EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

mate van controle in lucide droom

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
tulpa73
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 8-9-2015
LDs:

mate van controle in lucide droom
BerichtGeplaatst: Do 10 Okt, 2013  Reageer met quote

Hoi allemaal,

Enkele jaren terug heb ik me erg met lucide dromen en dergelijke beziggehouden; ik kreeg er toen dan ook gemiddeld zo een per week. De laatste jaren veel minder, omdat ik mijn aandacht aan andere zaken moest wijden, maar af en toe houd ik me er nog mee bezig (zoals nu).

Er is een vraag die ik toen al had, en waar ik eigenlijk nooit het antwoord op heb gevonden. Namelijk deze :

Hoe kan het dat de mate van controle in de ene LD zo kan verschillen van die van de andere LD, terwijl de mate van luciditeit NIET lijkt te verschillen ?

Ik bedoel, ik was me dan op een gegeven moment volmaakt bewust dat ik droomde, en dat ik de droom naar mijn hand zou moeten kunnen zetten. Ik had in zo'n droom ( en naderhand als ik wakker werd ook nog) dan het gevoel dat ik even 'wakker' en helder van bewustzijn was als wanneer ik wakker ben -- of zelfs helderder.

Maar waar ik in de ene droom dan in dat besef moeiteloos kon vliegen, van gedaante veranderen in een dier, of wŗt dan ook doen zonder moeite, moest ik in een andere droom grote moeite doen om bijvoorbeeld van de grond los te komen, en lukte het pas na 4, 5 grote sprongen en het herhalen van een 'mantra' dat dit gewoon kÚn omdat ik droomde. Of lukte bijvoorbeeld vliegen wel maar ging zo'n transformatie niet.

En in nog weer een andere droom lukte er helemaal niets, wat ik ook probeerde. Dan maakte het niets uit dat ik zeker wist dat het kon, omdat ik droomde. Ik kon me dan zelfs in die droom de beelden van zo'n eerdere droom herinneren waarin ik het had gedaan, zodat ik absoluut zeker wist dat het kon, en dan nÚg lukte het niet.

Hebben andere mensen dit ook meegemaakt, en er verklaringen voor ? Waardoor wordt dat verschil in controle veroorzaakt, ook als je volslagen lucide bent ?

Edit: na plaatsing zag ik pas dat deze misschien beter in 'lucidologie' had gekund. Sorry daarvoor smile

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
57
Laatst gezien: 11-12-2017
LDs: 367

Ik heb er geen verklaring voor, behalve dat alles varieert in dromen. Blijkbaar ook de mate van controle. Ook als je zelfs heel helder droomt.

back to top
Kyata
dagdromer
Moderator
Kyata heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Laatst gezien: 29-7-2014
LDs:

Je emoties variŽren, je hormonen en weet ik veel wat in je lichaam, dus dan is het niet zo gek als je controle ook variŽert. Denk ik.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.