EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Dromen niet alleen in REM-slaap

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
45
Laatst gezien: 20-8-2017
LDs: 76

BerichtGeplaatst: Wo 26 Jul, 2017  Reageer met quote

Droom-weetjes, 1

Er zijn vier verschillende slaapfases die in een cyclus van ongeveer 90 minuten tijdens de nacht terugkeren.
Tot voor kort dacht men dat dromen alleen voorkomen tijdens de fase van de REM-slaap, de fase van de snelle oogbewegingen, dus hooguit 2 uur per nacht.
Maar inmiddels blijkt dit achterhaald. Dromen komen voor in alle slaapfases!
Slaapwetenschappers hebben dit ontdekt door proefpersonen op verschillende momenten van de nacht te wekken en te vragen naar hun belevenissen. Proefpersonen die uit hun REM-slaap gewekt worden kunnen duidelijk hun droom-verhalen vertellen, die vaak vol emotie en actie zijn. Als ze uit een andere slaapfase gewekt worden, kunnen ze wel allerlei ervaringen vertellen, maar het zijn vaak rustige beelden, alledaagse voorvallen of alleen gedachten.
Of ze herinneren zich geen droom, maar hebben wel het gevoel dat er iets was, dat ze iets ervaren hebben dat niet is blijven hangen. Dit wordt een 'witte droom' genoemd

back to top
twin
LD4all lid
LD4all lid
twin heeft een LD4all Quest gehaald!
Laatst gezien: 21-8-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 26 Jul, 2017  Reageer met quote

Hoe zit het dan met de slaapverlamming?
Heb je die alleen in de REM-slaap?
Deze witte dromen herken ik wel, ik droom heel veel 's morgens als ik de tijd heb en kan blijven liggen. Dan heb ik korte "dutjes" met heel heldere beelden, maar dan maak ik mezelf meestal wakker, omdat de slaapverlamming niet werkt. Dan schrik ik in de droom en sla ik met mijn armen om me heen of vlieg overeind.
Of is dat toeval?

back to top
Majah
dream grower
Moderator
Majah heeft een LD4all Quest gehaald!
45
Laatst gezien: 20-8-2017
LDs: 76

BerichtGeplaatst: Ma 31 Jul, 2017  Reageer met quote

Voor zover ik heb begrepen komen witte dromen vooral voor tijdens de diepe slaap. Maar misschien ook wel tijdens andere slaapfases, daar is het boek niet specifiek over.

Wat jij beschrijft is misschien meer de sluimerfase, de overgang tussen slapen en waken (of waken en slapen). Kennelijk werkt dan de slaapverlamming soms niet. De enige keer dat ik slaapverlamming heb ervaren was ook 's ochtends vlak voor het ontwaken.

Hoe dat precies zit met slaapverlamming weet ik eigenlijk niet. Ik neem toch aan dat mensen niet in alle slaapfases verlamd zijn. Want wanneer ligt men dan te woelen?
Ik hoop er wel wat meer over te weten te komen. Misschien maak ik er nog wel een keer een "Droom-weetjes" over ^^

back to top
twin
LD4all lid
LD4all lid
twin heeft een LD4all Quest gehaald!
Laatst gezien: 21-8-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 04 Aug, 2017  Reageer met quote

Oke, ik ga me daar ook eens in verdiepen, want ze vermeubelen nogal eens een LD voor mij..denk ik..😕😴😯

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.