EN | NL | FR

(Lucide) dromen en verantwoordelijkheid

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
30
Researchers
Laatst gezien: 25-6-2018
LDs: +350

(Lucide) dromen en verantwoordelijkheid
BerichtGeplaatst: Di 17 Mrt, 2009  Reageer met quote

Dit lijk misschien een beetje op de disussie van droomethiek,
Maar een vriend vertelde me net dat - als je lucide dromen en/of voorspellende dromen hebt, dat dit een zekere verantwoordelijkheid vraagt.
Want diegenen hebben iets ontwikkeld wat een doorsnee 'normale' mens eigenlijk niet kan, of er simpelweg niet aan denkt - en er al zeker niet aan denkt om deze mogelijkheden te ontwikkelen.
Mijn vraag voor jullie, in hoeverre koppelen jullie je ''droomwerk'' aan verantwoordelijkheid? En hoe dan?

back to top
Qu
in stilte aanwezig
LD4all lid
Qu heeft een LD4all Quest gehaald!
46
Chat Mods
Researchers
Laatst gezien: 5-10-2019
LDs:

Met voorspellende dromen kan ik me nog iets voorstellen bij die uitspraak. Immers, als je voorspellende dromen hebt van rampen ofzo, in hoeverre kun je dan meehelpen dat te voorkomen.
Maar met lucide dromen zie ik die link niet. Dan kun je net zo goed zeggen: jij hebt geleerd om de spagaat te doen, jij kunt je benen in je nek leggen, de gemiddelde mens kan dat niet, dus je hebt een verantwoordelijkheid.

back to top
BaXiess
LD4all lid
LD4all lid
27
Laatst gezien: 8-9-2009
LDs: 4

Ik ben het helemaal eens met pasQuale, ik snap de link met de verantwoordelijkheid niet. tounge2

back to top
Hendrik
LD4all lid
LD4all lid
31
Laatst gezien: 26-2-2010
LDs: 5

Ik begrijp wel wat deze persoon bedoelt te zeggen, namelijk dat je zelf in je lucide dromen de controle hebt en dus ook verantwoording. Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar ik dacht dat ik mijn mening al kenbaar gemaakt had.
Maar eigenlijk is dit dezelfde discussie als de droomethiek.

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
30
Researchers
Laatst gezien: 25-6-2018
LDs: +350

BerichtGeplaatst: Wo 18 Mrt, 2009  Reageer met quote

Hmmm wat hij wsl bedoeld is, dat niet iedereen kan lucide dromen - net zoals zoals niet iedereen aura's kan zien. Misschien een stom voorbeeld omdat er mensen zijn die er helemaal niet in geloven - maar hey, zo zijn er ook mensen die niet geloven dat ''lucide dromen'' bestaat.
Hij ziet het eerder als een... sja, hoe zeg je dat, een talent, een gave, een ik-weet-niet-wat - en dan vooral als het op voorspellende dromen aankomt.
Maar wat ik me afvroeg, als je lucide dromen dus gaat vergelijken met andere spirituele verschijnselen zoals dingen kunnen voorspellen, aura's zien... in hoeverre heb je dan een verantwoordelijkheid, heb je dan eigenlijk een verantwoordelijkheid? Ik bedoel - mensen die aura's kunnen zien, kunnen véél te weten komen over de ander, misschien wel meer dan de ander werkelijk wilt. Sommige mensen die aura's kunnen zien, kunnen dat blokkeren tot ze toestemming hebben - maar er zijn ook mensen die dat niet kunnen en zomaar opeens aura's gaan zien zonder dat ze er kunnen aan doen.
Stel nu dat lucide dromen waarheidsgetrouw kunnen zijn en/of voorspellend (ik wil geen discussie over die mogelijkheid, maar STEL. ), dan kan je ook veel over anderen te weten komen...en misschien heb je daar niet eens droomcontrole voor nodig, misschien komt de eerste beste droompersonage op je af om zo een heel verhaal te gaan vertellen. Alsof iedereens leven opeens een open boek kan zijn.

Ik denk wel dat ik snap wat hij bedoelt, sinds dat ik zelf ook voorspellende dromen gehad heb, ook voorspellende lucide dromen waar ik geen droomcontrole over had. Maar ik vraag me af waarom er zou sprake zijn van verantwoordelijkheid nemen als ik niet gekozen heb hiervoor..

Er zijn zo mensen die bepaalde spirituele 'dingen' kunnen en dat proberen te blokkeren louterweg omdat ze voelen dat er een druk op zich wordt uitgeoefend, of verantwoordelijkheid of plichten. Maar volgens mijn mening hoeft dat allemaal niet..en al zeker niet in de droomwereld.

Misschien is dat iets duidelijker nu. smile

back to top
Hendrik
LD4all lid
LD4all lid
31
Laatst gezien: 26-2-2010
LDs: 5

In dat geval verschillen we fundamenteel van mening. Voor mij is lucide dromen niets spiritueel.

back to top
Miss Und@ztood
LD4all lid
LD4all lid
Miss Und@ztood heeft een LD4all Quest gehaald!
26
Laatst gezien: 13-4-2010
LDs:

Re: (Lucide) dromen en verantwoordelijkheid

Dryalantha schreef:
Want diegenen hebben iets ontwikkeld wat een doorsnee 'normale' mens eigenlijk niet kan, of er simpelweg niet aan denkt - en er al zeker niet aan denkt om deze mogelijkheden te ontwikkelen.

Kunnen wel maar inderdaad niet aan denken.

Verantwoordelijkheid i.v.m. LD, goh geen idee. Ik beoefen het gewoon en that's it. wink
Voorspelende dromen is iets anders, maar die heb ik niet. wink5

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: