EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Het GROTE uittreding topic, deel IV

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 3 van 4Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur  Bericht 
Yakintha
LD4all lid
LD4all lid
23
Laatst gezien: 8-1-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 09 Jan, 2012  Reageer met quote

Hallo smile

Ik vroeg me af of je ook kan uittreden via een lucide droom. Dus dat je in je droom een uittreding opwekt? Of hebben die twee dingen helemaal niets met elkaar te maken?

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
25
Laatst gezien: 6-11-2013
LDs: 2

BerichtGeplaatst: Di 10 Jan, 2012  Reageer met quote

Het bestaan van de mogelijkheid om uit te treden is niet bewezen (het tegendeel ook niet) maar aangezien dit het deelforum 'tussen dromen en waken' is mag er natuurlijk over gespeculeerd en gefantaseerd worden.
Sommige mensen gelóven wel dat bepaalde staten zoals dromen/hypnose/... een brug vormen naar een soort andere wereld. Dus in de zin dat verschillende mensen daarin geloven en lucide dromen aan uittredingen koppelen, hebben de twee iets met elkaar te maken.
Er zijn echter weinig zinnige redenen om in het bestaan van uittredingen te geloven (hier hebben we eerder in dit topic al een uitgebreide discussie over gevoerd, deze kan je hier lezen: http://www.ld4all.com/nl/forum/viewtopic.php?p=76843# 76843) en als uittredingen gewoon niet bestaan, is dat een beetje een rare vraag want in hoeverre hebben iets wat echt en bewezen is, dan iets te maken met iets wat niet bestaat?

Wat dan wel weer gemakkelijk kan in een lucide droom, is het opwekken van een OBE in de betekenis van een buitenlichamelijke ervaring: dat je het gevoel krijgt dat je loskomt uit je lichaam. LaBerge had al aangetoond dat dit regelmatig voorkomt bij WILDs en wellicht gekoppeld is aan het bewust meemaken van SP. Dus in die zin hebben OBE's en LD's veel met elkaar te maken aangezien het bewust meemaken van het optreden van SP een buitenlichamelijke ervaring op kan wekken.

back to top
YH_15
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 15-3-2012
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 20 Mrt, 2012  Reageer met quote

Ik heb gelezen dat als je in slaapverlamming bent, je als je probeert op te staan een buitenlichamelijke ervaring ervaart. Klopt dit? Ik heb het zelf geprobeerd maar als ik mn best doe om uit slaapverlamming te komen door heel erg mn best te doen iets te bewegen sta ik gewoon op.

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
25
Laatst gezien: 6-11-2013

BerichtGeplaatst: Di 20 Mrt, 2012  Reageer met quote

Dat is allemaal afhankelijk van de omstandigheden. Als je nog half aan het dromen bent dan kan het inderdaad zijn dat je het gevoel krijgt dat je uit je lichaam gaat. Als je niet meer (half) aan het slapen bent zal dit waarschijnlijk niet gebeuren.
Als je werkelijk uit je lichaam gaat laat ik aan jou over om te beantwoorden. Ik geloof persoonlijk dat OBE's volledige (eventueel lucide) dromen zijn. Anderen geloven dan weer dat je geest volledig je lichaam verlaat en dat je wakker bent. (Een lange en uitgebreide discussie hierover kan je hier lezen: http://www.ld4all.com/nl/forum/viewtopic.php?p=74340# 74340 (@mods: het is niet mijn bedoeling deze discussie opnieuw te openen, ik vind het echter wel goed materiaal om naar te verwijzen).

Ik heb wel wat twijfels bij wat je het laatst zegt: dat je als je heel erg moeite doet toch recht staat. Dit zou tijdens SP niet kunnen aangezien je echt volledig verlamd bent. Als je lichaam gewoon zwaar aan voelt is dit geen slaapverlamming maar gewoon een gevolg van relaxatie.

back to top
EsmeeNicole
Nieuw lid
Nieuw lid
28
Laatst gezien: 11-8-2012

1e Lucide droom of BLE? (gedetailleerd verhaal!!)
BerichtGeplaatst: Vr 10 Aug, 2012  Reageer met quote

<mod>Verplaatst vanuit Lucidologie omdat het hier veel beter past ansie</mod>

1 jaar geleden begonnen met lezen over BLE's. Het boek van Robert Monroe had me eigenlijk zo laten schrikken dat ik het weer weggelegd had. De verhalen over demonen etc hebben me een aantal dagen angstig gemaakt.
Anyway, nu toch weer gaan lezen en mijn nieuwsgierigheid had het gewonnen. Ben er ontzettend mee bezig en ging vanmiddag een dutje doen. NIET met de bedoeling een BLE te krijgen want ik heb vaak te weinig geduld en dacht dat het daarom steeds niet lukte. Toen werd ik wakker (of werd ik wakker in een droom?) en dacht direct....oooh ik moet m'n lichaam niet bewegen want nu ben ik super relaxed. (ontspannen lukt moeilijk, als ik alleen al met de intentie om uit te treden ga liggen begint m'n hart al sneller te kloppen). Op dat moment voelde ik vibraties, maar geen geluiden. De vibraties voelde normaal, vanzelfsprekend aan ofzo (dus niet hoe heftig het op fora en wordt besproken). Daarna voelde ik me uit mijn lichaam zweven en was zo blij als een klein kind. Eerst was het donker en ik dacht aan dat ik wilde zien en toen zag ik alles ook. Dacht daarna: Ik ga m'n hand door de deur steken en dat lukte! Toen was ik in de woonkamer en daar was een ander gezin, ik zwaaide helemaal blij naar de vader zo van: "Zie je mij?" en hij liet blijken dat dat zo was en dat dat nogal logisch was. Ik liep/zweefde terug naar m'n kamer en zag mezelf daar bangig liggen en wilde door het raam. M'n kamer had een extra raam en zag er niet hetzelfde uit. Ging door het raam naar beneden naar het pompstation onder m'n huis en kwam m'n tante tegen + gezin. Helemaal blij begroet en toen ben ik het balkon weer opgegaan. Ik wilde me gaan uitstrekken om naar mijn vriendin Anna te gaan (dit had ik me voorgenomen zodra ik een BLE krijg ga ik haar knijpen ofzo). En toen twijfelde ik omdat ik in boeken las dat je beter de eerste keren dichter bij je lichaam kan blijven. Ik dacht ga maar weer terug m'n lichaam in en toen werd ik (echt) wakker. Mijn vermoeden is dat ik zo met BLE's bezig ben dat ik een lucide droom heb gecreerd waarin dit zo lijkt. Want soms huppelde ik zo blij als een kind en soms zweefde ik, wel was ik super bewust van wat ik deed. Punt 2 is mijn kamer zag er anders uit en er was een ander gezin in mijn huis. Moet dat allemaal hetzelfde zijn als in het echt als je een BLE heb? En toch voelde ik me wel weer uit m'n lichaam gaan. Naja nogal verwarrend dus. Elke reactie is welkom! X Esmee

back to top
Ambsi
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 1-2-2015
LDs:

BerichtGeplaatst: Vr 10 Aug, 2012  Reageer met quote

De echtheid van buitenlichamelijke ervaringen is niet wetenschappelijk bewezen, noch het gedoe met demonen eromheen (dit is een interessant artikel dat daar deels over gaat). Dat het voelt alsof je uit je lichaam zweeft, wil nog niet zeggen dat dat ook écht gebeurt. Je lichaam zit knap in elkaar en je hersenen kunnen je prima het gevoel geven dat je uit je lichaam zweeft.
Een veel logischer verklaring vind ik dus dat een BLE een soort droom is (al dan niet lucide) waarin je het gevoel krijgt dat je uit je lichaam gaat. Dit komt vaak voor bij WILD, LaBerges onderzoek had al aangetoond dat er een verband bestaat tussen WILD en BLE's.

Maak je dus vooral niet druk en geniet van het lucide dromen. Laat je ook niet bang maken door verhalen over demonen, dat is allemaal onzin. Tijdens slaapverlamming kan het voorkomen dat je hallucineert, maar de inhoud daarvan is op basis van je verwachtingen. De angst die ontstaat door het niet kunnen bewegen veroorzaakt de enge hallucinaties. Als je dus gewoon ontspant en aan leuke dingen denkt, zul je slaapverlamming, (lucide) dromen en buitenlichamelijke ervaringen niet snel als eng ervaren.

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
56
Laatst gezien: 22-10-2017
LDs: 364

BerichtGeplaatst: Za 11 Aug, 2012  Reageer met quote

Grappig, ik had een maand terug ook voor het eerst een OBE of BLE. Maakte heel veel indruk op me. Ik was er toen ook heel veel mee bezig. Had wat filmpjes gezien op youtube daarover van Robert Monroe en OBE4U. Dat wilde ik ook wel eens meemaken. Daarvoor ook wel eens een beginnende OBE meegemaakt maar toen werd ik angstig. Maar de laatste keer dus niet, beter op voorbereid.
Een hand door een deur steken of door muren heen lopen heb ik nog niet geprobeerd ga toch zeker eens doen. Mezelf zien slapen is me ook nog niet gelukt.
Heb wel eens de oppaskinderen gezien van een vriendin van me toen ik na een vals ontwaken uit mijn bed naar de kamer liep. Dat kon gewoon niet. En inderdaad bepaalde dingen kloppen niet, inrichting van je slaapkamer of de kleur van je wekkerradio in lucide dromen. Speelt zich allemaal af in je hoofd, fantasie, is mijn overtuiging. Lijkt me dat een OBE gewoon een lucide droom is maar dan wel heel apart. Heb wel eens een programma gezien over bijna dood ervaringen en de verhalen die mensen daarin vertelden kwamen me ook over als lucide dromen. Maar wel zo realistisch dat je het bijna niet beseft. Over demonen gesproken, Frederik van Eeden, de schrijver, had er ook heel veel last van. Waarschijnlijk omdat hij er bang voor was en nooit heeft beseft dat hij ze daardoor opriep. Omdat hij heel gelovig was hield hij zich verre van wulpse vrouwen. Vliegen en sigaren roken vond hij wel heel fijn. Was ermee gestopt in het echte leven. Hij dacht dat lucide dromen een voorbode waren van het hiernamaals.

back to top
Ambsi
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 1-2-2015
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 11 Aug, 2012  Reageer met quote

Zoef schreef:
Speelt zich allemaal af in je hoofd, fantasie, is mijn overtuiging. Lijkt me dat een OBE gewoon een lucide droom is maar dan wel heel apart.

Inderdaad, dat lijkt mij ook het geval. De meeste ideeën over OBE's zijn afkomstig van Robert Monroe en Robert Waggoner. Monroe ervaarde OBE's in de tijd dat er nog niet zoveel bekend was over lucide dromen. In principe is de hypothese dat je écht uit je lichaam gaat zo gek nog niet, maar als de resultaten van wetenschappelijke experimenten telkens het tegendeel bewijzen, dan is het dom om in de echtheid van OBE's te blijven geloven. Ook Robert Waggoner beweert een wetenschapper te zijn en onderzoek te doen naar lucide dromen, maar blijft ondertussen ook vasthouden aan het idee dat astrale reizen echt zijn.
Het is eigenlijk maar jammer dat er zoveel onzin over dromen rondzweeft, want dat ontmoedigt échte wetenschappers om er wél fatsoenlijk onderzoek naar te doen.

back to top
huubvdp1
LD4all lid
LD4all lid
18
Laatst gezien: 29-12-2014
LDs: meer dan 10:)

hoe wekken jullie een uittreding op?
BerichtGeplaatst: Za 02 Feb, 2013  Reageer met quote

Ik heb dus allemaal verhalen over uittredingen gelezen en ik wil dat graag zelf meemaken.
Wat is jullie manier om uit te treden/hoe treden jullie uit?
Tips welkom smile

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Researchers
Laatst gezien: 29-7-2017
LDs:

Best een moeilijke vraag.. want ik kan eigenlijk geen uittreding op commando opwekken. Ik merk wel dat MILD en veel lezen over uittredingen wel helpt... als je geluk hebt. Tot zover heb ik het recent ook maar 1 keer gehad en het was net weer zo'n vreemde ervaring waarbij mijn bewustzijn op 2 plaatsen tegelijk was... en die dag had ik eigenlijk niets speciaals gedaan behalve dan een serie kijken over uittredingen.

back to top
huubvdp1
LD4all lid
LD4all lid
18

bedankt voor je snelle reactie, Dryalantha ^^
p.s. leuke smiley onderaan :D

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
56
Laatst gezien: 22-10-2017
LDs: 364

BerichtGeplaatst: Zo 03 Feb, 2013  Reageer met quote

Met de SSILD techniek heb je verhoogde kans op vals ontwaken en uittredingen. Zie mijn droomdagboek.

back to top
huubvdp1
LD4all lid
LD4all lid
18

BerichtGeplaatst: Zo 03 Feb, 2013  Reageer met quote

Bedankt voor je reactie zoef
Ik weet zeker dat ik wat van jou droomdagboek kan leren :D

back to top
eltane
LD4all lid
LD4all lid
eltane heeft een LD4all Quest gehaald!
25
Laatst gezien: 15-7-2017
LDs: Veel

BerichtGeplaatst: Ma 04 Feb, 2013  Reageer met quote

Dryalantha schreef:
Best een moeilijke vraag.. want ik kan eigenlijk geen uittreding op commando opwekken. Ik merk wel dat MILD en veel lezen over uittredingen wel helpt... als je geluk hebt. Tot zover heb ik het recent ook maar 1 keer gehad en het was net weer zo'n vreemde ervaring waarbij mijn bewustzijn op 2 plaatsen tegelijk was... en die dag had ik eigenlijk niets speciaals gedaan behalve dan een serie kijken over uittredingen.

Welke serie was dit als ik vragen mag?colgate

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Researchers
Laatst gezien: 29-7-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 11 Feb, 2013  Reageer met quote

Ghost Hound. smile

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 3 van 4Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.