|
Auteur |
Bericht |
 |
|
|
|
|
|
|
LDs:
| | |
|
| Half wakker maar nog steeds slapend |
Geplaatst: Do 28 Aug, 2008 |
|
|
Hallo mensjes.
Ik zit met een probleem..
( Het is niet het old Hag syndroom ofzo.. Dat heb ik ook eerder gehad maar dit is echt anders)
Ik heb het meestal in de ochtend.
Ik word wakker en ga bijvoorbeeld praten omdat ik denk dat ik op school zit.
Maar omdat ik eigenlijk nog slaap, kan ik me heel moeilijk bewegen.
Ik raak meestal in lichte paniek, omdat ik bang ben dat mijn medestudenten dit zouden kunnen zien. Tegelijkertijd weet ik dat ik in bed lig, en hoop ik dat mijn ouders me niet horen.. Maar ik kan het niet stoppen. Ik blijf maar praten.
Het lijkt alsof 2 werelden doorelkaar lopen, en ik in beidde werelden tegelijkertijd ben. Het is vermoeiend, en meestal val k naar een paar min in slaap.
Ik ben bang dat ik dit een keer doe als ik bij iemand slaap.
Stel je voor dat ik droom dat ik ga zwemmen en me begin uit te kleden:(
Hoewel k moeilijk beweeg, beweeg ik namelijk wel.
Hoop dat iemand dit herkent en mij kan helpen
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
|
LDs:
| | |
|
|
|
|
Ik heb nog een ander klein probleempje..
Soms blijf ik maar dromen.
Na elke droom word ik wakker, alleen kan ik niet wakker blijven.
Ik zak meteen weg in mijn volgende droom.
Soms slaap ik hierdoor wel 14 uur lang als het niet langer is.
Is dit normaal?
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
't Klinkt toch eerlijk gezegd wel een beetje als slaapverlamming. Althans 't is er waarschijnlijk gerelateerd aan.
Herken je hier iets in:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypnopompie
Hypnapompie is de benaming voor de staat van bewustzijn die ervaren wordt in de periode tussen het in slaap zijn en wakker worden. Hypnapompie is niet hetzelfde als hypnagogie, al heeft het er veel van weg.
Tijdens hypnagogie probeert het wakend bewustzijn, overwegend de ratio, vat te krijgen op de onlogische beelden en associaties die optreden bij het in slaap vallen. Hypnapompie behelst juist het omgekeerde.
Verminderde activiteit in de frontale kwabben vlak na het ontwaken -ook wel 'sleep inertia' of 'slaapmatheid' genoemd- zorgt voor een verminderd reactievermogen en een verslechterd kortetermijngeheugen.
Net als bij hypnagogie ervaren veel mensen tijdens deze staat droomachtige hallucinaties.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypnagogie
en vooral: http://www.geocities.com/soho/gallery/3549/pa_sp3.htm l
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
|
LDs:
| | |
|
|
Geplaatst: Vr 29 Aug, 2008 |
|
|
Bedankt:)
Ik las ergens dat mensen met weinig sociaal contact lucide dromen hebben..
Klopt dit?
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
 |
|
23 |
LDs: 100+
| | |
|
|
Geplaatst: Zo 31 Aug, 2008 |
|
|
Voor zover ik weet niet....
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
Geplaatst: Zo 31 Aug, 2008 |
|
|
| hellokitty schreef: |
Ik las ergens dat mensen met weinig 'sociaal' contact lucide dromen hebben..
Klopt dit? |
Lijkt me op deze manier, zonder onderbouwing, een vrij loze bewering cq. drogreden. Neemt niet weg dat veel sociaal contact ten koste kán gaan van luciditeit in dromen (lees: laat slapen, alcohol, etc.)
Lucide kunnen dromen is een leerbare vaardigheid, maar heeft in mijn ogen ook te maken met een bepaalde (of juist onbepaalde) visie op de wereld en de menselijke geest. Die bewering klinkt mij net zo vreemd in de oren als bijv. "mensen met weinig sociaal contact worden boeddhistisch".
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
|
LDs:
| | |
|
|
Geplaatst: Ma 08 Sep, 2008 |
|
|
bedankt voor je antwoord
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
 |
|
20 |
LDs:
|
|
Geplaatst: Za 14 Feb, 2009 |
|
|
Ik las ergens dat mensen met weinig sociaal contact lucide dromen hebben..
Klopt dit? |
Weet ik niet... Maar ik ben toch wel vaak Lucide en ben niet zo sociaal...
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
21 |
LDs:
|
| Re: Half wakker maar nog steeds slapend |
Geplaatst: Di 07 Sep, 2010 |
|
|
Hallo mensjes.
Ik zit met een probleem..
( Het is niet het old Hag syndroom ofzo.. Dat heb ik ook eerder gehad maar dit is echt anders)
Ik heb het meestal in de ochtend.
Ik word wakker en ga bijvoorbeeld praten omdat ik denk dat ik op school zit.
Maar omdat ik eigenlijk nog slaap, kan ik me heel moeilijk bewegen.
Ik raak meestal in lichte paniek, omdat ik bang ben dat mijn medestudenten dit zouden kunnen zien. Tegelijkertijd weet ik dat ik in bed lig, en hoop ik dat mijn ouders me niet horen.. Maar ik kan het niet stoppen. Ik blijf maar praten.
Het lijkt alsof 2 werelden doorelkaar lopen, en ik in beidde werelden tegelijkertijd ben. Het is vermoeiend, en meestal val k naar een paar min in slaap.
Ik ben bang dat ik dit een keer doe als ik bij iemand slaap.
Stel je voor dat ik droom dat ik ga zwemmen en me begin uit te kleden:(
Hoewel k moeilijk beweeg, beweeg ik namelijk wel.
Hoop dat iemand dit herkent en mij kan helpen |
@ hellokitty
die hele verhaal van jouw klopt helemaal.. precies wat jij daarin heb te staan heb ik dus ook altijd.. nu ook op dit moment het is heel erg vroeg want ben er al om 06:00 eraf gegaan durfde gewoon niet meer te slapen heb er echt elke ochtend last van.. heb zelf laatst ook toen hoorde ik voetstappen om mijn bed heen.. wou omhoog gaan kijken.. maar omhoog komen wou niet.. had totaal druk op mij kon mijn stem niet uitbrengen.. mar kon wel kijken.. en ik zag niks en ik voelde gewoon complete aanwezigheid.. weetje? echt zo vaag.. maar in ieder geval heb het dus elke ochend want mijn vriend die gaat altijd half 6 van bed en door zijn wekker word ik ook wakker en dan slaap ik nog altijd uit en daardoor kom het denk ik dan word ik vroeg wakker gemaakt en dan slaap ik in 1 x te snel door en dan voel ik het gewoon weer komen.. die aanwezigheid die op mij afkomt.. echt zo creapy
ik dacht zoek het ff op google maar toen vond ik dit en toen dacht ik hey! ik ben niet de enige gelukkig :O
groetjes anja
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
 |
|
23
|
Berichten: 2243 Lid sinds: 20-11-2005 Laatst gezien: 20-5-2013
LDs:
|
|
Geplaatst: Wo 08 Sep, 2010 |
|
|
Beste Hellokitty en Anja_Durkje,
Meerdere mensen hebben wel een last van de halfslaapfase waarin je nog wel dingen kunt doen maar je met je hoofd al in de slaapwereld bent. Meestal uit dit zich in kleine dingen zoals het gevoel hebben te vallen en dan wakker worden met je handen vooruit gestoken. Of te beginnen met praten en wakker worden van jezelf. Ikzelf heb ook wel eens geprobeerd mijn pyjama uit te trekken omdat ik naar de wc moest. Gelukkig werd ik op tijd wakker. Dit soort dingen gebeuren en je hoeft je er niet voor te schamen.
Als je bij iemand slaapt kun je deze persoon vragen je wakker te maken op het moment dat je in slaap praat of wanneer het lijkt dat je een nachtmerrie hebt. Dan doe je dan in ieder geval geen rare dingen als iemand kijkt.
Ik vind het wel zorgelijk dat je 's ochtends niet wakker kan worden en wel 14 uur slaap nodig hebt. Misschien heb je chronisch te kort aan slaap. Dan zal ik je echt aanraden om vroeger naar bed te gaan. Slaap dat je doordeweeks mist kun je in het weekend niet inhalen! Als dit vaak voorkomt raad ik je aan even langs de huisarts te gaan. Hij/zij kan je adviseren over je slaappatroon en kan ziektes waardoor je meer slaap nodig hebt uitsluiten.
Succes!
|
|
|
|  |
| |
| | | |
 | |
| |