EN | NL | FR

Waarom volwassenen minder dromen

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
doublet
100% me
LD4all lid
doublet heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Researchers
Laatst gezien: 24-10-2010
LDs: stuk of 5

BerichtGeplaatst: Za 17 Okt, 2009  Reageer met quote

Onthouden kan je leren

back to top
Myane
What a Shamble
LD4all lid
Myane heeft een LD4all Quest gehaald!
25
Laatst gezien: 26-6-2013
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 18 Okt, 2009  Reageer met quote

Onthouden heeft toch ook te maken met hoe lang je slaapt? Als je langer slaapt, zijn dromen intenser en dan kun je ze als je wakker wordt ze beter herinneren.

Nou ja, het is bekend dat kinderen meer slaap nodig hebben en dus ook langer slapen. Ik ken geen peuter die aan 5 of 6 uur slaap genoeg heeft.

back to top
twin
dromenvanger
Moderator
twin heeft een LD4all Quest gehaald!
Laatst gezien: 17-8-2019
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 18 Okt, 2009  Reageer met quote

volgens mij heeft onthouden ook niet te maken met hoe hoelang je slaapt. Ik heb zelf een slaapstoornis waardoor ik vaak niet verder kom dan een uurtje of 5. En ja dan droom ik me een slag in de rondte, en voor de goed orde: nee ik heb niet genoeg aan deze 5 uur. maar het klopt wel dat, als ik een keertje wat meer slaap krijg, neemt wel de kans op een LD toe.

back to top
Myane
What a Shamble
LD4all lid
25
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 20 Okt, 2009  Reageer met quote

Het onthouden heeft natuurlijk wat te maken met hoe lang je slaapt. Als je meer slaapt, droom je meer, en is de kans dat je daar iets van onthoudt dus ook groter. Daarbij is de REM slaap intensiever na een uur of zes, dus ook makkelijker te onthouden.
Natuurlijk onthoud de ene het beter dan de ander, voornamelijk omdat sommige mensen het gewoon belangrijker vinden om dromen te onthouden en daar moeite voor doen, zoals jij bijvoorbeeld.

back to top
Daniel (Artd)
LD4all lid
LD4all lid
Daniel (Artd) heeft een LD4all Quest gehaald!
31
Laatst gezien: 1-11-2010
LDs: veel

BerichtGeplaatst: Di 20 Okt, 2009  Reageer met quote

hmm, slapen doe je om te groeien, kinderen moeten nog veel groeien en slapen dus ook meer, ook ben ik het eens met Myane dat volwassenen een niet echt spannend leven hebben en weinig nieuws hoeven te verwerken. Uit een biochemisch oogpunt doen volwassenen alles minder, het zicht wordt minder het gehoor wordt minder ( over een lange tijd ) dus slapen zal ook wel afnemen.
Mijn persoonlijke theorie is dat we naast verwerken ook leren in dromen, vooral in ons kindertijd en dat dat verdwijnt namate je ouder wordt.

back to top
55
Laatst gezien: 21-11-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 27 Okt, 2009  Reageer met quote

@Art:
Jouw persoonlijke theorie klopt. De informatie die we namelijk in ons tijdelijk geheugen hebben opgeslagen, word dan namelijk verwerkt en overgezet naar het permanente geheugen.
Volwassenen hebben minder te leren dan kinderen, dus minder te verwerken.

@Twin: Doordat jij korter slaap dan de gemiddelde persoon heeft jouw lichaam zich waarschijnlijk zo aangepast om meer te gaan dromen in een korte tijd. Iets waar de meeste mensen veel meer tijd voor hebben, doe jij in een aantal uurtjes. Zo verwerk jij tijdens je slaap veel meer in een korte tijd. Dat je makkelijker een LD krijgt als je dan langer slaap is ook niet zo gek, je hersens zijn namelijk al sneller van de grootste berg info af om te verwerken, waardoor je bewustzijn eerder meer ruimte krijgt om in een LD te komen.

back to top
Emily
Girl Anachronism
LD4all lid
27
Researchers
Laatst gezien: 7-5-2013
LDs: Quite some.

BerichtGeplaatst: Di 03 Nov, 2009  Reageer met quote

Het lijkt me eerlijk gezegd ook een vrij logisch fenomeen als zowel kinderen als volwassenen evenveel dromen, maar kinderen onthouden gewoon meer. Voor hen is alles nog nieuw, spannend, leuk en toch ook normaal. Veel volwassenen houden zich allang niet meer bezig met dromen en het analyseren ervan vinden veel maar zweverig gedoe.

Zonder het enthousiasme is het een stuk lastiger om alles te onthouden, I guess.

back to top
DreamHippy
WereldVerbeteraar
LD4all lid
26
Laatst gezien: 13-5-2010
LDs: 9

Wel, ik begin te merken dat ik steeds minder mijn dromen onthoudt in vergelijking met een paar jaar geleden, ofwel is dat mijn gedacht... whatsthat

En btw, ik denk hierdoor dat volwassenen niet minder dromen, maar dat ze hun dromen net minder goed kunnen onthouden.

back to top
Myane
What a Shamble
LD4all lid
25
LDs:

Ik denk nog steeds dat het een combinatie is. Tijdens het dromen verwerk je gebeurtenissen van de dag, en het is gewoon intensiever om gebeurtenissen te verwerken die nieuw voor je zijn dan als het weer de dagelijkse routine is, maar kinderen hebben bijvoorbeeld ook vaker nachtmerries die ze onthouden. En daarbij zijn kinderen ook vaker gefascineerd door dromen omdat ze het raar vinden dat ze in hun slaap beelden zien etc. Volwassenen leven hier al heel lang mee en hebben zich hierbij neergelegd. Het is namelijk voor de meeste ook helemaal niet belangrijk om je dromen te onthouden, want daar doe je overdag toch niet echt iets mee.

back to top
DreamHippy
WereldVerbeteraar
LD4all lid
26
Laatst gezien: 13-5-2010
LDs: 9

Myane schreef:
Het is namelijk voor de meeste ook helemaal niet belangrijk om je dromen te onthouden, want daar doe je overdag toch niet echt iets mee.

Als het écht een droom is dat ik zo graag zou willen dat het werkelijkheid is zit ik wel de hele dag met m'n hoofd daar... smile

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: