lukken om rond te vliegen of meer te bewegen. Verminderd zicht is trouwens ook een van de kenmerken. Het kan lang duren voor je vrij kan bewegen in OBE's, in het begin vond ik ze zelfs ongelooflijk frustrerend en helemaal niet zo leuk als LD's door die slaapverlamming maar als je een tijdje oefent komt het wel goed wink

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Researchers
Laatst gezien: 25-6-2018
LDs: +350

Boah, veel van die zogenaamde OOBE's blijken gewoon FA-LD's te zijn...
Ik heb nu recent iemand leren kennen die wel degelijk het verschil weet tussen LD's en OOBE's - en me vertelde dat veel mensen denken dat ze uittreden maar dat het helemaal geen uittreding is.
Bon, ik ga hem verder stalken want nu wil ik uiteraard meer weten over al die levels en dergelijke...

Maar wat ik geloof: Veel OOBE's blijken LD's te zijn, en voor ervaren LD'ers is het niet moeilijk om IN een LD een OOBE na te bootsen waardoor het lijkt dat je een OOBE hebt - terwijl het geen echte OOBE is. Ofzoiets. Anders gezegd: droomcontrole. Maar ik weet te weinig van het astrale om hier verder op in te gaan. smile

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.