EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Lucide droom of niet??

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
AnneDame
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 15-7-2015
LDs:

Lucide droom of niet??
BerichtGeplaatst: Wo 15 Jul, 2015  Reageer met quote

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik weet nog niet zoveel van LD af. Ik vroeg mij af of jullie mij konden helpen met de vraag of ik een (beginnende) LD heb af en toe.

Eerste versie is dat ik vanuit de plek waar ik lig een spin zie lopen. Deze spin is erg groot en beweegt levensecht en langzaam. Ik wordt onrustig en besef me daarnaast ook dat dit een droom is. In mijn droom besluit ik dan het licht aan te doen en sta dus ook letterlijk op op om dat te gaan doen. Op het moment dat het licht aangaat word ik wakker en besef ik me nogmaals dat ik aan het dromen ben. Het lijkt alsof ik half bewust, half onbewust ben.

Een andere versie van een droom ging als volgt. Ik droomde dat ik in bed lag naast een 'vreemde' man (ik zag mijn vriend aan voor zijn broer). Ik besefte op dat moment niet dat ik droomde, maar handelde wel als een bewust denkend mens. Ik stond op, en ging naast bed staan met de dekens om mij heen. Mijn vriend werd daar wakker van en zei dat ik weer in bed moest komen liggen, maar dat wilde ik uiteraard niet omdat hij 'vreemd' was. Ik heb het uiteindelijk toch gedaan met de gedachte dat dit niet echt kón zijn en dus een droom moest zijn. Toch, terwijl ik naast hem lag, wilde ik niet dat hij mij aanraakte omdat ik hem toch nog niet als mijn eigen vriend zag.

Ook deze laatste droom was een vage scheiding tussen bewustzijn en onderbewust zijn.

Ik heb ook regelmatig dat ik praat in mijn slaap en dan halverwege het praten besef dat ik aan het dromen ben en dan maar weer verder ga slapen. Ik kom dan dus niet echt bij bewustzijn, want vaak weet ik het de volgende dag ook niet meer of alleen wanneer mijn vriend mij eraan herinnerd dat ik dat gedaan heb. Dan kan ik het zo weer voor de geest halen en het gevoel wat ik toen had ook weer oproepen.

Hebben jullie enig idee of bij één of meerdere van deze voorbeelden het het begin is van een LD of is het gewoon 'vaag' droom gedrag tounge2?

Ik hoor heel graag van jullie!

Groetjes,

Anne

back to top
Dromer0971
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 23-1-2017
LDs:

Zo te zien heb je toch echt 3 LD gehad. Je besefte dat je droomde!

Gefeliciteerd!

back to top
AnneDame
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 15-7-2015
LDs:

force323 schreef:
Zo te zien heb je toch echt 3 LD gehad. Je besefte dat je droomde!

Gefeliciteerd!

Bedankt voor je bericht!

Nog een vraagje.. Klopt het dan wel dat ik ga letterlijk ga lopen en staan? Want dat hoort, als ik het zo lees overal, niet in dezelfde fase waarin LD voorkomen. Ik lees op verschillende plekken dat je in een LD kan 'verzinnen' dat je loopt/staat/vliegt enz.. niet dat je het daadwerkelijk doet.

Ik ben benieuwd of iemand daar een antwoord of ideeën over heeft smile

back to top
Dromer0971
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 23-1-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 16 Jul, 2015  Reageer met quote

AnneDame schreef:
Klopt het dan wel dat ik ga letterlijk ga lopen en staan?

Dát is volgens mij slaapwandelen, en als je beelden(HI) ziet kan dat misschien zijn omdat als je wakker wordt in je diepe slaap je gedesoriënteerd bent.

Ik denk toch dat de laatste een fop LD is of HI.

back to top
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
45
Laatst gezien: 18-10-2017
LDs: 76

BerichtGeplaatst: Vr 17 Jul, 2015  Reageer met quote

Hoi AnneDame, welkom op het forum smile

Ja, ik snap wat je bedoelt, als ik dit zo lees, het lijkt inderdaad of je dan half bewust half onbewust bent. Het opstaan en gaan lopen lijkt denk ik op slaapwandelen, maar ja, ik heb eigenlijk geen verstand van slaapwandelen
Het laatste voorbeeld, dat je merkt dat je droomt omdat je ligt te praten, dat herken ik wel. Volgens mij word je daar dan een beetje wakker van en dan besluit je om weer verder te gaan slapen.

Ik zou het geen lucide dromen noemen. In een lucide droom weet je dat je droomt en dan blijf je (even) in de droomwereld. Terwijl jij, als je beseft dat je droomt, opstaat en dingen gaat doen in de fysieke wereld.
Misschien kan je wat lezen over hypnapompe hallucinaties, dat zijn droomachtige hallucinaties die op kunnen treden tijdens de overgang van slaap naar wakker worden. Misschien kan dat jouw 'vage' droom gedrag verklaren?

Verder kan het natuurlijk wel zo zijn dat er bij jou een aanleg is om bewust te worden tijdens het dromen. Het kan goed zijn dat je, met wat oefening, vrij makkelijk een lucide droom kan opwekken. Als je het leuk vindt kan je bijvoorbeeld de ld4all Gids lezen om te leren hoe je dat aan kan pakken http://www.ld4all.com/nl/guide.html

Groetjes Majah

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.