EN | NL | FR

Dromen voor blinden

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
55
Laatst gezien: 21-11-2010
LDs:

Dromen voor blinden
BerichtGeplaatst: Di 08 Sep, 2009  Reageer met quote

Ik vroeg me af, hoe dromen blinde mensen? En dan ben ik vooral benieuwd naar mensen die hun hele leven al blind zijn. Kent iemand hier iemand die blind is?

back to top
wessells
remeber remember
LD4all lid
wessells heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Researchers
Laatst gezien: 28-10-2016
LDs: 100+

BerichtGeplaatst: Wo 09 Sep, 2009  Reageer met quote

ik ken geen blinden maar ik weet wel dat als blinden mensen vanaf hun 7de blind worden dat ze dan soms in beeld dromen. als ze al hun hele leven blind zijn dan kunnen ze alleen geluid horen en dingen voelen en zo.

back to top
Jochem
LD4all lid
LD4all lid
30
Laatst gezien: 12-9-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 10 Sep, 2009  Reageer met quote

Volgens mij dromen blinden niet. Ze kunnen toch niets zien? whatsthat

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Researchers
Laatst gezien: 25-6-2018
LDs: +350

BerichtGeplaatst: Do 10 Sep, 2009  Reageer met quote

Volgens mij kunnen blinden wel dromen.
Bij mensen die sinds hun geboorte blind zijn, kunnen ze enkel met hun andere zintuigen dromen maar degene die blind geworden zijn, kunnen wel nog beelden zien.
Kdenk dat het een beetje het principe van verbeelding is. Voor verbeelding hoef je je ogen niet te gebruiken maar doen je hersenen het werk, net zoals bij dromen.. maar als je nog nooit een beeld gezien hebt, bijvoorbeeld nog nooit gezien hebt hoe een kat eruit ziet - kan je ook niet van een kat dromen.
Stel dat wij opeens niet meer kunnen zien, kunnen we in onze verbeelding wel nog voorstellen hoe een kat eruit ziet en dus kunnen we ook nog over een kat dromen. Bij mensen die blind geworden zijn, is dat precies zo.

back to top
Miss Und@ztood
LD4all lid
LD4all lid
Miss Und@ztood heeft een LD4all Quest gehaald!
26
Laatst gezien: 13-4-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 13 Apr, 2010  Reageer met quote

Ook blinde mensen moeten dingen verwerken in hun slaap. Dus ik denk wel dat ze dromen maar hoe.. Dat vraag ik mezelf ook af! wink5

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
27
Laatst gezien: 6-11-2013
LDs: 2

Oud topicje, maar ik heb hier onlangs iets over gelezen.

Nu, er zijn twee gevallen: Als de persoon blind is vanaf zijn geboorte dan droomt hij, zoals Drya al meldde, zonder beeld. Hij voelt, ruikt en hoort maar ziet niets. Als de persoon tijdens zijn leven blind is geworden dacht ik dat hij eerst nog 'normaal' droomde, maar dat die beelden daarna vager werden en vaak ook kleurloos tot ze, na een lange tijd, verdwenen.

back to top
Myane
What a Shamble
LD4all lid
Myane heeft een LD4all Quest gehaald!
25
Laatst gezien: 26-6-2013
LDs:

Hm, dat lijkt me wel ontzettend eng en frustrerend als je blind wordt, maar tijdens je dromen nog prima ziet. Een obvious dream sign, dat wel, maar toch. Het zou me inderdaad wat vreemd lijken dat als je vanaf je geboorte af aan al blind bent, dat je dan wel in beelden droomt. Je hebt immers niets gezien, kleuren niet waargenomen, etc. Lijkt me dat dat toch moeilijk een verwerking van de gebeurtenissen van de dag zijn. Wat Silox zegt klinkt echter wel aannemelijk.

back to top
doublet
100% me
LD4all lid
doublet heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Researchers
Laatst gezien: 24-10-2010
LDs: stuk of 5

BerichtGeplaatst: Wo 14 Apr, 2010  Reageer met quote

Mm, er bestaat toch iets als het 'collectief onderbewustzijn' volgens Freud? Dan zou je misschien wel met beeld kunnen dromen. Ik sta zelf zeer kritisch tegenover experimenten, hoe weet een blinde die altijd blind is geweest wat iets als 'beeld' is?

back to top
Emily
Girl Anachronism
LD4all lid
27
Researchers
Laatst gezien: 7-5-2013
LDs: Quite some.

Freud zou je nu vermoorden. Collectief onderbewustzijn komt van Jung. Jung was Freuds leerling, maar na een breuk gingen ze uit elkaar. Jung vond Freud te gericht om seksuele en maatschappelijke kanten en Freud vond Jung te veel naar spirituele dingen neigen.

Jung heeft veel over dromen geschreven. Ik heb net een boek gelezen van een leerlinge van Jung waarin ze dromen van een patient uitlegt.

Ik denk dat, ondanks het collectief onderbewuste, mensen die altijd blind zijn geweest niet met een beeld kunnen dromen, simpelweg omdat ze nooit geweten hebben wat beeld is. Dat is iets dat de hersenen verwerken, en je hersenen gebruiken dan weer die verwerkte beelden om in je dromen te gebruiken.
Natuurlijk hebben blinden ook 'toegang' tot het collectief onbewuste, maar meer qua informatie dan beelden, om het zo te zeggen.

back to top
doublet
100% me
LD4all lid
doublet heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Researchers
Laatst gezien: 24-10-2010
LDs: stuk of 5

Emily schreef:
Freud zou je nu vermoorden. Collectief onderbewustzijn komt van Jung. Jung was Freuds leerling, maar na een breuk gingen ze uit elkaar. Jung vond Freud te gericht om seksuele en maatschappelijke kanten en Freud vond Jung te veel naar spirituele dingen neigen.

Ja ik weet het. Typo ...

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: