EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

WILD FAQ

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
~Sandra~ heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Chat Mods
Laatst gezien: 12-6-2017
LDs:

WILD FAQ
BerichtGeplaatst: Ma 04 Feb, 2013  Reageer met quote

WILD FAQ
Geschreven door: Spider, vertaald door ~Sandra~
Origineel

Wie heeft er nou niet gehoord van Wake Induced Lucid Dream ofwel Waak Geïnduceerde Lucide Droom? Voor de meeste blijft het echter een lastige techniek om onder de knie te krijgen; zowel het uitleggen als uitvoeren blijkt lastig. Het is dan ook een van de technieken waar de meeste vragen over komen en van alle technieken lijkt deze het meest mysterieus. Lees verder en ontrafel het mysterie van WILD!

WAT IS WILD?
Een cruciale vraag natuurlijk. Zoals ik al had gezegd, WILD staat voor WAKE INDUCED LUCID DREAM. Bij deze techniek val je niet in slaap, in ieder geval niet bewust. In het kort komt het er op neer dat bij je normale bewustzijn blijft terwijl je lichaam gaat slapen. Makkelijker gezegd dan gedaan.

EEN KORTE GESCHIEDENIS VAN WILD
Ongeveer tweeduizend jaar geleden gebruikte de Boeddhisten droom yoga om lucide dromen te verkrijgen waarbij WILD een centrale rol speelde. Peter D. Ouspensky, en Russische filosoof, schreef over WILD in het begin van de 20ste eeuw, maar het was pas later door Stephen Laberge dat de term WILD echt bekend werd.

VOORDAT WE BEGINNEN

? LD of OBE
Veel mensen zien geen verschil tussen OBEs en lucide dromen. Er zou wel een lijn getrokken kunnen worden tussen deze twee ervaringen. Er zijn dan ook veel eigenschappen die beide ervaringen gemeen hebben. Sceptici geloven vaak niet in uittredingen terwijl LDs wetenschappelijk bewezen zijn. In dit topic kan meer informatie gevonden worden over uittredingen.

Acroniemen
In deze gids zullen veel afkortingen gebruikt worden die te maken hebben met WILD. Voor diegene die er niet zo bekend mee zijn staan hieronder enkele afkortingen met de volledige naam. Voor extra informatie kun je ook je muis op het woord laten staan en dan verschijnt de volledige naam en een korte uitleg in beeld.
  • WILD- Wake Induced Lucid Dream
  • SP/SV - Sleep paralysis - Slaap Verlamming
  • HI - Hypnagogic Imagery
  • HS - Hypnagogic Sounds (Geluid hallucinaties)
  • HH - Hypnagogic Hallucinations
  • RL - Real Life - Echte leven

Daar gaan we!
Deel 1
Dit deel behandelt de basis van WILD. Welke fysieke symptomen kun je ervaren? Wat zijn afleidingen die met WILD gepaard gaan?

Deel 2: FAQ
In dit deel zullen de meest gestelde vragen en bijbehorende antwoorden worden behandeld.

Laatst aangepast door ~Sandra~ op Ma 04 Feb, 2013, in toaal 2 keer bewerkt
back to top
28
Chat Mods
LDs:

Hoofdstuk 1

HOOFDSTUK 1: FYSIEKE KENMERKEN

HYPNAGOGISCHE STAAT
De slaap valt onder te verdelen in verschillende slaapfases. De fase genaamd hypnagogie is een staat van bewustzijn die ervaren wordt in de periode tussen het wakker zijn en in slaap vallen. Tijdens deze fase kun je HI, HH, en HS ervaren. Het kan zijn dat je ze niet allemaal ervaart, maar laten we ze wat nader bekijken.

Hypnagogische beelden, geluide en hallucinaties

Beelden
De hypnagogische beelden zijn de vormen die je "op" je oogleden ziet. Dit is in tegenstelling tot verbeelding/visualisatie. Deze beelden kunnen allerlei vormen en kleuren aannemen. Het kunnen lijnen, punten, schaduwen, of andere vormen zijn. Als je je er te veel op in gaat, kan je zonder dat je het doorhebt, ineens in slaap zijn gevallen. Als je er echter te veel over nadenkt, val je misschien helemaal niet in slaap. Het is dus de truc om de juiste balans te vinden door de beelden passief te observeren. In het begin kun je er commentaar op geven; op die manier valt je bewustzijn niet makkelijk in slaap.

Er is een verschil tussen beelden en verbeelding. Als mensen zeggen dat je niet te veel in je HI op moet gaan, dan bedoelen ze dat je niet moet te veel moet proberen om vormen te associëren met iets en er een duidelijk beeld van te creëren. Dit kan wel, maar het kost gewoon veel meer energie waardoor je vaak sneller in slaap valt. Het is dan ook makkelijker om bij bewustzijn te blijven met HI dan met visualisatie. Voor sommige mensen werkt HI het beste, terwijl andere zweren bij visualisatie. Het verschil zit hem erin dat je HI met je echte ogen ziet terwijl je visualisatie met je 'gedachten' ogen ziet. Als je probeert je aandacht te verplaatsen van je echte ogen naar je 'gedachten' ogen dan merk je het verschil. Wat je met je echte ogen ziet is nog steeds geen echte HI. Men noemt het 'fosfeen' en het wordt veroorzaakt door je breinactiviteit in je visuele gedeelte. Door het kijken naar fosfenen komt je vaak snel in HI or HH. Het is nog niet helemaal duidelijk wat HI precies inhoudt, maar dit leek Spider de meest logische verklaring.

Geluiden
Hypnagogische geluiden komen voor als je bijna in slaap valt. Dit kunnen onbekende geluiden zijn, bekende geluiden of stemmen van bekende. De ervaring kan dan ook onwaarschijnlijk echt zijn. Veel mensen schrikken hiervan en worden hierdoor wakker. Het is daarom belangrijk om kalm te blijven. Zelfs als je een bom hoort, moet je kalm blijven; de geluiden zijn namelijk niet echt.

Hallucinaties
Als laatste hebben we nog hypnagogische hallucinaties. Ze zijn vergelijkbaar met de beelden. Het verschil is dat in tegenstelling to beelden, hallucinaties vaak een hele heldere scene uitbeelden met geluid en soms zelfs gevoel. In tegenstelling tot beelden blijven ze vaak bestaan voor een paar seconde zelfs als je je ogen opent. Ze zijn je beste vriend voor WILD! Waarom? Omdat je na een tijdje kijken, je er in kan 'stappen'.

Slaap Verlamming
Je lichaam komt in slaapverlamming zodat je in het echte leven niet gaat doen wat je in je droom ook doet. SP komt na de hypnagogia, wanneer je slaapt. Als er geen SP was dan zou het volgende dingen gebeuren als je een droom hebt waarin je in je kamer was en uit het raam sprong om te gaan vliegen:
  1. Je vliegt (in je droom)
  2. Je zou NIET vliegen en mogelijk wel dood gaan omdat je geen SP zou hebben in de wakende wereld.

De andere mogelijkheid die zich voor doet is dat je wakker wordt omdat je lichaam beweegt. Hierdoor zou je altijd slecht slapen omdat van elke droom die je hebt je wakker wordt.

Dus, slaapverlamming is niet onnatuurlijk of iets om bang voor te zijn. Het gebeurt elke nacht of je er nou bewust van bent of niet. Denk er over als een goed hulpmiddel. Wanneer je het ondergaat, ga dan mee met het gevoel: 'go with the flow'.

Vibraties/Wind
Sommige, maar niet alle, mensen die WILD uitvoeren hebben vibraties door hun lichaam. Deze vibraties moet je niet in de war halen met een verstijfd gevoel. Ze zijn vrij verschillend en je kan het niet missen. Ze hebben een soort van elektrisch gevoel, alsof je geschokt wordt door de elektriciteit, al zijn ze wel pijnloos. Sommige mensen ervaren het als een koude wind die door het lichaam waait in plaats van vibraties. Mensen die wind voelen zeggen vaak een OBE te hebben in plaats van een LD. Als je vibraties of wind voelt dan is dat een goed teken. Wanneer/als je ze ervaart, wacht dan tot ze sterker worden en probeer jezelf dan om te draaien zodat je in een droom komt. Als je je omdraait dan doe je dit op twee manieren: of je beeldt het je in, of je probeert je fysiek te bewegen. Gebruik wat voor jou werkt.

Hier zijn wat andere manieren om te bewegen en in een droom te komen.
  • Beeld je in alsof je zinkt, met je hoofd als eerste.
  • Als je sterkte HH ervaart, gebruik dat om een droom in te stappen.
  • Als je tegen een muur ligt, beeld je dan in dat je door de muur gaat.
  • Drijf door het plafond.
  • Beeld in dat je lichaam zo snel mogelijk rondjes blijft draaien en laat deze beweging je helpen om in je droom te rollen.
  • Gebruik je verbeelding, beeld ook maar iets in wat je ook maar een sterk gevoel geeft dat je lichaam beweegt.

Afleidingen
De afleidingen zijn de ergste, maar niet de sterkste, vijand van iemand die WILD wil beoefenen.

De Jeuk
Dit is waarschijnlijk de meeste voorkomende afleiding voor beginners.
Goed nieuws? Het zit allemaal in je hoofd! Ja de jeuk is iets wat je ingebeeld hebt, maar te normaal voor je om je gedachte er aan te besteden. Om hier overheen te komen zijn er twee 'oplossingen':

a) Realiseer dat het niet echt is
b) Verleg je aandacht

a) Realiseer dat het niet echt is
Wanneer je jeuk ervaart probeer dan de jeuk een beetje te bewegen, omhoog of omlaag. Het lukt! Van daar beweeg het nog een beetje verder. Ik bedoel als je het een klein beetje kunt bewegen dan kun je het nog verder bewegen, toch? Nou als je het kunt bewegen dan bestaan het niet, dus zodra je dit realiseert gaat het weg. Zo niet, laat het dan verdwijnen door dat te willen. Doordat je wilt dat het verdwijnt, verdwijnt het.

b) Verleg je aandacht
Het belangrijkste hiervan is dat je je aandacht op iets anders legt. Gebruik HI, een gevoel, gedachtes, iets dat ver weg is van je lichaam. Je droomlichaam kan niet jeuken, tenzij je wil dat het jeukt.

back to top
28
Chat Mods
LDs:

Hoofdstuk 2

HOOFDSTUK 2: VRAGEN EN ANTWOORDEN

Is WILD moeilijk?
Voor sommige wel, voor andere niet. Je moet er wel moeite in stoppen en je hebt wel geduld nodig. Het is zo moeilijk als je het zelf maakt.

Is er een ideale slaaphouding voor WILD ?
Ja en nee. Een van de houdingen die men denkt dat het beste is, is op je rug. Maar je kan ook op je normale manier slapen. Doordat je dit gewend bent is dat een signaal dat je klaar bent om te slapen. Voor mensen die makkelijk in slaap vallen werkt waarschijnlijk elke positie wel, maar voor mensen die moeilijk in slaap vallen is het vaak beter je normale slaaphouding in te houden. Probeer alleen je benen en armen niet te veel te kruisen.

Hoe lang duurt het om WILD te leren?
Ook dit hangt af van de persoon. Sommige mensen hebben het na de eerste nacht al door terwijl het voor andere maanden soms zelfs jaren duurt. Als je het gevoel hebt dat het echt niet lukt, probeer dan een andere techniek en probeer WILD later nog eens.

Wanneer is de beste tijd om te WILDen?
Het beste is om het na twee of meerdere REM cyclussen te doen. Op het moment dat je 's nachts voor het eerst gaat slapen is het moeilijker omdat je REM-slaap verder weg is. Het is echter niet onmogelijk. Het beste is om wakker te worden na 5 a 6 uur slaap. Probeer je verstand lichtjes wakker te maken en probeer WILD.

Ik probeer WILD maar ik voel me oncomfortabel, draai me om, en val in slaap
Dit noemen ze het "omdraai signaal". Het is een soort van test van je lichaam om te kijken of je verstand nog wakker is zodat het kan gaan slapen. Je moet er mee leren omgaan. Soms is het er soms is het er niet.

Ik zie HI, maar zodra ik door heb wat het gebeurt dan verdwijnt het weer
Er zijn verschillende mogelijkheden. Observeer het passief, probeer het te vormen, stabiliseer het, wat maar voor je werkt. Probeer wat uit en zie wat het beste werkt voor jou.

Ik ervaar helemaal geen HI
Niet iedereen ervaart HI en ook diegene die het wel ervaren, zien niet altijd HI. Probeer daarom dan een andere WILD techniek zoals door je bed zakken.

Na een tijdje beginnen mijn ogen te bewegen
Je ervaart het begin van REM. Dit betekent niet dat je al in je REM-slaap bent, maar dat je hier zo in zal gaan. Probeer er niet te veel op te focussen want hierdoor kun je weer wakker worden. Het is wel een goed teken dat je bijna bij WILD bent!

Soms als ik WILD gebruik dan zie ik mijn kamer met mijn ogen dicht
Dit is niet ongebruikelijk. Het kan door het licht komen of het kan HI zijn. Wat het ook is je zal het niet lang zien. Zolang je ogen dicht zijn dan betekent het dat het zeker niet echt is... dus geniet gewoon van deze ervaring.

Waar zou ik op moeten focussen voor WILD?
Je kunt in principe alles gebruiken en je kunt het beste gewoon uitproberen wat het beste voor jou werkt. Je kan bijvoorbeeld naar muziek luisteren, je ademhalingen tellen, je focussen op het gevoel van vallen of je op HI focussen. Probeer in ieder geval iets te vinden waar je je makkelijk op kunt concentreren. Het moet namelijk iets zijn wat je bij je bewust zijn houdt zonder dat je wakkerder wordt. Je kunt vanalles proberen en op het moment dat iets werkt kun je daar bij blijven!

Ik kom tot <bepaalde fase> maar ik kom niet verder
Het grootste probleem is dat je te bewust bent. Als je vast zit in een fase van WILD, probeer je dan niet te veel te concentreren, maar laat het maar gaan. Veel mensen maken de fout om te veel te concentreren op de symptomen van WILD in plaats van op de techniek.
Als je vastloopt in een van de volgende fases, kun je het volgende doen:

Vibraties - Wacht tot het sterker wordt en verlaat dan je lichaam (door om te draaien, etc.)
    Sterke HI - Probeer "in the zoomen" in de scene die je ziet
    Gevoel van vallen - Probeer door je bed te zakken of drijf er af.

Als niets helpt, ga dan slapen en probeer het morgen nog een keer. Laat maar gaan. Als je WILD probeert, probeer dan niet te veel op de symptomen te focussen maar op het proces van in slaap vallen. Reageer niet op iets dat je gebeurt. Observeer het gewoon.

Als ik WILD uitoefen dan beweegt mijn arm/been/ander lichaamsdeel ineens een beetje waardoor ik een beetje wakker wordt
Dit noemt men een hypnagoge schok of slaapstuip en het is een onwillekeurige stuiptrekking van de spieren die vaak voor komt als je in slaap gaat vallen. Met betrekking tot WILD is het waarschijnlijk het geval dat je in en uit SP gaat en dat je spieren niet helemaal tot rust zijn. Probeer wat ontspanningstechnieken voordat je WILD gaat doen en concentreer je niet teveel op je lichaam. Een andere verklaring is dat je verstand het relaxte gevoel van je spieren verkeerd interpreteert waardoor je voelt alsof je snel valt. Hierdoor krijg je een stuiptrekking om je balans te herstellen.

Als ik WILD probeer voel ik me duizelig
Dit is vergelijkbaar met het gevoel alsof je valt. Het is een teken dat je dichter bij het inslaap vallen bent.

Als ik een beetje beweeg verpest ik dan mijn WILD-poging?
Waarschijnlijk wel ja. Als je WILD probeert doe dan alsof je dood bent; maak geen enkele bewuste beweging. Beweeg alleen als je ECHT MOET, want niemand kan je garanderen dat je daarna weer verder kunt waar je gebleven was.

Als ik bijna WILD ervaar hoor ik een erg hard geluid alsof iemand een papier verscheurt naast mijn oor
Dit is een overgangsfase tussen wakker zijn en slapen. Wacht een paar seconden en dan zou je moeten slapen. Probeer zo kalm mogelijk te blijven want anders wordt je weer wakker. Als die paar seconde voorbij zijn, vergeet dan niet een RC te doen!

Hoe lang zou ik wakker moeten blijven als ik WBTB doe in combinatie met WILD?
Blijf lang genoeg wakker dat je verstand een beetje wakker wordt, maar je lichaam niet te veel. Vaak betekent dit gewoon even naar de wc gaan en er weer terug in. Als je moeilijk in slaap valt kun je beter helemaal niet uit je bed komen.

Als ik op me rug slaap kan ik niet in slaap vallen maar als ik op mijn zij slaap val ik weer te snel in slaap..
Probeer de gulden middenweg te vinden. Zoals op je buik slapen, andere arm of been posities proberen. Zolang je maar wel comfortabel ligt!

Ik kan me nergens op concenteren en zodra ik dat wel doe val ik in slaap.
Probeer WILD te combineren met WBTB als je het 's avonds doet voor je naar bed gaat. Laat maar gaan. Haal adem en zeg tegen jezelf "laat maar gaan". Dit helpt om je in een meer ontspannen sfeer te brengen.

Als ik vibraties krijg, hoe lang duurt het dan nog voor ik in een droom ben?
Het zou niet lang moeten duren zolang je je concentratie niet verliest of op een verkeerd iets concentreert. Nadat de vibraties beginnen zul je waarschijnlijk zoals de meeste mensen een heleder punt zien wat steeds dichter bij komt. Als het dichtbij genoeg is probeer er dan in te kijken waar je een droomscene ziet. Als het nog verder inzoomt ben je in je droom.

Ik werd wakker en ik was in slaapverlamming
Het is niet ongewoon om slaapverlamming te ervaren als je WILD probeert. Dit betekent dat je wakker werd voor je lichaam wakker werd. Het is hetzelfde als de SP die je ervaart als je WILD gebruikt. Je kunt deze slaapverlamming dan ook gebruiken om nog een keer te WILDen en opnieuw in een droom te stappen. Een andere mogelijkheid is om eruit te stappen. Dit kun je doen door te bewegen. Als dit niet werkt, probeer dan op je ademhaling te letten. Adem onregelmatig op een onnatuurlijke manier. Dit zou je lichaam een seintje moeten geven dat je wakker bent.

Elke keer als ik WILD probeer geef ik na een tijdje op
Doe het niet! Als het kwam door het "omdraai signaal", probeer het dan te overwinnen, het blijft niet eeuwig duren. Als je moe was, probeer het dan als je minder moe bent. Waarom je ook denkt dat je gefaalt hebt, dat heb je niet! Je hebt iets meer over het WILD-proces geleerd en deze kennis kun je gebruiken voor toekomstige ervaringen! Geduld en inspanning zijn erg belangrijk voor WILD!

Ik wil graag WBTB gebruiken maar er slaapt iemand anders bij me in de kamer en wil daarom geen alarm gebruiken.
Hoewel dit niet persé een WILD probleem is heeft het er wel mee te maken omdat WILD het makkelijkst is in combinatie met WBTB. De oplossing is simpel, leer autosuggestie. Dat wil zeggen vertel jezelf dat je wakker zult worden op een gegeven moment waarop je dit ook doet. Andere mogelijkheden zijn een alarm met oordopjes of je telefoon op trillen zetten en het alarm hiervan gebruiken.

Ik kan me ogen niet gesloten houden
Of je bent te wakker of je geeft ze te veel aandacht.
Probeer ze goed dicht te houden en dan 3-4 rondjes te draaien in een richting en daarna hetzelfde in de andere richting. Probeer hierna te ontspannen en je zult zien dat het makkelijker wordt om je ogen dicht te houden. En hetzelfde als voor al het andere, leg er niet teveel aandacht op.

Als ik WILD dan gaat mijn hart of ademhaling te keer
Dit is gebruikelijk voor mensen die net WILD proberen aangezien ze niet gewend zijn aan al de ervaringen. Door het enthousiasme gaat je hart sneller kloppen of ga je sneller ademhalen. Het gaat weg door het simpelweg vaker te doen. Het zal je geen pijn doen. Zo voelt het misschien wel, maar dat is onderdeel van de ervaring.

Handige links voor al je overige vragen
Mocht je nog vragen hebben of wil je ervaringen delen, dan kan dit natuurlijk op het forum. Twee topics die hier wellicht nuttig voor zijn:

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.