EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Samen dromen

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
meredith
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 16-6-2014
LDs:

Samen dromen
BerichtGeplaatst: Di 17 Jun, 2014  Reageer met quote

Ik heb een vraag die ik al heel lang wil stellen. Kan je samen met iemand een droom delen of iemand opzoeken in een droom? Zoja. Hoe dan?

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
57
Laatst gezien: 15-12-2017
LDs: 367

BerichtGeplaatst: Di 17 Jun, 2014  Reageer met quote

Meredith,
Er van uitgaande dat dromen zich alleen afspelen in jouw hoofd en fantasie kunnen gedeelde dromen met iemand anders niet. Of is het gebaseerd op puur toeval dat toch sommige dingen in 'gedeelde' dromen overeen komen zonder dat je dat van te voren van elkaar weet.
Je zou wel met een ander kunnen afspreken over het zelfde te gaan dromen. Bijvoorbeeld iemand anders die je verder niet kent een kadootje te geven. Dat heb ik wel eens gedaan en daaruit bleek dat het kadootje en hoe de ander eruit zag niet klopte.
Je kan iemand opzoeken in een droom als je lucide bent. Denk dat je degene ziet als je omdraait of er is als je een deur open doet. Of roep hem of zij op.
Maar dit speelt zich ook weer alleen af in je fantasie.
Paranormaal zou het soms wel echt kunnen. Maar dat is nooit wetenschappelijk bewezen. Valt dan onder toeval. En toeval is het geloof van de wetenschap.

back to top
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
45
Laatst gezien: 9-12-2017
LDs: 76

BerichtGeplaatst: Wo 18 Jun, 2014  Reageer met quote

hoi Meredith,
Ik ben wel eens gestuit op een website die heet Lucid Crossroads, daar is veel info te vinden over gedeelde dromen (shared dreaming) en over afspraken maken om elkaar te ontmoeten in een droom.
De illustraties op die site spraken mij trouwens niet zo aan, het deed me een beetje denken aan Second Life.
Ik zelf heb geen idee of het mogelijk is om samen te dromen. Het zou best kunnen, net als voorspellende dromen.

back to top
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
45
Laatst gezien: 9-12-2017
LDs: 76

BerichtGeplaatst: Wo 18 Jun, 2014  Reageer met quote

Zoef schreef:

Paranormaal zou het soms wel echt kunnen. Maar dat is nooit wetenschappelijk bewezen. Valt dan onder toeval. En toeval is het geloof van de wetenschap.

Toeval is het geloof van de wetenschap grin1
Heb je die zelf bedacht Zoef?

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
57
Laatst gezien: 15-12-2017
LDs: 367

BerichtGeplaatst: Do 19 Jun, 2014  Reageer met quote

Nee, helaas die is van Victor Spoormaker in het boek alles over dromen.
Nog een diepzinnige. Ik loop 16 jaar terug over een marktje in Brazilie met heel veel kitsch maria en jesus beeldjes. Maak er een opmerking over tegen de reisleider die chinees heeft gestudeerd. En dat ik niet meer geloof omdat het wetenschappelijk niet te bewijzen is dat er nog meer is. Antwoord hij, als iets niet wetenschappelijk bewezen kan worden wil het nog niet zeggen dat het niet bestaat.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.