EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Bang voor lucide dromen

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Auteur  Bericht 
Droomino
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 9-12-2009
LDs: ▒50

Bang voor lucide dromen
BerichtGeplaatst: Do 10 Dec, 2009  Reageer met quote

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier op de site dus zal even snelle introductie doen.
Sinds een jaar of 5 heb ik "last" (ik heb er zelf last van, maar las dat het voor veel mensen moeilijk is om lucide te worden, dus vind het ook weer zo lullig om het nu als een "last" te omschrijven) van lucide dromen.
Het begon allemaal toen ik 15 was en dat ik 's middags een dutje lag te doen in mijn bed, ik werd wakker van de deurbel, maar ik kon me niet bewegen. Toen werd ik in een keer vanachter om mijn nek gegrepen door iets zwarts dat mij probeerde te wurgen. Schreeuwen of bewegen lukte niet, en toen ik dacht dat ik bijna stikte, werd ik echt wakker. Dit was de eerste keer dat ik te maken had met een lucide droom. Toen ik dit verhaal aan mijn vader vertelde, vertelde hij mij dat dit een lucide droom was, en dat dit heel speciaal was. Toen ben ik hier meer over gaan opzoeken.
Maar goed, sindsdien ben ik hier bang voor. Helemaal als ik alleen slaap, toen ik nog een vriendje had, en ik wist dat hij naast mij lag, dan wist ik ook dat er niets kon gebeuren. Maar als ik alleen slaap, wat ik mij ook altijd realiseer als ik merk dat ik weet dat ik droom, dan word ik meestal meteen bang. Ik probeer dan uit alle macht wakker te worden, maar ik krijg dan alleen maar false awakenings. Ik denk dan bijvoorbeeld dat ik wakker ben, en ik denk "gelukkig.." en dan probeer ik mijn bedlampje aan te doen, maar dat lukt dan niet.
Eigenlijk gaat het best vaak zo: ik word wakker in mijn eigen bed, maar nog steeds slaap ik. Dit realiseer ik me meestal meteen, maar het lukt me nooit om licht te maken. Mijn kamer blijft altijd donker, en vaak kan ik mij niet bewegen.
Soms zit er ook iemand naast me op mijn bed, en daar word ik dan zo bang van dat ik me alleen nog maar kan focussen op het wakker worden..

Iemand ervaring hiermee? En heeft iemand tips om het wat leuker te maken?? Heb ook weleens een leuke ervaring gehad, maar dat was dan omdat ik wist dat ik "veilig" was (als ik bijvoorbeeld een dutje op de bank deed, en wist dat er iemand thuis zou komen. Of als er iemand naast mij ligt te slapen..).

Groetjesss!!

back to top
Myane
What a Shamble
LD4all lid
Myane heeft een LD4all Quest gehaald!
21
Laatst gezien: 21-7-2012
LDs:

Hm, om eerlijk te zijn komt dit me totaal niet bekend voor. Wanneer ik lucide ben, heb ik namelijk vrijwel altijd voldoende controle om de droom naar m'n hand te zetten. Denk aan, de situatie compleet veranderen door ergens anders heen te teleporteren, vervelende droomkarakters te laten verdwijnen, etc.

Mijn eerste ervaring met een soort van lucide dromen was dat wanneer ik als kind nachtmerries had, dat ik de droom dan vertelde weg te gaan. Vrijwel altijd sprong de situatie dan over in een ander droomscenario. Ik was niet bang of iets in die richting, ik wenste het gewoon. Misschien werkt dat voor jou ook. Een zin te bedenken en die zonder angst, maar gefocust op het doel uit te spreken. Kom je misschien nog in een leuke droom terecht ook : )

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
25
Researchers
Laatst gezien: 30-9-2014
LDs: 420

Quote:
Het begon allemaal toen ik 15 was en dat ik 's middags een dutje lag te doen in mijn bed, ik werd wakker van de deurbel, maar ik kon me niet bewegen. Toen werd ik in een keer vanachter om mijn nek gegrepen door iets zwarts dat mij probeerde te wurgen. Schreeuwen of bewegen lukte niet, en toen ik dacht dat ik bijna stikte, werd ik echt wakker. Dit was de eerste keer dat ik te maken had met een lucide droom.

Dat is geen lucide droom hoor, dat is slaapverlamming met hypnagogia. smile Vanuit die staat kßn je wel uittredingen en lucide dromen opwekken, maar als je je daar niet op focust - gebeurt er eigenlijk niet veel meer dan dat alleen. Als je een lucide droom hebt, bevindt je je IN een droomwereld - niet verlamd in je kamer. smile

back to top
wessells
remeber remember
LD4all lid
wessells heeft een LD4all Quest gehaald!
19
Researchers
Laatst gezien: 26-6-2013
LDs: 63+3=66 LD's

als je een FA (false awake) hebt ga dan gewoon iets doen. onthoud goed een droom is een productie van je verbeeldingskracht dus alles watje bedenkt dat gaat gebeuren gebeurt ook. denk aan leuke dingen pluk een bloem sta gewoon op loop door de spiegel of zoek een leuk persoon. je moet het zelf proberen leuk te maken en daarvoor hoef je niet een controle te hebben je moet gewoon vrolijk zijn en dan gaat he vanzelf (dit klinkt lastig en onmogelijk maar het is echt zo je hoeft alleen maar iets in te beelden het het lukt al).

back to top
Laatst gezien: 6-5-2010
LDs:

Mij komt het wel bekend voor maar dan niet als LD maar eerder als OOBE of inderdaad hypnagogia met slaapverlamming. Volgens mij is er een verschil als je lucide wordt tijdens hypnagogische fase of lucide tijdens REM-fase. Tijdens HI ga je eerder FAs of OOBEs krijgen en is de kans heel groot dat je in je bed of slaapkamer begint. Alles lijkt veel realistischer, het is vaak heel donker en je kan de dingen moeilijker be´nvloeden dan in een echte LD. Doordat je in deze fase minder goed kan zien en alles zo realistisch lijkt, kan het inderdaad gebeuren dat je enge schaduwen of dingen ziet die je daarna heel bang maken. Maar dat gebeurt enkel als je enge dingen verwacht. Voor mij heeft het heel lang geduurd voor ik licht kon maken in dit soort 'LDs'. Gewone LDs zijn echter heel verschillend, daarbij begin je gewoon in een droomomgeving, alles is helder en je kan alles veel makkelijker be´nvloeden (afhankelijk van je ervaring).

Welke techniek gebruik je om lucide te worden? Want als je WILD gebruikt, is de kans groter dat je al lucide wordt tijdens de hypnagogische fase en dan krijg je makkelijker zulke dromen als jij beschrijft. Om gewone LDs te krijgen kan je beter WBTB of DILD doen. Als je om 5u 's nachts bijvoorbeeld wakker wordt, nadat je al enkele dromen en diepe slaap gehad hebt, zal je eerder gewone LDs krijgen. En die zijn alles behalve eng!

Het zou jammer zijn om lucide dromen op te geven uit angst, want het is enkel de angst in jezelf die er voor zorgt dat je die dingen ziet. Ook al zijn er minder mensen met ervaringen zoals de jouwe, bedenk dan dat ze perfect normaal zijn, als je rustig blijft en niet bang wordt, zal je ook in deze dromen grote controle kunnen uitoefenen en licht kunnen maken. Door het realisme van deze dromen, kunnen ze vaak nog veel leuker en intenser zijn dan gewone LDs. Veel succes!

A,h en wat ik in zulke dromen graag doe, is in het donker op mijn bed springen, kongfu doen in de lucht of gewoon beginnen zweven, keileuk! zeker eens poberen wink

back to top
twin
LD4all lid
LD4all lid
twin heeft een LD4all Quest gehaald!
Laatst gezien: 31-5-2014
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 11 Dec, 2009  Reageer met quote

Ik herken het wel.
Met vlagen heb ik er ook veel last van, maar ik heb "geleerd" om ze meestal te herkennen als een FA. En dan weet ik dat er niks kan gebeuren. Wanneer je dan aangevallen wordt en je zit vast in je slaapverlamming, werkt het bij altijd heel goed om mijn ogen dicht te doen en 'opnieuw' in slaap te vallen. Dan wordt ik of echt wakker of in ieder geval in een andere droom.

back to top
doublet
100% me
LD4all lid
doublet heeft een LD4all Quest gehaald!
19
Researchers
Laatst gezien: 24-10-2010
LDs: stuk of 5

BerichtGeplaatst: Za 12 Dec, 2009  Reageer met quote

Sinds kort ben ik eigenlijk ook wel bang om een LD te krijgen, kwam door een droom waarin ik echt enorm gelukkig was en toen doorkreeg dat het een droom was. Kwam huilend wakker omdat het niet echt was gweest...

back to top
henkthebest
Nieuw lid
Nieuw lid
21
Laatst gezien: 28-12-2010
LDs: 1

BerichtGeplaatst: Wo 06 Jan, 2010  Reageer met quote

Ik ben zelf christelijk maar ik vraag me heel erg af of lucide dromen nou slecht is als gelovige zeg maar.
Ik heb gehoord dat iemand het gebruikt om haar doode man optezoeken in haar dromen, dat lijkt me iets wat eigenlijk niet goed is ; doden opzoeken in je dromen maar weet iemand hier meer over ??
Alvast bedankt ^^

back to top
19
Laatst gezien: 3-4-2012
LDs: 12 :)

ik denk dat je zelf moet beslissen of JIJ het slecht vind of niet... persoonlijk vind ik het niet slecht... zo is die vrouw ook weer gelukkig en geluk is nooit slecht toch?? ^^ als jij denkt dat het niet mag van je kerk moet je dat zelf beslissen maar... lucide dromen is een natuurlijk proces... het wordt al sinds de middeleeuwen gedaan (jaa ik heb pas geleden 5 boeken over LD's gelezen) en is een natuurlijk proces slecht? Ik denk van niet... er zijn ten slotte ook mensen die zonder te dromen dode mensen kunnen zien... en zijn die dan ook meteen slecht...?? daar kunnen ze vaak niks aan doen en vinden het vaak fijn... maar voor alsnog je moet natuurlijk zelf beslissen wink ^^ smile

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
Ansie heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Chat Mods
Laatst gezien: 21-10-2014
LDs:

Hallo Droomino,

Ik krijg het gevoel dat lucide dromen op zich niet het probleem zijn. Waarom worden de dingen pas erg als er niemand in de buurt is? De mensen om je heen hebben nauwelijks invloed op je droom, dat heb je vooral zelf.

In lucide dromen kun je iedereen oproepen als je wilt. Dus ook je vriend smile

back to top
B.
^_^
LD4all lid
23
Laatst gezien: 2-10-2013
LDs: 20

BerichtGeplaatst: Do 07 Jan, 2010  Reageer met quote

henkthebest schreef:
Ik ben zelf christelijk maar ik vraag me heel erg af of lucide dromen nou slecht is als gelovige zeg maar.
Ik heb gehoord dat iemand het gebruikt om haar doode man optezoeken in haar dromen, dat lijkt me iets wat eigenlijk niet goed is ; doden opzoeken in je dromen maar weet iemand hier meer over ??
Alvast bedankt ^^

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Zelf ben ik niet gelovig, maar ik denk niet dat er ergens in de bijbel staat dat god heeft verboden om bepaalde dingen (lucide) te dromen. Verder bezoek je in een droom natuurlijk niet echt een dode, maar alleen een herinnering aan iemand, in je eigen gedachten.
En als je toch in god geloofd, bedenk dan dit: wie heeft je de mogelijkheid gegeven om lucide te kunnen dromen?

back to top
henkthebest
Nieuw lid
Nieuw lid
21
Laatst gezien: 28-12-2010
LDs: 1

BerichtGeplaatst: Do 07 Jan, 2010  Reageer met quote

Bastiaan

Heel erg bedankt voor je reactie ik heb er namelijk nooit naar gekeken, en het klopt wel dat hij mogelijkheid geeft maar je mag geen misbruik van dingen maken staat ook in de bijbel, maar ook mensen die naar hun hogere zelf zoeken enzo , lijkt met ook niet echt goed maar daar zoek ik niet naar dus dat zal weinig uitmaken denk ik.

nogmaals bedankt wink5

back to top
Spiritech
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 3-10-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 15 Mrt, 2010  Reageer met quote

Ik heb bij lucide dromen nauwelijks vervelende ervaringen. Ik weet niet wat ik op deze topic kan antwoorden omdat er geen vergelijking wordt getrokken met hoe prettig of onprettig de gewone dromen zijn. Is er wel een samenhang met lucide dromen of is dit in gewone dromen ook zo, is dan mijn vraag.

back to top
Spiritech
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 3-10-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 15 Mrt, 2010  Reageer met quote

Bijbel:
Lucide dromen is gewoon dat je wat bewuster bent. De meeste mensen dromen wel eens, en de meeste mensen zijn zich ook wel eens bewust, bijvoorbeeld als ze wakker zijn. Met beide, en ook de combinatie, is dus niks mis volgens mij.
Als je ervoor kiest om je zondig te gedragen in een lucide droom, dan valt dit eerder onder vraagstukken over die zonden dan over lucide dromen zelf. Een ander kan namelijk ook gewoon een andere keuze maken, al naar gelang wat voor iemand die droom heeft, en dus is het een ander onderwerp dan lucide dromen op zich.

back to top
17
Laatst gezien: 19-4-2011
LDs: 2

BerichtGeplaatst: Di 19 Apr, 2011  Reageer met quote

Dat noem je een ''slaapverlamming''.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.