EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Waarom houdt ons brein ons klein?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 3Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur  Bericht 
Sebassie
Beginnend Dromer
LD4all lid
21
Laatst gezien: 1-1-2011
LDs: Rond 9.00 am

Waarom houdt ons brein ons klein?
BerichtGeplaatst: Di 02 Feb, 2010  Reageer met quote

Ik loop nu al een tijdje met deze theorie/vraag rond.
Voor zover ik weet hebben alle mensen en (andere) dieren een onderbewustzijn, dat vele malen slimmer is dan ons bewustzijn. Ik vraag mij af, waarom?
Waarom is het zo, dat geen enkele diersoort een verbinding met zijn onderbewustzijn heeft gemaakt? Ik heb verhalen gehoord van hypnotiseurs die met een nat propje brandwonden kunnen maken. Stel je voor, dat we deze kracht over ons onderbewustzijn bewust op kunnen roepen (nou ja, niet precies die brandwonden dan ). We zouden in 1 generatie kunnen evolueren naar wat we maar willen, en onze intelligentie zou vele malen groter zijn.
Verder zou het toch mogelijk moeten kunnen zijn om op commando op ieder gewenst moment in slaap te kunnen vallen/uit te treden/lucide te dromen...?

Dit topic is bedoeld om jullie meningen en verklaringen hier over te horen, van puur wetenschappelijk (Dit is om onszelf te beschermen tegen...) tot uiterst "zweverig" (We zijn gelimiteerd door een buitenaards ras/God).

back to top
Emily
Girl Anachronism
LD4all lid
21
Researchers
Laatst gezien: 6-5-2013
LDs: Quite some.

BerichtGeplaatst: Di 02 Feb, 2010  Reageer met quote

De soort van antroposoof die ik ben, opgevoed door een Boeddhist en een zweverige semi-atheist, zou ik zeggen dat we dat ooit wel bereiken, en het is meer dan een terugkomst dan een stap vooruit.
Er zijn genoeg mensen die al in contact zijn met hun 'onderbewustzijn' en daar alle kracht uit kunnen halen, maar het lijkt me meer dat wanneer je dat volledig beheerst samen met vele andere dingen, dat je dan verlichting bereikt en er niet meer naar streeft een bepaalt iets te halen, want je hebt het ultieme al bereikt.

De aarde is voor mij een leerschool, een gestoorde planeet waar ik vele malen zal moeten reincarneren totdat ik al mijn lessen heb geleerd, al mijn opdrachten heb volbracht en overal als tussenstapje voor anderen heb gefunctioneerd waar ik dat zou moeten hebben gedaan. Dat mijn brein mij dom houdt is merely uit zowel tijdelijke zelfbescherming als de gang van zaken en het niet genoeg levens geleefd hebben. Neem nu Rudolf Steiner, ik denk dat hij niet meer dom gehouden werd door een deel van zichzelf. Of Buddha. Yay Buddha.

Als dit werkelijk zou zijn, zou de mens dus mentaal moeten evolueren, maar ik geloof ook dat ze dat doet. Dit doet me overigens ook denken aan de Tibetaanse boeddhisten die aan droomyoga doen en met lucide dromen zich ook voorbereiden op wat hen na de dood te wachten staat. Dit zijn duidelijk mensen die 'goed in verbinding staan met hun onderbewustzijn'.

Ik neem maar gewoon aan dat de meeste mensen er nog niet klaar voor zijn om in zo'n 'hoge' state of mind te raken, maar ooit komt dat nog wel. ^^

back to top
Thereemer
LD4all lid
LD4all lid
28
Laatst gezien: 25-11-2010
LDs: 3

BerichtGeplaatst: Vr 12 Feb, 2010  Reageer met quote

"Ze" zeggen dat je brein de mogelijkheid heeft alle informatie die je ziet hoort en ruikt etc op te slaan en te verwerken. Als we dat echter zouden doen zouden we allemaal knettergek worden. Ik snap niet waarom, want als je de mogelijkheid hebt alles op te slaan waarom zou je dan niet de mogelijkheid hebben dit ook te verwerken.

Er bestaan methoden om boeken te lezen terwijl je er slechts doorheen bladert en "mental pictures" te nemen die je weer op kan vragen. En er bestaan mensen die dit al van nature kunnen, over het algemeen zijn dat dan helaas wel extreem autistische mensen, ook savanten gneoemd.

Zelf denk ik dat je brein ongelimiteerd is simpelweg omdat het de mogelijkheid heeft je te laten Lucid dreamen. Het laat je je eigen realiteit maken waarin je dingen kan voelen zien horen ruiken etc. De wetenschap dat mijn hersenen dat kunnen laat me twijfelen of er achter deze wereld nog meer zit. Ofja eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat er meer is maar goed, geen bewijs helaas.

back to top
Sebassie
Beginnend Dromer
LD4all lid
21

Quote:
"Ze" zeggen dat je brein de mogelijkheid heeft alle informatie die je ziet hoort en ruikt etc op te slaan en te verwerken. Als we dat echter zouden doen zouden we allemaal knettergek worden. Ik snap niet waarom, want als je de mogelijkheid hebt alles op te slaan waarom zou je dan niet de mogelijkheid hebben dit ook te verwerken.

Ja, dit zo denk ik er idd ook over.
Quote:
Er bestaan methoden om boeken te lezen terwijl je er slechts doorheen bladert en "mental pictures" te nemen die je weer op kan vragen. En er bestaan mensen die dit al van nature kunnen, over het algemeen zijn dat dan helaas wel extreem autistische mensen, ook savanten gneoemd.

En ik heb natuurlijk alleen de negatieve delen van authisme wink
Quote:
Zelf denk ik dat je brein ongelimiteerd is simpelweg omdat het de mogelijkheid heeft je te laten Lucid dreamen. Het laat je je eigen realiteit maken waarin je dingen kan voelen zien horen ruiken etc. De wetenschap dat mijn hersenen dat kunnen laat me twijfelen of er achter deze wereld nog meer zit. Ofja eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat er meer is maar goed, geen bewijs helaas.

Ja, hier ben ik ook van overtuigd, zeker naar een paar keer naar programma's als die van Derek Ogilvie te hebben gekeken.

Verder ben ik er van overtuigd dat, op de een of andere manier, de limitaties van ons bewuste brein (deels) opgeheven kunnen worden, we moeten alleen de juiste manier vinden. Wat dat betreft denk ik dat lucide dromen een goede start zijn, miss. in combinatie met hypnose. Helaas moet je hiervoor wel vaker dan hoogstens 1x in de maand LD's hebben...

back to top
Thereemer
LD4all lid
LD4all lid
28

Ja dat denk ik ook daarom wil het ook meer ervaren smile. Ik denk ook dat bepaalde drugs je in een andere staat kunnen brengen, met name DMT en ayahuasca interesseren me. Zo goed als iedereen die dat gebruikt heeft zweert erbij in een andere dimensie terecht te zijn gekomen en andere wezens ontmoet te hebben. Staat in ieder geval nog op mijn todo lijstje. Ik zie LD meer als een goedkope en risicovrije manier van drugsgebruik :D.

back to top
Sebassie
Beginnend Dromer
LD4all lid
21

Oh ja:
Quote:
Er zijn genoeg mensen die al in contact zijn met hun 'onderbewustzijn' en daar alle kracht uit kunnen halen, maar het lijkt me meer dat wanneer je dat volledig beheerst samen met vele andere dingen, dat je dan verlichting bereikt en er niet meer naar streeft een bepaalt iets te halen, want je hebt het ultieme al bereikt.

Hier zit zeker ook wat in, maar ik vraag me af of dit helemaal waar is.
Hier speelt de vraag weer op, of je brein of geest alwetend is (paranormaal), of dat je alleen de gegevens die je binnenkrijgt veel verder kunt doorrekenen. In het eerste geval zou verderleven inderdaad geen zin meer hebben, lijkt mij, je weet nml alles al. In het 2e geval zou je echter nog meer kunnen leren, en andere mensen helpen. Het hangt er ook vanaf of je toegang hebt tot je hele onderbewustzijn, of slechts een deel (je kan bijvoorbeeld ook gewoon een 'skill' hebben ontwikkeld om op ieder gewenst moment een uittreding/LD te krijgen).
Quote:
Ja dat denk ik ook daarom wil het ook meer ervaren smile. Ik denk ook dat bepaalde drugs je in een andere staat kunnen brengen, met name DMT en ayahuasca interesseren me. Zo goed als iedereen die dat gebruikt heeft zweert erbij in een andere dimensie terecht te zijn gekomen en andere wezens ontmoet te hebben. Staat in ieder geval nog op mijn todo lijstje. Ik zie LD meer als een goedkope en risicovrije manier van drugsgebruik :D.

Dan ben ik weer zo'n braverikje wat nog nooit een sigaret heeft gerookt, laat staan drugs gebruikt, maar als ik het een keer zou gebruiken, zal het in naam van de wetenschap (Nou ja, LD wetenschap dan) zijn smile.

back to top
Daniel (Artd)
LD4all lid
LD4all lid
Daniel (Artd) heeft een LD4all Quest gehaald!
25
Laatst gezien: 1-11-2010
LDs: veel

Re: Waarom houdt ons brein ons klein?
BerichtGeplaatst: Za 13 Feb, 2010  Reageer met quote

Sebassie schreef:

Waarom is het zo, dat geen enkele diersoort een verbinding met zijn onderbewustzijn heeft gemaakt?

Waarom denk je dat?, volgens mij maak je constant verbinding met je onderbewuste, alles wat je ziet hoort voelt herinnerd enz komt direct uit je onderbewuste, het bewuste deel van ons is slechts een ontvanger van de voorgekauwde data uit het onderbewuste die er dan (beperkt) keuzes mee mag maken. Er moet dus ook wel feedback terug naar het onderbewuste gaan anders zouden we gek worden van de hoeveelheid data. We vertellen dus onbewust aan ons onderbewustzijn wat we wel willen weten en wat niet. Daarom denk ik dat mensen mooie eigeschappen verliezen (zoals het onderbewuste laten kiezen wat voor voedsel we nodig hebben om gezond te blijven) door opvoeding en cultuur, we negeren de data en het wordt daarna niet meer getoond. Het leuke is dat dit ook andersom moet kunnen, als men erg gaat letten op bv DS 's dan helpt het onderbewuste graag een handje mee door een signaal te geven waneer er een plaatsvind.
Sebassie schreef:

Verder zou het toch mogelijk moeten kunnen zijn om op commando op ieder gewenst moment in slaap te kunnen vallen/uit te treden/lucide te dromen...?

Ja idd, maar eerst ons onderbewustzijn overhalen dat we het echt belangrijk vinden(door er aandacht aan te geven, en dit door te oefenen)

Wat betreft het paranormale aspect, moet je eens voorstellen wat we allemaal wel niet konden doen als we in een andere cultuur waren opgegroeid waar dit soort verschijnselen niet direct als onzin werden beschouwd, en we de mogelijkheid kregen om ze verder te ontwikkelen inplaats ze te laten afsterven/verkleinen.

back to top
Sebassie
Beginnend Dromer
LD4all lid
21

Re: Waarom houdt ons brein ons klein?

Artd schreef:
Waarom denk je dat?, volgens mij maak je constant verbinding met je onderbewuste, alles wat je ziet hoort voelt herinnerd enz komt direct uit je onderbewuste, het bewuste deel van ons is slechts een ontvanger van de voorgekauwde data uit het onderbewuste die er dan (beperkt) keuzes mee mag maken.
(aha, zo moet je dus fatsoenlijk quoten )
Ja, dat snap ik, maar ik bedoel juist een minder beperkte verbinding.
Artd schreef:
Er moet dus ook wel feedback terug naar het onderbewuste gaan anders zouden we gek worden van de hoeveelheid data

Tsja, dat vraag ik me af, want als je je hele onderbewustzijn tot je bewuste beschikking zou hebben, die alle feedback wel aankan, dan moet je het op die manier ook aankunnen toch? het is niet alleen de feedback die vergroot wordt, je krijgt er ook nog het verwerkingsvermogen van je onderbewustzijn bij. Verder kunnen de hersenen van een mens volgens mij nog een stuk harder werken dan dat ze ooit in een 'normaal' mensenleven zullen doen.

Artd schreef:
Wat betreft het paranormale aspect, moet je eens voorstellen wat we allemaal wel niet konden doen als we in een andere cultuur waren opgegroeid waar dit soort verschijnselen niet direct als onzin werden beschouwd, en we de mogelijkheid kregen om ze verder te ontwikkelen inplaats ze te laten afsterven/verkleinen.

Tegenwoordig wordt er dan wel weer meer aandacht aan besteed op tv, ook al is het alleen voor de kijkcijfers. Uri Geller, Derek Ogilvie, Het zesde zintuig, noem maar op.

back to top
Laatst gezien: 6-5-2010
LDs:

Sebassie schreef:
Verder ben ik er van overtuigd dat, op de een of andere manier, de limitaties van ons bewuste brein (deels) opgeheven kunnen worden, we moeten alleen de juiste manier vinden.

Ik ben er ook van overtuigd dat onze hersenen tot veel meer in staat zijn dan we voorlopig vermoeden. De mogelijkheden van ons onderbewustzijn zijn onnoemelijk veel groter dan de meeste mensen denken. In onze cultuur worden dromen en alles wat een beetje met onderbewustzijn te maken heeft, gemarginaliseerd of genegeerd (I blame Freud for that).

Lucide dromen is nu tenminste al bewezen maar er is nog zo veel waar geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan wordt. Uittredingen, telepathie etc. Volgens mij is onze geest perfect in staat tot telepathie, shared dreaming ed, het is alleen een kwestie van hersentraining. Nooit eerder hebben we deze hersendelen gebruikt en het kan dus wel even duren vooraleer we alles onder de knie krijgen. Maar leren om lucide te dromen is alvast een stap in de juiste richting smile

back to top
Sebassie
Beginnend Dromer
LD4all lid
21

Met die post ben ik het nou helemaal eens smile

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
23
Researchers
Laatst gezien: 4-5-2013
LDs: 414

Volledig mee akkoord Amaryllis. grin
Het gaat allemaal om training! En als je onderzoeken doet met anderen (bv gedeeld dromen) is het natuurlijk een groot pluspunt als je elkaar alreeds kent, omdat in sommige gevallen een zeker ''afstemmen'' nodig is,...zoals Amaryllis en ik elkaar goed kennen en daardoor meer gelijkaardige dromen hebben. smile (zelfs als we hier geen moeite voor doen)

De laatste tijd verdiep ik me in de quantumfysica over het ''Zero Point Field'', waarbij beweerd wordt dat alles verbonden is met elkaar, onze gedachten en energie alles om ons heen kan beïnvloeden. Daardoor lijkt het automatisch te kloppen dat telekinese, helderziendheid, droomwerk met anderen, etc mogelijk is. In hoeverre dat nu weer klopt, is iets wat ik van dichterbij wil onderzoeken. wink

Het zou immers maar een beetje stom zijn als we zoveel hersenen hebben en slechts een klein aantal gebruiken..waarom zouden we anders die hersenen in slapende toestand (als ik t zo mag noemen) voor nodig kunnen hebben?

back to top
Maeve
LD4all lid
LD4all lid
25
Laatst gezien: 19-5-2010
LDs: 6

BerichtGeplaatst: Ma 15 Feb, 2010  Reageer met quote

Ons brein is tot zo ongelooflijk veel dingen in staat. Kijk wat je bijvoorbeeld alleen al kunt bereiken door positief te denken. Of hoe je ''blind'' in je tas kunt grijpen en precies weet wat je beet hebt, maar of dit soort dingen paranormaal zijn, ik weet het niet

Ik vind Lucide dromen prachtig, zo bijzonder mooi dat ons brein dat kan, maar volgens mij is het niet heel veel meer dan je veters strikken, iets dat jejezelf aanleert.
Ik heb veel ''spirituele'' dingen meegemaakt, zoals geestverschijningen en OBE's, en toch ben ik nog niet overtuig, volgens mij is dat een trucje van mijn hersens en heb ik nooit echt mijn lichaam verlaten omdat geest en lichaam geen aparte dingen zijn, sterft je lichaam, dan sterft ook je geest. Dit zijn namelijk je hersenen (denk ik)

Desondanks vind ik het super om deze discussie te volgen en hoop ik als geen ander dat dingen als onderbewustzijn, hiernamaals enz echt zijn. Lijkt me prachtig als er nog een wereld is naast deze, denk er ook veel over na, maar blijf sceptisch, best jammer, omdat ik in de twijfelzone zit en zo graag zou willen geloven.

back to top
Sebassie
Beginnend Dromer
LD4all lid
21

@Maeve:

ik citeer hier een alinea uit een boek over OOBE's:
Quote:
There are many people who have reported OBEs in which they saw things that really did happen. The most common of these are the descriptions by patients undergoing surgery, who claim to have witnessed the whole procedure from outside their body. Some have reported details of the procedure that they could not have possibly known, such as where the doctors put gall stones that were removed. Some patients have accurately repeated conversations that went on during the surgery. Skeptics may dismiss such cases by theorizing that some subconscious part of the patient still had cognitive abilities during the operation, and assuming that somehow the patient accessed this subconscious memory when they awoke. This theory cannot explain the less common cases where OBE subjects have reported what was happening in a different room. These seem to suggest that the subject could actually see some part of physical reality.
Ik geloof ook dat ons brein tot veel in staat is zonder iets 'paranormaals', maar ik geloof niet dat je brein op 'normale' kracht dingen in een andere operatiekamer kan waarnemen. (Al moet ik erbij zeggen dat sommige dingen in dat boek zelfs voor mij erg ver gaan... wink)
Verder zijn er ook wetenschappelijke onderzoeken naar OOBE's/Remote viewing/ect. gedaan, met goede resultaten. Ik heb zelfs meerdere keren gehoord dat de overheid het voor spionage gebruikt, al is dit lastig te controleren. wink

back to top
Laatst gezien: 6-5-2010
LDs:

Ik heb zelf ook al verschillende OBE's gehad en kan ze ook bewust opwekken. Toch kan ik net als Maeve niet zomaar aannemen dat ik ook echt in een andere (parallelle?) wereld terechtkom en met geesten en dode zielen te maken heb. Ik probeer daarom in mijn OBE's zo veel mogelijk tests en experimenten te doen want ik wil echt graag weten WAT OBE's nu precies zijn.

Enkele bevindingen:

Ik merk dat ik weldegelijk dingen met mijn geest kan beïnvloeden en veranderen zoals in LD's, het is alleen nog moeilijker en vergt veel meer concentratie. Ook merk ik vaak verschillen op tussen de kamer IRL en de kamer in mijn OBE. Dit heb ik onderzocht door op zo veel mogelijk verschillende plaatsen te slapen (tijdens mijn reis door Zuid-Amerika in elke nieuwe hotelkamer een OBE te probren opwekken bijvoorbeeld). Doordat ik deze kamers niet door en door kende zoals mijn eigen slaapkamer maakte mijn geest af en toe fouten en werden bepaalde meubelstukken verkeerd getoond. Het lijkt me daarom heel aannemelijk dat OBE's een verschijnsel is dat door onze geest geconstrueerd wordt.

Laatst zag ik een documentaire waarin iemand op een stoel gezet werd met een camerabeeld voor zich geprojecteerd waarop hij zichzelf langs achteren zag. Iemand anders ging dan achter de persoon staan en voerde allerlei handelingen uit. Hierdoor leek het voor de proefpersoon alsof hij de persoon achter zichzelf was. Door het verwarrende beeld ging zijn geest er blijkbaar voor zorgen dat ook zijn reflexen en gewaarwordingen verplaatst werden naar de persoon achter hem. Achteraf vertelde de proefpersoon dat het leek alsof zijn geest van zijn lichaam gesplits werd en naar het lichaam van de andere persoon overgedragen werd. De man ervaarde dus een Out of Body Experience. Puur doordat zijn hersenen hem dit deden denken. Ik vermoed daarom dat in de meeste OBE's hetzelfde gebeurt.

Toch heb ik ook andere OBE-ervaringen gehad die weldegelijk paranormaal van aard waren. Zo zag ik mijn man bijvoorbeeld werken aan zijn nieuwe robotwars facebookapplicatie terwijl ik door ons huis liep in een OBE (terwijl het project al 3 maanden stil lag en het dus onverwachts zou zijn als hij daar echt mee bezig was geweest). Toen ik wakker werd en ik hem de droom vertelde, toonde hij mij zijn computerscherm: hij was een foto van hem en een vriendin aan het bewerken en had daarvoor de screanshot van een robotgevecht gebruikt zodat het leek alsof zij twee vechtende robots waren die vuurballen op elkaar afschoten.

Hierdoor denk ik nu dat er verschillende soorten OBE's bestaan. Bijna-dood ervaringen zullen wellicht tot de paranormale soort behoren. Ik hoop ook dat er ooit genoeg wetenschappelijk onderzoek naar gedaan wordt zodat we eindelijk weten wat een uittreding precies is.

edit: of OBE's al dan niet paranormaal zijn staat volgens mij ook los van de vraag of we echt ons lichaam verlaten of niet. Volgens mij kan het best zijn dat we op paranormale wijze bepaalde informatie te weten komen zonder dat onze geest hiervoor echt ons lichaam hoeft te verlaten. Misschien is het alleen maar een mentale projectie en zien we dingen die in werkelijkheid gebeuren (misschien op dezelfde manier als ook dromen voorspellend kunnen zijn)

back to top
Thereemer
LD4all lid
LD4all lid
28

BerichtGeplaatst: Di 16 Feb, 2010  Reageer met quote

Wat gebeurd er dan precies als je een OBE zelf oproept? Je komt in dezelfde omgeving terecht als waar je begint neem ik aan. Maar wat zegt dan dat het geen LD is met een paar aangepaste eigenschappen. Het feit dat je informatie krijgt zonder daarvoor enige aanleiding te hebben is wel heel bijzonder maar ik denk dat dat zelden gebeurd (wat het niet minder interessant maakt).

Heb je vaak bewijs gezocht of het echt is waar je in terecht kwam of dat je toch nog in je eigen hoofd rondliep wink. Je zei ook dat je dingen kon beïnvloeden, maar op wat voor een manier?. Een hoop vragen, maar jij bent de eerste die ik tegenkom die een OBE zo kan oproepen en ben wel heel benieuwd en nieuwsgierig grin .

Thereemer

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 3Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.