EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Scepticus: spiritualiteit en het bovennatuurlijke

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 3 van 3Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3

Auteur  Bericht 
Appelthee
LD4all lid
LD4all lid
26
Laatst gezien: 5-2-2012
LDs: 5

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jan, 2012  Reageer met quote

Ik denk dat leven best te beschrijven is als een zintuiglijke belevenis; ruiken, smaken, zien, horen, voelen en als "zesde zintuig", denken.
Je kan best bestaan zonder deze dingen, maar dan is er volgens mij niet veel aan...

back to top
Gerben
Ach ja.
LD4all lid
31
Laatst gezien: 5-10-2015
LDs: 22397,2 1/3

Het is onzin om te stellen dat alleen binnenkomende signalen je laten bestaan. Misschien geven ze je alleen het gevoel -dat- je bestaat, maar dat is niet hetzelfde!

Dit is alleen wel weer een heel andere discussie, en ik geloof al een keer elders op dit forum gevoerd.

back to top
Repression
of the obvious
LD4all lid
Laatst gezien: 5-7-2012
LDs: pffftt...

Ik ben het eens met Rudy en Appelthee.

Volgens mij draait gerben de stelling van Rudy om. Rudy zegt niet dat alleen binnenkomende signalen je doen bestaan. Hij zegt dat als je ophoudt met bestaan, ook datgene wat het ervaren mogelijk maakt, ophoudt met bestaan. Dus dat je niet kan ervaren hoe het is om dood te zijn omdat hetgene wat de ervaring mogelijk maakt dan niet meer bestaat.

Tenzij iemand overtuigd is dat er een andere manier van ervaring mogelijk is (zonder hersenactiviteit dus) maar dat is volstrekt onbewezen en valt ook niet te bewijzen.

back to top
Gerben
Ach ja.
LD4all lid
31

Oke. Als ik het inderdaad verkeerd begrepen heb en het gaat over dat je niet kan ervaren hoe het is om dood te zijn omdat je sensoren niet meer functioneren, dan heb ik er inderdaad niet veel tegen in te brengen. Ik had het idee dat het meer over bewustzijn ging, vooral ook omdat hij wel in ging op mijn vraag.

back to top
Kai
LD4all lid
LD4all lid
37
Laatst gezien: 21-4-2013
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 05 Jan, 2012  Reageer met quote

RudyL90 schreef:
Gerben schreef:
Dus jij bestaat alleen maar omdat je waarneemt? Ik wist niet dat het zo simpel was.

Hoe zou je het bestaan anders omschrijven? Het is de opsomming van alle signalen in de hersenen, meer niet. Alle pulsjes die in de verschillende hersengebieden binnenkomen hebben samen als uitkomst je bewustzijn.
Schakel de zooi uit, de hersenactiviteit stopt, je doet geen waarnemingen meer en daarmee is het bewustzijn verdwenen. Zonder waarnemingen kun je niet bewust zijn van wat dan ook.

Heb je de film " what dreams may come" weleens gezien?

Robin Williams speelt een dokter en wanneer ie overlijd en zich realiseert dat ie in een afterlife verder leeft kan die dat niet begrijpen omdat hij vanuit een medisch oogpunt dingen bekijkt en voor hem zijn het de hersenen die hem maken.

Dan zegt zijn gids,hersenen is hetzelfde als je hart, je nagels, je hebt het nodig zodat je lichaam functioneert. Als je in een huis woont en het gaat instorten dan stap je simpelweg naar buiten. Dat je in je huis woont wil niet zeggen dat jij het huis bent smile ik vond dat altijd een interessante opmerking.

Ooit heb ik op tv een hersenchirurg gezien die zich ook bezig hield met leven na de dood, hij wist niet zozeer een verklaring maar zijn theorie was best interessant, hij zei, wat als het lichaam slechts een tool is en het signaal van buitenaf komt.

back to top
RudyL90
LD4all lid
LD4all lid
27
Laatst gezien: 7-6-2013
LDs: Lost count

BerichtGeplaatst: Vr 06 Jan, 2012  Reageer met quote

Gerben schreef:
Oke. Als ik het inderdaad verkeerd begrepen heb en het gaat over dat je niet kan ervaren hoe het is om dood te zijn omdat je sensoren niet meer functioneren, dan heb ik er inderdaad niet veel tegen in te brengen. Ik had het idee dat het meer over bewustzijn ging, vooral ook omdat hij wel in ging op mijn vraag.

Het ging ook over het bewustzijn.
Maar jij bedoelt zoiets van "een steen neemt niks waar, toch bestaat het". Tuurlijk zijn waarnemingen niet nodig om te bestaan. Maar mijn post ging niet over de vereiste van waarnemingen om te bestaan. Het ging over het moment na de dood; of ik dan zou weten dat er géén leven is na de dood.

back to top
RudyL90
LD4all lid
LD4all lid
27
Laatst gezien: 7-6-2013
LDs: Lost count

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan, 2012  Reageer met quote

http://www.telegraaf.nl/prive/11249575/__Derek_Ogilvi e_ontmaskerd___.html

Volgens had hij al eerder de stempel "fraudeus" gekregen. Daarom zal hij ook wel hier rondlopen in plaats van succesvol programma in zijn thuisland te hebben.

Wat vinden jullie van deze "oplichter"?

back to top
Gerben
Ach ja.
LD4all lid
31

BerichtGeplaatst: Zo 08 Jan, 2012  Reageer met quote

Ik kijk niet graag naar zijn programma's. Het doet me te sterk denken aan Char, die ik ook al niet uit kon staan.

" ‘Hij is de Mauro van de entertainmentindustrie’ "
Dit vind ik dan ook weer nergens op slaan. Mauro is een jongen die slachtoffer is geworden van idioot en onmenselijk beleid van de Nederlandse regering. Het is zielig voor hem, ook omdat hij eigenlijk nauwelijks manieren had om het aan te vechten. Dit gaat allemaal niet op voor Derek.

Verder kan het inderdaad ook heel goed dat ze dat programma op zo'n manier hebben opgezet dat alles vanaf het begin af aan al wijst naar dat ze hem zullen ontmaskeren, in plaats van een wat neutraler standpunt.

Maar verder lig ik hier niet zo wakker van.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 3 van 3Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.