EN | NL | FR

Hoe gaat jouw omgeving met lucide dromen om? Deel II

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Auteur  Bericht 
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Researchers
Laatst gezien: 25-6-2018
LDs: +350

Hoe gaat jouw omgeving met lucide dromen om? Deel II
BerichtGeplaatst: Di 22 Sep, 2009  Reageer met quote

<mod> Dit is deel II van de discussie over hoe je omgeving omgaat met lucide dromen. link naar deel I sandra </mod>

Ik herzie wéér mijn mening want hier en daar zijn er wel vrienden die interesse hebben maar dat is maar van korte duur. En dat experiment met die vriend was helaas maar van korte duur dus ik heb nooit het gedeeld dromen verder kunnen onderzoeken. neutral
De enige waarmee ik uren chat of telefoneer over dromen is eigenlijk Amaryllis... en degene hier op het forum uiteraard ook... maar verder niemand. smile

back to top
wessells
remeber remember
LD4all lid
wessells heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Researchers
Laatst gezien: 28-10-2016
LDs: 100+

BerichtGeplaatst: Di 22 Sep, 2009  Reageer met quote

Eensgelijks

Bij mij kan ik aleen hier en heel soms eventjes voor een week bij een vriend terecht daarom wil ik zo graag mijn gids ontmoeten dan kan ik daarmee praten hoop ik

back to top
Heronymous
LD4all lid
LD4all lid
46
Laatst gezien: 20-6-2011
LDs: 0024

BerichtGeplaatst: Za 03 Okt, 2009  Reageer met quote

Ik werk als docent op een multimedia opleiding. Ik geef daar ook wel eens een college over een thema dat niet direct iets met multimedia te maken heeft. Zo ben ik van plan een groepje mensen bij elkaar te krijgen om daarmee actief bezig gaan met LD's, zoals de meesten hier op dit forum doen.

Laatst stond ik voor een groep van meer dan 60 studenten. Allemaal creatieve mensen met een gezonde fantasie. Daar kondigde ik aan dat ik me met LD's bezig houd en vroeg wie die term 'lucide dromen' kent. Helemaal niemand.... Eén persoon dacht dat het wat met herinnering van dromen te maken had. Ik had toch wel verwacht dat er een stuk of 3 tot 5 mensen van de 60 er op zijn minst wel eens van gehoord heeft.

Ik geef het nog niet op. Er lopen in honderden studenten rond. Ik wil een groepje van 5 of 6 mensen bij elkaar zien te krijgen.

back to top
wessells
remeber remember
LD4all lid
24
Researchers

Ja ik heb dat ook geprobeerd maar ik had een paar mensen uitegkosenmaar ze hadden te weinig interesse of doorzettingsvermogen om er lang mee door te gaan sadblauw dus fat ia jammer. Verser heb ik nog nooit iemand iets horen zeggen over lucide dromen tenzij ik het aansneed en dan kenden ze de term nog niet. Ik denk dat maar 1 op de paar honderd mensen de term kent en ik denk dat op het moment er 500 mensen zijn max. Die actief lucide dromen.

back to top
DarkFantasy
I know I'm crazy.
LD4all lid
Laatst gezien: 22-5-2010
LDs: no idea.

Het is inderdaad iets dat weinigen kennen. Heel raar eigenlijk, want het is zo geweldig :D Met mijn moeder kon ik er altijd goed over praten, ze was zelf ook een echte dromer smile Verder heb ik nog 1 vriendin die er ook mee begonnen is (met de technieken e.d. die ik haar heb uitgelegd) en ze vindt het heel leuk en interessant.
Ik vertel het zeker niet aan iedereen. Er zullen altijd wel mensen zijn die het raar en eng vinden dus ik hou het liever voor mezelf smile

back to top
Spiritech
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 3-10-2009
LDs:

Meeste mensen lijken het voor kennisgeving aan te nemen, en begrijpen het wel mee maar dromen zelf niet op die manier.
Bij 1 of 2 anderen (niet via de computer maar in de gewone omgang) heb ik wel eens terug gehoord dat zij ook lucide dromen. Met 1 collega had ik daar reuze lol over, dat ging heel vergelijkbaar als bij mij.
Ik kan me niet heugen dat ik er ooit een afwijzende reactie op heb gehad, gelukkig.

back to top
Laatst gezien: 6-5-2010
LDs:

Ik moest vorig jaar een bachelorpaper schrijven over autobiografisch fictie, ik suggereerde dat een autobiografie pas volledig kon zijn als de droomativiteiten ook in acht genomen zouden worden en stelde lucide dromen voor als een manier om zichzelf beter te leren kennen om een adequater zelfbeeld te kunnen scheppen in een autobiografie... je kan wel raden dat me dat niet in dank afgenomen werd zeker? lach2

Ik ben nogal obsessief bezig met dromen, niet iedereen kan me daar altijd in volgen en ik word vaak afgerekend op het feit dat ik te weinig in deze wereld leef grin Dat is misschien wel waar, maar er zijn nog zóó veel andere werelden! (Ik kan het op mijn beurt absoluut niet vinden met mensen die alleen maar met de materiële wereld bezig zijn.)

Voor de rest ken ik eigenlijk veel te weinig mensen met wie ik echt goed kan praten, gelukkig is er Drya en dit forum hugs

Ook mijn man steunt me in mijn levensvisie en deelt ook mijn interesse in dromen (ook al is dat niet in dezelfde mate) en we kunnen er vaak goed over praten, ik vind het bijvoorbeeld geweldig om elkaar 's morgens bij het ontwaken onze dromen te vertellen cloud9

Hij zei laatst wel dat ik niet moest ovedrijven... Ik heb hem moeten beloven dat als we op restaurant gaan, ik niet meer alleen over dromen zal praten (ook over mijn demonische nachtmerries over mijn schoonvader mag ik het niet meer hebben ) Ahja... dan post ik ze gewoon hier siiw

back to top
Heronymous
LD4all lid
LD4all lid
46

Het vraagt inderdaad nogal wat toewijding om lucide dromen te trainen. Alleen daardoor vallen als veel mensen af die het verschijnsel kennen. Ik besteed dagelijks een half uur tot een uur om mijn droomdagboek bij te houden. En nog loop ik achter. Ik heb een opname apparaatje voor 's nachts en als ik 's ochtends weinig tijd heb. 's Avonds scrijf ik het uit in mijn schrift. Een paar weken later typ ik het nog een keer uit. Ik hoop dat ik het niet opgeef.

De persoon met wie ik veel samenwerk heeft zich er ook wel mee bezig gehouden. Hij kent ook de boeken van Stephen LaBerge. Nu is hij er niet meer zo mee bezig. Hij beoefend hetzelfde vak als ik, 3D-vormgeving en docent. Voor beide heb je ook doorzettingsvermogen en geduld nodig. smile

Ik heb ook wel eens een lezing over lucide dromen gehouden zo'n 15 jaar geleden. Toen zat ik nog op school. Veel onbegrip uit de groep die toen maar 25 mensen groot was. Het was dus ook best spannend om erover te praten tegenover 60 mensen.

Lucide dromen zijn blijkbaar nog minder bekend dan ik had gedacht. Vreemd dat ik ondanks dat toch 3 mensen in mijn zeer directe omgeving heb die het verschijnsel goed kennen.

back to top
wessells
remeber remember
LD4all lid
24
Researchers

BerichtGeplaatst: Zo 04 Okt, 2009  Reageer met quote

Amaryllis: volgends mij ben jij er echt inderdaad super beel mee bezig xD ik denk dat als iemand de hele tijd over dromen zou praten ik of helemaal gek zou worden. Of er eeuwg naar luisteren tounge1 en ik de kan dat laatste

Er zijn steeds meer mensen die het beoefenen natuurlijk maar inderdaad zijn er heel weinig mensen die het kennen we zijn best wel uniek hiermee. smile

Het is echt wel toevallig als er drie mensen elkaar ontmoete en alle drie dromers zijn. Die kans is nihil ( lucky you)

Verder gaat de werel maar slech met ons om sadblauw en dat terwijl dit echt geweldig is om te kunnen doen (lucky us).

back to top
Myane
What a Shamble
LD4all lid
Myane heeft een LD4all Quest gehaald!
25
Laatst gezien: 26-6-2013
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 05 Okt, 2009  Reageer met quote

Hm, bijna niemand weet er van mij van, omdat ik weet hoe de reacties zouden zijn. Ik sta bekend als een heel nuchter persoon, en alhoewel ik veel mensen ken die in geesten etc. geloven, hou ik mij daar totaal niet mee bezig. Als ik dan ineens over lucide dromen en controle tijdens je dromen zou beginnen, zouden ze me heel raar aankijken, ook al is er toch echt aangetoond dat lucide dromen bestaan.

back to top
Heronymous
LD4all lid
LD4all lid
46

Ik praat er wel eens over met collega's, maar die zijn wel wat vreemde dingen gewend. Ze houden zich ook bezig met kunst :D. Ik begin er ook niet over tegen iemand die het niet zou begrijpen. Als ik erover praat doe ik alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

back to top
Myane
What a Shamble
LD4all lid
Myane heeft een LD4all Quest gehaald!
25
Laatst gezien: 26-6-2013
LDs:

Ja, dat herken ik ook wel. Sommige mensen begrijpen precies waar je het over hebt als je over lucide dromen begint, ook al hebben ze dat zelf nooit gehad, en sommige mensen doen het af als een soort achterlijk bijgeloof en commentaren als "nee, dat denk je maar. Je droomt gewoon. Dat kan niet wat jij zegt."
Alsof je zelf niet goed zou kunnen inschatten hoe bewust je op bepaalde momenten bent.

back to top
Emily
Girl Anachronism
LD4all lid
27
Researchers
Laatst gezien: 7-5-2013
LDs: Quite some.

BerichtGeplaatst: Di 03 Nov, 2009  Reageer met quote

Heel veel mensen in mijn omgeving vinden het onzin, weten niet wat het is of interesseren zich er gewoon niet voor. Mijn vader heeft zich er wel altijd mee bezig gehouden, dus die vindt het wel leuk om er af en toe wat over te bespreken. Pas had hij zelfs nog een boek erover voor me van vroeger. draait

Sinds kort heb ik een vriend die gelukkig ook interesse heeft in lucide dromen. \o/ Ik was er al eerdere malen voorzichtig over begonnen, totdat we elkaar bijna dagelijks dromen vertelden en soms heeft hij ook z'n lucide momenten, ook al houdt hij zich er niet heel actief mee bezig.

^^

back to top
DarkFantasy
I know I'm crazy.
LD4all lid
Laatst gezien: 22-5-2010
LDs: no idea.

Veel van mijn vrienden interesseren zich er niet voor. Ze vinden het niet belachelijk, maar vinden het ook totaal niet interessant. Er zijn maar een paar mensen waarmee ik erover kan praten, namelijk mijn vriend (die het zelf helemaal geweldig vindt en er enthousiast aan meedoet :D ) en wat mensen van het forum. Mijn moeder was er ook heel veel mee bezig smile
Ik vind het eigenlijk jammer dat het een onderwerp is dat niet makkelijk besproken wordt onder de "normale" mensen (niet dat wij abnormaal zijn hoor, maar je weet wel wat ik bedoel wink5 ) Ikzelf begin er ook niet tegen iedereen over, het wordt zo snel als "raar" gezien.

back to top
DreamHippy
WereldVerbeteraar
LD4all lid
25
Laatst gezien: 13-5-2010
LDs: 9

Ik heb het er nog met m'n moeder over gehad overlaatst, en als ik dan van die 'moeilijke' termen gebruik zoals hypnagogische psychedelische hallucinaties kijkt ze me altijd zo vreemd-grappig aan. xD

Ze denkt echter wel dat ik me niet altijd op m'n gemak voel in m'n kamer in het donker door dat ik al die informatie hier lees en daar dan soms spontaan aan denk (Hallucinaties, slaapverlammingen, uittredingen, etc). Soms denk ik dat ook wel een beetje.. Vroeger had ik dat bijvoorbeeld minder denk ik, of was ik me dan totaal niet bewust wat dat allemaal was, nu ben ik me dat wel, en ook door dat ik al wat ouder ben. Hoe dan ook, ik probeer er niet teveel aan te denken.. Maar ooit zal ik het wel eens gewoon zijn zeker.. eh

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

print  

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar: