EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Het GROTE uittreding topic, deel IV

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 4Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur  Bericht 
Qu
Founder
LD4all lid
Qu heeft een LD4all Quest gehaald!
44
Chat Mods
Researchers
Laatst gezien: 13-9-2017
LDs:

Het GROTE uittreding topic, deel IV
BerichtGeplaatst: Vr 06 Aug, 2010  Reageer met quote

Deel 1
Deel 2
Deel 3

Dit is het topic voor al je vragen, ervaringen, frustraties, tips, wetenswaardigheden - kortom, alles - over uittredingen (OBE, of Out of Body Experience).

Dit is alweer deel 4. Even kort door de bocht samengevat waar deel 3 ophield:

Momenteel lijkt de discussie zich te focussen op twee theorieën. De ene theorie zegt dat OBE echt is en er zoiets bestaat als letterlijk uit je lichaam kunnen treden, waar de andere theorie zegt dat dit uit het lichaam treden slechts een illusie is, zoals een droom.

Laten we deel 4 van dit topic voortzetten in een sfeer van wederzijds respect en de discussie over OBE laten gaan en niet over bijzaken.

back to top
Myane
What a Shamble
LD4all lid
Myane heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Laatst gezien: 26-6-2013
LDs:

Dank aan Q voor het splitsen van het topic. Ik hoop dat op deze manier weer over de inhoud gediscussieerd kan gaan worden.

Toch wil ik nog heel even terug komen op de laatste post van twobears. Ik snap dat twobears een nieuw lid is, en daardoor -gelukkig- niet op de hoogte is van een aantal ontwikkelingen voor zijn komt, maar dat betekend helaas ook dat hij Drya's post op een ietwat andere wijze interpreteert dan dat oudere leden dat doen. Daardoor kan het voor hem niet aanvallend overkomen, voor ons wel. Ik snap zijn reactie naar Silox` dan ook wel, maar misschien begrijpt hij nu dat hij de posts niet geheel in de juiste context kon plaatsen.

Natuurlijk snap ik Drya's frustratie ook, maar toch wil ik haar op het hart drukken dat, omdat mijn mening enigszins overeenkomt met die van iemand anders, dat niet betekend dat ik door iemand 'gestuurd' ben. Ik benadruk nogmaals dat ik hier uit mijzelf ben en wat ik zeg niet bespreek met andere (ex)leden. OBE's zijn echter op twee compleet verschillende wijzes te benaderen. De ene is de wetenschappelijke, de ander is de spirituele. Ik beweer ook niet zonder meer dat jij TwoBears hebt gestuurd om je mening uit te dragen, puur en alleen omdat jullie meningen beide meer uitgaan van het spirituele. Ik neem aan dat ook jullie afzonderlijke personen zijn met eigen meningen.

"Moderator of niet, ik heb evenveel recht op mijn mening te zeggen, even scherp als een ander lid. Als iemand scherp mag doen tegen mij, mag ik dat ook doen. Als ik als mod hoor vriendelijk en zacht te spreken, dan hoop ik dat een ander dat ook tegen mij ook doet..."
Ik hoop toch dat we het erover eens zijn dat jij als moderator toch het goede voorbeeld geeft. Dit is het grote OBE discussie topic, dat betekend dat er gediscussieerd mag worden, ook over de echtheid ervan. Wat ik las was dat Silox` jouw ideeën ter discussie stelde, terwijl jij hem ervan beschuldigde een soort loopjongen voor iemand anders te zijn. Dat is een persoonlijke aanval en beledigend. Een aanval op ideeën kan ik mee leven, ook van een mod, maar aanvallen op de persoon lijken me toch niet gepast.

Ik hoop dat hiermee de zaak afgedaan is en Drya/TwoBears/Silox`/Amsbi het met me eens zijn dat we het beste terug kunnen gaan naar de discussie. Nogmaals, aanvallen op de redeneringen van mensen zijn altijd goed, kunnen zelfs stimulerend werken, maar aanvallen of verwijten naar de persoon ("wil je dit lekker uitposten?" is tenslotte niet echt een uitnodiging om verder in te gaan op argumenten).

Ik hoop nu dat we de discussie op een vriendelijke wijze kunnen hervatten, puur op de inhoud. Ik zal mijn post nu even afbreken om de overzichtelijkheid te behouden en vervolgens inhoudelijk reageren op Drya en Twobears.

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Researchers
Laatst gezien: 29-7-2017
LDs:

Quote:
Laten we deel 4 van dit topic voortzetten in een sfeer van wederzijds respect en de discussie over OBE laten gaan en niet over bijzaken.

Als ik Q goed begrepen heb, is het de bedoeling dat we ophouden met de eeuwige ''is het echt of is het niet echt?" - discussie. Bij deze zal ik dat dus doen. Myane, je hebt nu nogmaals je zegje kunnen doen dus ik hoop dat het hierbij blijft en dat je bij een volgende post wel rekening houdt met hetgene Q hierboven gezegd heeft.

Als ik hier in deze topic post, dan is het vanaf nu voor resultaten te posten van eigen onderzoek, om mensen met OBE ervaringen te helpen of hun vragen te beantwoorden. En dat is alles. Ik heb mijn eigen mening en daar blijf ik ook bij. Bij deze is voor mij de voorgaande discussie allesinds ten einde. smile

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
25
Laatst gezien: 6-11-2013
LDs: 2

Er is een enorm groot verschil tussen het bekritiseren van iemands anders argumenten en kritiek geven op de persoon zelf. Het hele punt van een discussie - of een debat, want hier lijkt deze discussie meer op – is dat je de ideeën van elkander gaat proberen te weerleggen of te gaan bekritiseren. Een discussie zonder kritiek op elkanders standpunten, is geen discussie meer.

Ik zal hierbij ook tussendoor maar eens naar een van je volgende posts skippen om zo terug te komen op je reactiepost:

Quote:
“Je verdraait mijn woorden ook.”

Dat nam ik als agressief en aanvallend aan

Dat is een conclusie die ik trek. Naar mijn mening kan iedereen die deze discussie gevolgd heeft deze conclusie trekken. Ik spreid een idee ten toon, en jij verwoordt het net alsof ik geen greintje respect heb voor de onderzoekers. Als jij het nu verkeerd begrepen hebt, daar kan ik niets aan doen. Je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd heb, namelijk dat de onderzoekers – volgens mij, wat niet zo is – ‘nullen’ zouden zijn. Dit is totaal niet wat ik bedoelde, en dat heb ik nogmaals duidelijk gemaakt in mijn reactie op jouw post.

Wegens de opmerking van pasQuale heb ik mijn laatste post nog eens herlezen. Inderdaad, ik wijk hier en daar af van het onderwerp, maar ik heb het gevoel dat ik hiertoe gedwongen werd door vragen en opmerkingen van zowel Twobears als Dryalantha. Je kan me niet verwijten dat ik in mijn post het niet over OBE’s gehad heb, want het gaat er zeker 65% over. Dit is echter niet het geval in de voorgaande posts van Twobears.
Terzijde: Deze post lijkt nu misschien helemaal niet over OBE’s te gaan, en eerlijk gezegd is dit ook het geval, maar als deze zijsporen ter sprake zijn gekomen ben ik volledig bereid om het terug over OBE’s te gaan hebben.

Hierdoor kom ik bij het volgende. Twobears en Dryalantha, ik heb het gevoel dat jullie je beiden verstoppen achter de kennis en de redeneringen van anderen. Twobears, je blijft maar verwijzen naar externe bronnen zonder aan te geven waarom die relevant zijn. Het komt over alsof je bang bent om zelf te gaan redeneren. Waarom? Ben je bang dat je eigen logicafouten in je redeneringen zou ontdekken? Tot nu toe neem ik aan van wel, want een andere – waardige – reden kan ik me niet inbeelden.
Je kent waarschijnlijk de historie van Galileo Galilei met zijn sterrenkijker? Op dit moment zie ik jou als de gelovigen die niet durfden door deze kijker te kijken, uit schrik dat ze hun geloof zouden verliezen.
Je zegt zelf dat je wel redeneert en niet blind de bronnen van andere volgt. Deze redeneringen zijn dan echter – zo zeg je zelf – te moeilijk voor ons – wij als ‘fastfoodgeneratiemensen’?! – om te volgen. Wat houdt je tegen? Als je ze post en wij snappen ze niet, dan kan ik je tenminste niet verwijten dat je de moeite niet hebt gedaan om deze redenering op te stellen.

Ik wil hier ook nog eens terug komen op wat je eerder zei:
Quote:
Met vertrouwen kan ik dus zeggen (en ik heb reeds ruim 50 boeken en verklaringen hierover gelezen in boeken) dat een uittreding niet iets is uit onze fantasie, maar wel degelijk bestaat.

Argumentum ad populum? Een bekende drogreden. Je zegt hierin dat je al heel veel boeken hebt gelezen over een onderwerp, en dat het daarom wel moet bestaan. Althans, dat is hoe ik het interpreteer. Ik kan namelijk je redenering niet volgen tussen het lezen van veel boeken, en het werkelijk bestaan van datgene wat in die boeken beschreven wordt. Het zou handig zijn als deze eens zou uitgeschreven worden. Misschien een tip, Twobears?
Hier zeg je echter dat:
Quote:
het ging er dus niet om over hoeveel boeken er geschreven of gelezen zijn, maar over wie wat heeft geschreven

Komt dit niet enorm tegenstrijdig over met wat je – als ik je weer mis interpreteer, mijn excuses, wijs me erop – in je vorige post maakte? Hier zeg je net dat de hoeveelheid gelezen boeken er niet om doet, maar dat de schrijver ervan de sleutelfiguur is. Ik zal hier weer even de Bijbel bij sleuren. Ik heb even gebrowsed en ben tot de conclusie gekomen dat ik veilig mag zeggen dat er ongeveer een veertigtal mensen over een periode van 1500 jaar hebben gewerkt aan de Bijbel. Het merendeel van deze personen is onbekend. Dus volgens jouw stelling: “Het gaat er niet om wat er staat, maar wie het schreef” is de Bijbel een boek dat je even mag vastnemen en terug plaatsen, de info erin is toch maar fout – althans, dat blijk jij te beweren. Je weet immers niet wie deze onbekende personen zijn. Wacht. Hoeveel aanhangers heeft het christendom ook alweer? Hoe waardevol wordt dit document geschat? En dat voor een document waarvan men niet eens zeker is wie ze geschreven heeft.

Ik zal de rest proberen kort te houden, aangezien ik heel graag terug wil naar de echte discussie over het al dan niet echt zijn van OBE’s. Maar toch wil ik deze dingen nog even kwijt:

Ik ga om met jou zoals ik met mensen om ga die hier al (veel) langer zitten. Het is niet omdat je nieuw – of zie het hier misschien als jong – bent op het forum dat ik belerend wil doen of meteen de ‘superieurheid’ van het ‘ouder zijn’ – in dit geval langer aanwezig zijn – wil tentoonspreiden op het forum. Iedereen(?) is hier vrij om te komen en te gaan, net als dat iedereen vrij is om hier kort of lang te blijven, veel te posten of niet. Ik vind echter dat jij net het omgekeerde doet: je – ik denk toch dat ik dit woord hier mag gebruiken – discrimineert mensen omwille van hun leeftijd. Wij kunnen niet zoveel weten, want we hebben nog niet veel gelezen en lopen hier nog niet zo lang rond, althans, dit is waar jij op doelt. ‘Fastfoodgeneratiemensen’ noem je ons. Netjes! Vooroordelen en dergelijke, duiden echt op een teken van waarde voor onbekende personen. Stempels plakken op mensen die je niet eens als persoon kent. Alsof wij niet werken om te studeren en daarnaast eventueel een vakantiejob uitoefenen om ergens te komen in deze kapitalistische maatschappij.

Ook sta ik open tegenover iedereen, zolang ik maar merk dat de persoon in kwestie moeite doet om mij – als persoon – te respecteren. Zie deel 1 van mijn post, daar heb ik al aangegeven dat ik het gevoel heb dat jij dat niet doet. Voel ik dat verkeerd aan, mijn excuses. Bij deze wil ik ook zeggen dat ik geen aandacht meer ga schenken aan je posts als deze in dezelfde lijn lopen qua inhoud met je vorige. Als je het echter over een andere boeg wil gooien, en wil gaan discussiëren over dingen waarover het topic bestemd voor is, dan ben ik te motiveren om deel te nemen aan die discussie. Door replies te schrijven zoals je eerste breng je – ik denk dat de laatste antwoorden in dit draadje hier een goed voorbeeld van zijn – de discussie op een volledig zijspoor.

Samenvattend: Ik zou willen aangeven dat ik deze zijdiscussie wil af sluiten en terug wil gaan naar waar het topic voor bestemd is: het discussiëren over het al dan niet echt zijn van OBE’s.

PS.: Dryalantha is vrouwelijk en ik kan lucht zien. Ook al is het met een microscoop.

Laatst aangepast door Silox` op Vr 06 Aug, 2010, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
twobears
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 17-11-2010
LDs: LD4all

Hoi myane,

Wijze beslissing heb je genomen. Nog even dit, Ik ben reeds observator van dit forum dus ik ken helaas wel iets van de voorgeschiedenis. Het is niet omdat ik nie geregistreerd was, dat ik hier niets wist. Ik had enkel de puberale reacties nog niet opgemerkt, en dit hebben jullie bij mijn eerste posts wel heel duidelijk in de verf gezet.
Sta mij toe nog iets mee te delen over het topic en jullie redenringspatroon: hoe kunnen jullie iets wetenschappelijks benaderen als het over een pure spirituele ervaringen gaat? Het is niet omdat einstein zei dat wetenschap en spiritualiteit hand in hand gaat, dat je deze moet gebruiken als tegenpolen. Ik hoop dat jullie droom om de verklaring van het fenomeen wetenschappelijk te maken dan ook zal lukken. Maar om iets wetenschappelijk te maken zal je toch wel al een palmares mogen hebben als onderzoeker om ook maar serieus genomen te worden.
Ik vind de redenering van dralantha heel goed benaderd vanuit dit oogmerk. Zij wilt het wetenschappelijk benaderen zelfs al is het een spiritueel onderwerp, door middel ze hand in hand te laten gaan en niet in het wit/zwart vakje te plaatsen.
Toon ons (de buitenstaander van jullie persoonlijke vetes) dat dit mogelijk is, in plaats van her en der een twijfelachtig antwoord te geven die het beeld van serieuze benadering teniet doen.

Met vriendelijke groet,

2-bears.

back to top
Ambsi
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 1-2-2015
LDs:

back to top
Qu
Founder
LD4all lid
44
Chat Mods
Researchers
LDs:

Dryalantha schreef:
Quote:

Als ik Q goed begrepen heb, is het de bedoeling dat we ophouden met de eeuwige ''is het echt of is het niet echt?" - discussie. Bij deze zal ik dat dus doen. Myane, je hebt nu nogmaals je zegje kunnen doen dus ik hoop dat het hierbij blijft en dat je bij een volgende post wel rekening houdt met hetgene Q hierboven gezegd heeft.

Wat ik bedoelde, is: discussieer vooral over OBE, maar houd asjeblieft op met dat aanvallen van elkaar en verwijzen naar dingen uit het verleden. Blijf bij de kern smile

En, vergeet ook niet dat dit het "meer tussen dromen en waken" subforum is. Dat houdt in dat dit juist de plek is voor meer spirituele discussies.
Het is dus best een dooddoener als men in zo'n spiritueel topic heel sceptisch gaat doen en om wetenschappelijk bewijs gaat vragen. (Hoe zouden de lucide dromen topics zijn als er om de haverklap iemand binnen kwam vallen om te melden dat lucide dromen niet kunnen en niet bewezen (ok ze zijn inmiddels wel bewezen, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel).

Totdat er (ooit (als het er al zou zijn)) wetenschappelijk (empirisch) onomstotelijk is aangetoond dat OBE's echt zijn zal het in de spirituele hoek blijven.

Dus het is wel fijn voor een open discussie als mensen over hun OBE ervaringen kunnen praten zonder dat er iemand bovenop springt om te roepen dat OBE's niet echt zijn.

Misschien is de discussie of OBE's echt dan wel een illusie zijn beter in een apart topic dan in het GROTE OBE topic, aangezien het mensen denk ik afhoudt om hun OBE ervaringen te delen.

Maar dat laat ik een beetje aan jullie - ik kan die discussie natuurlijk altijd splitsen als dat nodig is. Ik vind het op zich namelijk een hele interessante discussie, en ik denk dat dingen nooit zwart wit zijn, er is ook altijd nog een heel grijs tussengebied.

back to top
twobears
LD4all lid
LD4all lid

Beste silox,

Ik zal bij deze het enorm kortbondig houden.
Je verwart fictie met feitelijke boeken. Neem één van mijn boeken die ik heb aangeraden en doe de moeite om ze te lezen vooraleer je kritiek uit.

EDIT : om bepaalde mensen hun gevoelens te besparen en het vruchtbaar te houden.

In consilis nostris, fatum nostrum est!

EDIT twee: zie bovenstaande reden.

Uw benadering hierover lijkt me meer over een arts die het fenoneem "bijna dood ervaringen " heeft kunnen uitleggen, hiermee naar buiten kwam zelf op tot Canvas, en voor de uitleg kan worden gegeven reeds belachelijk werd gemaakt door het publiek en phadra Hoste.
Ik kan u nu ook bezien als haar..... zonder meer eens iets te willen lezen.

ON TOPIC

De term OBE (Out of Body experience) is ontdekt door Monroe.
Hij heeft het gehaald en getraint op een shamanistische achtergrond die wij bekijken als Zielereizen naar de verscheidene fijnstoffelijke werelden.
Dit gebeurt door middel van trance (hersengolven worden aangepast door middel van ratel/drum en bewegingen.)
De OBE is zodanig verwerkt dat het zonder beweging kan gebeuren, en muziek, maar door middel om uw hersengolven terug te schroeven, dit door slaap, en of meditatie. Een vereiste is wel een gouden bol te zien.
De draad is de koord die ons etherisch lichaam verbindt met ons slaaplichaam. Deze is nodig om terug te kunnen keren.
Joska soos heeft hierover een gans onderzoek geleidt naar de sferen, die zelfs nu nog worden gebruikt in het unief van Leuven, naast zijn hoofdonderzoek, dat van de golven die geluid kunnen maken.
Korte nota: Joska Soos was een hongaarse shamaan, die in Belgie kwam na de tweede oorlog om in de mijnen te werken. Hij is een gerenomeerde wetenschapper geworden omtrent geluid (die invloed kunnen hebben op het zielereizen en verder ook over OBE's)
De man sprak van 8 lagen die je kan doorbreken. Fijnstoffelijke werelden.
Helaas overleden vorig jaar met Alzheimer. Maar hey: doe vooral geen moeite om hier ook eens naar te zoeken en iets erover te lezen!

Of misschien kunnen Einstein aanspreken met zijn Quantumfysica en stringtheorie! ... ook iets dat nog niet bewezen is, maar wel geloofd worden te bestaan. Want ook dat speelt een rol in het feit dat OBE kan (of niet kan)

EDIT drie: kortom: lees en onderzoek en vraag mij niet hoe ik die mensen die ik al had aangeraden te lezen hier uiteen te zetten opdat jij het sneller zou verstaan.

Met vriendelijke groeten,

back to top
Gerben
Ach ja.
LD4all lid
31
Laatst gezien: 5-10-2015
LDs: 22397,2 1/3

Wat heeft Einstein te maken met of OBE's echt zijn of niet?

Het ja of nee van die vraag ligt volgens mij veel dichterbij.
Men kan volgens mij op een vrij eenvoudige manier nagaan of wat je op het moment ervaart een OBE is of niet.
Ik heb zelf geen ervaring met lucide dromen, maar het lijkt me als ik zo verhalen lees over OBE's dat je je daar ook wel degelijk van bewust bent.
Hoeveel moeite zou het vervolgens kosten om bijvoorbeeld, ervanuitgaande dat je in lucide dromen volledige controle hebt, een kussen of een boek te laten zweven? Gewoon om te testen of wat je meemaakt een OBE is.
Of je eigen 'echte' fysieke lichaam die je in bed ziet liggen er uit te halen en jezelf vervolgens wakker te maken en kijken of je daadwerkelijk ergens anders wakker wordt?
Er hoeft niet zo veel ingewikkelde wetenschap aan te pas te komen om er achter te komen of OBE's werkelijk zijn of niet.
Het is bijna net zoals een RC in een droom.

Als men hier graag in gelooft (of wilt geloven) is dat allemaal prima en dat respecteer ik, maar dan zou men er ook geen moeite mee hebben om bovenstaande test uit te voeren. smile

Ik kan eigenlijk geen discussie bedenken binnen dit onderwerp die meer ontopic is.
(Ook al is het eigenlijk een eindeloze discussie)

back to top
twobears
LD4all lid
LD4all lid

BerichtGeplaatst: Za 07 Aug, 2010  Reageer met quote

Hoi Gerben,

Einstein heb ik erbij betrokken omdat Quantumfysica toch wel aansluit bij de fijnstoffelijke wereld waarin het OBE fenomeen zich voordoet. wink5

Zo kan je ook Freud, Carl c.Jung, en nog meer andere gerenomeerde psychologen aanvoeren om iets te kunnen weerleggen dat zielereizen/obe's wel een mogelijk zijn.
Zij gingen dan ook niet zo diep erin, (van Freud is er enkel maar verder naslagwerk over droomwerk gekend)

Je zou dan natuurlijk ook Carlos castaneda kunnen aanhalen, maar die had een persoonlijkheidsstoornis (lees : drug) die dan wederom zijn ervaringen kunnen teniet doen. Dat , en het feit dat hij ook geen wetenschapper was wink5

Deze discussie dient mij er niet om opdat ik kan bewijzen leveren. Dat is met onze huidige kennis/wetenschap onmogelijk. Wel dient ze erom om mensen te laten inzien dat het wel een mogelijkheid is, zelfs al is het niet bewezen wink5

Daarom dat ik ook verder aansluit met het testen van OBE's voor zij die het willen. Hierbij zal ikzelf niet meedoen, daar ik me meer toeleg op zielereizen. Wel kan ik dan de vergelijkingen maken met hetgene ik doe, en deze verder uitspitten in het leren van droombeheersing.

Met vriendelijke groet,

back to top
Gerben
Ach ja.
LD4all lid
31
Laatst gezien: 5-10-2015
LDs: 22397,2 1/3

Oh ja, ik vind ook niet dat je het 'moet' testen hoor.
Het is puur voor jezelf en je eigen zekerheid van iets waar je in gelooft.
En in mijn ogen is het niet mogelijk om ergens met 100% zekerheid in te geloven, er is altijd twijfel. En er is niks mis met twijfel. Dus waarom iets níet testen? Gewoon om voor jezelf dingen wat duidelijker te maken?
Dan weet je ook, als onderzoeker (als ik je zo mag betitelen), wat beter waar je mee bezig bent. Het zal vast en zeker ook bij kunnen dragen aan jouw droombeheersing. (Lijkt mij)
Maar je moet verder vooral doen wat je wilt hoor, ik verplicht je tot niks. smile

Het is inderdaad (nog) niet mogelijk om echt op wetenschappelijke basis het (niet) bestaan van OBE's te bewijzen. Maar ik ben er van overtuigd dat dit op individueel niveau zeker wel kan, maar men moet het enkel nog willen en durven. Wat twijfel, logica en relativatie houdt men scherp, vind ik! Helemaal niks mis mee.

back to top
Qu
Founder
LD4all lid
44
Chat Mods
Researchers
LDs:

Ik heb heel vaak testjes gedaan in mijn "OBE's", dingen verplaatsen enzo, om dan te kijken of ze in het echt ook verplaatst waren. En als ik wakker werd, bleek dat die dingen die ik verplaatst had (een vaas ofzo) in het echt niet eens in mijn kamer stonden

Maar of OBE nu "echt" is of niet, het blijft zo dat de ervaring die degene heeft die zoiets meemaakt, wél "echt" wordt beleefd. Je kunt het als een droom zien, maar heeft de droom dan geen waarde meer, puur omdat het (nog) niet empirisch kan worden aangetoond?

@twobears: je hebt het over zielereizen. Zou je daar (in een nieuw topic wellicht) iets meer over willen vertellen? Wat is een zielereis precies en hoe doe je dat?

back to top
Emily
Girl Anachronism
LD4all lid
25
Researchers
Laatst gezien: 7-5-2013
LDs: Quite some.

twobears schreef:

Zo kan je ook Freud, Carl c.Jung, en nog meer andere gerenomeerde psychologen aanvoeren om iets te kunnen weerleggen dat zielereizen/obe's wel een mogelijk zijn.
Zij gingen dan ook niet zo diep erin, (van Freud is er enkel maar verder naslagwerk over droomwerk gekend)

*Carl G. Jung

En kan je hier wat dieper op ingaan? Ik heb wat van Jung gelezen, maar zou hem niet zo direct naar OBE's of zielenreizen (wat zijn dat?) kunnen relateren. Hetzelfde geldt voor Freud.

back to top
Wings
Dagdromer
LD4all lid
Wings heeft een LD4all Quest gehaald!
22
Laatst gezien: 18-5-2011
LDs: 3/10

BerichtGeplaatst: Ma 17 Jan, 2011  Reageer met quote

Zijn lucide dromen echt? Ja, voor degene die het meemaakt!
En zo denk ik dat uittredingen ook echt zijn, maar ze horen net als LD's gewoon niet in de 'echte' wereld. We zullen het dus nooit bewijzen... helaas...

back to top
Empereur
Emperor of LD
LD4all lid
22
Researchers
Laatst gezien: 23-12-2014
LDs: I

BerichtGeplaatst: Ma 17 Jan, 2011  Reageer met quote

Wings schreef:
Zijn lucide dromen echt? Ja, voor degene die het meemaakt!
En zo denk ik dat uittredingen ook echt zijn, maar ze horen net als LD's gewoon niet in de 'echte' wereld. We zullen het dus nooit bewijzen... helaas...

Hmm, waar zijn de wetenschappelijke bewijzen voor uittredingen?

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 4Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.