EN | NL | FR

Waarom volwassenen minder dromen

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
doublet
100% me
LD4all lid
doublet heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Researchers
Laatst gezien: 24-10-2010
LDs: stuk of 5

Waarom volwassenen minder dromen
BerichtGeplaatst: Za 10 Okt, 2009  Reageer met quote

Ik heb een interessante redenering: volwassenen dromen minder omdat ze minder leren.

Quote:
Winson neemt aan dat tijdens de REM-slaap de nog niet verwerkte informatie in het lange-termijngeheugen worden geplaatst. Een mooi 'bewijs' van deze theorie is de Australische miereneter of echidna. Dit zoogdier is het enige in zijn soort dat geen REM-slaap heeft. Daardoor kan het dus ook geen gebruikmaken van de functie van de thetagolven. Kenmerkend voor de anatomie van dit dier is de in verhouding enorm grote prefrontale cortex, een gebied van de hersenen waar recente informatie wordt bijgehouden. Het lijkt er dus op dat de echidna deze grote hoeveelheid geheugen nodig heeft omdat hij geen thètagolven heeft die ervoor zorgen dat de informatie efficiënter opgeslagen wordt. Een andere aanduiding dat het thetaritme dient om informatie te verwerken en op te slaan, is het feit dat kinderen zeer veel slapen (en dus veel REM hebben) en dat de behoefte aan REM afneemt met de leeftijd.

Bron

Oudere mensen leren minder, dus ze hebben minder REM. In de REM wordt normaal gezien gedroomt (in zeldzame gevallen gebeurt dit tijdens de diepe slaap, waardoor er kan geslaapwandeld worden.

Ook dit stukje was interessant:
Quote:
Slaap is zeer moeilijk tegen te houden; iedereen weet dat na een periode van wakker zijn inslapen onvermijdelijk wordt. Om te onderzoeken of de oorzaak hiervan misschien chemisch was, voerde de Franse fysioloog Henri Pieron een experiment uit op proefdieren. Hij hield honden een tijdje wakker en tapte daarna het hersenvocht af. Dat werd dan geïnjecteerd bij andere honden, die daarop meteen insliepen. Zijn conclusie was, dat er een stof bestaat die in het hersenvocht van de ene hond wel aanwezig was en bij de andere niet. Pas in 1981 slaagde een groep van de universiteit van Harvard erin om de zogenaamde S-factor (de stof die slaap opwekt) af te scheiden. De 'slaapstof' bleek een klein eiwitmolecule te zijn, waarvan op dat moment de exacte chemische samenstelling niet te achterhalen was. Wetenschappers zouden die graag kennen, om zo de stof synthetisch na te kunnen maken. Hiervan kunnen ze dan een ideaal en 'natuurlijk' slaapmiddel maken dat niet verdovend werkt en geen bijwerkingen heeft.

Bron

Wat denken jullie hiervan? Zou dit kunnen kloppen?

back to top
Nemo
Haunted dreams...
LD4all lid
28
Laatst gezien: 13-3-2010
LDs:

Ik ben het niet helemaal eens met je redenering. Naar mijn idee maken kinderen dingen intenser mee dan volwassenen. Leren heeft slechts een klein beetje invloed op de hoeveelheid dromen, het zijn vooral ervaringen, zowel leuke ervaringen als vervelende ervaringen. Ik heb er ook niet zo veel verstand van eigenlijk wink5.

back to top
Myane
What a Shamble
LD4all lid
Myane heeft een LD4all Quest gehaald!
25
Laatst gezien: 26-6-2013
LDs:

Nou ja, het is wel waar dat voor kinderen veel meer nieuw is. Als volwassene zit je al gauw vast in een vast patroon. Op staan, naar je werk, eten, slapen en zo voort. Als kind is het iets nieuws als je een woordje leert, als je leert lopen, als je na de zomervakantie naar een nieuwe klas met nieuwe kinderen gaat, als je op school nieuwe dingen leert etc.
Kinderen hebben heel veel te onthouden. Heel veel is nieuw. Als kind kom je vaker ergens voor het eerst dan als volwassene, al is het maar een klaslokaal.
Het zou dan dus ook logisch zijn dat kinderen meer te verwerken hebben, en dus meer dromen. Dat is ook de rede dat kinderen over het algemeen vroeger naar bed gaan en meer slaap nodig hebben. Als je meer slaapt, droom je vanzelfsprekend ook meer.

back to top
Fee
Slaapmuts
LD4all lid
31
Laatst gezien: 23-9-2012
LDs: de tel kwijt!

BerichtGeplaatst: Zo 11 Okt, 2009  Reageer met quote

Is het wel zo dat volwassenen minder dromen? Of onthouden ze er gewoon minder van, door bijvoorbeeld gebrek aan aandacht voor hun dromen?

back to top
DreamHippy
WereldVerbeteraar
LD4all lid
26
Laatst gezien: 13-5-2010
LDs: 9

Vreemd, ik dacht dat het bij iedereen gelijk was.

back to top
Myane
What a Shamble
LD4all lid
Myane heeft een LD4all Quest gehaald!
25
Laatst gezien: 26-6-2013
LDs:

Ik vraag me af waarop gebaseerd is dat volwassenen minder dromen. Dromen is sowieso belangrijk, dus zo veel zal het niet uitmaken. Kinderen hebben vaker nachtmerries, en onthouden het daarom misschien beter.

back to top
Dirk
Hoi :)
LD4all lid
34
Researchers
Laatst gezien: 7-7-2018
LDs: nee, dank je

Ik denk dat volwassenen minder dromen doordat volwassenen saai zijn :D .

back to top
Heronymous
LD4all lid
LD4all lid
46
Laatst gezien: 20-6-2011
LDs: 0024

Ik had als kind ook wel intense dromen, maar sinds ik probeer mijn dromen te onthouden droom ik meer. Volwassenen hebben minder slaap nodig dan kinderen. Ze hebben dus ook minder REM-slaap en dus minder dromen die ze zich herinneren als ze wakker zijn.

back to top
Water
helder
LD4all lid
Water heeft een LD4all Quest gehaald!
33
Researchers
Laatst gezien: 30-4-2016
LDs: driemiljard

BerichtGeplaatst: Ma 12 Okt, 2009  Reageer met quote

Ik denk ook niet dat volwassenen minder dromen maar inderdaad gewoon te saai zijn om interessant te dromen. Daarom vergeten we het snel. :D

back to top
Laatst gezien: 6-5-2010
LDs:

Vanaf wanneer is iemand volwassen? want ik denk niet dat ik het ooit wil worden dan! wink

back to top
Dirk
Hoi :)
LD4all lid
34
Researchers
Laatst gezien: 7-7-2018
LDs: nee, dank je

Water schreef:
Ik denk ook niet dat volwassenen minder dromen maar inderdaad gewoon te saai zijn om interessant te dromen. Daarom vergeten we het snel. :D

'We'??? 'ze' bedoel je toch? neutral

back to top
Heronymous
LD4all lid
LD4all lid
46
Laatst gezien: 20-6-2011
LDs: 0024

BerichtGeplaatst: Do 15 Okt, 2009  Reageer met quote

Amaryllis schreef:
Vanaf wanneer is iemand volwassen? want ik denk niet dat ik het ooit wil worden dan! wink

Geen idee. ik ben het nog lang niet in elk geval :D

back to top
doublet
100% me
LD4all lid
doublet heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Researchers
Laatst gezien: 24-10-2010
LDs: stuk of 5

BerichtGeplaatst: Vr 16 Okt, 2009  Reageer met quote

Ik denk ook dat het gedeeltelijk aan de concentratie ligt: toen ik 6-7 jaar was, kon ik zonder problemen me heel hard concentreren op een beeld als ik in slaap wou vallen. Tijdens die dromen was ik niet lucide (en wist ik ook niet wat dat was, had op mezelf MILD uitgevonden tounge1 ), maar ik droomde toch lekker over wat ik wou.

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Researchers
Laatst gezien: 25-6-2018
LDs: +350

BerichtGeplaatst: Za 17 Okt, 2009  Reageer met quote

Ik droom ook minder dan 2 jaar geleden... zou het te maken hebben met minder studeren ofzo?? Pff best jammer!

back to top
twin
dromenvanger
Moderator
twin heeft een LD4all Quest gehaald!
Laatst gezien: 18-6-2019
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 17 Okt, 2009  Reageer met quote

Ik ben het volledig niet met deze stelling eens!!!
Ik droom vele malen meer dan ik als jong kind ooit gedaan heb.(onthoudt er meer)
Misschien houdt het de 'gemiddelde volwassenen'wel minder bezig, en onthoud je er minder. Je leest tenslotte overal dat iedereen droomt. Het is maar net welke en hoeveel er blijven hangen.
gr twin

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: