EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Dromen in een droom

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Auteur  Bericht 
Megalomaniac
Nieuw lid
Nieuw lid
28
Laatst gezien: 11-8-2010
LDs:

Dromen in een droom
BerichtGeplaatst: Ma 02 Aug, 2010  Reageer met quote

<mod>Topic gesplitst uit de topic over Inception wiske </mod>

Ik heb wel eens gedroomd dat ik had gedroom, maar helaas was die droom niet lucide...en de droom in de droom ook niet

Weet iemand of het echt mogelijk is om lucide te dromen in een lucide droom en op hoeveel levels dat nog zou kunnen?

back to top
Kyata
dagdromer
Moderator
Kyata heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Laatst gezien: 29-7-2014
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 02 Aug, 2010  Reageer met quote

Ik denk ik niet dat het echt mogelijk is zoals in de film, maar het gebeurt wel eens dat lucide dromers in een andere droom terecht komen, soms door middel van in de droom te slapen (volgens mij heb ik dat een keer gelezen hier).
Eerlijk gezegd zie ik dat niet echt zoals een "niveau", maar gewoon als een overgang.

back to top
Megalomaniac
Nieuw lid
Nieuw lid
28
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 03 Aug, 2010  Reageer met quote

Maar als je heel goed lucide kunt dromen, kun je toch ook besluiten te dromen om te gaan slapen en daarin ook weer lucide te gaan dromen?

Ik heb zelf een keertje half lucide gedroomd (kon wel de droom beinvloeden en bepalen, maar wel binnen de verhaallijn van de droom tounge1), maar ben er niet goed in
dat ik weet hoe ik ervoor moet zorgen dat ik lucide ga dromen

Misschien dat iemand die het wel goed kan het een keer kan uitproberen tounge1

back to top
Myane
What a Shamble
LD4all lid
Myane heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Laatst gezien: 26-6-2013
LDs:

Je kunt niet 'dromen in een droom'. Mensen ervaren het als een droom in een droom omdat ze in hun droom gaan slapen en in een ander scenario terecht komen. Dromen is iets dat zich afspeelt in de hersenen tijdens je slaap. Je kunt niet slapen in je slaap. Je hersenen staan in slaapstand, of ze staan het niet. Er zijn verschillende soorten slaap, maar je hebt een droom - of je hebt het niet.

Lucide dromen is weten dat je droomt. Je kunt niet weten dat je een droom droomt. Dat is debiel en.. nee, gewoon een debiele gedachte.

back to top
22
Laatst gezien: 20-2-2014
LDs:

Ik denk dat Myane gelijk heeft. Ik denk dat het lijkt dat je als je gaat slapen in je droom, dan ook weer gaat dromen. Maar ik denk dat je gewoon over gaat naar een andere droom omdat je (onbewust) wil stoppen met de droom waar je al in zit.

Je kan niet dromen ín een droom, dat is onmogelijk.

back to top
Megalomaniac
Nieuw lid
Nieuw lid
28
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 04 Aug, 2010  Reageer met quote

Ik ben toch echt een keer wakker geworden waarna ik mijn droom aan een vriend vertelde....en toen werd ik nog een keer wakker en lag ik in mijn bed

ik begrijp jullie punt wel denk ik. Je zegt eigenlijk: De staat in je slaap waarin je iets meemaakt (op wat voor manier dan ook) is het dromen en dat omvat dus alles

Ik hoop dat jullie ongelijk hebben, want de mogelijkheid lijkt me heel gaaf tounge1

back to top
22
Laatst gezien: 20-2-2014
LDs:

Waarom wil je dat eigenlijk zo graag kunnen? wink

-edit: ik denk dat het een FA is wat je bedoeld.

back to top
Antoni
vrijheidsstrijder
LD4all lid
31
Laatst gezien: 2-7-2011
LDs: vroeger veel

Tess_LittleDreamer schreef:
Waarom wil je dat eigenlijk zo graag kunnen? wink

-edit: ik denk dat het een FA is wat je bedoeld.
Ik dacht aan hetzelfde: een FA. Daar heb ik ook een periode lang last van gehad. Ja, ik zeg last en dat zeg ik bewust, want het was geen pretje. Ben ooit op een ochtend zes keer wakker geworden om pas in de badkamerspiegel te ontdekken dat ik droomde. Telkens weer een ander gezicht dat me aankeek. Frustrerend.

back to top
Megalomaniac
Nieuw lid
Nieuw lid
28
LDs:

Ik wil het niet per se graag kunnen, maar het idee vind ik wel gaaf en ben benieuwd of het mogelijk is

Ik heb één keertje echt heel hard false awakening meegemaakt
dat iedere keer wakker werd en steeds een stukje dichter bij de badkamer kwam voordat ik weer terugviel in mn bed en bleek dat ik droomde
pas na een keer of 6 werd ik echt wakker

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
25
Laatst gezien: 6-11-2013
LDs: 2

Ik ga volledig akkoord met wat Myane al eerder zei. Je kan wel de illusie dat je droomt opwekken in een droom, maar dit is geen echte droom, in een droom.

Een ervaren dromer heb ik hier wel al eens uitleg over horen geven. Deze persoon heeft ooit een test gedaan met te blijven 'dromen' in een droom. Hij wekte de illusie op dat hij ging slapen in een droom, en kwam in een andere omgeving terecht. In deze nieuwe omgeving deed hij dat opnieuw, en opnieuw en opnieuw en opnieuw. Het gevoel dat hij had was dat alles steeds trager, moeizamer en moeilijker verliep.
Mijn eigen verklaring voor het trager en moeilijker worden van de beeld- en gedachtenvorming is dat ons bewustzijn het bestaan in de omgeving waar we in slaap vielen, toch nog een stuk met zich meedraagt, omdat het bewustzijn dit eigenlijk al gewoon is van te doen in het echte leven.

back to top
Repression
of the obvious
LD4all lid
Laatst gezien: 5-7-2012
LDs: pffftt...

BerichtGeplaatst: Do 05 Aug, 2010  Reageer met quote

Yep, Myane legt het goed uit.

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Researchers
Laatst gezien: 29-7-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 05 Aug, 2010  Reageer met quote

Wat bijvoorbeeld wel kan is echt in slaap vallen in je droom. Ik herinner me vaak 'zwart' tussen 2 dromen door wanneer ik niet na elke cyclus wakker kom. Zo kwam ik vannacht om 2u wakker na mijn eerste cyclus, om 3u15 wakker vlak na de 2de cyclus en dan pas terug om 7u30, wat 2-3 cyclussen na elkaar zijn - en daartussen herinner ik me zwart, wat wilt zeggen dat ik de slaapfase ook bewust heb meegemaakt. Het nadeel is wel dat ik ging slapen met hoofdpijn (migraine, te hoge hersenactiviteit) - en hierdoor een LD kreeg + bewust de slaapfases ervaren maar... mijn migraine is nog steeds niet over. Als ik geen LD's heb, gaat mijn migraine meestal na een nachtje slapen over omdat mijn bewustzijn dan wel degelijk ook uitgeschakeld is en dus mijn hersenactiviteit verlaagd tijdens de diepe slaap en daardoor ook mijn migraine verdwijnt.
Dat geldt enkel maar voor sommige migraine patiënten trouwens, of mensen met epileptici (zoals mijn broertje) - waarvan de oorzaak bekend is van te hoge hersenactiviteit, dat terwijl er andere mensen zijn met dezelfde ziekte wegens een heel andere reden.

Enfin ik wil maar zeggen, het is best mogelijk dat je in slaap kan vallen in een droom, daarbij de diepe slaap ook bewust meemaakt - maar dat is dan eigenlijk niet 100 procent slapen want je bewustzijn is immers nog wakker. Als je dan een FA of ND krijgt, betekent dit gewoon dat je in de volgende cyclus bent terecht gekomen. Normaal gezien is bewust zijn tijdens de diepe slaap nogal onnatuurlijk, maar als je je bewustzijn zo kan verruimen zoals bijvoorbeeld de yogi's of bepaalde boeddhisten, dan weet je op de duur wel waar je grenzen zitten. Maar als het spontaan komt, kan je daar niets aan doen natuurlijk.

Je kan wel de illusie opwekken van te slapen of te dromen in je droom. Een droom in een droom bestaat niet in de zin van, het is 1 en dezelfde cyclus en per cyclus heb je maar 1 droom - maar als je jouw droomgeheugen zo weet te trainen, dan kan je wel die ervaring opwekken. Zo zijn er ook mensen die trainen op uittredingen en eigenlijk uittreden in een lucide droom... dat zijn ook 2 verschillende ervaringen maar omdat het zich afspeelt in de droomfase, dus gewoonweg een droom met veel droomcontrole.

back to top
Midu
LD4all lid
LD4all lid
31
Laatst gezien: 30-12-2011
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 13 Sep, 2010  Reageer met quote

Ik heb ooit eens gelezen (als ik me goed kan herinneren) dat er mensen zijn (in dat boek ging het hoofdzakelijk om boeddhisten oid) die dat effectief kunnen en wel tot 7 niveau's verder geraken..

Mààr.. het is al lang geleden dat ik dat gelezen heb, dus neem me niet als betrouwbare bron smile

back to top
wessells
remeber remember
LD4all lid
wessells heeft een LD4all Quest gehaald!
22
Researchers
Laatst gezien: 28-10-2016
LDs: 100+

BerichtGeplaatst: Di 05 Okt, 2010  Reageer met quote

Zoals Silox al zei: je kan niet echt gaan dromen maar je kan wel gewoon gaan slapen in een droom daarna weer wakker worden en nog steeds in je vorige droom zijn smile (dit klinkt tegenstrijdig maar je kan gaan slapen in een droom en dan dromen dat je een droom in je droom hebt)

back to top
dj-girl
LD4all lid
LD4all lid
dj-girl heeft een LD4all Quest gehaald!
Laatst gezien: 26-3-2017
LDs: tel kwijt..

BerichtGeplaatst: Do 01 Sep, 2011  Reageer met quote

Dromen en wakker woeden in een droom (tenminste zo voelt het is denk ik zoals iedereen zo zegt) dat heb ik ook best caak. Vannacht ben ik een stuk of twintig keer zogenaamt lucide geworden haha. Toen ik het vandaag aan mkjn moeder vertelde snapte die er nog maar half iets van haha XD

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.