EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Wat is polyfasisch slapen?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
Ansie
Stockholm
Moderator
Ansie heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Chat Mods
Laatst gezien: 20-8-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 01 Sep, 2014  Reageer met quote

Geschreven door: Scipio Xaos
Vertaald door: Ansie

Wat is het??
Polyfasische slapen (PolyPhasic Sleep of PPS), is de gewoonte van vaker dan één keer, en meestal vaker dan twee keer, slapen in 24 uur. Het is een slaapmethode ontworpen on efficienter te slapen door de slaapuren te verspreiden over de dag. Een voorbeeld hiervan is om elke 6 uur 30 minuten te slapen. (Dit specifieke slaapschema heet de Dymaxion cycle)

Wat zijn de voordelen van polyfasisch slapen?
De hypothese is dat als je korter slaapt, je efficienter slaapt. Deze hypothese is erg controversieel. Onze slaap bestaat uit fases bestaande uit een lange periode nREM slaap (droomloze slaap, alhoewel droomloos niet geheel correct is) en een korte periode REM slaap (slaap met heldere dromen). Normaal gesproken zouden we 6 fases moeten slapen om een goede nacht slaap te hebben. Na elke fase wordt de REM periode langer en langer.

De claim is dat je tijdens polyfasisch slapen de 'onnodige slaaptijd' (de lange nREM periode) vermijdt. PPS verkort de slaaptijd tot het punt waarop het lichaam het grootste deel van de nREM slaap overslaat om te compenseren voor de geminimaliseerde slaaptijd. Zo slaap je dus 'efficiënter'.

PPS zorgt ervoor dat je minder tijd gebruikt om te slapen en dat je dus meer tijd hebt terwijl je wakker bent. Dit heeft natuurlijk voordelen voor de slaper omdat deze meer tijd heeft voor werk en plezier.

Een ander subtieler voordeel is dat je bijna alleen nog maar REM periodes hebt tijdens je slaap (hangt af van de variant van PPS). Dit is goed nieuws voor de droomfans. Mensen die slapen volgens een PPS schema vertellen over extreem heldere dromen en spontaan lucide dromen. Dit komt omdat de REM fase, de periode van de slaap die geassocieerd wordt met dromen, bijna meteen begint.

Dingen om over na te denken
Polyfasisch slapen is niet voor iedereen weggelegd. Er is een grote kans dat je een tekort aan slaap krijgt. Omdat je de hoeveelheid slaap minimaliseert moet je lichaam zich aanpassen. Tijdens deze periode kun je in een toestand raken die ook wel de zombie toestand wordt genoemd. In deze toestand is zelfs nadenken te moeilijk omdat je slaap tekort komt. Deze periode is erger voor sommige varianten van PPS dan andere.

De zombie toestand komt voor tijdens de wenperiode. Je krijgt slaaptekort en dit kan, afhankelijk van je levensstijl, een erg moeilijke periode zijn. Voordat het lichaam gewend is aan PPS verwacht het een grote periode van slaap te krijgen. Hierdoor heb je in het begin niet genoeg REM slaap en vanwege het belang van de REM slaap kun je overdag niet goed nadenken.

Om polyfasisch te kunnen slapen is een erg flexibel schema een must. Je moet elke dag op precies dezelfde tijdstippen kunnen slapen om snel door de gewenningsperiode te raken. Door de zombie modus kan het moeilijk zijn om te werken of te leren of om ook maar iets anders te doen dan zitten. Daarom is het genoemde flexibele schema erg belangrijk. Zonder deze flexibiliteit kun je moeilijk doorgaan met werken, studeren of dergelijke.

De lengte van de gewenningsperiode verschilt per persoon. Dit is erg afhankelijk van hoe goed je je aan je schema houdt. Één dutje op een verkeerd moment kan de gewenningsperiode alweer opnieuw laten beginnen. Het is dus belangrijk dat je een strikt schema aanhoudt. Na de gewenningsperiode zijn de voordelen echter groter dan de moeite die het in gewenningsperiode kost door de extra beschikbare tijd die je hebt.

Het is belangrijk om te beseffen dat de rest van de wereld waarschijnlijk niet overstapt op hetzelfde schema als jij. Jij doet misschien aan PPS maar de rest van de wereld slaapt nog in één of twee fases per dag. Dit zal er voor zorgen dat je slaapschema soms botst met je sociale- of werkleven. Opnieuw is een flexibel schema van belang.

De methodes/varianten
Er zijn vele manieren om polyfasisch te slapen. Ze zijn vrij goed gecategoriseerd op Wikipedia. (In het Engels) Hier is een overzicht van de meest gebruikte varianten:

Bifasisch
Technisch gezien is dit niet polyfasisch slapen maar bifasisch slapen is de makkelijkste en meest voorkomende vorm van PPS. Het kost de minste moeite om aan te wennen en vormt de basis van de siesta.

Gemiddelde aantal slaapuren: 6.5
    Aantal slaapmomenten: 2

Everyman
De volgende stap is de Everyman. Deze variant kent vele ondervarianten maar bestaat normaal gesproken over één lange periode van slaap en verschillende korte dutjes.

Gemiddelde aantal slaapuren: 4.5
    Aantal slaapmomenten: 4

Dymaxion
Dit is één van de meest veeleisende PPS varianten. Het bestaat uit vier slaapperiodes gelijkmatig verdeeld over de 24 uurs periode. Elke periode duurt 30 minuten.

Gemiddelde aantal slaapuren: 2
    Aantal slaapmomenten: 4

Uberman
De Uberman lijkt op de Dymazxion. De Uberman variant bestaat uit 6 slaapperiode van 20 minuten elke 4 uur. Samen met de Dymaxion variant wordt deze variant als de meest efficiente methode van de vele vormen van PPS beschouwd.

Gemiddelde aantal slaapuren: 2
    Aantal slaapmomenten: 6

Over de varianten
Bovenstaande varianten van PPS zijn niet de enige varianten die er zijn. Elke vorm van slapen dat meer dan één slaapperiode per dag kent is een vorm van polyfasisch slapen. Dit betekent dat iedereen zijn eigen variant kan maken, alhoewel dit erg moeilijk is.

De meest extreme varianten hebben vaak slaapperiodes die precies even ver uit elkaar liggen. De minder extreme varianten zoals de Everyman hebben één langere periode van slaap en een aantal dutjes. De slaper kan zelf bepalen hoe hij/zij wil slapen alhoewel het belangrijk is om te onthouden dat discipline en een vast patroon belangrijk is voor succes.

LD4All & PPS
Het LD4all forum (engels) heeft wat polyfasisch slapen gezien, alhoewel (nog) niet zo veel. Hier zijn wat hoogtepunten: (engels)

PolyPhasic Sleep! Lucid Lab
Dit lab was uitgevoerd door Scipio Xaos. Het doel was om informatie te verzamelen uit eerste hand. Slechts 4 mensen deden mee aan het experiment. De resultaten kunnen gevonden worder onder de volgende links: (Engels)
Het hoofdonderwerp
De resultaten
De support

Hier kun je informatie vinden over de tijd die het duurt om te wennen wat je allemaal mee maakt. De volgende dingen vallen het meest op:

• Polyfasisch slapen is moeilijk! Wees voorbereid om strikt te zijn anders faal je.
      Velen van ons die meededen in het experiment hadden moeite om het PPS schema vol te houden omdat we niet klaar waren om ons er volledig voor in te zetten of omdat we dingen hadden die ons tegenhielden om het vol te houden.

• Polyfasisch slapen vereist structuur! Je hebt discipline nodig voor je slaapschema.
      Degene onder ons die iets bereikten hielden zich strikt aan hun slaapschema. Degene die achterbleven of moeite hadden met aanpassen hielden een hun schema minder strikt aan.

• Polyfasisch slapen botst met het dagelijks leven van een gemiddeld mens! Je moet je schema volledig omgooien.
      Toen we gewend raakte aan onze schemas merkten we dat onze schemas vaak botsten met de eisen van het dagelijkse leven. Zo had Scipio Xaos vooral moeite met slaapperiodes inplannen rond lesuren.

• Polyfasisch slapen kan zich lonen! Als het je lukt, zijn verhoogde REM tijd en heldere en lucide dromen mogelijk.
      Degene onder ons die zo goed als gewend waren, ervaarden dromen met meer detail en werden makkelijker lucide door de extra REM slaap.

Als je zelf wilt beginnen met PPS dan is het aan te raden om naast dit overzicht ook de discussies over PPS te lezen. (Op dit moment Engels) Dit is niet om beginners af te schrikken maar om ze te informeren vanuit persoonlijke verhalen.

Het onderwerp dat leidde tot dit artikel
Het bericht dat zorgde voor het tot stand komen van het artikel kan hier gevonden worden. Hier kun je lezen en praten over de mogelijke connecties tussen polyfasisch slapen en lucide dromen.

Polyfasisch slapen - De geleidelijke wenningsmethode
Dit onderwerp gaat over een methode om langzaam te wennen aan de Dymaxion slaap variant. Deze langzame methode kan gemakkelijk aangepast worden aan andere PPS varianten maar past beter bij de extremere varianten. Het experiment eindigde vroeg mede vanwege persoonlijke gevoelens en social druk maar de langzame verandering leek succesvol.

Over Uberman Method
Dit onderwerp gaat in detail in op de Uberman variant. Het kan nuttig zijn voor diegene die de Uberman variant willen proberen.

Deze lijst is in het Engels en kan snel over datum raken. Daarom kun je natuurlijk altijd op het forum zoeken met behulp van de zoekfunctie om nieuwe of Nederlandse onderwerpen te vinden.

De mening van een polyfasische slaper over polyfasisch slapen (Scipio Xaos)
Alhoewel ik slechts twee keer geprobeerd heb om aan PPS te wennnen (Dymaxion variant) en het me beide keren niet gelukt is, denk ik dat ik genoeg ervaring met PPS heb om mijn nauwkeurige maar misschien wat gekleurde mening te geven op het onderwerp.

PPS is iets moois. Het geeft een andere kijk op hoe we onze tijd indelen. Elke keer dat aan een nieuw slaapschema probeerde te wennen kreeg enorm veel vrije tijd. Ik kon langer aan projecten werken door de extra uren. Dit was het meest noemenswaardige aspect van mijn pogingen.

Ik moet erbij zeggen dat ik van nature introvert ben. De sociale interacties die ik heb zijn vaker omdat ze nodig zijn dan dat ik het wil. Hierdoor had ik minder last van het veranderen van slaapschema. Ik wil niet zeggen dat een extrovert persoon zich niet aan PPS kan aanpassen, ik wil alleen zeggen dat mijn gedeeltelijke succes misschien komt door mijn kleine sociale leven.

Elke poging bracht me verder dan de vorige. Daarom zou ik willen aanraden om niet na één mislukte poging te stoppen. Mijn vorige poging was niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn. Elke keer dat ik het probeer kom ik iets verder en leer ik iets meer over de aard van slapen.

Tot slot wil ik zeggen dat net als alle waardevolle mysterieuze wonders polyfasisch slapen een moeilijk bereikbaar, maar haalbaar doel is. Het is onontdekt gebied. De waarheid, waar we naar streven, is nog niet compleet bekend voor PPS. Het is niet zeker wat voor effecten het zal hebben op de mensen die het proberen en ik wil je aanraden om voorzichtig te zijn, er klaar voor te zijn, en er vooral van te genieten. Wat is anders het punt?

~~~~~ ~ Scipio Xaos

Wat externe referenties over polyfasisch slapen (Engels)

Steve Pavlina's polyfasische slaap experiment
Een blog geschreven door Steve Pavlina beschrijft zijn polyfasisch slaapexperiment. Het bevat zijn gevoelens en gedachten gedurende zijn 4 maanden durende experiment waarin hij succesvol wende aan de Uberman slaapvariant. Het is misschien wel het grootste gedocumenteerde PPS experiment en is in zijn woorden 'een schat van gratis informatie voor iedereen geïnteresseerd in het leren van mijn poging tot PPS.'

Wikipedia!
Dit artikel op de meest populaire wiki ooit gaat goed in op PPS. Het bevat ook een lijst met meer leesmateriaal en externe links.

En als je alsnog meer informatie nodig hebt dan hier gegeven... laat me dat dan even voor je googlen smile

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.