EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Wat is jullie ervaring hiermee?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
Nicro
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 21-1-2014
LDs:

Wat is jullie ervaring hiermee?
BerichtGeplaatst: Vr 08 Nov, 2013  Reageer met quote

Al enige tijd ben ik bezig met mijn dromen opschrijven. En interesse in luciditeit. Echter ik heb een paar vragen.

Een nacht heb ik een soort trilling in mijn buik gevoeld en toen dacht ik wat is dat en het had iets met energie te maken maar toen daarna was het bewust zijn weg. Heeft dit iets te maken met luciditeit?

Ik heb geregeld snachts SP maar ik heb mijn ogen dan dus open. Ik ben niet bang om zo te liggen maar wel heel bang om terug te gaan slapen. Ik probeer dan ook uit allemacht om hieruit te ontwaken, wat veel moeite kost. Maar de laatste keer merkte ik dat mijn ogen uitzich zelf heel snel van links naar rechts gingen en ik was zo moe dat ik bijna niet bij bewust kon blijven... Heeft iemand ervaring mee om toch bij bewust zijn te blijven en is iemand al eens vanuit SP in een lucide droom gekomen?

Ook heb ik 1 nacht gehad dat ik in troebel water zwom (droom ik vaker over) maar toch kon ik soort van dingen zien onder water. Iemand vertelde mij je kan gewoon ademen en ik dacht wat een onzin, maar ging het toch proberen. Toen ik dat deed besefte ik dat ik droomde maar daarna weet ik dus niets meer, of ik wakker werd of weer in slaap viel. Is dit een begin van lucide dromen of is dit denken dat je lucide bent in een droom?

Nou ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het een of ander...

back to top
Somniator
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 24-11-2013
LDs: Veel

Re: Wat is jullie ervaring hiermee?
BerichtGeplaatst: Ma 11 Nov, 2013  Reageer met quote

Nicro schreef:

Ik heb geregeld snachts SP maar ik heb mijn ogen dan dus open. Ik ben niet bang om zo te liggen maar wel heel bang om terug te gaan slapen. Ik probeer dan ook uit allemacht om hieruit te ontwaken, wat veel moeite kost. Maar de laatste keer merkte ik dat mijn ogen uitzich zelf heel snel van links naar rechts gingen en ik was zo moe dat ik bijna niet bij bewust kon blijven... Heeft iemand ervaring mee om toch bij bewust zijn te blijven en is iemand al eens vanuit SP in een lucide droom gekomen?

Als je een SP hebt, heb je nog wel controle over je ogen en je ademhaling. Als je in een lucide droom wilt komen, raad ik je aan je ogen dicht te doen. Maar voordat je verder kunt zul je moeten leren niet in paniek te raken of bang te worden. Als je daar geen controle over hebt wil je met alle geweld wakker worden. Het is allemaal normaal wat er gebeurd, je lichaam maakt zich op om te gaan slapen, je spieren verslappen en je glijdt in je eerste remslaap. Wat niet normaal is, is dat het bij bewustzijn gebeurd en dat je het bewust mee maakt. Ergens ging er iets mis met de coordinatie in je brein en je bent zelf getuige van een lichaam waar je niet zo heel veel meer over te vertellen hebt. Ik begrijp je angst volkomen, het is iets waar ik ook mee geworsteld heb. Er is echter niets vreemds aan de hand met je lichaam, het doet wat het moet doen. Probeer het wat nuchterder te bekijken en treed het vooral tegemoet. Als je er uit wilt komen concentreer je dan op een vinger, dan een hand, arm, etc. Of adem snel en dan weer langzaam. Zodra je controle hebt over iets zul je merken dat de controle over je hele lichaam snel weer terugkeert.

Nicro schreef:

Ook heb ik 1 nacht gehad dat ik in troebel water zwom (droom ik vaker over) maar toch kon ik soort van dingen zien onder water. Iemand vertelde mij je kan gewoon ademen en ik dacht wat een onzin, maar ging het toch proberen. Toen ik dat deed besefte ik dat ik droomde maar daarna weet ik dus niets meer, of ik wakker werd of weer in slaap viel. Is dit een begin van lucide dromen of is dit denken dat je lucide bent in een droom?
Nou ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het een of ander...

Dit zou wel eens de start kunnen zijn van een ander soort beschouwing van je onderbewustzijn. Je zult dingen in een ander soort daglicht gaan zien. Heb je gelet op de troebelheid van het water toen je probeerde onder water te ademen?

back to top
Nicro
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 12 Nov, 2013  Reageer met quote

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik heb wel gezien dat het troebel water was want iemand die voor mij stond/zwom kon ik niet goed zien en diegene zei je kan gewoon ademen onderwater. Toen ik het dus probeerde lukte dat en dat was op het moment dat ik dacht, maar dit is wel heel vreemd ik droom! Dus dat ik het water bekeek was voordat ik dat realiseerde.

Je schrijft dat jij ook worstelde met SP's. Hoe is dat nu, kan jij vandaaruit nu lucide worden?

back to top
Somniator
Nieuw lid
Nieuw lid

BerichtGeplaatst: Vr 22 Nov, 2013  Reageer met quote

Nicro schreef:
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik heb wel gezien dat het troebel water was want iemand die voor mij stond/zwom kon ik niet goed zien en diegene zei je kan gewoon ademen onderwater. Toen ik het dus probeerde lukte dat en dat was op het moment dat ik dacht, maar dit is wel heel vreemd ik droom! Dus dat ik het water bekeek was voordat ik dat realiseerde.

Je schrijft dat jij ook worstelde met SP's. Hoe is dat nu, kan jij vandaaruit nu lucide worden?

Het is niet zo zeer een kwestie van lucide worden als je een SP hebt, in feite ben je het al. In ieder geval een "deel" van jezelf is klaar wakker. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is je angst onder controle te hebben op dit punt. Ik heb mezelf wel door wat "hypnagogische" verschijnselen (in mijn geval veelal auditief) heen moeten worstelen voordat ik echt rustig kon blijven. Ik zeg met name "hypnagogisch" omdat sommige geluiden wel degelijk een fysieke oorsprong hebben en niet zomaar hallucinaties zijn. Maar goed, als het lukt om wakker en alert te blijven volgen de dromen al snel. Van daar uit heb je een goede uitgangspositie om je dromen helder te beleven.

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
57
Laatst gezien: 14-12-2017
LDs: 367

BerichtGeplaatst: Za 23 Nov, 2013  Reageer met quote

Omgevingsgeluiden bij het slapen zijn van invloed op je dromen en worden daarin verwerkt. Bij het bewust in slaap vallen kan je random allerlei vreemde geluiden horen die er in het echt helemaal niet zijn. Je telefoon gaat een keer over of je wekker gaat af, je hoort een inbreker bijvoorbeeld. Ik weet dan dat ik op de goede weg ben naar een hopelijk lucide droom. Het heeft geen zin daar bang voor te zijn. Als je beseft dat je altijd wel weer wakker wordt en slaapverlamming maar heel kort duurt. Lees daar eens wat over in wiki op internet. Hoop mensen die er niets van afweten, zijn er bang voor maar het is niet nodig. Angsten in dromen versterken zich. Dus treed ze tegemoet in plaats van te vluchten. Geef ze een knuffel, zeg dat ze niet echt zijn. En ze worden ineens niet meer bedreigend maar vriendelijk.

back to top
Somniator
Nieuw lid
Nieuw lid

BerichtGeplaatst: Zo 24 Nov, 2013  Reageer met quote

Goed dat het tegenwoordig anders is. Ik had al op zeer vroege leeftijd SP's. Toen was er nog geen Wiki of Internet. Allerlei onderzoeken laten doen maar geen mens wist wat het was. Was ook niet iets waar ik graag over praatte gezien de reakties. Bij toeval kwam ik er achter wat het was. Ach ja, alles went.

back to top
Susavalon
Nieuw lid
Nieuw lid
43
Laatst gezien: 10-1-2014
LDs: niet geteld..

BerichtGeplaatst: Di 03 Dec, 2013  Reageer met quote

Ik sluit me aan bij wat hier voor al geschreven is; angst onder controle proberen te houden. Ik had aanvankelijk bij SP het gevoel dat ik niet kon ademen, raakte in paniek en probeerde daardoor ook met alle geweld wakker te worden (wat natuurlijk dan juist niet lukte). Na een tijdje, begon ik het te herkennen en sprak ik me zelf toe rustig te blijven liggen, me over te geven aan het moment, wetende dat ik vanzelf weer wakker zou worden. Hierdoor is mijn angst voor SP een heel stuk minder geworden. Ik herken ook je angst wel om weer in slaap te vallen omdat je dan vrij snel weer in die verlamming schiet (of in een FA). Misschien werkt het zodra je (echt) wakker bent, even een lamp aan te doen, wat lezen etc.

back to top
Nicro
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 08 Dec, 2013  Reageer met quote

Uit jullie reactie maak ik op dat jullie dus niet wakker zijn bij een SP? Maar ik heb mijn ogen open, ik bedoel ik ben echt wakker wakker maar kan gewoon niet bewegen. Maar ik wil op dat moment dus eerst weer kunnen bewegen voordat ik vanuit een sp in slaap val.

Heb een paar dagen geleden een lucide droom gehad, niet vanuit een SP maar omdat er iets niet klopte in de droom, maar toen werd ik soort van half wakker en dacht nee ik moet weer terug in slaap vallen, maar ik kon niet bedenken! Ik dacht ok terug naar het punt waar ik lucide werd, dus ik terug naar de kamer met allemaal liften waar iets niet klopte. Dat lukte ik was weer in mijn droom. En ik dacht ok, nu kan ik dus wat gaan bedenken, maar het lukte niet ik kon niets bedenken, het kon gewoon niet ofzo, ik had niet genoeg hersenen als het waren, ik had beperkte toegang. en ik had het gevoel dat ik alleen maar iets kon bedenken binnen de droom die ik had?! (Hopelijk schrijf ik het een beetje begrijpend op) dus ik bedacht wat met de persoon waar ik mee was, maar hahaha het was niet wat ik zelf echt zou willen als ik echt vanalles had kunnen bedenken. Ik verlies hier mijn luciditeit en werd erna wakker. Heeft iemand dit ook gehad het gevoel je niets kan bedenken?

back to top
Nicro
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Wat ik nog vergeet te melden is dat ik het dus heel vreemd vond dat ik niets kon veranderen, want ik was er van overtuigd dat ik dat kon gaan doen, maar ik probeerde het meerdere malen van ok nu veranderd de achtergrond in.... Oh shit ik kan niets bedenken , even denken maar ik kan niet denken, er is niets, mij.n hersens zijn leeg, alsof ik niet vanuit mijn droomlichaam bij mij 'eigen' hersenenen en creativiteit kan komen maar ik alleen iets kon bedenken met de setting die er al was...

Misschien moet dit topic trouwens naar 'de weg naar luciditeit' maar ik kan het zelf niet verplaatsen.

back to top
Somniator
Nieuw lid
Nieuw lid

Nicro schreef:
Uit jullie reactie maak ik op dat jullie dus niet wakker zijn bij een SP? Maar ik heb mijn ogen open, ik bedoel ik ben echt wakker wakker maar kan gewoon niet bewegen. Maar ik wil op dat moment dus eerst weer kunnen bewegen voordat ik vanuit een sp in slaap val.

Hoe bedoel je, niet wakker zijn? Als je een SP ervaart, in de zin van bewust mee maken, ben je toch wakker? Dat je je ogen open hebt zegt niet zoveel. Ik heb mijn ogen liever niet open tijdens een SP. Niets is wat het lijkt en het leidt alleen maar af.

Maar hoe wil je eerst weer kunnen bewegen om vervolgens weer vanuit een SP in slaap vallen? Je kunt je niet bewegen, dat is een SP. Verzet je niet, onderga het, blijf alert en dat zou je vertrekpunt kunnen worden naar een lucide droom.

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
57
Laatst gezien: 14-12-2017
LDs: 367

BerichtGeplaatst: Ma 09 Dec, 2013  Reageer met quote

Stel je van te voren een aantal doelen die je wilt bereiken in je lucide dromen.
Bijvoorbeeld, vliegen, onzichtbaar worden, door een muur, raam of spiegel heen gaan, transformeren met een droomfiguur, naar de maan gaan, iemand oproepen enz. Je lucide droomtijd is beperkt. Als je geluk heb en voldoende lucide bent zul je doelen herinneren. Naar gelang van de omstandigheden in je lucide droom voer je er dan een van uit. Maak gebruik van de situatie. Bijvoorbeeld ik spring in de lucht en ga vliegen. Als je gaat bedenken in je lucide droom wat zal ik nou eens gaan doen is zonde. Je hersenen werken gebrekkig bij licht lucide dromen. Bij heldere lucide dromen heb je wat meer controle.

back to top
Nicro
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 10 Dec, 2013  Reageer met quote

Zoef schreef:
Stel je van te voren een aantal doelen die je wilt bereiken in je lucide dromen.
Bijvoorbeeld, vliegen, onzichtbaar worden, door een muur, raam of spiegel heen gaan, transformeren met een droomfiguur, naar de maan gaan, iemand oproepen enz. Je lucide droomtijd is beperkt. Als je geluk heb en voldoende lucide bent zul je doelen herinneren. Naar gelang van de omstandigheden in je lucide droom voer je er dan een van uit. Maak gebruik van de situatie. Bijvoorbeeld ik spring in de lucht en ga vliegen. Als je gaat bedenken in je lucide droom wat zal ik nou eens gaan doen is zonde. Je hersenen werken gebrekkig bij licht lucide dromen. Bij heldere lucide dromen heb je wat meer controle.

Thanks! Dat is een goede tip. Meegaan in wat je al ziet, ga ik volgende keer zeker proberen, want ik had het gevoel ook dat ik met de scene alleen kon werken. Toen ik dus ging denken wat zou ik eens bedenken zag ik niets meer dan soort van aarde muren de scene waar ik in was verween wel maar er kwam dus niets nieuws volgende keer probeer ik daar gewoon eens doorheen te lopen ofzo.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.