Het GROTE WILD topic IV
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende  :| |:
LD4all » De weg naar luciditeit

#91:  Auteur: bruchik BerichtGeplaatst: Wo 31 Jan, 2007
    ----
De 'dromen' die je krijgt als je aan het begin van de avond de WILD techniek toepast zijn niet echt dromen, maar eerder hypnagogische beelden. Daarom zal je ook minder dingen kunnen doen in zo'n lucide 'droom' . Zo heb ik gelezen dat iemand die bij Stephen Laberge in het lab insliep door middel van WILD en ze vervolgens een lucide droom had, maar ze kon daarin haar handen niet voor haar gezicht krijgen.

#92:  Auteur: Smartzenegger BerichtGeplaatst: Do 01 Feb, 2007
    ----
ja interesant allemaal.
kijk, ik heb ook gelezen dat je minimaal een uur moet wakker zijn en dan troep moet lezen over wild en lucide dromen.
dat zou voor mij betekenen dat ik oude stof zou moeten doornemen.
ik kan niet blijven lezen wat ik al gelezen heb he.
ook heb ik het boek van Stefen ala Bergen, "Lucid Dreaming" a concise guide to awakening in your dreams and in your life.
daar zit ook een audio cd bij met ingesproken text en dat soort dingen. maar daar ben ik niet gevoelig voor blijkt.
dus dat boek heeft mij maar weinig bijdrage geleverd voor mij.
ook als ik dus eenmaal goed wakker ben, kan ik maar moeilijk weer terug in slaap komen. gaat meestal wel meer dan 2 uur overheen. heel irritant.
eigenlijk wil ik ook mantra's die puur je bewust zijn stimuleerd voor tijdens de hele nacht. want, of mijn RC's nou wel of niet werken, ik weet toch wel dat ik droom! (als ik droom)
en de RC vraag van droom ik? vind ik ook niet echt super.
ik zou mij eerder afvragen:"waar ben ik mee bezig? en, kan het wat hier gebeurd?" bij twijfel weet ik al dat ik droom.
ook nog, het herkennen van dreamsigns tijdens de droom als lucid trigger werkt vaak niet. als je onbewust die dingen mee maakt, en zo naief alles toe laat en waar neemt, kan je ook niet daarvan bewust worden. dus hoe train je dat? wat is de beste mantra om je logisch bewust zijn te stimuleren tijdens je slaap/dromen?
ik vind, dat als mantra's te lang zijn, zijn ze niet effectief bij mij.
het is net alsof je het onmogelijke wil bereiken en zegt:"als ik onbewust ben, moet ik bewust worden" ja, dat werkt niet he!
dus de enige mantra die ik heb kunnen verzinnen is:"ik besef dat ik droom" (als ik droom)
ja ik hou mijn mantra's zo kort mogelijk.
de lucide dromen die ik gehad heb waren allemaal in de late ochtend.
die allemaal stuk voor stuk kort van duur waren en waarbij ik dan ineens spontaan wakker werd.

wat is nu het advies voor mij opmaat om verder te kunnen?

#93:  Auteur: Tomara BerichtGeplaatst: Do 01 Feb, 2007
    ----
Ik heb nooit lang wakker gebleven en ik heb nooit 's nachts zitten lezen over lucide dromen. Meestal ga ik alleen even een slok water drinken en dan duik ik weer mijn bed in. Soms ben ik hooguit een minuutjes wakker tussen de ene en de andere WILD. Bij sommige mensen werkt echt opstaan averechts en kunnen ze helemaal niet meer in slaap komen.

Er zijn mensen die een soort van toverwoord hebben waar ze dromen aan kunnen herkennen. Als ik het woord droom in een droom zeg (maakt niet uit in welke context), dan weet ik direct dat ik droom. Als je ook denkt zo'n woord te hebben, dan kun je het beste kiezen voor een mantra met dat woord. Soms denk ik niets anders dan "Droom, droom, droom, droom etc" ^_^'

Dromen verlengen? Vooral rustig blijven. Er zijn ook truukjes die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld in je handen wrijven of gewoon roepen dat je niet wakker wil worden. Je zult een aantal dingen moeten proberen om uit te zoeken wat het beste werkt.

#94:  Auteur: Jochem BerichtGeplaatst: Do 01 Feb, 2007
    ----
Je moet vooral ergens mee bezig zijn, en je geen zorgen maken dat je wakker gaat worden. (Werkt goed bij mij.)

#95: 3Dfx: "so fast it's kind of ridiculous" Auteur: Smartzenegger BerichtGeplaatst: Vr 02 Feb, 2007
    ----
Tomara schreef:
Ik heb nooit lang wakker gebleven en ik heb nooit 's nachts zitten lezen over lucide dromen. Meestal ga ik alleen even een slok water drinken en dan duik ik weer mijn bed in. Soms ben ik hooguit een minuutjes wakker tussen de ene en de andere WILD. Bij sommige mensen werkt echt opstaan averechts en kunnen ze helemaal niet meer in slaap komen.

Er zijn mensen die een soort van toverwoord hebben waar ze dromen aan kunnen herkennen. Als ik het woord droom in een droom zeg (maakt niet uit in welke context), dan weet ik direct dat ik droom. Als je ook denkt zo'n woord te hebben, dan kun je het beste kiezen voor een mantra met dat woord. Soms denk ik niets anders dan "Droom, droom, droom, droom etc" ^_^'

Dromen verlengen? Vooral rustig blijven. Er zijn ook truukjes die je kunt gebruiken, bijvoorbeeld in je handen wrijven of gewoon roepen dat je niet wakker wil worden. Je zult een aantal dingen moeten proberen om uit te zoeken wat het beste werkt.

ja ik heb nog maar weinig lucide dromen gehad.
somige had ik dat het inderdaan vervaagde.
maar bij de laatste paar was ik gewoon ineens wakker.

alle RC's die ik ooit heb gedaan waren in RL. nooit ben in lucide geworden van een RC omdat ik die niet doe in mijn dromen. dan zou ik al moeten vermoeden dat ik droom. dan weet ik het meestal gelijk al.
het is ook bij mij zo dat ik het woord droom in de droom direct herken.
zo had ik ooit ook eens andersom. ik had 2 lucide dromen achterelkaar (hele korte) zonder dat ik het woord droom nodig had of een RC. en daarna had ik een droom dat ik aan mijn vader vertelde dat ik 2x lucide dromen had gehad.

omdat ik nooit de gewoonte van RC's heb overgenomen in mijn dromen uit RL, ben ik daar ook mee gestopt.
ook vind ik dat het zo niet kan.
ik doe alleen RC's omdat mijn horloge een piepje geeft.
en niet omdat ik er zelf spontaan aan denk.
ik kom nooit iets tegen in RL wat mij doet twijfelen of ik wel droom of niet.
en mijn dreamsigns zijn dingen die ik eigenlijk nooit in RL tegen kom.
bij de laatste moest ik rennen, maar dat ging heel moeizaam.
zo'n droom ken je wel. ik vond het irritant, maar toen dacht ik van dat dat alleen in mijn dromen voorkwam. en toen werd ik daardoor lucide.
ook die droom was laat in de ochtend.

is het zo dat als je bang bent dat je wakker word dat dat dan daar door gebeurd?

(by the way, wat vind je van mijn avatar?)

#96:  Auteur: Jochem BerichtGeplaatst: Vr 02 Feb, 2007
    ----
Quote:
is het zo dat als je bang bent dat je wakker word dat dat dan daar door gebeurd?

Niet per se, maar de kans is wel groot. Ik word er vaak wel wakker door... Maar zodra je beseft dat je alleen maar wakker wordt, omdat je gelooft dat je wakker gaat worden, heb je al een grotere kans om in je droom te blijven.

#97:  Auteur: Tomara BerichtGeplaatst: Vr 02 Feb, 2007
    ----
Je moet er eigenlijk voor zorgen dat de droom niet wegvaagt. Als de beelden minder worden, moet je je richten op een ander zintuig (tast bijvoorbeeld). Natuurlijk wordt je uiteindelijk wel een keer wakker, omdat je slaap uiteindelijk gewoon op is, maar zo kun je het steeds langer rekken. Ik heb LCs van ongeveer een half uur gehad, schat ik. En gisteren heb ik 2 uur volgemaakt met 5 WILDs die snel op elkaar volgden, ik was elke keer hooguit een paar minuten wakker.

#98:  Auteur: Smartzenegger BerichtGeplaatst: Vr 02 Feb, 2007
    ----
Tomara schreef:
En gisteren heb ik 2 uur volgemaakt met 5 WILDs die snel op elkaar volgden, ik was elke keer hooguit een paar minuten wakker.

zo! dat wil ik ook!
hoe lang ben je al met lucide dromen bezig?
jaren?

(oh, mij avatar is dus kut?)

#99:  Auteur: Tomara BerichtGeplaatst: Vr 02 Feb, 2007
    ----
Jaren, maar ik speel vals, ik kan het van nature al smile Met WILD houd ik me nu een aantal maanden bezig en het gaat steeds beter. Vijf lucide dromen per nacht overkomt me overigens hooguit eens in de maand, dus zo indrukwekkend is het nu ook weer niet ^_^'

#100:  Auteur: Smartzenegger BerichtGeplaatst: Za 03 Feb, 2007
    ----
Tomara schreef:
Jaren, maar ik speel vals, ik kan het van nature al smile Met WILD houd ik me nu een aantal maanden bezig en het gaat steeds beter. Vijf lucide dromen per nacht overkomt me overigens hooguit eens in de maand, dus zo indrukwekkend is het nu ook weer niet ^_^'

nou, beter dan 1 lucdie droom per 1 of 2 maanden van ca. 1 minuut lang.

maar weet je niet wat een avatar is?

#101:  Auteur: Tomara BerichtGeplaatst: Za 03 Feb, 2007
    ----
Jawel, maar ik zie ze soms niet, dus ik let er eigenlijk niet op. Misschien ligt het aan het forum of de te volle cache van mijn CPU, maar afbeeldingen worden hier soms niet geladen.

*gaat cache legen*

#102:  Auteur: Smartzenegger BerichtGeplaatst: Ma 05 Feb, 2007
    ----
Tomara schreef:
Jawel, maar ik zie ze soms niet, dus ik let er eigenlijk niet op. Misschien ligt het aan het forum of de te volle cache van mijn CPU, maar afbeeldingen worden hier soms niet geladen.

*gaat cache legen*

vreemd dat jij je cache van je CPU kan legen.
ik zie alleen avatars en signatures niet als ik niet ben ingelogt.

hier is een grote versie van mijn avatar:

maar goed, niet offtopic gaan.

ik heb bij mezelf gemerkt dat korte mantra's inderdaad zeer effectief zijn.
zoals jij gebruikt: "droom" gebruik ik nu "lucide dromen"
ik heb nu, 6 dagen na mijn laatste lucide droom weer een lucide droom gehad.
waarbij ik bij allebij "lucide dromen" als mantra heb gebruikt.
wel weer laat op de ochtend, en weer kort van duur.
toch merk ik dat ik de angst van de korte duur door feit van snel wakker worden niet onder controle heb.
ik durf haast nergens naar te kijken of verkeerd te doen of te proberen omdat ik dan denk dat ik daardoor wakker zou kunnen worden.
ik ben dus bang voor mijn vermoedens.
hoe moet ik dit aanpakken?

#103:  Auteur: Tomara BerichtGeplaatst: Ma 05 Feb, 2007
    ----
Laptop opnieuw opstarten tounge2

Normaal gesproken reset ik alleen regelmatig de cache van de browser, maar soms zit alles zo vol dat resetten de enige manier is. Kan gebeuren als je een zeer oude CPU hebt, plus een compleet gebrek aan RAM smile Ook al zet je vanalles uit, er blijven restanten over en dat maakt verschil als je bijna niets hebt. Opnieuw opstarten is dan beter, voordat alles vastloopt.

En vermoedens moet je gewoon negeren. Als je nergens naar kijkt gaat het juist mis. Je moet ervoor zorgen dat er minstens één zintuig actief blijft, anders vervaagt de droom en wordt je wakker.

#104:  Auteur: Smartzenegger BerichtGeplaatst: Di 06 Feb, 2007
    ----
ok ik zal het proberen.
maar ja, het lijkt mij wel moeilijk.
ik heb nog nooit wild met success gedaan.

als ik een nieuwe mantra zou proberen, na hoeveel dagen kan je pas zeggen dat het nou juist wel of niet werkt?
of zou een mantra (indien die goed bij je past) gelijk moeten werken?

ik had zo ook het idee om jezelf als een 2de persoon aan te spreken.
zo dacht ik aan deze mantra:"vertel/waarschuw mij als ik droom"
net zoals je in je lucide droom zou vragen aan een droom persoon of hij je de volgende keer dat je droomt het tegen je zou zeggen.
infeite ben je het zelf, dus die mantra zou het zelfde kunnen doen nietwaar?

#105:  Auteur: B. BerichtGeplaatst: Di 06 Feb, 2007
    ----
yes! ik heb weer een LD gehad gisteravond! Yoohoo! Ik had me horloge gezet op 4:30 (staat hij eigenlijk altijd, maar meestal slaap ik er doorheen wink5 ). Ik ging WILD proberen (op de manier van Tomara, bedankt smile) en het lukte gewoon :D. Alleen bleef ik niet lang in die droom, toen ik probeerde op te stijgen was de droom alweer afgelopen. sadblauw Meer oefenen dus met technieken om langer in de droom te blijven smile.

LD4all » De weg naar luciditeit

Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende  :| |:
Pagina 7 van 10
printed from the LD4all.com lucid dreaming forum. Content copyrighted by the author.
Lucid dreamers unite! visit LD4all.com