EN | NL | FR

Waarom controle?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
54
Laatst gezien: 21-11-2010
LDs:

Waarom controle?
BerichtGeplaatst: Zo 17 Aug, 2008  Reageer met quote

Gisteravond kwam er een interresante vraag bij me op. Waarom probeert de mens altijd alles te beheersen? Het zelfde als hier met dromen. In plaats van dat we het gewoon laten gebeuren zonder enige invloed er op uit te oefenen, willen de meeste mensen alles beheersen. Veel mensen zijn zelfs bang om ergens controle over te verliezen. Ik denk dat dit ook al een tijdje in m'n achterhoofd rondspeelt en dat dat mij er van weerhoud om ook daadwerkelijk lucide te worden. Waarom wil ik die controle? Waarom is controle hebben zo aantrekkelijk?

back to top
omnivarious
lucid-thinker
LD4all lid
29
Laatst gezien: 17-2-2011
LDs: veel

hmm

hier ben ik het niet mee eens, ik vind ND's ook heerlijk alleen lucide dromen is gewoon ook interresant om te doen.
en dan nog, lucide dromen is niet de ultieme controle hebben over je dromen>>je kan in een lucide droom dingen laten gebeuren maar je kan ook het verhaal van je droom "volgen" alleen dan bewust.

back to top
Hendrik
LD4all lid
LD4all lid
31
Laatst gezien: 26-2-2010
LDs: 5

Re: Waarom controle?

dartsum schreef:
Gisteravond kwam er een interresante vraag bij me op. Waarom probeert de mens altijd alles te beheersen? Het zelfde als hier met dromen. In plaats van dat we het gewoon laten gebeuren zonder enige invloed er op uit te oefenen, willen de meeste mensen alles beheersen. Veel mensen zijn zelfs bang om ergens controle over te verliezen. Ik denk dat dit ook al een tijdje in m'n achterhoofd rondspeelt en dat dat mij er van weerhoud om ook daadwerkelijk lucide te worden. Waarom wil ik die controle? Waarom is controle hebben zo aantrekkelijk?

Kijk tegenover controle staat machteloosheid en dat is negatief. Maar je kan het ook opvatten als overgeven, het in iemand anders handen leggen.

De mens heeft een eigen wil, we kunnen dus ongehoorzaam zijn en denken dat we het zelf wel kunnen. Ja we mogen hier van gebruik maken, maar we gaan hierin vaak te ver. We willen controle uitoefenen over leven en dood, terwijl er maar Een is die dat kan!

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Researchers
Laatst gezien: 25-6-2018
LDs: +350

Ik droom heel graag... maar ik moet toegeven dat er in mijn dagelijkse leven inderdaad dingen zijn, die ik liever onder controle heb. Maar lucide dromen zie ik gewoon als een manier waarbij je kan doen wat je wilt. In het dagelijkse leven kan je dat ook, in zekere mate, alhoewel je je soms best aan (maatschappelijke) waarden houdt of moet houden - maar je kan niet vliegen. siiw

Lucide dromen zie ik als een techniek, niet alleen de psychologische effecten, dromenleer, etc maar eveneens om mijn dromen te laten uitkomen, lettterlijk zover ben ik dus nog niet (ik wil nog altijd die schommel bezoeken van het schilderij wink ), maar al oefenen baart men kunst.

Waarom het zo aantrekkelijk is, misschien omdat 100 procent controle in het dagelijkse leven niet mogelijk is, en in lucide dromen wel indien je er ervaren in bent?

back to top
Jayson
LD4all lid
LD4all lid
55
Researchers
Laatst gezien: 5-6-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 18 Aug, 2008  Reageer met quote

Quote:
Waarom probeert de mens altijd alles te beheersen?

Begging the question; je neemt de vraag voor waar aan.
Beter: is het zo dat de mens altijd alles wil beheersen?

Controle hebben is zo aantrekkelijk omdat:
Wel, we zijn ons er nu eenmaal van bewust dat ons handelen gevolgen heeft, en dan is het wel logisch om onze keuzen goed te overwegen. Maar meer dan overwegen en een dosis 'goed geluk' kan onze vermeende controle niet inhouden, want we lopen altijd achter de gevolgen van ons handelen aan.
Dit wetend kunnen we nu ophouden met 'alles willen controleren.'

Maar goed volgens mij vraagt je eigenlijk of al te krampachtig lucide willen worden je er niet juist van weerhoudt. Het is een algemene wijsheid dat krampachtigheid bij elk leerproces ongunstig is, en tot slechte resultaten leidt. Dus ja, dit weerhoud je er van lucide dromen te krijgen smile

Maarrr.. voor 'gewoon laten gebeuren' is het waarschijnlijk ook al te laat. Je brein heeft zich al verder gestructureerd, en de periode van spontane bewuste momenten en episoden terwijl je lichaam gewoon blijft slapen is voorbij. Dus wil je 't nog eens ervaren, dan zul je er hard aan moeten werken, maar niet te gespannen hoor wink

Maar hoe houd je voor jezelf het idee van luciditeit dan levend?
Tja, er over lezen, praten, dromen opschrijven of tenminste overdenken en proberen te koppelen aan dingen die je doet. En wat dacht je van 'reality checks' overdag, gewoon om je te focussen; om je concentratie vermogen en wil te scherpen. Focus is niet krampachtig maar kalm, zonder verwachting ofwel leeg.

Zelf geloof ik in de meditatieve WILD methode. Meditatie kan helpen om die krampachtigheid, dat wat je 'controle' noemt, te overwinnen. In je meditatie 'zoek' je de hypnagogische toestand. Die ligt tussen waken en in slaap vallen, voor sommigen een tijd van visuele of auditieve hallucinaties.
Voor mij opent zich dit 'gebied' als een zwart tableau dooraderd met fijne rode lijnen, en gaat gepaard aan een besef van ruimte om mij heen; een 'ruimte' gecreëerd door mijn eigen hersenen denk ik zo.
Het is heel gemakkelijk om hier je evenwicht te verliezen en of naar wakker of naar slaap te vallen. Maar mocht je er in slagen je evenwicht te behouden en voorzichtig een stapje verder te gaan, dan zullen uit het craquelé vormen beginnen te ontstaan, en voila je droomt bewust.

Ja ja het is me wat.
Jayson.

back to top
54
LDs:

Re: hmm

omnivarious schreef:
je kan in een lucide droom dingen laten gebeuren maar je kan ook het verhaal van je droom "volgen" alleen dan bewust.

Hmmm, dat lijkt me eigenlijk nog leuker. Gewoon bewust het verhaal bekijken, alsof je midden in een film zit. Reflecteerd ook wel wat op hoe ik in het echte leven ben. Ik zie wel wat er gaat gebeuren, alles is best, ook als er niets gebeurt. En als het dan toch niet prettig is, dan kan dan wel ingrijpen.

Jayson schreef:
Zelf geloof ik in de meditatieve WILD methode. Meditatie kan helpen om die krampachtigheid, dat wat je 'controle' noemt, te overwinnen. In je meditatie 'zoek' je de hypnagogische toestand. Die ligt tussen waken en in slaap vallen, voor sommigen een tijd van visuele of auditieve hallucinaties.
Voor mij opent zich dit 'gebied' als een zwart tableau dooraderd met fijne rode lijnen, en gaat gepaard aan een besef van ruimte om mij heen; een 'ruimte' gecreëerd door mijn eigen hersenen denk ik zo.
Het is heel gemakkelijk om hier je evenwicht te verliezen en of naar wakker of naar slaap te vallen. Maar mocht je er in slagen je evenwicht te behouden en voorzichtig een stapje verder te gaan, dan zullen uit het craquelé vormen beginnen te ontstaan, en voila je droomt bewust.

Iets soortgelijks begin ik de laatste tijd meer te merken als ik in de bus op reis ga proberen te slapen. Echt goed slapen lukt mij eigenlijk niet in een bus, je zit rechtop, de stoel is ook nog eens oncomfortabel, er is herrie, etc. Maar soms dan val ik wel even weg en dan ineens wordt ik me weer bewust van 'ik val ik slaap'. Dit probeer ik sinds ik dit ontdekt heb ook toe te passen in bed, maar tot nu toe met weinig resultaat. Gewoon door oefenen.

back to top
pdznl
bierbierbierbierbi
LD4all lid
33
Laatst gezien: 19-2-2013
LDs:

Wanneer ik lucide ben "beheers" ik mijn droom niet. ik kan invloed uit oefenen op dat wat er gebeurt. er zijn altijd dingen die onverwachts gebeuren of die ik niet kan beinvloeden.

Waarom wil iemand iets beheersen? ik denk dat het gaat om mee doen. gaat het om het beheersen zelf, of om het gevoel dat het beheersen geeft?
ik wil mijn dromen graag "beheersen", niet omdat ik boven mijn droom wil staan, maar omdat ik mee wil doen, dat is geweldig! en net als je denkt dat je de touwtjes in handen hebt komt je fantasie van rechts. en rechts heeft voorrang.

back to top
Whitetiger
LD4all lid
LD4all lid
Whitetiger heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Laatst gezien: 9-8-2011
LDs: 100+

BerichtGeplaatst: Di 19 Aug, 2008  Reageer met quote

Soms heb ik ook wel eens zin in een LD om gewoon met het verhaal mee te gaan omdat het al zo leuk of interresant is. En dat doe ik dan ook gewoon. Ik hoef niet altijd de controle te hebben. Het is ook wel eens leuk om bewust te zien wat je hersens allemaal verzinnen.

back to top
DutchThor
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 14-9-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 22 Sep, 2008  Reageer met quote

Dartsum,

Je haalt een heel goed punt aan!

Waarom controle?

Ik ben van mening dat controle een illusie is. We kunnen in feite niets controleren. We kunnen heel veel dingen niet bepalen, zelfs als we dat nog zo graag zouden willen. Ons geluksgevoel, liefde, haat, carriere, het vinden van een mooi huis of een leuke school.

back to top
Whitetiger
LD4all lid
LD4all lid
Whitetiger heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Laatst gezien: 9-8-2011

BerichtGeplaatst: Di 23 Sep, 2008  Reageer met quote

Maar het gevoel van controle geeft mensen een goed gevoel ( daarom was sims ook zo populair geworden)

back to top
54
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 23 Sep, 2008  Reageer met quote

Macht is inderdaad een emotie die erg sterk is bij mensen. Eigenlijk is het ook een enorm primitieve emotie, want in de prehistorie viel er natuurlijk veel makkelijker te overleven als je macht had. Je kon zelfs leven met wat luxe erbij. Maar wat ik persoonlijk jammer vind, is dat de mens alles probeert te beheersen. Uiteindelijk lijkt het wel alsof de mens zichzelf in de rol van een god probeert te zetten. En uiteindelijk zijn alleen andere mensen de enige echte obstakels die zoiets de halt toe kunnen roepen. Jammer dat ook die mensen natuurlijk dezelfde emoties van macht verlangen, puur omdat ze mens zijn.

back to top
Pseudos
schijn bedriegt
LD4all lid
Pseudos heeft een LD4all Quest gehaald!
34
Researchers
Laatst gezien: 10-11-2012
LDs: veel krijgen

BerichtGeplaatst: Wo 24 Sep, 2008  Reageer met quote

Ikzelf hou niet echt van controle. Ik ben meer gesteld op overzicht. Zolang ik kan overzien wat er gebeurd ben ik ontspannen.

Als je constant alles wil controleren dan werk je jezelf alleen maar tegen...

back to top
Nemo
Haunted dreams...
LD4all lid
28
Laatst gezien: 13-3-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 19 Nov, 2008  Reageer met quote

Ik ben het volstrekt met Pseudos eens. Ik heb zelf ook behoefte aan overzicht. Immers bij controle komt ook verantwoordelijkheid kijken toch?

back to top
Spiritech
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 3-10-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 05 Mrt, 2009  Reageer met quote

Het is een beetje geven en nemen.
Je bewuste is niet alles wat je bent. Dus is er ook een hoop wat voor je bewuste eerst even wennen of nieuw is. Vanuit zo'n onwetende houding denken te kunnen controleren is al twijfelachtig te noemen. Je kunt je een zekere invloed op wat je droomt echter ook nooit vermijden, omdat je zelf verbonden bent met je droomwereld. Alleen al als je een bepaalde kant op loopt in een landschap of in een binnenshuis situatie, dan ben je al aandacht aan het geven. En daar is altijd een vorm van interactie bij. Je verplaatsing komt om te beginnen al door een interactie met de omgeving.

En ik sluit me ook bij Pseudos aan, het overzicht als graadmeter voor hoe ontspannen je bent.

back to top
wessells
remeber remember
LD4all lid
wessells heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Researchers
Laatst gezien: 28-10-2016

BerichtGeplaatst: Do 05 Mrt, 2009  Reageer met quote

je kijkt verkeerd
je kan het positief bekijken en negatief jij bekijkt het negatief ik bekijk het zo

de reden van mij om lucide te dromen is omdat ik dan eindelijk overal vanaf ben ik heb geen zorgen ik heb geen plichten ik heb alleen maar verlangens ik kan doen wat ik wil er zijn geen regels die je stoppen niks niemand.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: