EN | NL | FR

Sint-Janskruid

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Researchers
Laatst gezien: 25-6-2018
LDs: +350

BerichtGeplaatst: Ma 23 Jun, 2008  Reageer met quote

dartsum schreef:
Hoe kan het dan eigenlijk dat je het gewoon vrij kunt krijgen zonder recept enzo? En dat de risico's er ook niet op vermeldt staan.

De meeste kruidenthee's uit de winkel zijn veilig, in de zin van, als je enkele kopjes per dag drinkt. Dat komt omdat in de theebuideltjes te weinig kruid zit die een overdosis zou kunnen teweeg brengen. De extracten van sint-janskruid (bij pillen zie je in de bijsluiter hoeveel % van de pil er besteed is aan st-janskruid) dan weer zijn minder veilig dan een kruidenthee.
Dat de risico's er niet bij vermeld staan.. tja ik vind het eerlijk gezegd onverantwoord.. want als iemand een hele theekan sint-janskruidthee zou drinken en ze komen misselijk.. overspannen Bij de meeste kruidenthee's in de winkel staat er niks vermeld. Ik heb ook kruidenthee staan van de supermarkt waarvan ik weet dat ze rustgevend is, maar dat staat ook niet vermeldt. Tja, alles is onveilig in overdosissen, maar wie zou het product nog kopen als men alle bijwerkingen leest? wink
Kruiden die té goed werken dan weer en dus een bedreiging vormen voor apothekers en dokters, worden dan weer -vaak verplicht door mensen die hoger staan- uit de handel genomen wegens te groot succes. eh

Het gaat allemaal om de commercie, niet om de gezondheid...tenminste, voor hen toch.

back to top
25
Laatst gezien: 21-9-2012
LDs:

nu we het toch over kruiden en medicijnen hebben.......

er zijn nu ook voor 40$ per pot pilletjes op de markt die je lucide zouden kunnen maken neutral
klik hier voor de site

back to top
Dirk
Hoi :)
LD4all lid
34
Researchers
Laatst gezien: 7-7-2018
LDs: nee, dank je

Natuurlijk kunnen kruiden effect hebben op je dromen smile Probeer het zelf maar eens een aantal nachten met b.v. bijvoet. Vaak is onbekend waardoor het precies werkt, maar dat stoffen van buitenaf invloed kunnen hebben op je dromen staat vast. Alcohol bijvoorbeeld zorgt dat je, zo lang het werkt, dieper slaapt (dus meer niet-REM-slaap). Aan het eind van de nacht, als het is uitgewerkt, compenseer je dat dan, door extra REM-slaap in te halen, waardoor je aan het eind van de nacht levendiger gaat dromen, en je meer kunt herinneren.

back to top
Dirk
LD4all lid
34
Researchers

dreamthemall schreef:

er zijn nu ook voor 40$ per pot pilletjes op de markt die je lucide zouden kunnen maken neutral
klik hier voor de site

Haha wat cool. Dat is dus wel onzin, tenminste dat weet ik bijna zeker. Misschien helpen ze wel wat, maar lucide worden moet je nog altijd zelf. Die manier van aanprijzen met "ENJOY UNLIMITED SEXUAL ADVENTURES" enzo is ook een beetje goedkoop :D

back to top
25
Laatst gezien: 21-9-2012
LDs:

ja idd buy your lucid dreams here best wel oplichters neutral

back to top
Whitetiger
LD4all lid
LD4all lid
Whitetiger heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Laatst gezien: 9-8-2011
LDs: 100+

Ze weten dat er behoefte is om lucide te dromen en dat misbruiken ze.

back to top
54
Laatst gezien: 21-11-2010
LDs:

dreamthemall schreef:
ik vraag me zoiezo al af of kruiden effect kunnen hebben op je dromen. eigenlijk geloof ik er niet zo in. waarom zou de ene kruiden wel helpen voor je droom en de andere kruiden niet. is dit niet gewoon placebo?

Kruiden hebben wel degelijk invloed op je psyge en ook op je dromen, niet alleen als een placebo effect. Cannabis is bijvoorbeeld ook gewoon een kruid en die zorgt ervoor dat je vrijwel niet droomt, of in ieder geval je dromen compleet niet onthoud.
Sint janskruid is ook onderzocht, omdat wetenschappers eerst ook van mening waren dat het om een placebo effect ging, maar de cijfers die ze uiteindelijk kregen bewezen dat het resultaat boven het resultaat van placebo's zat en dat het wel degelijk werkzame stoffen bevat. Er is toen een discussie los gekomen of sint janskruid nog wel in de vrije handel moest blijven of dat het alleen op recept verkrijgbaar moest worden. Dit is echter niet gebeurt, omdat sint janskruid vrijwel overal in het wild ook te vinden is. Dat argument wel heeft gewerkt bij sint janskruid en niet in de kwestie over paddo's verbaast mij overigens, maar dat is een heel ander verhaal. Voordat ik weer helemaal ga afwijken van het onderwerp .

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Researchers
Laatst gezien: 25-6-2018
LDs: +350

Eventjes nog terug over de thee, ik heb het na gevraagd aan een herborist-kennis van me.. Voor het verkoop van kruidenthee is het -NIET- wettelijk verplicht om de werking en/of bijwerking te vermelden.
Dus sja..
(En paddo's zijn in België dan weer wel verboden wink)

En nu ga ik eens kijken naar die fantastische link over LD pillen, haha colgate

back to top
54
LDs:

Hmmm, als ik naar die ingredienten kijk zou het idd lichtelijk kunnen helpen voor lucide dromen. Vitamine B kennen we het verhaal al van op dit forum. Lycoris radiata extract dat als galantamine HBr werkt versterkt het geheugen, maar is in Nederland in ieder geval verboden. Choline versneld de gegevens overdracht in de hersenen en melatonine zorgt ervoor dat je bio-slaapritme weer stabiliseerd. Ook vermeld wikipedia dat melatonine gebruikers met een extreem hoge dosis (50mg) een sterk verhoogde REM-slaaptijd en droomactiviteit kregen. Veel gewone gebruiker melden volgens wikipedia ook dat ze meer heldere dromen krijgen.
In theorie zou het dus kunnen werken, maar waarschijnlijk is er compleet geen onderzoek gedaan hoe deze stoffen op melkaar reageren en ik verwacht ook dat de producent gewoon willekeurig een aantal stoffen heeft gezocht die op het geheugen en de slaap werken en die met melkaar gemixt heeft. Zo weer een 'wonder'pilletje gemaakt, laat het geld maar komen.

back to top
Dirk
LD4all lid
34
Researchers

BerichtGeplaatst: Wo 25 Jun, 2008  Reageer met quote

Alleen al door de melatonine zullen mensen wel effect merken, 0.5mg melatonine zal voor de meesten wel een versterkte droomherinnering geven. Maar lucide word je er niet van. De andere ingrediënten (behalve vitamine B) ken ik niet...

@Dartsum: ik ben trouwens wel benieuwd of je van die Sint Janskruid ook een effect merkt op je stemming. Ik geloof dat je van de capsules die je in de drogist kunt kopen er vrij veel moet nemen omdat ze niet zo hoog gedoseerd zijn. Misschien geldt dat voor effect op dromen trouwens ook wel...

back to top
54
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 25 Jun, 2008  Reageer met quote

Hmmm, noujah erg veel effect hebben ze niet, maar moet zeggen dat ik wel minder vaak in een pessimistische bui ben. Wel lichtelijk het gevoel ietsjes steviger in m'n schoenen te staan, maar dit effect is behoorlijk marginaal. Ik slik het inmiddels al een week niet meer en merk wel dat ik weer vaker momenten heb van 'zucht, vervelend', maar dit is ook weer een heel minimaal verschil. Wat wel een merkbaarder verschil is, is dat ik nu weer rustiger slaap, maar ook totaal geen besef meer of ik gedroomt heb jah of nej als ik wakker wordt. Terwijl ik toen ik het nog wel slikte, onrustiger sliep, maar wel veel vaker had van 'ik weet dat ik gedroomt heb, maar geen idee meer wat' (op de 2 laatste dromen uit m'n droomdagboek na).
Binnenkort wil ik nog wat experimentjes met bijvoet proberen en later nog met munt. Zitten hieraan trouwens verder nog dingen aan waar ik voor moet opletten/oppassen?

back to top
Cumulus
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 26-1-2014
LDs: +/- 200

BerichtGeplaatst: Do 13 Nov, 2008  Reageer met quote

Hoi,

Een late reaktie van me, maar een nieuw topic over st janskruid starten leek me zinloos dus post ik mijn bevinding toch maar hier:

Zelf heb ik een tijdlang antidepressiva genomen (de zware chemische welteverstaan) om het vroegtijdig overlijden van mijn moeder te verwerken. Daarna ben ik spontaan overgeschakeld op sint janskruid omdat ik door de bijwerkingen van de antidepressiva een serieus werkongeval had veroorzaakt en het mij een te linke boel leek te worden. Nu heb ik wel ervaring met beiden op mijn droomleven en dat wou ik even met jullie delen:

Chemische antidepressiva (seroxat):
Zeer heftige dromen. Je kan het niet echt nachtmerries noemen, want het zijn gewoon dingen uit het alledaagse leven zoals een trein missen of mislukken op een examen op school. Maar ik beleefde ze zo intens dat ik elke keer ontwaakte, kleddernat van het angstzweet. Ik kon letterlijk mijn ondergoed en bedlinnen uitwringen na iedere droom die ik had, dus dat was best vervelend. Het was ook de reden waarom ik probeerde bewust te leren dromen in de hoop daar vanaf te raken, wat slechts gedeeltelijk lukte (om de 10 dagen ongeveer een bewuste droom, maar daartussen bleef ik met die vervelende angstdromen zitten). Met de droomherinnering was weinig mis, ik kon me elke nacht wel één of twee dromen herinneren.

Sint janskruid:

De dromen waren veel minder heftig dan met seroxat, maar wel veel levendiger en ontzettend aangenaam. Elke nacht twee of drie dromen herinneren was geen probleem, en doordat alles zo levendig en realistisch naar voor komt, heb ik nu echt het gevoel dat ik een tweede leven leid in mijn dromen, en dat is echt héél fijn! Ik ga nu elke dag slapen met de zekerheid dat er weer ontzettend leuke en aangename belevenissen op me liggen te wachten.
Doch een belangrijke verandering die optrad: het bewust dromen is opgehouden. Maakt niet uit hoeveel RC's ik overdag doe en hoe ver ik me in bewust dromen verdiep: er komen enkel nog gewone non-lucid dromen uit de bus. Ik moet nu uitzoeken of dit inderdaad een gevolg is van het st janskruid want ik ben ook een maand erg ziek geweest waardoor ik een slechte nachtrust had, maar voor degenen die het willen proberen: een gewaarschuwd dromer is er twee waard. Het kan best zijn dat alle inspanningen om het bewust dromen aan te leren vergeefs bleken te zijn als je met dit 'wondermiddel' start want nu ik weer min of meer de oude ben, komen er nog steeds geen bewuste dromen.

Voor mij is het het echter wel waard geweest, dat gevoel van een tweede leven in de dromen te hebben, is met bewust dromen erg moeilijk te bereiken (temeer daar je je al bewust bent van het dromen), al zou ik er zeker niet rouwig om zijn mocht er zich ooit nog eens een verdwaalde LD voordoen (heb nog een aantal plannen die ik in een LD wil uitvoeren)

Hendrik

back to top
the1
LD4all lid
LD4all lid
27
Laatst gezien: 2-3-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 20 Feb, 2009  Reageer met quote

St. Janskruid is een kruid wat o.a. hypericine bevat. Dit kan mensen met een milde depressie goed helpen, aangezien het gezonder is dan synthetische anti-depressiva. Het werkt op dezelfde manier, maar is vele malen veiliger. Kijk bij gebruik echter uit met MAO-remmers en SSRI's, aangezien de combinatie een serotonine-syndroom kan veroorzaken. Kijk ook uit bij andere medicijnen als de pil, HIV-remmers en andere anti-depressiva.

Depressies veroorzaken vaak slapeloosheid, waardoor vaak vanzelf wordt aangenomen dat SJK (St. JansKruid) de slapeloosheid ook tegengaat. Hypericine zal bij primaire slapeloosheid (slaapgebrek zonder een depressie als voornaamste oorzaak) helaas geen soelaas bieden en kan dus bij een normaal slaappatroon het slaapritme in de war gooien.

back to top
54
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 24 Feb, 2009  Reageer met quote

Dat heb ik inderdaad ook gemerkt the1. Je zenuwen worden er door geprikkeld, waardoor je helderder wordt. Indien je niet met een depressie kampt is het effect bij het slapen ongeveer hetzelfde als cafeïne. Het beste is als je in slaap valt en de sint-janskruid begint tijdens je slaap te werken.

back to top
Steef
Nieuw lid
Nieuw lid
48
Laatst gezien: 16-4-2012
LDs: 1

BerichtGeplaatst: Ma 16 Apr, 2012  Reageer met quote

Ik heb lange tijd Sint Janskruid gebruikt. Deze heeft geen invloed gehad op mijn slaap en dromen. Citroenmelisse heeft deze invloed voor mij duidelijk wel laten zien. Citroenmelisse heeft mij nog geen lucide droom gegeven maar ik heb wel vaak leuke en mooie dromen wanneer ik citroenmelissethee gedronken heb.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: