EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Dromen en multitasken

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 2 van 2Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Auteur  Bericht 
Repression
of the obvious
LD4all lid
Laatst gezien: 5-7-2012
LDs: pffftt...

BerichtGeplaatst: Do 27 Mei, 2004  Reageer met quote

het punt is juist dat je diep in gedachten zit... dan word het dus niet saai

back to top
Meneer onbekend
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 15-5-2006
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 28 Mei, 2004  Reageer met quote

Ik denk nog steeds, dat je dan zover weg zakt, dat je gewoon echt in slaap terecht komt.

back to top
Dirk
Hoi :)
LD4all lid
28
Researchers
Laatst gezien: 8-2-2012
LDs: nee, dank je

Zeker kan dat. Onze normale toestand van geest, is dat we of slapen en dromen, of wakker zijn en met ons hoofd erbij zijn, en gewoon de dingen zien die er zijn, en de rest niet. Het kan echter ook anders. Dat is alleen niet wat je wil.

Ik kan mij voorstellen dat mensen bijvoorbeeld in psychotische toestanden zitten, waarin men gewoon 'in het echt' rondloopt, maar met het hoofd gewoon droomt, en dingen ziet die er niet zijn, praat in het niets, en denkt dat alles toch normaal is.

Dit verhaal deed mij overigens meten denken aan de 'zwarte heks' Datura, en aan haar aanverwanten. (als je wil lachen, lees eens wat van deze verhalen http://www.erowid.org/experiences/subs/exp_Datura.sht ml . Het is vaak triest dat mensen zulke onverantwoorde dingen doen, maar dit kruid heeft zeker een bizarre werking).

back to top
Dirk
LD4all lid
28
Researchers

Die vergelijking met boeken vind ik trouwens heel leuk.

Als je leest, ben je je helemaal niet bewust van het feit dat je woorden zit te ontcijferen en een boek in je hand houdt. Soms heb ik echter, dat ik tijdens het lezen plotseling denk "Hee, ik lees, ik probeer woorden te herkennen en me een beeld te vormen", en dat dan plotseling het beeld is verdwenen, en ik op een bijna dwangmatige manier probeer om dat geforceerde lezen te stoppen, en weer het verhaal in te duiken. Dat lukt echter niet, het gebeurt pas als je er niet meer op let.

Dat is een beetje te vergelijken met wanneer je je opeens heel bewust bent van je eigen ademhaling en van de aansturing daarvan, terwijl je dat eigenlijk niet wil. (heb ik weleens bijvoorbeeld als ik aan het hardlopen ben).

back to top
Meneer onbekend
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Dirk schreef:
...en dat dan plotseling het beeld is verdwenen, en ik op een bijna dwangmatige manier probeer om dat geforceerde lezen te stoppen, en weer het verhaal in te duiken. Dat lukt echter niet, het gebeurt pas als je er niet meer op let.

Hmm, je hebt gelijk, maar wat er niet bij staat, dit werkt PRECIES hetzelfde als bij WILD. Zodra je er ècht op gaat letten lukt het niet meer.

back to top
Dirk
LD4all lid
28
Researchers

BerichtGeplaatst: Za 29 Mei, 2004  Reageer met quote

Gerret schreef:
Dirk schreef:
...en dat dan plotseling het beeld is verdwenen, en ik op een bijna dwangmatige manier probeer om dat geforceerde lezen te stoppen, en weer het verhaal in te duiken. Dat lukt echter niet, het gebeurt pas als je er niet meer op let.

Hmm, je hebt gelijk, maar wat er niet bij staat, dit werkt PRECIES hetzelfde als bij WILD. Zodra je er ècht op gaat letten lukt het niet meer.

Ik probeer er altijd juist ontzettend op te letten. Ik probeer dan heel gedetailleerd het verschil in mijn bewustzijn ten opzichte van een minuut eerder te onderzoeken, en te kijken hoe veel 'dieper' ik ben gekomen. Ik heb dan ook maar weinig hypnagogische beelden, maar kom zo wel in SP terecht (zelfs smiddags lukt dat soms!). Daarna wordt het echter moeilijk; na wbtb lukt het me wel, maar in de middag kan ik niet door de vibrations heen komen.

back to top
Repression
of the obvious
LD4all lid

BerichtGeplaatst: Zo 30 Mei, 2004  Reageer met quote

Het gaat misschien wel hetzelfde, maar ik ben toch vrij zeker dat je niet slaapt als je een boek leest tounge1

Maar idd, zoals dirk het al schreef, als je er op let, dan is het weg. Ik denk ook (bijna) niet mogelijk is voor de gewone mens om zeg maar lucide te worden tijdens het lezen. Want dan zou je in feite dus vol met je gedachten een wereld maken waarin je bewust bent, maar ook nog eens de text moeten lezen voor invoer.

Het zou bijvoorbeeld wel misschien kunnen dat je gewoon lucide word en dan stopt met lezen, waarbij je dan zelf alles invult.

Maar wat is slaap eigenlijk precies? Stel dat je al je zintuigen uitzet, val je dan in slaap? Je hebt totaal geen impuls van buiten af, dus moet alles van binnenkomen eigenlijk (het zal niet gewoon zwart blijven lijkt mij). Lijkt mij ook heel sterk dat je niet wakker kan zijn zonder die zintuigen. Je ziet dan alsware je omgeving niet en hebt geen houvast met de realiteit (uberhaupt, als je hier mee geboren zou zijn, weet je niet eens van het bestaan van de wakende realiteit af), dus dingen gaan zien terwijl je lichaam wakker is (al merk je dat zelf niet) is helemaal niet zo gek.

Maar als dat zo zou zijn, dan weet je zelf niet dat je wakker bent, dus dan zou je alleen weer lichamelijk wakker zijn, niet echt geestelijk neutral

*brein doet kraak kraak*

back to top
Repression
of the obvious
LD4all lid

woei.. ik begin op t-pex te lijken overspannen

back to top
Meneer onbekend
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Dubbelpost, meneer mod?

btw, goed punt... beetje zoals kamerplant mensen, dus die altijd in diepe coma aan ziekenhuismachines liggen... al weet ik niet of visualiseren mogelijk is in dromen.

Maaaar, als je geboren bent zonder zintuigen, is dromen ook onmogelijk. Waarom? Nouw, dromen zijn herinneringen uit RL. Blind geboren mensen dromen ook alleen in geluid etc. Geboren zonder zintuigen maakt dromen onmogelijk, en de REM slaap gelijk aan diepe slaap.

back to top
Repression
of the obvious
LD4all lid

BerichtGeplaatst: Ma 31 Mei, 2004  Reageer met quote

Nja, alleen is het zo lastig dat je geen communicatie hebt met mensen in coma. iig geen comminucatie terug neutral

Je zegt wel dat dromen uit herinneringen komen, maar dat is niet bewezen. Jij neemt dat aan, maar het hoeft dus niet zo te zijn.

Indien dit wel het geval is, nee dan zouden ze niet kunnen dromen. Maar als ze niet zouden kunnen dromen, zouden ze ook niet kunnen leven denk ik. Dan zijn ze namelijk niet meer dan een stuk levend vlees.

back to top
Wouter_R
droogstoppel
LD4all lid
Researchers
Laatst gezien: 6-12-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 16 Jun, 2004  Reageer met quote

Volgens mij is het helemaal niet nodig om te slapen en te dromen tegelijk. Ik bedoel dat je inderdaad kan dromen tijdens het waken. Deze uitzonderlijke toestand noemen we visioenen of hallucinaties.

back to top
Raafje
LD4all lid
LD4all lid
29
Laatst gezien: 29-6-2008
LDs:

Gerret schreef:
Dubbelpost, meneer mod?

btw, goed punt... beetje zoals kamerplant mensen, dus die altijd in diepe coma aan ziekenhuismachines liggen... al weet ik niet of visualiseren mogelijk is in dromen.

Maaaar, als je geboren bent zonder zintuigen, is dromen ook onmogelijk. Waarom? Nouw, dromen zijn herinneringen uit RL. Blind geboren mensen dromen ook alleen in geluid etc. Geboren zonder zintuigen maakt dromen onmogelijk, en de REM slaap gelijk aan diepe slaap.

bedoel je met zonder zintuigen geboren worden, dat je ook niet kunt voelen of iets glad, zacht ruw en dergelijk is, wan dat is ook een zintuig.

back to top
Meneer onbekend
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Raafje schreef:
Gerret schreef:
Dubbelpost, meneer mod?

bedoel je met zonder zintuigen geboren worden, dat je ook niet kunt voelen of iets glad, zacht ruw en dergelijk is, wan dat is ook een zintuig.

Uhm.. ja, daar hoort dan alles bij denk ik.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 2 van 2Ga naar Pagina Vorige  1, 2

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.