EN | NL | FR

Droomonderzoek: Verschillende manier van dromen

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
55
Laatst gezien: 21-11-2010
LDs:

Droomonderzoek: Verschillende manier van dromen
BerichtGeplaatst: Ma 13 Apr, 2009  Reageer met quote

Over het algemeen verstaan we onder dromen dat je in een situatie bent die 'levensecht' lijkt. Je ervaart de situatie in een droom met je zintuigen. Na een tijd op deze site de droomdagboeken gelezen te hebben kan ik zeggen dat het visuele het meest sterke aspect is in de meeste dromen, daarna in volgorde gehoor, gevoel, smaak en als laatste geur.
Vooral het visuele en auditieve vind ik erg interessant. Je hebt namelijk in het echte leven ook mensen die bijvoorbeeld vooral visueel zijn ingesteld of juist auditief (ook gevoel komt wel voor, maar die laat ik even terzijde). Nou is het eerste onderzoek wat ik zou willen doen, is kijken of dit ook geld in dromen van mensen.

Dan de volgende overdenking.
Zelf ben ik iemand die veel in gedachten verzonken is vaak weinig van de omgeving om me heen mee krijgt. Meestal denk ik auditief, in de vorm van dat ik in mijn hoofd mijn overdenkingen aan iemand anders vertel. Soms leid dit tot interne discussie in m'n hoofd. Visuele gedachten dienen bij mij meestal als ondersteuning van het auditieve gesprek. Dit geld ook voor geluiden, ik ben dus erg woordelijk. De vraag die hieruit voorkomt is net als de vorige. Hoe beïnvloed dit mijn dromen? Ik heb geen hoge dreamrecall, maar kan dit komen doordat ik weinig visuele dromen zou hebben? Dat ik dan dus ook in m'n dromen een soort van intern gesprek in m'n hoofd heb? Doordat dit heel weinig verschilt met een intern gesprek in m'n hoofd als ik wakker ben, zou het dus mogelijk kunnen zijn dat ik niet eens door heb gedroomd te hebben.

Dit is te vergelijken met een visuele droom die ik ooit heb gehad toen ik in een bushokje in slaap ben gevallen. Eerst lag ik in het bushokje heel moe te zijn en ik zat gewoon voor me uit te staren naar een lege weg. Even later schrok ik wakker en zag ik ineens halverwege het beeld waar ik naar had zitten staren een fietser. Ik had dus gewoon gedroomd van het stilstaande beeld waar ik al naar had zitten staren voordat ik in slaap viel. Pas toen ik weer wakker werd en de fietser ineens midden in het beeld verscheen realiseerde ik dat ik had geslapen. Als die fietser er niet was geweest, had ik waarschijnlijk nooit in de gaten gehad dat ik geslapen had.

back to top
wessells
remeber remember
LD4all lid
wessells heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Researchers
Laatst gezien: 28-10-2016
LDs: 100+

BerichtGeplaatst: Ma 13 Apr, 2009  Reageer met quote

vreemd dat je heel anders droomt dan mij ik heb nooit gedacht dat er verschillende soorten dromen zijn maar nou je het zegt mijn zus droomt ALTIJD over eten en praten zou dat niet hetzelfde zijn??

verder snap ik je vraag niet echt het lijkt meer een conclusie wat je opschrijft

als je vraag ik hoe ik droom dan zeg ik dat nu: ik droom meestal at ik ergens ben en dat er iets gebeurt waar ik (meestal) in meedoe verder zie ik beeld hoor ik geluid en voel ik pijn in mijn dromen ik kan wel onderwater ademen en zo ook droom ik haast nooit over normale dingen.....

back to top
55
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 14 Apr, 2009  Reageer met quote

Wat ik boven heb opgeschreven is een vermoeden. Ik zou graag jullie kijk hierop willen weten, om te zien of dit meer voorkomt en wat jullie gedachten hier over zijn. Kortom een klein onderzoek.

Interessant trouwens dat jou zus vaak over eten en praten droomt. Is jou zus toevallig en emotie-eter? Dus dat je zus bepaalde dingen eet bij bepaalde emoties? En houdt ze ook veel van praten? Het zou me namelijk niet verbazen, gewoontes uit de wakkere toestand neem je snel mee in je dromen, helemaal als deze gewoontes aan emoties gebonden zijn.

Zoals jij beschrijft hoe jij droomt, zo zijn de meest beschreven dromen. Welk aspect is bij jou over het algemeen het sterkste? Wat komt het sterkst of het eerst terug in je herinnering als je wakker wordt? Komt dit vervolgens overeen met hoe je dingen uit het waakleven herinnert? Dus vooral visueel, auditief of via gevoel, etc.?

back to top
Yasmin
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 24-6-2009
LDs: 4

BerichtGeplaatst: Wo 15 Apr, 2009  Reageer met quote

Hoi Dartsum,

Bedoel jij vooral lucide dromen, of dromen in het algemeen?

Je geeft in je eerste stukje nav DJ's aan; <<Je ervaart de situatie.. laatste geur>>

Zou het nu niet kunnen zijn dat het visuele de boventoon voert omdat dit het meest makkelijk en herkenbaar is om een droomomgeving te omschrijven? Met het omschrijven van geluid lijkt het mij lastiger om een droom te vertalen. Geur en smaak nog lastiger, maar daarmee niet gezegd dat beeld het sterkste aspect in de droom is denk ik? Jij gebruikt ook het visuele ook weer ter ondersteuning van een auditief gesprek.

Dat wat je bedoelt met het meer auditief dan visueel waarnemen komt mij meer over als denken, ookal is dit in een vorm van conversatie/woorden. Je "hoort" woorden, maar woorden op zich zijn niet auditief toch? Het klinkt alsof je hoofd bezet is met de conversaties die je voert. Het overdenken vanuit verschillende perspectieven, wat tot interne discussies leidt. Als ik zelf diep in gedachten ben (in RL) ook weleens in vormen van conversaties of ik haal bijv. gesprekken met mensen terug, waar ik soms dan ook weer op voortborduur, dan kan het zijn dat ik visueel veel minder (intens) waarneem. Ben ik rustig in mijn hoofd, of denk ik niet, dan 'zie' ik veel meer en neem ik veel meer beelden, kleuren, diepten, details en beweging etc. in me op.

Ik vermoed dat het voor iedereen heel verschillend is. Voor wat betreft dromen, speelt gevoel (sorry, je wilde meer over auditief en visueel, maar kan er ook niets aan doen wink ) voor mij de boventoon. Het gevoel/de emotie in een droom blijft me bij, daarbij de beelden. Soms de smaak en geluid kan ik me gek genoeg bijna nooit herinneren, lijkt me wel heel leuk trouwens, meer muziek in mijn dromen. Maar het komt niet altijd overeen met RL. Heb regelmatig enorme hoogtevrees wow , terwijl ik in RL helemaal geen hoogtevrees heb en ook geen situaties meegemaakt die zo zijn als in mijn dromen.

Als ik een droom omschrijf kan ik situaties schetsen, vertellen hoe iets eruit ziet,
wat er gebeurde, of wat er gezegd werd, maar het gevoel dat ik eraan overhoud is bijna niet in details te vertalen, er komt niet meer uit dan 'het voelde, mooi, naar, euforisch, frustrerend etc.' En het komt mij toch wel voor als veel meer dan dat.

Misschien interessant om uit te proberen om meer bewuste focusmomenten looking_anim.gif in RL op beeld/ het visuele te hebben, misschien dat je dan meer visuele dromen krijgt en wie weet ook meer LD's krijgt omdat je dan beter RC's kan uitvoeren...

back to top
55
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 15 Apr, 2009  Reageer met quote

Hey Yasmin bedankt voor je reactie, je verwoord m'n gedachten precies goed en vult aan waar ik t net wat beter had kunnen zeggen. Ik geef even per alinea antwoord.

Als eerste bedoelde ik dromen in het algemeen.

Het is waar wat je zegt dat het visuele inderdaad het meest makkelijk is te omschrijven. Daar had ik nog niet bij stil gestaan.

Zelf vind ik gesproken woorden wel auditief. Eigenlijk kun je onderscheid maken tussen auditief als in geluid en muziek en auditief als in gesproken woord. Je hebt namelijk wel gelijk dat hier namelijk weer verschil in zit. Overigens is ontdekt dat mensen op verschillende manieren nadenken. Zo heb je dus de interne discussie, maar je hebt ook bijvoorbeeld beelddenkers en gevoelsdenkers. Iedereen denkt op al die manieren, maar één daarvan voort meestal de boventoon. Op audiodigitale denkers na, dat zijn mensen die alles wat ze zien voor zichzelf beschrijven in woorden. Vaak zijn dat ook mensen die in zichzelf praten.

Wat leuk trouwens dat bij jou gevoel de boventoon speelt. Is dit bij jou ook zo als je wakker bent? Gevoelsdenkers komen in onze maatschappij namelijk veel minder voor, die is namelijk behoorlijk visueel en woordelijk ingericht. In tegenstelling tot veel Indische landen. Hoe veel let je trouwens op smaak en geur als je wakker bent?

Gevoel is inderdaad moeilijk in woorden uit te drukken, of het moet al een gedicht, verhaal, oid worden. Eigenlijk zijn alle vormen van creativiteit DE manier om emoties te vertalen, naast lichaamstaal natuurlijk.

Die gedachte was bij mij dus inderdaad ook opgekomen. Wat best lastig is, want in tegenstelling tot jou, is het voor mij juist rustiger om in m'n gedachtenwereld te zijn en moet ik me inspannen om meer dingen om me heen te ervaren. Maar het is zeker het proberen waard inderdaad, beetje inspanning wordt niemand minder van.

back to top
wessells
remeber remember
LD4all lid
wessells heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Researchers
Laatst gezien: 28-10-2016
LDs: 100+

BerichtGeplaatst: Do 16 Apr, 2009  Reageer met quote

Darstum,

volgens mij is er ook een verschil met "gesproken geluid" en geluid in je hoofd "auditief" ik heb een keer gedroomd dat ik opgesloten was in de auto (er zat zo een honden rek voor en dat mijn broertje aan die spijlen zat de pielen waardoor er zo een geluid kwam dat je hoort als je langs zo een ijzeren hek gaat met je hand toen werd ik wakker en hoorde het geluid nog steeds wat bleek: het was mijn hamster die aan de spijlen zat te krabben om eruit te komen

dat was dus echt het gesproken geluid dat je vanuit het echt opvangt
maar soms hoor je gesprekken in je hoofd (hoe noem je dat) in ieder geval ik denk dat dat gewoon herinneringen gecombineerd zijn

over mijn zus ik heb geen idee hoe zij eet maar ik ben dan ook de enige uit mijn familie die zich met dromen bezig houd de rest weet het niet eens.

zelf heb ik altijd dat pijn, angst en actie het best bijblijven ook keuzes weet ik vaak nog ik herinner me meteen het gevoel dat ik bij de droom had en meestal ga ik daarmee verder om de droom helder te krijgen ook weet ik nog waar of met wie het was maar het lijkt alsof je een camera moet scherpstellen eerst weet ik het niet meer en dan als ik erover ga nadenken is het opeens scherp (niet altijd maar wel heel vaak)

maar ik moet naar school ik schrijf vanmiddag wel af (als je nog iets wilt weten)

doei XD

back to top
Yasmin
LD4all lid
LD4all lid

BerichtGeplaatst: Do 16 Apr, 2009  Reageer met quote

Denk ook dat er veel verschillen zijn en ook veel combinaties.
Woorden zie ik meer als secundair niveau een tool om mee te communiceren, net als geluiden of gebaren. Door de mens zeer ver ontwikkeld (en ingewikkeld). Ik kan me dus niet zo heel veel voorstellen bij audiodigitaal (hoor ik voor het eerst ook hoor ^^ ) <<audiodigitale denkers na, dat zijn mensen die alles wat ze zien voor zichzelf beschrijven in woorden>> Dan denk ik aan een middel om ervaring te vertalen, maar als je hebt over wat je ziet omzetten in woorden, dan komt het beeld eerst, dus het visuele aspect, of klopt er nu niks meer van whatsthat wink

Zag vandaag nog iemand op een fiets druk in zichzelf praten en moest hieraan denken. Kan het niet beoordelen. Sommige mensen die het heel lang alleen zijn gaan ook in zichzelf praten, een soort verwerking van ervaringen denk ik dan.

Moeilijk te zeggen wat de boventoon voert, maar ben wel een gevoelsmens denk ik, of dat weinig voorkomt kan ik me dan weer niet voorstellen, ik denk dan kort door de bocht, iedereen heeft toch gevoel, maar dat is misschien niet wat je bedoelt. Hoe zit dat dan in Indische landen? Over smaak en reuk, daar ga ik eens op letten. Nu met de lente is het natuurlijk overweldigend qua geuren. Smaak als ik aan het eten ben en dan staat het visuele weer op een lager pitje.

Stel je bent in een bos, wat merk je dan het meest op? Beeld, geur, reuk, of ga je in jezelf omschrijven, 'dat is een loofboom, het ruikt hier naar gras, het is bewolkt' etc. alsof je het in een verslagje zet bijvoorbeeld?

En ben je als je met mensen praat bewust van bijv. gezichtsuitdrukking, of hoor je meer alleen wat ze zeggen?

Om het bij dromen te houden, ik vraag het me af als je langer oefent of het dan niet steeds wat makkelijker gaat dan in het begin, zeker als je het niet gewend bent. Ik denk dat het bewust zijn van je zintuigen juist veel invloed heeft. Als ik druk ben met veel mensen, zullen sociale verhoudingen meer spelen in mijn dromen ookal zijn die weer veel maffer. Heb ik lekker een maand vakantie en wandel ik veel, denk ik dat het minder zal zijn. En als je lucide droomt, dan heb je er weer meer invloed op, toch is het dan nog een hele kunst, zie de quests bijv.

Heb trouwens over wat wessels schrijft ook weleens een geluid van buiten in een droom verwerkt... haha blijkt het de hamster te zijn biggrin, terwijl het eerst nog je broertje was . De keuzes zijn ook wel herkenbaar. Toch maak je in dromen andere keuzes dan in het echt, wat volgens mij ook een beetje een leerervaring is waarom dromen zo leuk kan zijn om dingen uit te proberen. Toch neem ik niet alle dromen even serieus. Poehee, wat een verhaal grin

back to top
Emily
Girl Anachronism
LD4all lid
27
Researchers
Laatst gezien: 7-5-2013
LDs: Quite some.

BerichtGeplaatst: Do 23 Apr, 2009  Reageer met quote

In het dagelijkse leven stel ik mezelf meestal verscholen en observerend op. Ik ga eerst naar een hoe van een ruimte en bekijk alles en iedereen om een goed overzicht te krijgen en zo de situatie een beetje in te schatten. Hierna ga ik letten op het geluid, iets dat voor mij veel uitmaakt. Ik let op verschillende stemmen, maar ook op muziek. Te hard geluid ontwijk ik, want daar kan ik slecht tegen.
Bovendien ben ik een erg gevoelsmens. Mensen omschrijven het als HSP (hoog sensitief persoon), maar dat vind ik zelf eigenlijk een vage term.

Ik merk wel dat ik me meestal hetzelfde opstel in dromen. Het beste herinner ik me altijd het gevoel dat een droom brengt -de sfeer vooral. In mijn droomdagboek naast mijn bed staat bij elke droom wel 'er was een donkere sfeer' of 'iedereen leek gelukkig' of zoiets als 'er hing een happy vibe'. Soms herinner ik me niets van een droom, behalve de emoties.
Hierna wordt het vooral visueel en auditief. Ik observeer alles en iedereen en let op het geluid. Ik kan me bijna niet herinneren dat ik eens over smaak of geur heb gedroomd. Ik eet ook nooit in dromen, eigenlijk.

Natuurlijk zou dit kunnen komen door mijn 'echte leven'. Grotendeels van de tijd ben ik verkouden en kan ik dus weinig geuren onderscheiden. Met smaken ben ik al helemaal slecht: nul komma nul een fijnproever en wat ik eet interesseert me meestal niet zo heel erg (zolang het maar geen groente is lawl). Ik hou het meest van zoet, kan ook wel wat zout herkennen en bitter en daarmee houdt het op.
Het zou kunnen verklaren waarom ik deze twee zintuigen amper gebruik in de dromen.

Bij 'voelen' dacht ik eerst dat je misschien het als in een zintuig bedoelde: met je handen de texturen van je droomlandschap voelen of zo. Dat doe ik eigenlijk ook niet vaak, maar sinds ik ben begonnen te naaien en vaak stoffen moet beoordelen door ze te voelen, merk ik dat ik ook meer op gevoelsmatige dingen let in dromen.

draait

back to top
Yasmin
LD4all lid
LD4all lid

BerichtGeplaatst: Zo 26 Apr, 2009  Reageer met quote

Hoi Emily, als je verscholen bent, zoals je dat noemt merk je veel meer op volgens mij. Je gehoor is ook zeer gevoelig vandaar dat je niet tegen harde muziek kan enzo. Je hebt duidelijk uitspringers, gehoor, gevoel en visueel. En smaak en reuk helemaal verwerk je bijna niet in je ervaring (ook simpelweg doordat je verstoord wordt door dat verkouden zijn).

Zelf merk ik vaak te weinig op omdat ik word afgeleid door mensen en hun gemoedstoestand en daar ook middenin duik. Vaak pas achteraf kom ik tot andere dingen. Belangrijke dingen zie ik niet, omdat ik er als een kip zonder kop in kan zitten. Voor mij is het belangrijk steeds een stapje terug te doen. Als ik alleen ben kan ik me ook veel beter focussen op beeld, geluid en reuk.
In de stad merk ik ook als eerste de bezineluchten op en vaak ga ik automatisch mijn adem inhouden, wat wel een beetje zinloos is.
In een groenere omgeving valt mij direct de open geur van planten en bomen op, de frisse lucht.

Grappig dat je voelen in de zin van tastzintuig (Dartsum, die stond er nog niet als zintuig, of bedoelde je dat en verwarde ik het met emotie-voelen? Het gevoel wat je ergens bij krijgt, of het gevoel dat je aan een droom overhoud bijvoorbeeld) met die stoffen meer ontwikkelt, daarmee zou gezegd kunnen worden dat bepaalde zintuigen aan te scherpen zijn door daar mee te oefenen en te trainen, wel logisch ook.

Zelf heb ik smaak ontdekt in mijn dromen, zoete bonbons en een bord heel bitter spul, ik moest er ook van overgeven in mijn droom en had er buikpijn van. Geur nog niet mee geëxperimenteerd.
En geluid helemaal niet, maar wel verwerkt dus in dromen.

back to top
Yasmin
LD4all lid
LD4all lid

PS; Ben nog steeds benieuwd naar het auditief/woordelijk denken en welke invloed dat op dromen heeft. En hoe het zit met voeldenkers in vergelijking tot Indische landen.
Over expressie; doe jij veel met schrijven Dartsum? Dus dat je daarin sterk bent omdat je ervaring meer woordelijk en converstatie-achtig verwerkt?

back to top
Emily
Girl Anachronism
LD4all lid
27
Researchers
Laatst gezien: 7-5-2013
LDs: Quite some.

Momenteel ben ik gewoon niet zo erg verkouden! Ik ben allemaal voedsel aan het uitproberen en het aan het vergelijken met geuren, in de hoop dat ik dat nu ook een beetje train voor in de dromen. ^^ Geuren van dingen vind ik prachtig, zeker bloemen en zo. Ik geniet er altijd van in de dagen dat ik kan ruiken. d:

Dat als een kip zonder kop midden in een situatie zitten en volledig in mensen opgaan heb ik ook een hele tijd gehad, totdat ik tegen mezelf zei 'dit gaat niet werken'. Meestal ben ik nogal nerveus van mezelf en word ik onzeker als ik iets niet weet of als iets onbekend is. Sindsdien heb ik eigenlijk dat observerende, teruggetrokken eigenschap opgebouwd. Ik vind het wel leuk dat ik dat in dromen ook heb, want zo kan ik ook beter dingen verwerken en dus onthouden de volgende ochtend.

Vandaag bedacht ik me ook dat ik in dromen heel 'sierlijk' praat. Ik omschrijf alles heel dichtelijk als ik met iemand klets in een droom. Misschien komt dat omdat ik veel dicht als ik wakker ben? ^^

back to top
55
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 27 Apr, 2009  Reageer met quote

Woow, woow. Wat praten jullie allemaal veel zeg, dat had ik niet verwacht. Nou dat gaat een lekker lange reply voor mij dus worden, iedereen komt aan de beurt. Ik zal maar beginnen met, natuurlijk de eerste.

@Wessels: Die gesprekken in m'n hoofd zijn echt geen herinneringen. Zelfs nu terwijl ik schrijf spreek ik in mijn hoofd met mijn eigen stem. Vroeger als kind (zeker tot m'n 12e wel) zat ik waarschijnlijk er ook gewoon echt bij te praten. En ook als ik iets lees, dan wordt in m'n hoofd datgene verteld door een toepasselijke stem.

@Yasmin: Om meteen verder te gaan vanuit Wessels verhaal naar jou. Zelf vermoed ik dus dat ik een audio-digitaal denker ben. Door woorden vormt er in m'n hoofd een beeld. Overigens ook door gewoon geluid, zoals bijvoorbeeld muziek. En inderdaad ik ben iemand die veel met schrijven en lezen doet. Ook met muziek en ik discussieer & praat ook graag veel. Al deze dingen vormen voor mij uiteindelijk een visueel beeld in m'n hoofd. Een goede videoclip bij een nummer of goede muziek bij een film vind ik dan ook heel belangrijk.
Als ik in een bos ben, zoals in jou voorbeeld dan ben ik voornamelijk aan het kijken en ondertussen in m'n hoofd een conversatie aan het houden. Het hangt er maar net vanaf hoe zeer ik met mijn aandacht ook daadwerkelijk bij het bos ben of die conversatie in m'n hoofd daar dan ook over gaat. Als het er wel over gaat dan gaat bijvoorbeeld zo 'Het is hier lekker. Mooi weer, fijne schaduw, ik hoor wat vogeltjes. Zal ik dat pad in lopen? Nee, laten we eens een ander pad gaan proberen'.
Als ik dan met mensen spreek luister ik voornamelijk naar de woorden die ze zeggen en de manier waarop, met welke intonatie. Ik heb mezelf er echt heel erg op geoefend om ook op hun gezichtsuitdrukking etc. te letten, omdat dit allemaal nog meer extra toegevoegde waarde in een gesprek toevoegt.

Bij gevoel bedoelde ik inderdaad emotioneel voelen. Lichamelijk voelen was mij inderdaad ontschoten, simpelweg omdat dit bij mij amper voorkomt in dromen.
In Indische landen, worden over t algemeen meer dingen rond spiritualiteit gedaan. Bijvoorbeeld mediteren. Deze leefwijze scherpt vooral het emotionele & intuïtieve denken. Deze vorm van denken staat vaak haaks op het rationele, logische denken.
Je zegt 'iedereen heeft toch gevoel'. Dat is helaas niet waar. Zo voelen mensen met schade aan de rechter hersenhelft meestal heel weinig emoties, omdat hier dit gebied in de hersenen zit. Links zitten de meer rationele delen. Nou is dit natuurlijk niet zo zwart-wit als ik het nu zeg, maar anders mag ik bijna wel eerst de complete werking van de hersenen gaan uitpluizen, wat ik dus niet ga doen. In onze westerse maatschappij wordt er een groot beroep gedaan op ons rationele verstand en veel minder op ons emotionele verstand. In Indische landen is dit vaak precies het omgekeerde. Het gevolg is dat in westerse landen het rationele verstand dus ook verder en sterker is ontwikkeld dan in Oosterse en omgekeerd dus ook. Mensen met een beter ontwikkeld emotioneel verstand hebben bijvoorbeeld meer inlevingsvermogen in andere mensen. Dit is ook de reden waarom emoties vaak niet goed uit te drukken zijn, omdat dit dan een samenwerking van ratio met emotie vergt. Bij vrouwen werken deze gebieden meestal beter samen dan bij mannen. Dat is zowel een voordeel als een nadeel, want het zorgt er tegelijk ook voor dat vrouwen minder goed in staat zijn om ratio en emotie gescheiden te houden, over het algemeen dan.

@Emily: Ik ben redelijk goed bekend met termen als HSP, ADHD, PDD-nos, etc. Ik ken ook veel mensen die dergelijke dingen hebben. Zelf heb ik dan een lichte vorm van ADD, wat hetzelfde is als ADHD, maar dan zonder de hyperactiviteit. Voornamelijk druk binnen in. HSP-ers zijn inderdaad gevoelige mensen, het emotionele deel in het brein is over gestimuleerd. Het verbaast me dan ook niet dat jij je observerend opstelt, op een afstandje. Hier kun je in alle rust de stroom emotionele indrukken die je binnenkrijgt in je hoofd een plaatsje geven. Waarschijnlijk kun je er ook slecht tegen om midden tussen een grote groep mensen te staan, waarin je steeds weer andere personen ziet en spreekt. Te veel indrukken tegelijk. Dit is een punt waar AD(H)D-ers en HSP-ers ook wel samen komen, omdat bij AD(H)D het informatiefilter ook niet goed werkt, maar dan voor andere hersendelen. Zelf ben ik ook een observerend persoon, maar tegenwoordig verberg ik me niet meer, wat ik vroeger als tiener wel deed. Nog steeds ben ik wel erg bescheiden tegenover mensen, zeker als ik ze nog niet goed ken.
Wat goed trouwens dat je begonnen bent met oefenen van smaken. Heb je ook al verschil gemerkt in je dromen? Lukt het je in je wakkere leven ook al beter om smaken te onderscheiden enzo?

back to top
Yasmin
LD4all lid
LD4all lid

BerichtGeplaatst: Di 28 Apr, 2009  Reageer met quote

Haha veeeeel woorden lach1

Vraag me hierdoor af en probeer er ook op te letten, wat nu eerst komt, bijv. gedachten-beeld of klank en dan beeld etc. en dat het bij iedereen dus anders kan zijn. Het heeft met associeren te maken. Bij jou lijken woorden eerst te komen. Zijn die converstaties niet gedachten? Als ik ergens naar kijk dan hoor ik mezelf ook wel een soort van denken, niet dat ik denk dat ik audio digitaal ben of iets, maar ik kan het ook uitschakelen. Dus als ik kijk, er niets mee doe, het toch wordt verwerkt om zo maar te zeggen. Het wordt wel ingewikkeld ^^.
Er zijn ook stiltefilms, die hebben geen geluid, alleen maar beelden. Dat is ook weer een totaal andere ervaring. Ik word soms juist overruled door de veelheid aan geluiden, ik wil vaak teveel tegelijk volgen en dus snel afgeleid van een ervaring die voor mij van belang is.
Ja dat is waar, hier heeft ratio de boventoon, er moeten snelle prestaties zijn. Kan zelf ook in een ratelmodus terecht komen, dan is het actie-reactie in woorden, terwijl er in gezeldschap veel andere dingen te ervaren zijn.
Het is wel veel minder dan voorheen, ben er ook meer op gaan letten. Wat Emily ook zegt: >>totdat ik tegen mezelf zei 'dit gaat niet werken'. Meestal ben ik nogal nerveus van mezelf en word ik onzeker als ik iets niet weet of als iets onbekend is.<< dat is wel herkenbaar, maar ik stap vanuit dat gevoel juist snel op mensen af.
Ik denk dat jij daar veel gevoeliger voor bent, doordat je je tussen mensen goed terug kan trekken. Ik zie dat als een voordeel. Bij mij komen ervaringen pas later door en acheraf vallen dingen op zijn plek.
Volgens mij is bescheidenheid iets moois en wat maar weinig mensen kunnen zijn.

Emoties zijn niet altijd een goede raadgever omdat het situaties van nu verbind aan eerdere ervaringen (in het geheugen), waardoor een situatie naar een (oude) emotie vertaald wordt in plaats van wat iets op zich of dat moment betekent.
Het letten op zintuigen zoals gehoor, reuk, smaak, beeld, tast etc. geeft mij meer betekenis en een andere visie en beleving van dingen. In mijn omgeving wordt snelheid en actie, wat dan ook, meer gewaardeerd, geen gedroom, daar winnen we de oorlog niet mee wink

Het is me ook opgevallen dat het een paar keer in lucide dromen heel druk was en daardoor ook niet wist, wat.. waar.. wie ^^

back to top
Laatst gezien: 6-5-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 02 Mei, 2009  Reageer met quote

Hey Dartsum,

Eerst toch even zeggen dat ik het een ontzettend interessant onderwerp vind! Ik heb me altijd al afgevraagd hoe andere mensen denken en op welke manier ze dromen.

In het wakkere leven denk ik meestal ook auditief, net als jij. Ik studeer literatuurwetenschappen en ben dus ook heel vaak bezig met lezen en schrijven. Als ik op de trein of op het vliegtuig zit, kan ik soms hoofdstukken lang aan een eigen boek zitten bouwen. Dan denk ik: briljant! Dat schrijf ik meteen op! Maar dan ben ik de exacte woorden al weer kwijt natuurlijk :D Denken in woorden gaat natuurlijk veel sneller dan het opschrijven van al die woorden, helaas  Dat van die interne discussies in je hoofd heb ik dus ook vaak :D

Maar als ik nadenk, denk ik niet altijd puur in woorden, vaak denk ik ook in concepten of over abstracte dingen die niet zomaar te verwoorden zijn. Maar dat zijn dan meestal gevoelens zeker? En meestal komt er ook beeld aan te pas. Het is dan eigenlijk alsof ik een boek aan het lezen ben. Ik hoor mezelf de woorden denken en zie dan ook de beelden die de woorden opwekken. Op dat vlak komt bij mij waarschijnlijk ook eerst woord en dan beeld, al roept dat beeld dan weer een ander beeld op en zit ik na verloop van tijd meer in een film dan in een boek.

Ik dacht aanvankelijk dat ik in dromen meer in beeld dacht dan in woord. Bij wijze van experiment heb ik een paar nachten geleden mijn hypnagogia proberen te onthouden. Als je er over leest, gaat het meestal om hypnagogische beelden (beelden die je ziet vlak voor je in slaap valt) maar het viel me op dat ik bijna allemaal hypnagogische gedachten had en vooral conversaties hield. Die houden dan uiteraard geen steek (qua betekenis dan want grammaticaal kloppen ze meestal wel (wat ik op zich ook heel interessant vind, want dat toont hoe taal opgeslagen ligt in je hersenen)).

Dan krijg ik dingen als:

“Dan praat je door een orkaan, maar hoe praat je dan verder?”
“Meisjes, eigenlijk spreken ze allemaal niemandstaal”
“Je moet er bruine suiker bij doen, dan dwaal je af.”

Ik was ook al een tijdje bezig om allerlei zintuigen uit te testen in lucide dromen. Ik stond er bijvoorbeeld van versteld hoe ECHT fysieke aanrakingen voelen. Op het Engelse forum stond er bij een van de challenges als opdracht om verliefd te worden op iets of iemand. Ik heb het gisteren ofzo geprobeerd en het lukte!

Ik leerde in mijn LD een knappe jongen kennen en ging er mee naar de film. Van de film herinner ik me niks, maar ik herinner me hoe hij zijn hand op de mijne legde, hoe waanzinnig echt die aanraking voelde, hoe ik er de kriebels van in mijn buik kreeg zoals wanneer je echt verliefd wordt :D

Smaak heb ik enkele dagen geleden ook geprobeerd. Ik liet water uit de lucht stromen en dronk ervan maar smaakte niks. Mijn mond bleef droog. Die lukt dus blijkbaar niet voor mij. Ook geur heb ik nog nooit ervaren in een droom. Ik herinner me wel juist een eetdroom: ik deed ergens een ijskast open die volstond met taartjes en proefde overal eens van. Die smaakten toen wel lekker, heel zoet smile Dan zal het in de LD misschien aan mijn voorstellingsvermogen gelegen hebben, water heeft nu ook niet bepaald smaak en ik had misschien gewoon echt een heel droge mond!

Kleuren en beelden kan ik me meestal wel haarscherp herinneren. In LD’s kan ik tot in de kleinste details de gelaatstrekken van iemand onderscheiden. Kleur is voor mij heel belangrijk in dromen, ik droom dan ook meestal over heel felle, mooie kleuren. Ook de kleur van ogen en haar van een DC onthoud ik en ik weet meestal ook precies wat iemand aanhad van kledij en welke kleur het had.

Woorden en conversaties kan ik mij dus meestal ook herinneren, uit gewone dromen kan ik soms halve pagina’s tekst citeren. Het komt ook steeds vaker voor dat mijn DC’s andere talen spreken dan het Nederlands. Meestal Engels of Spaans maar een enkele keer ook Frans of zelfs Latijn. Dat zijn dan vooral heel korte zinnetjes en als ik (of een DC Spaans) spreek(t) in een droom, merk ik dat het niet altijd grammaticaal juist is en er ook wel eens fouten in voorkomen. Wel kan ik alles woord voor woord reciteren. Als ik iets in het Latijn droom, kan ik dat niet omdat ik gewoon weg niet in het Latijn kan denken! Dan fantaseer ik blijkbaar maar iets en herinner ik me de betekenis in vertaling.

Gehoor heb ik pas enkele maanden geleden ontdekt. Voordien zal ik er waarschijnlijk niet bij stil gestaan hebben. Ik was aan het vliegen en schreeuwde zo luid als ik kon om te testen of ik ook een echo had in een LD. En die had ik tounge1 Ook de stemmen van mijn DC’s hoor ik nu duidelijk. Sommige hebben een zware stem, andere een zachte of zelfs een piepstemmetje. Een keer stond ik op een concert in een LD en hoorde ik live muziek, dat was prachtig! Ik heb ook vaak lyrics in mijn hoofd smile

Volgens mij hangt er veel af van je voorstellingsvermogen en je fantasie. En ik denk ook dat je alles kan trainen zoals Yasmin al aanhaalde:

Quote:
Om het bij dromen te houden, ik vraag het me af als je langer oefent of het dan niet steeds wat makkelijker gaat dan in het begin, zeker als je het niet gewend bent. Ik denk dat het bewust zijn van je zintuigen juist veel invloed heeft.

Volgens mij is dit absoluut juist. Afhankelijk van waar je mee bezig bent op dat moment, zullen bepaalde zintuigen in meer of mindere mate voorkomen in je dromen.

Misschien ook nuttig om de techniek te beschrijven waarop iemand dromen onthoudt want ik vermoed dat dat ook voor iedereen anders is en ik ben ook heel erg benieuwd hoe andere mensen het doen! Dit is alleszin hoe ik het doe:

Na elke droom word ik half wakker en herhaal ik kort in woorden de droom. Soms herhaal ik een droom 2 of 3X, vooral tekst en dialoog herhaal ik een paar keer. (Ik weet trouwens niet in wat voor slaapfase ik dan verkeer want dat is ook het moment waarop ik dromen kan bijsturen. Dan kan ik bijvoorbeeld terug keren naar een leuk moment en daar verder over dromen, dan kan ik de droom veranderen…) Daarna kies ik 1 of 2 kernwoorden die ik vastprent in mijn geheugen. Als ik wakker word, herinner ik me dan die kernwoorden en aan de hand daarvan keert de volledige droom terug adhv beelden en gevoelens. Die beelden moet ik dan eerst sorteren want ze komen niet chronologisch terug. Zo lukt het mij om gemiddeld 3 tot 6 dromen per nacht te onthouden. Ik vermoed dat dit ook de manier is waarop ik studeer, in kernwoorden die als kapstok dienen voor de rest van de leerstof.

Ja, ok… ik heb me blijkbaar wat laten gaan, het is nogal lang geworden grin
Maar ik vind het dan ook een heel interessant onderwerp!

back to top
Hendrik
LD4all lid
LD4all lid
31
Laatst gezien: 26-2-2010
LDs: 5

BerichtGeplaatst: Do 07 Mei, 2009  Reageer met quote

Dartsum, ik herken het dat een stem in mijn hoofd een discussie met me voert. Soms lijkt het alsof ie een eigen wil heeft, soms hoor ik de stem van iemand anders. Ik kan de stem soms besturen, maar als ik slaap val dan vindt er ook een gesprek plaats in mijn hoofd, dat soms wel vreemde vormen kan aannemen.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: