EN | NL | FR

Advies aub

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
NickLucid
LD4all lid
LD4all lid
23
Laatst gezien: 9-5-2012
LDs: 5

Advies aub
BerichtGeplaatst: Vr 24 Feb, 2012  Reageer met quote

Hallo mensen van ld4all,

Ik heb een aantal dagen geleden een LD gehad ookal kon ik nog niet veel beheersen. En sindsdien heb ik elke dag heel veel RC 's gedaan en in de avond binaural beats geluisterd. Alles dus om nog een lucide droom te krijgen. Maar gisterenavond heb ik (denk ik) SP gehad. Ik lag in bed en het leek net of ik door iets vastgedrukt werd tegen mijn bed. Het was best eng maar ik raakte niet in paniek omdat ik al wist wat het was en het zou vanzelf wel weggaan. Maar voordat ik nog niets met LD's deed, had ik hier nog nooit last van gehad. Moet ik stoppen met het proberen te krijgen van LD's of is het gewoon toeval dat ik gister SP had?

Groeten smile

back to top
Ambsi
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 1-2-2015
LDs:

Ik denk dat mensen die zich met lucide dromen bezighouden zich over het algemeen bewuster zijn van het slaapproces dan anderen. Niks om je druk om te maken dus. Je kan de SP zelfs gebruiken in je voordeel, het bewust meemaken van SP is namelijk een stap in WILD wink

back to top
NickLucid
LD4all lid
LD4all lid
23

Ooh bedankt, gelukkig maar want ik wil nog vaker een LD hebben.
Welke techniek raadt je eigenlijk aan? Want veel mensen zeggen dat WBTB de beste techniek is, welke gebruik jij?

back to top
Ambsi
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Iedereen heeft een andere favoriete techniek en ze hebben allemaal hun voor- en nadelen wink Ik vind zelf droomdagboek bijhouden en overdag bewust leven erg effectief. Naar mijn mening is dat het belangrijkst om lucide te kunnen dromen. Daarnaast kun je natuurlijk de technieken gebruiken. WBTB is erg handig, omdat je (nadat je even wakker bent geweest) al veel bewuster bent in je dromen. Niet alleen onthoud je ze dan makkelijker, de kans op LD's wordt ook veel groter. Bovendien is het een vrij makkelijke techniek Trouwens, ook wanneer je niet tussendoor wakker bent geweest, is de kans op lucide dromen in de vroege ochtend veel groter dan midden in de nacht of wanneer je net in slaap bent gevallen. Je hebt namelijk naar het wakker worden toe steeds meer REM-slaap en steeds minder diepe slaap. Je bent ook sowieso wat "bewuster" 's ochtends. Dus combineer dat met WBTB en de kans op lucide dromen wordt in een keer een heeeel stuk groter smile

Het is slim om WBTB te combineren met MILD of WILD. MILD steunt als het ware op autosuggestie, dit is dat je je onderbewuste min of meer "programmeert". Hoe goed dit werkt hangt erg af van hoe goed de "commando's" zijn die je je onderbewuste meegeeft. Ik heb mijn informatie over MILD van de Engelse LD4all, hier is een linkje: Forming a Relationship with your Subconscious
Ik vind dit een erg goed topic en het heeft bij mij in ieder geval genoeg succes gehad.

WILD wordt meestal niet aangeraden aan beginners omdat het gezien wordt als een vrij lastige techniek. Ik beheers het zelf ook nog niet, maar ik heb er dan ook niet echt veel mee geoefend Proberen kan geen kwaad natuurlijk en uiteindelijk is WILD uiteraard een heel goede techniek, omdat je hiermee praktisch iedere nacht lucide kan dromen.

Succes ermee! smile

back to top
Myane
What a Shamble
LD4all lid
Myane heeft een LD4all Quest gehaald!
26
Laatst gezien: 26-6-2013
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 26 Feb, 2012  Reageer met quote

Eigenlijk wil ik alleen maar even bevestigen wat Ambsi zegt. Inderdaad. WBTB is erg handig, voornamelijk om te combineren met een andere techniek. Je moet wel zelf eventjes testen wat voor jou de beste tijd is om wakker te worden - na hoeveel uur. Standaard is een uur of 4 nadat je bent gaan slapen, maar dat kan natuurlijk verschillen. In de tijd dat je wakker bent, kan je bijvoorbeeld een Reality Check doen, je dromen even kort opschrijven, en vervolgens MILD proberen. WILD is erg moeilijk, though, maar aangezien je je SP al bewust meekreeg misschien niet zo'n hele grote stap van voor jou ^^

back to top
NickLucid
LD4all lid
LD4all lid
23

Bedankt voor de reacties smile

Ik dacht dat het lang zou duren om LD's vaker te krijgen maar ik kreeg dinsdag mijn eerste, en vannacht weer 1. Ik heb dinsdag carnval gevierd en had wat alcohol op, en ik ben gister naar een feest geweest en heb toen ook alcohol op. En juist bij deze twee nachten heb ik een LD gehad, zou hier een verband tussen kunnen zijn want ik vind het maar raar. I

Ik hou ook een DJ bij en ik onthoud tegenwoordig 1 a 2 dromen per nacht. Daarnaast ben ik van plan om vannacht de WBTB te gebruiken in combinatie met MILD, die heb ik tot nu toe nog niet gebruikt. Maar ik zie niet in hoe het goed is om bewust te zijn van de SP zou iemand dat kunnen uitleggen?

En het lijkt net alsof het best wel snel gaat met LD's krijgen aangezien ik er nu al 2 in 1 week gehad heb en ik me er daarvoor niet mee bezighield. Ik zie het wel als goed maar ging het bij jullie ook zo snel?

back to top
NickLucid
LD4all lid
LD4all lid
23

En het kan trouwens toch ook zo zijn dat als je de WBTB techniek gebruikt, als je al een LD hebt en dan gaat je wekker dat je dan wakker wordt en je LD weg is. Is dat geen risico?

back to top
Charlottekos
Droomkoningin
LD4all lid
Charlottekos heeft een LD4all Quest gehaald!
22
Laatst gezien: 12-2-2014
LDs: 208

Bij mij ging (en gaat) het ook zo snel ja smile Toen ik voor het eerst begon met lucide dromen was het meteen de eerste dag al raak, en sindsdien droom ik ongeveer elke 2/3 dagen wel lucide smile Ik heb alleen geen ervaringen met pauzes.

back to top
Charlottekos
Droomkoningin
LD4all lid
Charlottekos heeft een LD4all Quest gehaald!
22
Laatst gezien: 12-2-2014
LDs: 208

NickLucid schreef:
En het kan trouwens toch ook zo zijn dat als je de WBTB techniek gebruikt, als je al een LD hebt en dan gaat je wekker dat je dan wakker wordt en je LD weg is. Is dat geen risico?

Het is juist de bedoeling dat je wekker gaat tijdens een droom, want meestal onthou je alleen de dromen waarna je wakker bent geworden wink5

back to top
NickLucid
LD4all lid
LD4all lid
23

Charlottekos schreef:
Het is juist de bedoeling dat je wekker gaat tijdens een droom, want meestal onthou je alleen de dromen waarna je wakker bent geworden wink5

Oh nu snap ik het, bedankt grin

back to top
Lucidion
LD4all lid
LD4all lid
Lucidion heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Laatst gezien: 20-11-2012
LDs: 60+

BerichtGeplaatst: Ma 27 Feb, 2012  Reageer met quote

een SP is iets waar je iedere nacht inkomt wanneer je inslaap valt, het is daarom niet iets raars waar je in terecht komt door LD's. Wanneer je heel bewust jezelf in slaap laat vallen, dan merk je soms ook ineens dat je je niet meer kan bewegen.
Meestal merk je hier niets van omdat de stap tussen een SP en een droom zo klein is dat je er helemaal niet bij stil staat. Een enkele keer gebeurt het dat je echt bijna in slaap bent, zelfs zo ver dat je je al niet meer kan bewegen, en dat je dan (soms hou je jezelf wakker omdat je de hele tijd denkt van: "hé ik slaap", etc.) toch nog wakker schrikt. Als dit gebeurt dank kan het een enkele keer voorkomen dat je zelf sneller ontwaakt dan je lichaam, dan blijf je soms tot een minuutje in een SP.
Meestal als je je wakker schrikt dan stopt de slaapverlamming zowel meteen, maar een enkele keer dan blijft je lichaam nog in "droom-stand" voor een korte tijd, omdat je precies wakker werd op het moment dat de droom begon (in een SP zie je vaak ook droombeelden, het licht heel dicht tegen slapen aan).
Een SP is echt niet erg, en door lucide te dromen krijg je heus geen vreemde kwalen ofzo wink5 Veel mensen die niet lucide dromen krijgen ook wel eens SP's, je kan het dus ook altijd krijgen. Alleen, waar een normale dromer schrikt omdat hij/zij zich niet kan bewegen, daar juicht een lucide dromer omdat ze door deze SP binnen een paar seconden in een lucide droom kunnen stappen :D

back to top
Ambsi
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Goed gezegd, Lucidion grin

back to top
NickLucid
LD4all lid
LD4all lid
23

Dat is goed om te weten, als ik weer een SP krijg ga ik er gebruik van maken, bedankt smile

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: