Getekend dromendagboek
LD4all » De weg naar luciditeit

#1: Getekend dromendagboek Auteur: sadcakes BerichtGeplaatst: Wo 14 Dec, 2011
    ----
Hoi iedereen,

ik ben sinds een paar dagen een dromendagboek begonnen (ik ben nog een beginner). Is het beter om je dromen te tekenen in plaats van op te schrijven? Is opschrijven effectiever of maakt het niet zo veel uit? Ik vind het zelf gemakkelijker om ze te tekenen, omdat ik mijn dromen niet goed kan verwoorden. Ik heb amper posts op het internet gezien van mensen die hun dromen tekenen, dus ik weet niet wat "goed" is.

Hebben jullie misschien nog tips voor het onderhouden van je dromendagboek, of nog andere tips waar nieuwelingen zoals ik veel aan hebben? En met welke techniek kun je het beste beginnen, of verschilt dat per persoon?

Ik heb er echt zin in om een keertje lucide te worden, en misschien ooit wel een ervaren dromer.

Bedankt!

#2:  Auteur: Fawn BerichtGeplaatst: Wo 14 Dec, 2011
    ----
Als je op die manier droomtekens kan herkennen en je je droomgeheugen zo traint, is 't prima. Toch? ^^ Ik teken ook beelden uit mijn LD's, alleen dan om te onthouden zodat ik ze op een dag niet vergeet.

#3:  Auteur: sadcakes BerichtGeplaatst: Wo 14 Dec, 2011
    ----
Fawn schreef:
Als je op die manier droomtekens kan herkennen en je je droomgeheugen zo traint, is 't prima. Toch? ^^ Ik teken ook beelden uit mijn LD's, alleen dan om te onthouden zodat ik ze op een dag niet vergeet.

Oh, oké, bedankt! Ik vroeg het me gewoon af, want ik zie mensen die (een) hele bladzijde(s) volschrijven, en dat lukt mij totaal niet. Ik herinner alleen maar fragmenten uit m'n dromen dat ik niet in een verhaal kan samenvatten, helaas. Misschien lukt het me in de toekomst om m'n dromen beter te herinneren. :>

#4:  Auteur: Appelthee BerichtGeplaatst: Wo 14 Dec, 2011
    ----
Zeker hier uploaden dan, want ik ben heel benieuwd :D

#5:  Auteur: LiesjeA BerichtGeplaatst: Do 15 Dec, 2011
    ----
Hoi Sadcakes,

Ik zelf ben ook nog niet zo lang bezig met een droomdagboek, maar vaak als ik heel duidelijk een ruimte of voorwerp wil beschrijven teken ik deze liever. Ik ben namelijk niet zo'n goede schrijver. Als het voor jou prettiger is om het te tekenen lijkt mij dat de beste manier! Al denk ik wel dat als je het zo goed mogelijk op schrijft je sneller meer gaat onthouden, dat merk ik zelf in ieder geval wel.

Ikzelf teken mijn dromen en daarnaast schrijf ik ze op.

#6:  Auteur: Kyata BerichtGeplaatst: Do 15 Dec, 2011
    ----
Ik denk dat de meeste mensen te lui zijn om het te tekenen, of het juist niet goed kunnen tekenen, dat je het daarom zo weinig ziet. (ikzelf ben zo'n lui persoon)
Ik denk, doordat je tekent je juist meer detail probeert te herrinneren van hoe het eruit zag en dat lijkt me juist heel goed voor lucide dromen, want dan zullen je dromen ook echter eruit gaan zien en gekke dingen je opvallen. Denk ik.

#7:  Auteur: Charlottekos BerichtGeplaatst: Za 17 Dec, 2011
    ----
Ik zelf schrijf mijn dromen altijd op in een schriftje, en in de zijlijn schets ik altijd typerende, opvallende of hele heldere voorwerpen. Ik denk dat het zeker zin heeft om het te tekenen. Misschien kan je proberen er 1 of 2 regels bij te schrijven. Ik weet niet of het werkt, maar misschien kan je je daardoor ook wat meer van het verhaal herinneren, maar ga vooral zo door wink5

#8:  Auteur: Ambsi BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan, 2012
    ----
Zelf gebruik ik ook een combinatie van schrijven en tekenen. Soms is het gewoon handiger om een tekening te maken, typisch geval van "een beeld zegt meer dan duizend woorden" wink Vooral inderdaad bij bepaalde voorwerpen of plattegronden is het handig smile

#9:  Auteur: Fawn BerichtGeplaatst: Di 13 Mrt, 2012
    ----
Ik ben begonnen in een boekje mijn dromen te tekenen en te schilderen. Alleen in het weekend dan. Het drogen van aquarel duurt wel even per bladzijde en het papier gaat ook bobbelen. Maar het komt er zoveel mooier uit te zien dan de inhoud van een gewoon droomdagboek. :D Je hoeft er helemaal niet goed voor te kunnen tekenen.

Momenteel heb ik geen scanner dus ik kan (nog) niets laten zien. Maar hier twee afbeeldingen van Google waardoor ik heb besloten het te doen.

#10:  Auteur: Ambsi BerichtGeplaatst: Zo 18 Mrt, 2012
    ----
Dat ziet er leuk uit Fawn! Het is best een goed idee om dat alleen in het weekend te doen, een soort droomweekendboek Doordeweeks zou ik daar ook geen tijd voor hebben, namelijk, haha.

#11:  Auteur: Toversnoepje BerichtGeplaatst: Di 24 Apr, 2012
    ----
Wat een leuk idee Fawn turn3

Ziet er ook best gezellig uit zo!

#12:  Auteur: Dryalantha BerichtGeplaatst: Ma 30 Apr, 2012
    ----
Woww, dat is zo ontzettend mooi!!! grin

LD4all » De weg naar luciditeit

Pagina 1 van 1
printed from the LD4all.com lucid dreaming forum. Content copyrighted by the author.
Lucid dreamers unite! visit LD4all.com