EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Brandnetelthee

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
Wouter_R
droogstoppel
LD4all lid
Researchers
Laatst gezien: 6-12-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 23 Feb, 2004  Reageer met quote

JJJ schreef:
Wouter_R schreef:
Vanaf nu maak ik alle Bijvoet onderwerpen in een apart topic dat zal heten "Bijvoet".

Zorg ik er meteen even voor dat dit topic de juiste naam krijgt! (mUntthee!!)

JJJ

Tussen haakjes, helpt gewone natuurthee niet voor het bevorderen van LD's? grin

back to top
Dirk
Hoi :)
LD4all lid
28
Researchers
Laatst gezien: 18-11-2011
LDs: nee, dank je

Wouter_R schreef:

Bedoel je gewone 'thee'-thee? Dus van de theeplant? Die bevat het werkzame bestanddeel theïne (wat ook anders ^^ ), dat erg lijkt, of volgens mij misschien wel hetzelfde is als cafeïne. Niet erg bevorderlijk voor je slaap dus ^^

back to top
Wouter_R
droogstoppel
LD4all lid
Researchers
LDs:

JJJ schreef:
Wouter_R schreef:

Bedoel je gewone 'thee'-thee? Dus van de theeplant? Die bevat het werkzame bestanddeel theïne (wat ook anders ^^ ), dat erg lijkt, of volgens mij misschien wel hetzelfde is als cafeïne. Niet erg bevorderlijk voor je slaap dus ^^

Oei dan moet ik dringend overschakelen op een andere theesoort. Maar fruitthee lust ik niet. Gezocht: kalmerende thee, die nog lekker smaakt ook.

back to top
Kawaii_Chiko
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 12-9-2005
LDs:

Dat klopt, in thee zit theine en dat is van de zelfde familie als cafeine en houdt je goed wakker.
Sterker nog, theine werkt in de meeste gevallen nog beter dan cafeine.

Het is wel bevordelijk voor je bewustzijn, maar dan alleen voor overdag wink5

back to top
Kawaii_Chiko
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Hmm!

Rustgevende thee:
Brandnetelthee, en dan gemaakt uit echte vers geplukte brandnetels. (Uitkijken voor het pijnlijke effect van die planten bij het plukken, hehe.)
Eerst de brandnetels even wassen, anders zit er ook prut in je thee.
Die brandnetels prop je dan bij elkaar in een netje (met thee spullen er verder bij) en dan giet je er heet water over.
Het hete water zorgt ervoor dat de plant dood gaat (en zorgt voor je thee)en verdunt het gif dusdanig dat je er geen pijn meer van krijgt, maar dat het wel een heel klein tikkeltje verlammend werkt. (Eigenlijk kun je verlammend nu beter rustgevend noemen.)

Tip voor het plukken van brandnetels:
- Doe tuinhandschoenen aan.
- Pluk per ongeluk geen berenklauwen.

Prettig bij-effect: Het smaakt ook erg lekker.

back to top
Wouter_R
droogstoppel
LD4all lid
Researchers
LDs:

Het lijkt me niet slim om zomaar planten uit te gaan trekken, ik vraag het wel even aan mijn zus-herboristje-in-spe.

back to top
Kawaii_Chiko
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Toen ik nog een kleutertje was maakte mijn overbuurman altijd brandnetelthee, gewoon rechtstreeks uit de tuin zeg maar. smile

back to top
Dirk
LD4all lid
28
Researchers

Hee, ik wist dat je er een lekkere thee en soep van kon maken, maar over die stof had ik nooit nagedacht. En in hoeverre is die stof trouwens velammend en niet alleen irriterend? Om welke stof gaat het?

*is toen hij klein was een keer met zijn gezicht in de brandnetels gevallen* grin1 grin1

JJJ

back to top
Kawaii_Chiko
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat voor gif er in een brandnetel huist. Maar dat valt vast wel ergens op te zoeken.

En brandnetelgif is dan ook niet bepaald voor ons bedoelt, daarom is 't voor ons alleen irriterend.
Maar een klein insect dat graag de plant verorbert en zichzelf 'steekt' aan de gifpunten, ligt even later verlamd op de grond. Ligt aan het insect of ie vervolgens ook nog het loodje legt.

back to top
Meneer onbekend
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 15-5-2006
LDs:

Hmm, familie van mij had een keer een soort botanische tuin bezocht, en daar wilden ze alles op biologische wijze laten groeien. Resultaat: Er stond weinig meer dan brandnetels. En je moest ook nog eens een hoop betalen om er in te mogen.

Edit: in brandnetelgif is mierenzuur. Het is ongeveer dezelfde stof die mieren afgeven als ze zich bedreigd voelen.

back to top
Kawaii_Chiko
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

In de plant aanwezige stoffen:
Bitterstof (cnicine), looistoffen, slijmstoffen, etherische olie (weinig), chlorofyl, indolen (bijvoorbeeld: histamine en serotonine), acetylcholine, vitamine C, betacaroteen, ijzer, kalium, calcium, zwavel, mangaan, silicium en voedingsvezels.

Bitterstoffen versterken je eetlust en ook je verteringsstelsel.
Looistoffen werken ontsekingremmend, antiseptisch en bloedstelpend.
Ethische olien werken tegen ontstekingen en krampen. Het ruikt ook erg lekker.
Histamine werkt jeukopwekkend en kan een alergische reactie teweeg brengen. Dit is dus oa een verlammende stof.
Wat serotonine doet weet ik niet.
Betacorteen is een vitamine A die bijdraagt aan de voedelvoorziening van organen.
En de rest zijn metalen.

Zo, zit wel een hoop in, maar hier zijn we geen snars wijzer van geworden :D

back to top
Liesje
Drs. E.
LD4all lid
37
Researchers
Laatst gezien: 24-10-2007
LDs:

brandnetelthee kan je trouwens ook van zonnatura krijgen. Scheelt pijnlijke handen!

Het smaakt inderdaad wel lekker, het is wel even wennen.
En het is zeker niet giftig, volgens mij werkt het ook reinigend.

Groet Liesje

P.S. Serotonine is net als melatonine en tryptofaan een stof die in de hersenen werkt en helpt bij het geheugen.
Tryptofaan is hier al vaker genoemd voor het dromen, zie ook vitamine B.
Het zit ook nog in onder andere banaan en chocola

back to top
Dirk
LD4all lid
28
Researchers

BerichtGeplaatst: Di 24 Feb, 2004  Reageer met quote

Als ik op internet zoek, zie ik inderdaad dat men eigenlijk maar weinig weet van de werking van de brandnetel. Op sommige sites wordt mierenzuur geopperd, maar andere houden het enkel op serotonine en histamine. Histamine is een heel slim stofje: het is een neurotransmitter die zich aan bepaalde receptoren hecht en zo veel irritatie veroorzaakt. Allergische reacties worden ook veroorzaakt door foutieve prikkeling van histamine-receptoren.

Serotonine (5-HT) is volgens mij in onze hersenen een heel belangrijke stof. Stoffen als psilocybine, lsd etcetera (daar zijn we weer lol) bootsen in feite serotonine na, en gooien zo onze hersenen in de war. Het grappige is dat in onze REM-slaap het serotonineniveau in onze hersenen een belangrijke rol speelt, en daarom schijnt het ook te zijn dat we niet bewust zijn en ons zomaar de gekste rariteiten laten aanleunen. Wellicht dat deze thee dus ook nog echt iets kan betekenen voor de 'lekker snel lucide'-hoek!

Serotonine wordt ook wel de 'geluksstof' van onze hersenen genoemd, de meeste antidepressiva zorgen dan ook voor een verhoging van het serotonineniveau. Het zou dus inderdaad kunnen dat het rustgevende effect van brandnetelthee door deze stof komt. Brandnetels schijnen overigens erg goed te werken tegen rheumatische aandoeningen; patienten verkiezen de gewone brandnetelpijn boven de pijn die ze normaal hebben!

In elk geval verbaast het me zeer, dat een saaie en eenvoudige plant als de brandnetel zo'n ontwikkeld afweersysteem bezit. Ik dacht gewoon aan een eenvoudig irriterend stofje, niet aan neurotransmitters e.d.!

JJJ

back to top
Kawaii_Chiko
LD4all lid
LD4all lid
LDs:

Hiermee kunnen we ook direct verklaren waarom ik vanaf kleins af aan al kan LD'n.. ik ben vroeger kapot gevoerd met deze thee wink5

back to top
Dirk
LD4all lid
28
Researchers

Kawaii_Chiko schreef:
Hiermee kunnen we ook direct verklaren waarom ik vanaf kleins af aan al kan LD'n.. ik ben vroeger kapot gevoerd met deze thee wink5

Ik viel met mijn kop inde brandnetels toen ik klein was, en ik heb vroeger ook van nature LD's gehad!! (een paar maar haha...)

Theorie bewezen! 8D

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.