EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Ontdek je droomsignalen

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
~Sandra~ heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Chat Mods
Laatst gezien: 12-6-2017
LDs:

Ontdek je droomsignalen
BerichtGeplaatst: Ma 04 Feb, 2013  Reageer met quote

Ontdek je droomsignalen
Geschreven door Spider, vertaald door ~Sandra~
Orgineel

Iedereen heeft droomsignalen. In tegenstelling tot wat er vaak wordt gedacht zijn het niet alleen een of twee terugkerende signalen, maar zijn droomsignalen altijd aanwezig. Ze kunnen variŽren van iets kleins, zoals een object dat een beetje verplaatst is, tot iets heel groots en duidelijk zoals een roze vliegende olifant. Waarschijnlijk kom je je terugkerende droomsignalen niet meteen tegen. Als je echter weet hoe je ze moet zoeken dan heb je ze zo gevonden.

Om effectiever RCs te doen is het handig om te weten wat je droomsignalen zijn. Wat voor dingen gebeuren er voornamelijk in jouw dromen die niet kloppen? In dit artikel onderscheiden we vier verschillende soorten droomsignalen. Als je weet welke bij jou past, kun je effectiever RCs doen door je specifiek te richten op het twijfelen aan dit deel van de realiteit.

Vier type droomsignalen
Voordat we beginnen met het zoeken naar droomsignalen, behandel ik eerst de vier type droomsignalen die er zijn:
  • Innerlijk besef type
  • Actie type
  • Vorm type
  • Context type
Innerlijk besef
Binnen deze categorie droomsignalen vallen alternatieve percepties, gedachtes en emoties. Je voelt je bijvoorbeeld anders dan in het echte leven, je denkt iets dat je alleen in een droom zou denken, je hebt een andere kijk op de dingen om je heen of je kan de wereld magisch met je gedachten veranderen. Deze droomsignalen zijn alleen in je hoofd en dus niet direct zichtbaar in de droomwereld om je heen.
  • Emoties, elke emotie die niet binnen die situatie past:
    "Ik was heel erg blij omdat mijn vader dood ging"
    "Ik voelde me ineens ongelukkig"
    "Ik had ineens een gevoel alsof ik viel"
  • Gedachtes, elke gedachte die niet 'hoort'
    "Ik dacht ik wil niet vallen en toen zweefde ik"
    "Ik dacht dat is een vreemde oude"
  • Perceptie, alles dat raar zou zijn als je het in het echt tegen zou komen omdat je waarneming niet klopt
    "Ik zag het allemaal niet goed / het zicht was wazig"
    "Alles zag er groter uit dan dat het was"
Actie
Droomsignalen in deze categorie zijn dingen die jij, iemand anders of zelfs iets doet dat normaal ongewoon of onmogelijk zou zijn.
  • Jij
    "Ik vloog ineens weg"
    "Ik wist ineens hoe ik piano moest spelen"
    "Ik tilde zomaar een vrachtwagen op"
  • Iemand anders
    "Hij kon op het water lopen"
    "Hij kon ineens jongleren"
  • Iets
    "De bloem vroeg me waarom ik dat deed"
    "Mijn theekopje danste over het aanrecht"
    "Die olifant kookte hele lekkere pannenkoeken"
Vorm
In deze categorie droomsignalen is er iets raars aan de hand met de vorm van jou, iemand, iets of de omgeving.
  • Jij
    "Ik had 12 vingers"
    "Mijn linkerbeen was veel kleiner dan mijn rechterbeen"
    "Ik had overal veren op mijn lichaam"
  • Iemand
    "Hij had overal haren, net als een aap"
    "Die persoon had letterlijk een hoofd van een vogel"
    "Zij zag er uit als een kubus"
  • Iets
    "Mijn kamer was ineens rond"
    "Het oude huis zag er uit alsof hij 7 jaar geleden was gebouwd"
    "Mijn kussen veranderde in een eekhoorn"
    "Mijn kamer was rond"
Context
Onder deze categorie vallen droomsignalen waarbij de context raar is. De droom is bijvoorbeeld op een ongewone plaats, jij hebt een bizarre rol, je bevindt je in een rare sociale situatie, etc.
    "Ik was bond, James Bond"
    "We gingen een bank overvallen"
    "Ik was in de toekomst"
    "Ik was een jonkvrouw (uit het verleden)"
    "We hadden seks in het openbaar"
    "Ik stond naakt op het podium"
    "Ik praatte met mijn overleden opa"
Aan de slag
Warm je stoel, bed, bank of wat voor plek je maar comfortabel vind maar op, want het is tijd om je droomsignalen te zoeken! Zorg dat je de tijd en zin hebt om door je droomdagboek te gaan en pak pen en papier.

Identificeer je signalen
Begin met het lezen van je DJ en ga op zoek naar alle categorieŽn van de droomsignalen. Zodra je er een vindt, schrijf je hem op. Ga zo lang door totdat je er geen zin meer hebt. Als je het niet erg vindt, kun je ook de signalen in je droomdagboek onderstrepen. Het is wel makkelijk om al je droomsignalen bij elkaar te hebben, zeker voor de volgende stappen die je gaat ondernemen.
Als je er geen zin meer in hebt, stop er dan mee en ga een volgende keer verder. Je wilt immers niet dat je een negatieve associatie gaat maken met droomsignalen terwijl ze je zouden moeten helpen om lucide te worden! Als je al je droomsignalen hebt gevonden ga je door naar de volgende sectie.

Uitzoeken
Het volgende wat je doet is de signalen in de vier categorieŽn sorteren. Maak bijvoorbeeld vier kolommen waar je de droomsignalen onder kan schrijven. Gebruik 4 verschillende blaadjes, voor elk type ťťn. Onderstreep ze met verschillende kleurtjes. Doe vooral wat je zelf fijn vindt om de vier types te onderscheiden zodat je ze daarna makkelijk kan tellen.

Zoek de meest voorkomende categorie
Als je de vorige stappen goed hebt gedaan is dit makkelijk. Tel het aantal signalen voor elke categorie en vergelijk ze met elkaar. Zoek de categorie met het hoogste aantal want dit is de categorie die je wilt hebben. Als twee type droomsignalen even vaak voorkomen kun je nog verder dromen en deze mee gaan tellen of je kiest het type dat je naar jouw idee het beste zou opvallen.

Gebruik je droomsignalen
Nu je weet welk type droomsignaal het meest voorkomt, kun je op zoek gaan naar vreemde dingen in het echte leven die binnen deze categorie passen. Hieronder volgen nog wat voorbeelden en tips hoe je dit zou kunnen doen.

Als de meestvoorkomende droomsignaal categorie innerlijk besef is, dan zou je je gedurende de dag kunnen afvragen of je eigen gedachten en gevoelens wel kloppen. "Hoor ik me zo te voelen?" en "Hoor ik zo te denken?" zijn bijvoorbeeld simpele vragen die je jezelf kan stellen.

Voor actie droomsignalen kun je bijvoorbeeld vragen: "Kan dit in het echte leven?" "Hoor ik zo te doen?" "Weet ik eigenlijk wel hoe dit moet?" "Waar heb ik geleerd om dit te doen?". Deze vragen kunnen er voor zorgen dat je lucide wordt of dat je een RC doet als je een vermoeden hebt dat iets niet klopt.

Vorm is een best duidelijke categorie. Vraag jezelf af als je jezelf, iets of iemand ziet "Heb ik extra vingers?" "Ziet deze plek er altijd (in het echt) zo uit?". Als je net door een deur bent gegaan kun je ook even teruggaan om te kijken of de plek achter de deur nog steeds hetzelfde is. Je kunt je ook afvragen of de proporties van verschillende objecten wel correct zijn.

Als laatste de context droomsignalen. Als dit je meest voorkomende categorie is moet je zorgen dat je zo bewust mogelijk bent bij wat je doet in het echte leven en dat je het voorloop kan voorspellen. Er moet een logische verwachting zijn waar het verhaal naar toe gaat. Als iets niet logisch is doe een RC! Vragen die je zou kunnen stellen zijn: "Speel ik de rol die ik zou moeten spelen?" "Ben ik mezelf (voor- en achternaam)?" "Is iedereen wie hij of zij zou moeten zijn?" "Ben ik hier wel eens eerder geweest en ziet het er hetzelfde uit?" "Welk jaar is het vandaag?" (in de zin van de tijdgeest waarin je leeft). Elke vraag die je kan stellen waarin je je afvraagt of je omgeving, jezelf of ander mensen wel kloppen of zou kunnen is goed. Zorg wel dat je de vragen bewust stelt. Doe een RC als je er aan twijfelt of weet dat het niet klopt.

Veel plezier!
Nu je je droomsignalen hebt achterhaald, hoef je er alleen nog maar de gewoonte van te maken om je af te vragen of dingen wel kloppen. Pas de vragen gewoon aan op jouw meest voorkomende categorie. Begin alleen met de meest voorkomende categorie en probeer dit later uit te breiden naar meerdere categorieŽn door de op een na meest gebruikte droomsignaal toe te voegen. Met een beetje inzet ben je zo lucide!

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.