EN | NL | FR

mag niet alles zomaar doen

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
Joseph
--DreamLife--
LD4all lid
32
Laatst gezien: 25-2-2015
LDs: 0

BerichtGeplaatst: Do 02 Dec, 2010  Reageer met quote

SpiriDub schreef:
@dromertje123

Stel je eerst eens voor vooraleer je hier zoiets zegt. Wat is jouw ervaring met LD"s
Heb je al eens die verstrekkende gevolgen meegemaakt ofzo ?

Hij/zij zal het niet voor niets zeggen,ik hoop dat hij/zij er later nog wat over vertelt,wat haar/zijn ervaringen zijn.

back to top
Ruzl
LD4all lid
LD4all lid
29
Laatst gezien: 18-12-2010
LDs: 0

Repression schreef:

(tochnietlaatsteedit grin : wel fijn dat hier weer eens een nieuw persoon rond hangt waar een beetje mee te discussieren valt op niveau. Alleen dan jammer dat het onderwerp niet zo boeiend is tounge1)

Yup, ben ik met je eens. En het is inderdaad niet zo boeiend want ik ben het met je eens. Het is niet goed (onze norm) om mensen te manipuleren.
Afin, als je het op meerdere plekken tegenkomt en op andere manieren hiermee ervaring hebt. Valt een wat heftigere reactie ook nog wel te begrijpen. Wat ik jammer vindt is dat de posten niet even anoniem uitlegt wat hem gebeurd is, zou misschien ook goed voor hem/haar zijn om zijn/haar verhaal kwijt te kunnen.

PS: we komen elkaar nog wel eens tegen in n ander topic wink5

back to top
SpiriDub
LD4all lid
LD4all lid
26
Laatst gezien: 26-4-2012
LDs: 9

Joseph schreef:
SpiriDub schreef:
@dromertje123

Stel je eerst eens voor vooraleer je hier zoiets zegt. Wat is jouw ervaring met LD"s
Heb je al eens die verstrekkende gevolgen meegemaakt ofzo ?

Hij/zij zal het niet voor niets zeggen,ik hoop dat hij/zij er later nog wat over vertelt,wat haar/zijn ervaringen zijn.

Inderdaad, ik hoop dat we die ervaringen nog te horen krijgen !

back to top
=ajax=
~el salvador~
LD4all lid
26
Laatst gezien: 14-9-2011
LDs: te weinig

ja inderdaad, ben benieuwd wink5

back to top
Water
helder
LD4all lid
Water heeft een LD4all Quest gehaald!
33
Researchers
Laatst gezien: 30-4-2016
LDs: driemiljard

BerichtGeplaatst: Vr 03 Dec, 2010  Reageer met quote

Ik ben zelf ook wel voorstander van een vriendelijke benadering zo veel mogelijk zelfs al is een overtuiging totaal niet volgens mijn eigen principes, maar kan me ook wel voorstellen dat het iets kan triggeren als je veel mensen misleid hebt zien worden met alle gevolgen van dien.

Reden dat ik in dit geval liever niet gelijk iemand zo van tafel wil vegen is omdat ik het idee heb dat dromertje123 zelf wellicht onnodig bang is gemaakt met ideeën dat sommige dingen niet mogen en er bij lucide dromen ineens allemaal verantwoordelijkheden bij komen kijken? Volgens mij geldt het namelijk bij misleidingen in 9 van de 10 gevallen dat de persoon zelf misleid is dus ik wil dan liever niet gauw veroordelen.

In ieder geval... het is niet de eerste keer dat iemand op een bepaalde manier vindt dat er regels of beperkingen gelden binnen dromen. M'n huisgenoot vindt zelfs dat lucide dromen zelf al iets heel slechts zou zijn.
Ik zelf vind het super gezond om zoveel mogelijk vrij van regels te zijn van alles wat er in je hoofd zit. Als mens heb je ergens een plek nodig waarin alles voor je mogelijk is en het mooie is dat je gedachten en dus ook dromen daarvoor beschikbaar is. Een lucide droom is naar mijn mening niets anders dan een mooie gedachte die je met alle zintuigen ervaart.
Gun jezelf gewoon die vrijheid want die wereld in je bovenkamer heb je niet voor niks. Daarbuiten zijn genoeg regels. :D

back to top
Kyata
dagdromer
Moderator
Kyata heeft een LD4all Quest gehaald!
31
Laatst gezien: 29-7-2014
LDs:

Mooi gezegd Water. smile

back to top
Water
helder
LD4all lid
33
Researchers

ja he ^^

back to top
Dakkoe
LD4all lid
LD4all lid
31
Laatst gezien: 26-5-2011
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 04 Dec, 2010  Reageer met quote

Ik heb een vraag/reactie hierop.

Ik heb op youtube het kanaal van ene Reece Jones gecheckt. Jonge gast uit de UK, woont nu in de USA, heeft aardig wat filmpjes gepost mbt lucide dromen (en meer). Hoewel ik geen doorgewinterde dromer ben lijkt het mij een betrouwbaar persoon die graag informatie en ervaringen deelt. Een van de dingen die hij verteld gaat over een experiment dat vrienden van hem hebben gedaan. Die twee vrienden (1 vriend, 1 vriendin, deze zijn een stelletje) zijn beide lucide dromers en hadden een test gedaan. Ze hadden afgesproken om tijdens een droom elkaar op te zoeken en een woord te verzinnen in de droom, om dan IWL te kijken of ze hetzelfde woord zouden hebben onthouden, en dat hadden ze!

Als je ervanuit gaat dat een droom enkel bestaat in je eigen onderbewustzijn, dat het allemaal projecties zijn van dingen die uit je zelf komen, is het ontzettend raar dat beide personen hetzelfde woord hadden. Dit is alleen te verklaren door aan te nemen dat een droom misschien wel meer is dan een projectie van jezelf en dat droomcharacters wel degelijk hun eigen bewustzijn hebben en daarom het woord gedeeld kon worden over twee 'bewuste' geesten.(en dus geen onderdeel zijn van jouw bewustzijn).

De topicstarter zegt dat als je seks hebt met iemand in je droom die dat IWL niet wilt, je in je droom die persoon er wellicht toe moet 'dwingen'. Deze persoon zou er in de droom dan emotinele schade aan ondervinden. De reacties in dit topic zijn afkeurend, het zou niet uitmaken, want deze 'verkrachte' droompersoon zou die emoties niet kunnen 'meenemen' IWL omdat ze slechts een projectie is.

Mijn eerder genoemde voorbeeld van het codewoord laat echter zien dat twee individuen in een droom wel degelijk exact dezelfde informatie vanuit de droom, mee naar waking life kunnen nemen.

Mijn vraag is dan, als je informatie zoals een code mee kan nemen, is het dan niet ook aannemelijk dat je emoties mee kan nemen? (of, als die ander niet lucide is, je die ander de emoties geforceerd meegeeft, zonder dat diegene dat bewust mee maakt).

Wat hier ten grondslag aan ligt en waarmee de bewering staat of valt, is of je gelooft dat een droom character een eigen bewust zijn heeft. Het genoemde experiment bewijst wat mij betreft van wel. Echter, is de vraag hoe betrouwbaar de gegeven informatie is. Ik heb het van youtube. Die dude op youtube heeft het weer 'van vrienden'. Echter is dit codewoord experiment misschien wel vaker gedaan en 'bewezen' dat het werkt. Ik ga nu mijn bedje in, hopen op wat LDs siiw

Namasté

back to top
Repression
of the obvious
LD4all lid
Laatst gezien: 5-7-2012
LDs: pffftt...

Gelukkig zijn er ook mensen als water smile

Dakkoe: er zijn wel degelijk andere manieren om te verklaren waarom een koppel allebei het zelfde codewoord hebben onthouden.

Er zijn bijvoorbeeld truukjes waarbij je (na wat dingen te hebben verteld en laten nadenken) bijna iedereen het zelfde woord laat zeggen.

Verder heb je nog dat iets van 90% de communicatie tussen personen non-verbaal is. Hier wordt ontzettend veel informatie uit gehaald.
Koppels zijn over het algemeen vrij close, dus kunnen elkaar goed aanvoelen. Het is dan ook niet zo gek dat ze toevallig het zelfde woord onthouden.

---

Om een experiment als dit goed te kunnen uitvoeren, moet je het met meer mensen doen, zoveel mogelijk externe factoren weghalen of uitproberen, een controle groep hebben... en ook belangrijk, een ingewikkelder codewoord wat je niet op intuitie kan raden, bijvoorbeeld met nummers en letters.

Zover ik weet zijn daar nog nooit experimenten mee gelukt, althans door erkende instanties. (en nee, dit is geen wetenschap, dit is puur een goed onderzoek uitvoeren)

back to top
Water
helder
LD4all lid
33
Researchers

Repression schreef:
Verder heb je nog dat iets van 90% de communicatie tussen personen non-verbaal is. Hier wordt ontzettend veel informatie uit gehaald.
Koppels zijn over het algemeen vrij close, dus kunnen elkaar goed aanvoelen. Het is dan ook niet zo gek dat ze toevallig het zelfde woord onthouden.

Precies :D Dit wilde ik ook geven als aanvulling.

Op de middelbare school had ik een keer gedroomd dat ik in een bioscoopzaal zat te kijken naar een film met allemaal robots in een brandende omgeving die het scherm vervolgens uit kwamen kruipen en een stoel naast me zat een klasgenoot. Volgende dag vertelde die klasgenoot me precies dat te hebben gedroomd met dezelfde details.

Zij ging er gelijk van uit dat het absoluut een gedeelde droom was. Ik vond het aannemelijker om uit te gaan van het feit dat we elke dezelfde lessen volgden en naast elkaar zaten en ook dus met elkaar praten. Je deelt heel veel dezelfde prikkels en het lijkt ineens helemaal niet toevallig meer als je dan ook één keer dezelfde droom hebt met soortgelijke details.

Nu hadden we het niet over robots, films, bioscoopzalen of vuur de dag ervoor, maar dromen zijn heel erg abstract en symbolisch doorgedacht. We hadden die nacht gewoon dezelfde manier van de prikkels van de dag ervoor verwerkt en vertaald in onze droom. smile

Een betrouwbare test zou zijn om allebei individueel langs te gaan bij een eigen kennis in een andere locatie om een woord te vragen en die in een lucide droom aan elkaar te vertellen; inderdaad zoals Repression zei de externe factoren zo veel mogelijk laten verschillen!

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
30
Researchers
Laatst gezien: 25-6-2018
LDs: +350

Dakkoe, heb je ooit het boek ''Het intentie-experiment'' gelezen? Zeker een aanrader! En ik denk dat dit wetenschappelijk onderbouwd boek ( ) ook wel een antwoord is op je vraag. Los als gedeelde dromen nu bestaan of niet - kan je wel emoties uit dromen meenemen naar de realiteit. Denk maar eens hoe je lichaam reageert na een erge nachtmerrie... als een persoon iemand moet dwingen in een droom om iets te doen, kan ik me voorstellen dat die persoon -na- die droom niet nog altijd zich 100% hetzelfde gedraagt naar de ander toe... al is het maar een minieme onwennigheid, dat is al voldoende om invloed te hebben op de ander. Als jij scherp reageert tegen iemand, krijg je veel vlugger een scherp antwoord terug... 1 keer scherp doen kan voor sommige mensen al voldoende zijn om hun humeur de rest van de dag te verpesten. Dus stel je dan voor hoe je onbewust je gedraagt naar een ander persoon wanneer je die hebt betrokken in iets dat onethisch is. Nu, hoe mensen zich gaan gedragen na onethische dingen te doen in een droom weet ik niet, maar ik kan me wel voorstellen dat dit soort dromen een mens kunnen veranderen, al is het maar een miniem deeltje dat we bewust misschien zelfs niet kunnen waarnemen.

back to top
sjaak1
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 20-2-2011
LDs:

Stel je voor dat je iedere nacht in je lucide dromen allemaal mensen kapot martelt/verkracht of whatever. Kan dit dan wel je persoonlijkheid of hoe je in je wakende leven handelt veranderen ? Want volgens psychiaters en psychologen zoals Carl Jung of Sigmund Freud ben je in je dromen met je onderbewustzijn bezig.

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
Ansie heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Chat Mods
Laatst gezien: 30-9-2018
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 17 Dec, 2010  Reageer met quote

sjaak1 schreef:
Stel je voor dat je iedere nacht in je lucide dromen allemaal mensen kapot martelt/verkracht of whatever. Kan dit dan wel je persoonlijkheid of hoe je in je wakende leven handelt veranderen ? Want volgens psychiaters en psychologen zoals Carl Jung of Sigmund Freud ben je in je dromen met je onderbewustzijn bezig.

Misschien zegt dit gedrag meer iets over je onderbewustzijn dan dat het je bewustzijn veranderd. Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat iedereen die over geweld droomt ook geweld wil plegen in de echte wereld Maar als je vaak over geweld droomt zit je misschien toch iets dwars. Of het nu lucide is of niet.

back to top
Empereur
Emperor of LD
LD4all lid
24
Researchers
Laatst gezien: 23-12-2014
LDs: I

Onzin.
BerichtGeplaatst: Do 06 Jan, 2011  Reageer met quote

Ik beschouw het als onzin wat je daarnet zei.
Want het gebeurd in jouwn hersens, het is niet paranomaal, dat die andere persoon hier last van krijgt. Het blijft bij jouw, en niemand heeft door wat jij allemaal droomt. Want stel je droomt het zomaar, dan is er toch niks aan de hand?
Ik vind het een onzinnig bericht.

Met vriendelijke groeten,

Marc

back to top
FlixDreamer
Musicaddict
LD4all lid
FlixDreamer heeft een LD4all Quest gehaald!
23
Researchers
Laatst gezien: 11-5-2012
LDs: 4

BerichtGeplaatst: Zo 16 Jan, 2011  Reageer met quote

Nu maar hopen dat de onbereikbare persoon er niet achter komt..
Voor de rest heb ik niks toe te voegen.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: