EN | NL | FR

het GROTE WBTB topic II - weer gaan chatten?

Plaats nieuw bericht Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Auteur  Bericht 
Ron
living the dream
LD4all lid
33
Laatst gezien: 25-11-2008
LDs: R3ALItY CheCk

het GROTE WBTB topic II - weer gaan chatten?
BerichtGeplaatst: Di 14 Sep, 2004  Reageer met quote

<mod>Dit is een vervolgdiscussie

Deel I yawn

Dit topic is voor al je vragen en antwoorden betreffende de WBTB methode. </mod>

Heeeejj ik ben dr weer, kben hier nu al een tijdje niet meer geweest ivm vakantie enzo smile

er is hier ook niet veel veranderd eh
kzie niet veel nieuwe posts

nja, is er nog iemand die aan wbtb doet in de chat ? of is dat ook overgegaan toen ik weg was ?

nja moeten maar weer een dag afspreken. :D
Ron

back to top
Fanelia
Chairman
LD4all lid
Laatst gezien: 14-2-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 07 Nov, 2004  Reageer met quote

Sinds een kleine wijl poog ik elke avond albij het slapen gaan, om mezelf vanuit wakkere toestand rechtstreeks in een droom te 'projecteren'. Dit is me nog nooit gelukt, en ook ben ik niet op de hoogte van feiten die de efficiëntie bewijzen. Maar zeer recentelijk heb ik een ervaring gehad die me moed gaf, me motiveerde om te volharden. Die zekere ervaring was de volgende;

Ik lag in mijn appartement in Brussel in bed. Deze notie is voornaam omdat het niet mijn gewoonlijke bed is, ik woon in wezen in Genk; Brussel is de stad waar ik studeer en zo ook overnacht tussen de studiedagen. Ik slaap doorgaans minder goed in Brussel.

Na enige kwartieren contempleren, liggend in mijn bedstede, maakten de beeldflarden en onstructurele gedachtenstromen plaats voor een vast, kleurloos en helder beeld. Ik was me er op dat moment niet van bewust, deze verscherping van het beeld. (Niet alleen verscherping dus, maar ook een blijvend karakter, alsof men naar een zekere foto blijft staren, in plaats van de foto's snel achter elkaar door te schuiven.) Pas toen ik eruit viel merkte ik een duidelijk verschil.

Het beeld beschreef een groep lieden, die stonden en allen naar dezelfde richting staarden; mijn richting. Ik ervaarde een nieuwe emotie; een emotie die onmiskenbaar was in haar essentie, maar volledig vreemd in herkenbaarheid. Een hoogst eigenaardige ervaring.

Het lijkt me dat het een ervaring was tussen een gevisualiseerd beeld en een droom in, ergens. Al weet ik niet waar precies tussen deze beiden. Misschien enige vordering? Ik hoop het.

back to top
Meneer onbekend
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 15-5-2006
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 08 Nov, 2004  Reageer met quote

Fanelia, wat jij beschrijft staat bekend onder WILD, dus als je er meer over wilt weten kun je daar nog naar zoeken.

back to top
Dries
ik ben de echte Dirk
LD4all lid
Laatst gezien: 8-6-2005
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 11 Nov, 2004  Reageer met quote

ik WBTB het beste kort, omdat ik hooguit 5 minuten na het opstaan nog duf ben, dus aan een kwartiertje/half uur kan ik meestal weer gaan slapen smile
het lijkt me best leuk om eens te WBTB'en, al heb ik in mn eentje niet de discipline dat te doen... zijn er mensen die mee willen WBTB'en?
op zaterdagmorgen heb ik altijd tijd:)

back to top
...Eric...
Dreamcatcher
LD4all lid
29
Laatst gezien: 7-4-2013
LDs: ?

oke ik ben helemaal nieuw op het begied van lucide en weet pas sinds gister dat dit bestaat dus ff wat vraagjes.
wat is WBTB
wat is WILD
wat is MILD
en wat is de bedoeling van vroeg wakker worden en even praten? wat kan je ermee berijken

back to top
Dries
ik ben de echte Dirk
LD4all lid
LDs:

...Eric... schreef:
oke ik ben helemaal nieuw op het begied van lucide en weet pas sinds gister dat dit bestaat dus ff wat vraagjes.
wat is WBTB
wat is WILD
wat is MILD
en wat is de bedoeling van vroeg wakker worden en even praten? wat kan je ermee berijken

bij de meest gebruikte LD termen komt er een tooltip omhoog als je je muis er over beweegt met een uitleg van de betekenis.

de bedoeling van vroeg opstaan en vervolgens weer gaan pitten is om een lucide droom 'op te wekken' (correct me if i'm wrong).
omdat je met je half slaperige kop al snel beelden en indrukken kan opnemen als zijnde een droom, verwerk je die ook heel snel als zijnde zo. voor veel mensen is het makkelijker lucide te worden als ze net wakker zijn

back to top
Wouter_R
droogstoppel
LD4all lid
Researchers
Laatst gezien: 9-12-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 12 Nov, 2004  Reageer met quote

Een andere bedoeling is ook je REM slaap te verlengen. Als je twee uur vroeger opstaat dan anders, en je blijft twee uur wakker voor je nog twee uurtjes resterende slaap inhaalt, dan zal je meer REM hebben dan wanneer je gewoon doorslaapt. Meer REM is meer kans op luciditeit. Belangrijk is dan wel dat je vroeg genoeg gaat slapen, zodat je geen slaaptekort opbouwt. Je aantal uur slaap moet dus gelijk blijven, anders heeft WBTB geen zin.

back to top
Johan S
LD4all lid
LD4all lid
42
Researchers
Laatst gezien: 22-4-2013
LDs:

Vannacht na een lange periode waarin ik niet echt actief met dromen/LD's bezig was terug WBTB gedaan. Geen LD's maar mijn droomherinnering was dramatisch verbeterd. Het was wel weer moeilijk inslapen, en ik zoek nog steeds naar het juiste evenwicht tussen te weinig en te lang opblijven.

back to top
Meneer onbekend
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 15-5-2006
LDs:

Zaterdagochtend sta ik ook vroeg op, kwart over 7 nu, voor mn werk waar ik op acht uur moet zijn. Daar slaap ik dan meestal wat verder. tounge2 (Dan houd ik wel mn lichaam wakker, mn geest mag er dan vantussen wink5 )

back to top
Sylvain
Blood Guard
LD4all lid
30
Laatst gezien: 10-10-2007
LDs:

ik moet elke ochtend (dus ook morgenochtend) al om 5 uur/half 6 eruit sadblauw

back to top
Saartje
Evil Pillowfighter
LD4all lid
36
Laatst gezien: 2-4-2011
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 13 Nov, 2004  Reageer met quote

Ben net terug van babysitten en omdat ik vanmorgen om 6 uur voor een uurtje er uit moest om op de kinderen te letten was dat perfect om het eens te proberen. En warempel, het lukte! Maar helaas pindakaas was ik maar even lucide omdat ik alweer te blij was erover.

back to top
Dries
ik ben de echte Dirk
LD4all lid
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 14 Nov, 2004  Reageer met quote

Gerret schreef:
Zaterdagochtend sta ik ook vroeg op, kwart over 7 nu, voor mn werk waar ik op acht uur moet zijn. Daar slaap ik dan meestal wat verder. tounge2 (Dan houd ik wel mn lichaam wakker, mn geest mag er dan vantussen wink5 )
jouw werk is geestdodend, ik vind het niet gek dattie er tussenuit knijpt:P

back to top
Ron
living the dream
LD4all lid
33
Laatst gezien: 25-11-2008
LDs: R3ALItY CheCk

BerichtGeplaatst: Wo 08 Dec, 2004  Reageer met quote

Hm, nu ik weer actief op het forum ben, en ook weer ga LD-en zal ik ook maar weer beginnen met WTBT ^^

Kweet niet of iemand door heeft gezet wat ik toen deed.. groepje maken die op een bepaalde tijd (sochtends vroeg rond uur of 5) elkaar ontmoet in de chat, om vervolgens met zn allen WBTB te doen.

Werkte wel goed bij mij.

Lijkt me ook wel weer leuk, vooral nu hier een stuk actiever is dan vroeger ^^

back to top
TaZ
Planeswalker
LD4all lid
Laatst gezien: 16-10-2006
LDs:

Ik weet niet of je meteen moet beginnen met WBTB hoor... Het is natuurlijk wel handig om er snel in te proberen te komen, maar ik zou eerst een week LD's proberen te krijgen met RC's. Gewoon weer even de basics terugkrijgen vordat je meteen WBTB gaat gebruiken.

Mag wel hoor natuurlijk colgate

back to top
Dirk
Hoi :)
LD4all lid
34
Researchers
Laatst gezien: 7-7-2018
LDs: nee, dank je

Ik wil best meedoen binnenkort, vanaf vrijdag kan ik en de hele volgende week ook (zelfstudieweek).

wbtb is volgens mij best een goede techniek om weer terug te komen in het lucide dromen hoor! Je forceert heel makkelijk een of meerdere LD's en zo krijg je het gevoel weer te pakken!

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: