EN | NL | FR

Soort van lucide droom of een OBE?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
Miss Und@ztood
LD4all lid
LD4all lid
Miss Und@ztood heeft een LD4all Quest gehaald!
26
Laatst gezien: 13-4-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 13 Apr, 2010  Reageer met quote

Amaryllis schreef:
*Amaryllis to the rescue

Eemz, ja het kan deels of bijna een uittreding zijn. Wel maar een kort fragment om me op te baseren maar zelf zie ik ook soms de rechterkant van mijn gezicht in een OBE, of zie ik mijn gesloten ogen van schuin bekeken. Dus het kan zeker een korte OBE geweest zijn. Voor een echte OBE moet je natuurlijk helemaal uit je lichaam gegaan zijn. Jezelf zien liggen kan maar hoeft niet, meestal vergeet ik toch naar mijn bed te kijken dus ik heb het niet zo vaak. Voor mij is iets een OBE als je echt een buitenlichamelijke ervaring hebt gehad. Als je dus het gevoel kreeg alsof je uit je fysieke lichaam trad. Als dat niet het geval was het kan ook hypnagogia geweest zijn aangezien je zo dicht bij wakende toestand zat.

Eerst had ik een tintelt gevoel en toen dat over was voelde ik mezelf als het ware boven mijn lichaam zweven. ^^
Alleen probeerde ik naar mezelf te kijken en dat ging dan weer niet, ik voelde me enkel zweven.. wink5

Amaryllis schreef:
Quote:
Owja! Ik voelde mezelf ook heel uidelijk boven mijn lichaam zweven, alles voelde loodzwaar aan!
Alleen lukte het niet weg te stappen van mijn lichaam en mijn ogen van mijn astraal lichaam te openen. Ook ging mijn hoofd in het begin moeilijker mee als de rest..
Was dit dan wel OOBE?

Ahja dan was het inderdaad wel een OBE ^^ Die onbeweeglijkheid zijn naverschijnselen van slaapverlamming. Typisch voor uittredingen, gewoon een beetje wachten en wat oefenen en uiteindelijk zal het wel eens lukken om rond te vliegen of meer te bewegen. Verminderd zicht is trouwens ook een van de kenmerken. Het kan lang duren voor je vrij kan bewegen in OBE's, in het begin vond ik ze zelfs ongelooflijk frustrerend en helemaal niet zo leuk als LD's door die slaapverlamming maar als je een tijdje oefent komt het wel goed wink

Dank je! :D

Laatst aangepast door Miss Und@ztood op Di 13 Apr, 2010, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
Laatst gezien: 6-5-2010
LDs:

Denk dan dat al mijn OBE's eigenlijk LD's zijn hoor maar of echte OBE's nu bestaan betwijfel ik nog steeds, wel benieuwd! zeker laten weten als je z'n uitleg krijgt smile

Maar het zijn in ieder geval buitenlichamelijke ervaringen want je krijgt het gevoel alsof je uit je lichaam treedt dus de ervring zelf voelt sowieso echt

edit: ook wel benieuwd hoe hij gaat bewijzen dat zijn OBE's wel echt zijn

back to top
Miss Und@ztood
LD4all lid
LD4all lid
26
LDs:

Amaryllis schreef:
Denk dan dat al mijn OBE's eigenlijk LD's zijn hoor maar of echte OBE's nu bestaan betwijfel ik nog steeds, wel benieuwd! zeker laten weten als je z'n uitleg krijgt smile

Maar het zijn in ieder geval buitenlichamelijke ervaringen want je krijgt het gevoel alsof je uit je lichaam treedt dus de ervring zelf voelt sowieso echt

Inderdaad! :D
Maar hoe kan het een buitenlichamelijke ervaring zijn als het een LD is? wink5

Ik voelde op een gegeven monent mijn mond zelfs openvallen toen ik in slaapviel. Ik voelde zelfs kleine stuiptrekkingen aan mijn vingers enzo. Echt raar! :o

Laatst aangepast door Miss Und@ztood op Di 13 Apr, 2010, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Researchers
Laatst gezien: 25-6-2018
LDs: +350

Buitenlichamelijk zowiezo, maar in hoeverre men echt in de astrale wereld/ een realiteit zit - is idd de grote vraag.
Experimenteren is de boodschap. siiw

Edit: In een droom kan je voelen wat je maar wilt voelen als je maar genoeg droomcontrole hebt. Je kan dus idd perfect het gevoel van een buitenlichamelijke ervaring oproepen. - Het is alleen verwarrend, als dit nauw aansluit bij de "echte" buitenlichamelijke ervaringen want, als ze allebei hetzelfde aanvoelen - kan je geen onderscheid maken tussen een echte ervaring en een droom... behalve als je er onderzoek naar doet en echte 'realistische' bewijzen gaat zoeken.
Bijvoorbeeld iemand bezoeken.. als die persoon daarna zegt van: ik heb jou vannacht gezien - dan is er geen twijfel dat de ervaring echt is geweest. Als die persoon van niets weet, was het vast een droom... of heeft die persoon last van zijn geheugen maarja zo kan je natuurlijk wel blijven doorgaan met zoeken. eh

Laatst aangepast door Dryalantha op Di 13 Apr, 2010, in toaal 2 keer bewerkt
back to top
LDs:

Het is sowieso een BLE want het is een ervaing alsof je je buiten je lichaam bevindt, maar dat maakt het nog niet echt, het kan best een droom zijn en je bent bewust dus is het lucide. Mijn ideeŽn daarover en hoe een BLE tot stand komt kan je hier lezen btw:

http://www.ld4all.com/nl/forum/viewtopic.php?t=4328&p ostdays=0&postorder=as c&vote=viewresult

back to top
Miss Und@ztood
LD4all lid
LD4all lid
26
LDs:

Amaryllis schreef:
Het is sowieso een BLE want het is een ervaing alsof je je buiten je lichaam bevindt, maar dat maakt het nog niet echt, het kan best een droom zijn en je bent bewust dus is het lucide. Mijn ideeŽn daarover en hoe een BLE tot stand komt kan je hier lezen btw:

http://www.ld4all.com/nl/forum/viewtopic.php?t=4328&p ostdays=0&postorder=as c&vote=viewresult

Dan ben ik toch nog nooit zo bewust lucide geweest!! Ik was me echt veeeeel te bewust van alles om denk ik lucide te zijn.. Ik voelde stuiptrekkingen in mijn vinger enzo!
Dank je colgate

back to top
LDs:

Veel mensen zijn nooit zo bewust tijdens een LD daarom denken ze ook meteen dat een OBE echt is, maar in heel veel LD's ben ik even bewust daarom kan ik beter vergelijken en ook droomcontrole lukt tijdens een OBE. Moeilijker weliswaar maar het lukt, en er komen eveneens fouten of droomachtige elementen in je omgeving voor...

Graag gedaan :D

back to top
Miss Und@ztood
LD4all lid
LD4all lid
26
LDs:

Amaryllis schreef:
Veel mensen zijn nooit zo bewust tijdens een LD daarom denken ze ook meteen dat een OBE echt is, maar in heel veel LD's ben ik even bewust daarom kan ik beter vergelijken en ook droomcontrole lukt tijdens een OBE. Moeilijker weliswaar maar het lukt, en er komen eveneens fouten of droomachtige elementen in je omgeving voor...

Graag gedaan :D

Dat is een beetje moeilijk te controleren want ik zag niets. Ik "voelde" het alleen. smile
xx

Volgens mij is je "geest" nog wakker terwijl je lichaam slaapt. Maar of je in een ander "( hoe heet dat ?? XD )" bent.. smile Ik sliep echt niet! ( mentaal )
Het voelt tenminste wel echt! wink5

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
26
Laatst gezien: 6-11-2013
LDs: 2

Sorry dat ik even onderbreek hoor, maar om te reageren op je vraag, Amaryllis over het bewijzen van OBE's:

Het beeld dat ik van een OBE heb is dat je lichaam in 'slaap' of 'afwezigheid' is, en dat je met je ziel je lichaam verlaat. Je ziel 'spookt' als het ware rond in de echte wereld, niet in een droomwereld. Dus het zou theoretisch mogelijk zijn om naar een andere kamer te verhuizen met je geest, en daar een object te zien liggen. Nu, doe een proefexperiment waarbij een persoon in een kamer een object legt. Met een ervaring OBE-er zou het in ieder geval toch moeten lukken om een OBE te krijgen in een kamer ernaast en vervolgens het object te gaan opzoeken, te onthouden, en het later als de ziel terug is gekeerd in het lichaam te gaan 'matchen' met het object dat die persoon in die kamer had gelegd? Dit is volgens mij toch wel een relatief doenbare, testbare proef die makkelijk de echtheid van een OBE kan aantonen. Nu, ik heb hier helemaal geen ervaring mee hoor, blijkbaar is een gewone LD al bijna onmogelijk om te krijgen voor mij, maar ik wilde hier toch even op reageren.

Als het dan zou gaan om het 'rondspoken' van je ziel / geest in een droomwereld, dan vraag ik me echt af wat het verschil is met een gewone LD. Dan lijken die volgens mij volledig op elkaar. Opnieuw hier, ik heb er geen ervaring mee.

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van je experimenten, Amaryllis, over het verschil tussen een LD en een OBE, als daar een daadwerkelijk verschil tussen zit, want daar heb ik sterk mijn twijfels over.

(Misschien past dit beter thuis in dat andere draadje over het onderzoek naar OBE's?)

back to top
LDs:

Het verschil - dat ik momenteel ervaar - zit in de mate waarin ik droomcontrole kan uitoefenen. In LD's kan ik alles bepalen maar in OBE's niet (of kost het veel meer moeite). Maar ik heb nu een studie van prof. Tart gelezen en daarin staat de hypnagogische staat (bij normale personen) beter uitgelegd en adhdv kan ik ook mijn staat beter bepalen. Ik heb nu een soort theorie waarbij een groot deel van onze droominformatie bepaald wordt door onderbewuste processen waar ik geen invloed op kan uitoefenen met mijn bewustzijn en bewuste processen waar ik wel invloed op kan uitoefenen... tijdens HI's is mijn onderbewustzijn verantwoordelijk voor de beelden, OBE-staat is de overgang (preREM) en daarin kan ik evenmin droomcontrole uitoefenen (of toch in veel mindere mate) naar mate ik dichter bij REM kom, kan ik meer droomcontrole uitoefenen, mijn omgeving wordt dan droomachtiger en meer zoals een LD. Maar dat zijn processen die met mijn hersenactiviteit te maken hebben en niet met een of andere werkelijkheid.

Ik geloof eigenlijk ook niet in een ziel - ik sta wel open voor zowat alles - maar ondertussen heb ik al vrij veel bewustzijnsfases ervaren en ik denk niet dat ik in een ziel geloof.. waar ik wel in geloof is puur bewustzijn, voor mij maakt het niet uit of iets 'echt' is of niet, als ik het ervaar is het voor mij echt omdat ik het zo beleef, of mijn ziel of geest of whatever dan echt mijn lichaam heeft verlaten maakt me uiteindelijk niet uit. Wat ik wel weet is dat niets me kan schaden tijdens OBE's. Ik weet dat er heel wat mensen schrik hebben voor vanalles in die tussenfase maar als die tussenfase - echt realiteit - zou bestaan, ben ik alleszins immuun voor allerlei slechte impulsen of negatieve energieŽn. Ik kan de droompersonages altijd in zekere mate controleren, wat ik verwacht gebeurt en net daarom geloof ik niet dat OBE's echt zijn. En ik geloof eigenlijk ook niet dat anderen wel echte OBE ervaringen zouden hebben - de ervaring is echt - maar alles berust op hun eigen verwachtinen en overtuigingen en net dat beÔnvloedt hun ervaringen.

Ik heb zo'n experimenten uitgevoerd maar meestal ontdek ik toch fouten in mijn wereld en moet ik concluderen dat ik me in een droomwereld bevind, ook al is mijn staat van bewustzijn identiek dezelfde als in wakende toestand. Ik heb de test gedaan met cijfecodes en kleurencombinaties maar ik wil het inderdaad nog wel eens proberen met willekeurige objecten ook. Hoe meer ik lees hoe meer ik ervan overtuigd raak, dat weinig mensen in zo'n mate droomcontrole kunnen uitoefenen als ik. Als ik Monroe of Sten Oomen lees, merk ik altijd fouten op in hun redenatie, hun ervaringen lijken mij LD's net als mijn ervaringen overigens. Echt uittreden zou heel erg cool zijn, maar ik denk niet dat het bestaat, en als het bestaat, zal ik alles doen wat ik kan om die staat van bewustzijn te bereiken.

Als ik mijn ervaringen post op uittredingsfora krijg ik reacties als: 'dat is het schoolvoorbeeld van uittredingen zoals Monroe ze beleefde' maar net dat overtuigt mij ervan dat de ervaringen een soort bewuste dromen zijn want ik ben ondertussen 99,99% zeker dat mijn ervaringen niet echt zijn. Maar ik zal alleszins de experimenten uitvoeren just in case.

edit: ook op PDC bijvoorbeeld (psiber dreaming conference) zijn er wedstrijden voor gedeeld dromen, plaatjes vanop afstand raden etc. maar wat mij opviel was dat al die mensen zodanig wilden geloven dat het kon dat ze associaties of linken legden die er objectief gezien niet waren. Het voelt heel erg cool aan en je kan een grote link voelen met iemand maar ik geloof niet dat het echt is. Het kan zijn dat sommige mensen paranormaal begaafd zijn maar ik ben het niet. Als ik informatie over andere mensen uit dromen kan halen is dat enkel en alleen te wijten aan het feit dat ik mensen goed kan inschatten - hetzij op bewust, hetzij op onderbewust niveau..

back to top
Miss Und@ztood
LD4all lid
LD4all lid
26
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 14 Apr, 2010  Reageer met quote

Klinkt overtuigend en er zit waarheid in! wink5
Maar toch ben ik ervan overtuigt dat het niet te vergelijken is met een LD die moeilijker te besturen valt.

Ik droom niet, je mag zeggen wat je wilt.. Ik slaap echt niet als het gebeurt! ^^ Je kan denken dat ik het misschien niet besef dat ik slaap maar dit.. Dit is anders.. Ik ben zo wakker tijdens een OOBE dan ik hier nu zit! Alleen met mijn ogen gesloten! tounge1
Ik ben zelfs niet eerst in slaap gevallen ofzo.. Ik leg mij neer, sluit mijn ogen, probeer een paar minuten en poef..
Ik heb alleen nog niets gezien, ik voel me enkel als het ware boven mijn lichaam zweven. Ik ga zeker proberen te bewegen en dingen te zien tijdens mijn OOBE, van zodra dat gebeurt zal ik het zeker zeggen en wat mijn ervaringen waren! wink5

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: