EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Mijn algemene ervaringen

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
ldhvw
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 16-9-2015
LDs: 20

Mijn algemene ervaringen
BerichtGeplaatst: Ma 14 Sep, 2015  Reageer met quote

Bij het zomaar eens wat rond googelen op allerlei onderwerpen waaronder lucide dromen vond ik dit forum. Heel interessant. Ik had ooit eens iets gelezen over dit begrip en er was direct sprake van herkenning. Verder heb ik hier nooit iets mee gedaan en accepteer het als een bepaalde slaap/waak toestand. Uit eigen ervaring weet ik dat dit geen wetenschappelijke onzin is. Met mijn 58 jaren schat ik dat ik dit in totaal zo'n 30 tot 40 keer heb meegemaakt. Naarmate het aantal keren, lukt het steeds beter om langer in deze toestand te blijven. Meestal is het na een twee-tot-tiental seconden voorbij. De laatste keer, een paar weken geleden was een unicum en is het mij gelukt om deze toestand ongeveer een minuut vol te houden. Een heel aparte ervaring kan ik zeggen. Uit ervaring weet ik ook dat je moet proberen je lichaam niet te bewegen, doe alles met je gedachten. Zodra je ook maar iets beweegt is deze droom/waak toestand voorbij en wordt je wakker. De essenties van een lucide droom zijn voor mij: je weet dat je droomt, je ervaart je omgeving echt, b.v. het horen van een muziek concert, ik let er speciaal op, ik hoor zelfs de afzonderlijke instrumenten (daar wil ik het nog eens uitgebreider over hebben) en je weet dat je de wereld grotendeels naar je hand kunt zetten door je gedachten/wensen en je doet dat ook, dat laatste lukt meestal maar niet altijd en soms met omwegen.

back to top
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
45
Laatst gezien: 1-12-2017
LDs: 76

Re: Mijn algemene ervaringen
BerichtGeplaatst: Di 15 Sep, 2015  Reageer met quote

Welkom op het forum ldhvw welcome

Mooi dat je al zo vaak lucide dromen hebt meegemaakt, en dat het steeds beter lukt om ze te laten duren!

Je hebt er dus ook van alles zelf over ontdekt, uit eigen ervaring, zonder dat je er wat over las of hoorde?

ldhvw schreef:
Uit ervaring weet ik ook dat je moet proberen je lichaam niet te bewegen, doe alles met je gedachten. Zodra je ook maar iets beweegt is deze droom/waak toestand voorbij en wordt je wakker.
Grappig dat sommige dingen voor veel mensen hetzelfde werken in ld's, maar andere dingen zijn weer heel persoonlijk. Zo is bijvoorbeeld het bewegen van mijn lichaam voor mij juist de manier om in de droom te blijven. Als ik stil blijf staan, word ik juist wakker. Gek he?!

Ik word trouwens wel heel nieuwsgierig naar je muzikale dromen. Leuk als je daar nog eens wat over schrijft!

back to top
ldhvw
Nieuw lid
Nieuw lid

BerichtGeplaatst: Wo 16 Sep, 2015  Reageer met quote

Hallo Majah,

Ik wist wel dat wat ikzelf ervaren heb onder de noemer 'lucide dromen' valt, hoe, dat weet ik eerlijk gezegd niet meer. Afgelopen dagen heb ik ook rondgegoogled op literatuur en daar schijnt niet zoveel maar toch wel het 1 en ander over geschreven te zijn. Bij de opgesomde kenmerken herken ik direct het overgrote deel ervan.

Wat die muziek betreft: het begon met een lucide droom waarbij ik naar ik meen een viool concert hoorde. Er was geen sprake van herkenning van een bepaald klassiek muziekstuk aangezien mijn kennis daaromtrent zeer gering is. Het klonk wel heel erg harmonisch. Nu weet ik nog steeds niet of dit een ooit door mij gehoord muziekstuk is wat vanuit het geheugen wordt afgespeeld of dat ik de muziek zelf componeerde of dat op 1 of andere manier in de hersenen een herkennings gevoel wordt opgewekt wat volledig los staat van de geproduceerde prikkels.

Nadat ik wakker werd na dit een eerste keer gehoord te hebben dacht ik er over na dat ik moest proberen of ik ook afzonderlijke muziek instrumenten zou kunnen horen. Het rare is dat op het moment dat je dan opnieuw een lucide droom met orkest ervaart, en dat was zeker maanden later, dat je dan meteen denkt aan je voornemen om afzonderlijke instrumenten te identificeren. Ik herriner mij dat ik duidelijk violen t.o.v. andere instrumenten kon horen.

Ik neig ernaar om te denken dat ieder persoon in een mensenleven o.a. zoveel klassieke muziek te horen krijgt dat zich een bepaald concept opbouwd in de hersenen waarbij de hersenen ook heel geschikt zijn om serieel muziek of spraak op te slaan. In de loop van de evolutie is dit aangeleerd. Immers vergelijk het met het zingen van een bepaalde song waarbij men tientallen regels met afzonderlijke teksten foutloos na elkaar kan reproduceren...

zomaar wat vrije gedachten wink

back to top
ldhvw
Nieuw lid
Nieuw lid

BerichtGeplaatst: Za 03 Okt, 2015  Reageer met quote

Afgelopen week had ik opnieuw een ld, heel kort, circa 20 seconden. Het gekke is dat ik meteen tijdens die ld wist wat ik wilde onderzoeken. Ik wou dat iemand tegen mij zou praten, hoe precies weet ik eerlijk gezegd niet meer. Dat is mij gelukt. In eerste instantie leek de innerlijk 'gehoorde' spraak op gewoon Nederlands qua intonatie en zinslengte. Toen ik mij daar echt op concentreerde (een heel aparte ervaring om dat te willen) merkte ik op dat er enkele losse bekende Nederlandse woorden tussen zaten maar dat het geheel hoofdzakelijk bestond uit een mix van allerlei onbekende woorden en klanken zoals sommige woordkunstenaars dat kunnen produceren.
Ik heb sterk het vermoeden dat ikzelf onbewust de initiator ben van de geproduceerde woordenstroom en dat mijn ' innerlijke oor' dat als zodanig heeft ontvangen.

back to top
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
45
Laatst gezien: 1-12-2017
LDs: 76

BerichtGeplaatst: Ma 05 Okt, 2015  Reageer met quote

Ik heb iets dergelijks gelezen in Hallucinaties van Oliver Sacks, het hoofdstuk over auditieve hallucinaties. Heel interessant boek, er zijn volop raakvlakken tussen dromen en hallucinaties natuurlijk. Misschien is het iets voor je :D

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.