EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Wakker schrikken met gevoel van vallen

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 7 van 9Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Auteur  Bericht 
XP43
LD4all lid
LD4all lid
34
Laatst gezien: 14-7-2007
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 14 Mei, 2007  Reageer met quote

Tomara schreef:
Als je droomt ligt je stil in bed, maar je brein is zeer actief bezig in een droomwereld.

Volgens mij lig je niet stil als je droomt. Mijn vriendin lag gisteren naast me te slapen en ze bewoog steeds met kleine felle stoten een arm of een been, net alsof ze schrok maar ze sliep wel. Toen ze een paar minuten later wakker werd vroeg ik of ze gedroomd had en ze zei ik geloof het wel.

back to top
Tomara
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 19-8-2008
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 14 Mei, 2007  Reageer met quote

Hier is al vrij veel onderzoek naar gedaan. Het is vastgesteld dat het lichaam tijdens de REM-slaap (de fase waarin gedroomd wordt) verlamd is, alle de noodzakelijke dingen (hart, longen etc) en de ogen bewegen.

Wat echter nog niet duidelijk is is of er ook gedroomd kan worden in andere fases van de slaap.

back to top
Caspar
Laatste loodjes
LD4all lid
24
Laatst gezien: 13-7-2013
LDs: 1.5

BerichtGeplaatst: Vr 01 Jun, 2007  Reageer met quote

koffie schreef:
Laura ik kan in alle slaap fasen mijn bewustzijn houden en je treedt niet uit tijdens de diepe slaap! Je blijft gewoon in je lichaam. Wat mensen uittreden noemen daar moet je nog echt wel een stap dieper voor gaan zoals bij een bijna dood ervaring maar in ieder geval onder de gewone diepe slaap.

hoe doe je dat? je bewustzijn houden in je slaap?
dat wil ik ook wel is leren ^^

back to top
Nocebo
LD4all lid
LD4all lid
29
Laatst gezien: 6-10-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 07 Jun, 2007  Reageer met quote

Ik heb het ook welleens ja, ik schrik me dan echt helemaal kapot en een minuut lang giert de adrealine door mn lichaam niet normaal tounge2 Aangezien ik wel in het astrale geloof zou het me niks verbazen als het inderdaad het terugvallen van je astrale lichaam is. Maarja eerst bewust meemaken en dan zeker weten. Ik heb het trouwens ook welleens als ik val in mijn dromen en dat is dan zo echt dat ik wakker schrik en ook dat gevoel heb dus misschien komt het wel gewoon door je dromen.

back to top
Nr1
LD4all lid
LD4all lid
26
Researchers
Laatst gezien: 20-7-2008
LDs: 18

BerichtGeplaatst: Vr 15 Jun, 2007  Reageer met quote

heb ik vannacht nog gehad en dat 3 keer achter elkaar ofzo.. dan val ik bijna in slaap en asl ik bijna in slaap val word ik wakker en heb ik het gevoel of ik op de grond val ofzo..

back to top
Jochem
LD4all lid
LD4all lid
28
Laatst gezien: 12-9-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 16 Jun, 2007  Reageer met quote

Quote:
Ik vraag me trouwens af hoe deze onzin 'bewezen' is:

Je ziet hier wel in het forum 'er is meer tussen dromen en waken'. Nu beledig je eigenlijk het geloof van andere mensen door het als 'onzin' af te schuiven. Tuurlijk kan je best kritisch zijn, maar waarom kon je het niet gewoon omschrijven als "Ik vraag me trouwens af hoe dit bewezen is". Dan kom je een stuk minder vijandig over.

"Ik geloof er niet in" kan toch ook gewoon? Dat heb je wel eens eerder gedaan, en dat is toch prima? Verder vind ik het wel eigenaardig hoe je bepaalde dingen zo snel afschuift als onzin, terwijl de mens eigenlijk maar niets weet over hoe dingen in elkaar steken. "Hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je niets weet." En nee, ik munt niet op 'spirituele dingen'.

back to top
Ambsi
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 1-2-2015
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 19 Jul, 2007  Reageer met quote

Ik droom wel eens dat ik val, maar omdat ik dan 'halfwakker' ben ofzo, voel ik ook dat ik blijf liggen. Ik schrik dan altijd en word wakker

back to top
saskia
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 19-10-2007
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 25 Jul, 2007  Reageer met quote

Jep, heb ik ook, volgens mij heeft bijna iedereen dit weleens, wat ik tenminste om me heen hoor. Soms schrik ik wakker en hoor daarna een knal, waar ik ook vaker van heb gehoord.

back to top
Pseudos
schijn bedriegt
LD4all lid
Pseudos heeft een LD4all Quest gehaald!
32
Researchers
Laatst gezien: 10-11-2012
LDs: veel krijgen

BerichtGeplaatst: Za 08 Sep, 2007  Reageer met quote

Hmm, ik dacht dat het schrik/val gevoel kwam omdat je lichaam zich te snel ontspant. Als je lichaam dan niet zou reageren zou je hart kunnen stoppen. De reactie gaat dan meestal samen met een val of struikeling in de alpha fase van het slapen. (Ik heb het trouwens ook alleen als ik onrustig mn bed in ga)

Dus ik denk dat uittreding best hoog gegrepen is.

back to top
Spiritech
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 3-10-2009
LDs:

Re: Wakker schrikken met gevoel van vallen
BerichtGeplaatst: Zo 23 Sep, 2007  Reageer met quote

ThE_MaTRiX schreef:

Het is bewezen dat iedereen elke nacht uittreed tijdens de slaap.
Ik denk dat dat de reden is weleens wakker schrikt met het gevoel dat je valt.
Waarschijnlijk val je dan terug in je lichaam.

Is het nou waarschijnlijk of bewezen? Met een bewijs kun je het toch ook duidelijk aan een ander uitleggen via welke weg je tot de conclusie komt dat het een uittreding is? Ik ben het er zelf niet mee eens. Ik zal uitleggen waarom.

ThE_MaTRiX schreef:

Zijn er mensen die dit ook vaak hebben, dat je wakker schrikt en het gevoel hebt dat je valt, en er ook nog een schrikbeweging bij hebt?

Ik had het vroeger vaker dan nu. Juist sinds het meemaken van vliegdromen is het volkomen verdwenen. Ik ken door luciditeit het overgaan in een situatie waarin je lichaam een andere positie lijkt in te nemen naar je gevoel. Dat wordt door je hersenen, die eigenlijk heel erg gewend zijn aan het houvast van waar je fysieke lichaam is, met een alarmsignaal ("help wat gebeurt er nu") beantwoord. Het verlies van een vertrouwd houvast, en dat kan schrikken zijn, alsof de grond onder je voeten vandaan zakt. En een ander voorbeeld is alsof ik het idee heb dat ik omver rol in mijn bed, van mijn zij op mijn rug bijvoorbeeld.

Een droombeeld is dan ook iets wat je er later pas bij haalt om het te proberen te verklaren of een beeld te geven. In mijn geval ging dat meer dan eens om het van een heel hoge brug afspringen, over een bergdal. Nou dat is schrikken hoor, geloof mij maar. Daar schrik je echt wel wakker van. Maar ik ben géén uittreder, ookal heb ik lucide vliegdromen. Wat er vooraf gaat aan zo'n schrik of schrikbeeld is ook niet die suizingen, het gebeurde me m.n. bij het inslapen, en in die fase gaat je lichaam in slaap en voel je niet meer in welke positie het ligt en is de lichaamshouding of omgeving die je waarneemt wat je voorstellingsvermogen er van maakt (vergelijk dat je in dromen rechtop loopt terwijl je fysiek in je bed ligt bijvoorbeeld).

ThE_MaTRiX schreef:

Of denk je dit anders te kunnen verklaren, laat maar ff horen dan

Bij deze. Sorry dat het volgens mij waarschijnlijk niet om een uittreding gaat.

back to top
Spiritech
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 3-10-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 23 Sep, 2007  Reageer met quote

Het kan dus zijn dat je wakende instincten met hun alarmsignalen nog wakkerder zijn dan wanneer je dieper in slaap bent, waardoor die paniekreactie kan ontstaan die je direct wakker maakt. Mensen moeten in een diepere slaap eerst een hele ellende van een nachtmerrie door willen ze eindelijk daardoor bewust genoeg zijn geworden om er wakker van te raken. Bij zo'n vroeg moment in de avond gebeurt dat veel directer omdat je nog dichter bij je wakkerheid bent. Dat is mijn hypothese.

back to top
triest
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 3-2-2008
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 31 Jan, 2008  Reageer met quote

ik heb dit ook.. ik had ook een periode dat ik wakker geslagen werd.. een stoot kreeg op men schouder.. of in men buik heel vreemd

back to top
lucidecees
vegaman
LD4all lid
30
Laatst gezien: 18-2-2009
LDs: om de nacht

wakker worden

leuk topic,
zo ben ik toevallig lid van de Triv dat is zo'n soort blad als de quest. en toen ging ook een heel artikel over lucide dromen.en daar stond het volgende in over het wakker schrikken:

tijdens het dromen heeft iedereen wel eens het gevoel dat je valt, hierdoor wordt je wakker. Alleen de droom is niet de oorzaak dat je wakker wordt er gebeurt namelijk iets anders in je lichaam. Als je ligt zijn je spieren langzaam aan het verslappen zodat als je bijvoorbeeld rent in je droom, je niet echt rent in je bed. tijdens het proces dat je lichaam ervoor zorgt dat je je spieren niet meer gebruikt worden, kan er een spiertrekking ontstaan. Je krijgt eerst een spiertrekking en daarna koppelen je hersenen meteen een gebeurtenis bij dit gevoel. Zoals vallen of struikelen. de droom is dus het gevolg en niet de oorzaak

ja ik wist het ook niet hehe

back to top
twin
LD4all lid
LD4all lid
twin heeft een LD4all Quest gehaald!
Laatst gezien: 11-12-2017
LDs:

Het gebeurt bij mij ook vln bij het inslapen, als ik in een droom val of struikel dan wordt ik daar nooit wakker van.
Erg leuk om ieders theorie hierover te lezen.

back to top
triest
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 3-2-2008
LDs:

wat verklaard het dan dat ik geslagen word

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 7 van 9Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.