EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Kies je techniek

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
Ansie
Stockholm
Moderator
Ansie heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Chat Mods
Laatst gezien: 20-8-2017
LDs:

Kies je techniek
BerichtGeplaatst: Zo 03 Feb, 2013  Reageer met quote

Treader the Lucid Layman presenteert:
Kies je techniek

Geschreven door: Treader
Vertaald door: Ansie

Orgineel

Aantekening: Je moet kennis hebben van MILD, WILD, WBTB en RC-technieken om deze tekst te begrijpen. Daarnaast is kennis van het onthouden van dromen ook van belang.

Veel lucide dromers die ik ontmoet geven vage adviezen als het gaat om het kiezen van een techniek zoals: Doe gewoon want je aanspreekt of Doe gewoon WBTB . Ik geloof echter dat als je weet wat voor slaper/LDer je bent je de keuzes kunt beperken. LaBerge gaf zelf aan dat technieken zoals WILD aantrekkelijk zijn voor lichte slapers en dat MILD aantrekkelijk is voor zeer gemotiveerde LDers. Ik ben dus verbaasd dat dit niet vaker naar voren komt.

In dit artikel raad ik een techniek aan die bij jou past gebaseerd op twee criteria namelijk: (1) de snelheid waarmee je inslaap valt en (2) je motivatie. Zelfvertrouwen is een andere factor die van belang is, maar daar moet je zowieso aan werken. Ik ga de technieken niet in detail uitleggen. Deze post is al lang genoeg en mijn doel is advies geven over welke techniek bij jou past en niet wat de techniek inhoud; daar zijn andere topics voor. Scroll naar het gedeelte wat voor jou van toepassing is en negeer de rest... Tenzij je hier bent om een suggestie te doen of om iets toe te voegen.

Voor iedereen die erg gemotiveerd is:
Houd een droomdagboek bij en doe reality checks (misschien zo’n 15 keer per dag). Houd een klein schrijfboekje bij je bed zodat je kleine aantekeningen van je dromen kunt maken. Houd een apart boek bij om je dromen in detail op te schrijven. Als je opgebrand raakt neem je een paar dagen of een week pauze. Motivatie is niet hetzelfde als ongeduld.

Voor iedereen met weinig motivatie:
Doe af en toe een reality check, minstens één of twee keer per dag. I raad nog steeds aan om een klein schrijfboekje naast je bed te hebben voor aantekeningen van je dromen meteen nadat je wakker wordt, zodat je, je dromen leert kennen. Je hebt waarschijnlijk geen zin om je droom gedetailleerd uit te schrijven. Als je motivatie erg laag is moet je vertouwen op zelfhypnose-technieken om een LD te induceren. Je kunt er een paar LD’s per maand krijgen door alleen dat te doen.

Voor iedereen met weinig tijd om genoeg slaap te krijgen:
Als je in deze groep past geef je waarschijnlijk niet zo veel om lucide dromen omdat je gewoon wilt slapen! Ik weet dit omdat ik dit ook heb meegemaakt. Het voordeel is dat je zo snel in slaap valt dat regelmatig oefenen met WILD zijn vruchten af kan werpen. Als het lang duurt voor je in slaap valt, gebruik dan MILD om je motivatie op te bouwen, stop en laat je zelf in slaap vallen. WBTB is een sterke techniek maar waarschijnlijk niet geschikt voor jou. Zeker niet als je te weinig slaap krijgt en veel tijd nodig hebt om in slaap te vallen!

Kost veel tijd om in slaap te vallen, zeer gemotiveerd:
MILD is je basistechniek. In plaats van WBTB wordt je af en toe uit je zelf wakker in de nacht na een droom om de MILD-techniek te doen. Omdat het lang duurt voor je weer in slaap valt kan WBTB je slaap te veel verstoren om vaak te gebruiken. Het blijft een goede techniek om zo af en toe eens te gebruiken. Als WBTB gebruikt raad ik je aan om wakker te worden na een korte tijd (bv. 5 uur) zodat je waarschijnlijker meteen weer in slaap valt. Omdat je zeer gemotiveerd bent (en hopelijk veel vertrouwen hebt) zul je weinig moeite hebben met bij kennis blijven terwijl je vermoeide lichaam in slaap valt.

Terwijl je WBTB doet: Doe MILD een paar keer, daarna stap je over op een WILD-techniek. Je moet je motivatie vasthouden ook al ben je slaperig. Je zou snel in slaap moeten vallen. Ik pas in deze categorie en ik viel in slaap bij 16, ik droom. siiw Natuurlijk was ik zo slaperig dat ik de tel kwijtraakte tussen 10 en 14 en weer bij 1 begon.

Kost veel tijd om in slaap te vallen, minder motivatie:
Als je motivatie niet groot genoeg is om je door de slaapbarrière heen te krijgen terwijl je WBTB doet en je hebt geen zin om te blijven oefenen totdat je het kan dan wil je misschien wat aanpassingen doen aan je programma. Onthoud: Om MILD te laten werken moet je het echt menen wanneer je zegt: Ik wil een lucide droom hebben. Ga door met de MILD techniek. Slaap 6 uur en blijf een tijdje wakker (15 tot 60 minuten) als je WBTB doet. Als je lang genoeg wakker bent heb je tijd om genoeg motivatie op te bouwen. Als je genoeg oefent kun je misschien minder lang wakker blijven.

Blijf gewoon af en toe MILD doen als je motivatie niet groot genoeg is om überhaupt uit bed te komen. Of, raak gemotiveerd. smile

Laatste woord tegen de langzaam-in-slaap-vallers: Doe MILD niet te vaak als zelfs dat je slaapcyclus te veel beïnvloedt. Je zult het prettiger vinden om LD-inductie te doen op dagen dat je sneller in slaap valt. Stop als je MILD doet en wacht tot je in slaap valt als het lijkt alsof MILD je de hele nacht op houdt.

Snel in slaap, zeer gemotiveerd:
Jouw beste techniek zal waarschijnlijk WBTB zijn. Je hoeft niet wakker te blijven want je motivatie is groot genoeg om je door de slaapbarrière te krijgen. Wordt wakker na 5 tot 6 uur (waarschijnlijk 6), doe een paar keer MILD en eindig met een WILD-techniek. Lucide dromen, door te oefenen, zal waarschijnlijk makkelijk voor je worden. Ik ben jaloers! smile De techniek in de categorie: Snel in slaap, minder gemotiveerd zou ook moeten werken voor jou. Probeer het eens.

Snel in slaap, minder gemotiveerd:
Je kunt hetzelfde als hierboven doen, maar nu kun je misschien beter even wakker blijven (15 to 60 minuten) om motivatie op te doen. Als wakker worden voor WBTB te moeilijk voor je is probeer dit:

Neem je voor om na je dromen wakker te worden.
Wordt in het midden van de nacht wakker na één van je dromen.
Beweeg niet, speel dood. Wacht tot de droom komt. Je kunt ook een WILD-techniek doen.
Geniet van een lucide droom. Als je daarna wakker wordt...
Beweeg niet, speel dood. Wacht tot de droom terug komt.

Laatste woorden voor de snel-in-slaap-vallers:
Lucide dromen zal voor jou waarschijnlijk makkelijker zijn dan voor de meeste anderen, met slechts een beetje motivatie en genoeg tijd om te slapen. Wees niet gedemotiveerd als het lijkt alsof je te snel in slaap valt om bij bewustzijn te blijven. Je hebt alleen oefening nodig.

Laatste aantekeningen: Waarom schreef ik dit?
Ik heb dit advies eerder gezien maar het was overal in stukjes verspreid. Dit is mijn poging om startpunt te maken voor een geïnformeerde nieuweling die zich overspoeld voelt met alle beschikbare technieken. De meeste lucide dromen websites functioneren als een trainingsgids die zegt: Veel rennen verbetert de snelheid en het uithoudingsvermogen, gewicht heffen zorgt voor spieropbouw en rekken zorgt voor flexibiliteit. Ik heb geprobeerd om een kortere gids te maken die meer gebaseerd is op de sterkten en zwakten van de individuen.

Links
WILD FAQ
WILD fases
Onthouden van dromen

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.