EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Het GROTE Hypnagogia topic

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 3Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur  Bericht 
Water
helder
LD4all lid
Water heeft een LD4all Quest gehaald!
31
Researchers
Laatst gezien: 29-4-2016
LDs: driemiljard

BerichtGeplaatst: Di 21 Jul, 2009  Reageer met quote

<mod>Deze topic dient voor alle ervaringen gaande van hallucinaties, hynagogische beelden/geluiden en andere waarnemingen die je niet kan plaatsen bij het in slaap vallen en/of ontwaken. Dingen ervaren die er IRL niet (kunnen) zijn, ervaren zoals het zien van geesten, enge geluiden, gefluister, voetstappen, ''dromen op afstand'', stemmen in je hoofd en andere lichamelijke waarnemingen.

Bij deze dus ook wat topics samengevoegd. wiske </mod>

Ik heb nogal veel Sudoku puzzeltjes zitten oplossen in de afgelopen dagen en vannacht kwam dat min of meer terug in een droom.

ik stond in een hok met stenen muren, precies in het midden van een grote kubus met een inhoud van 9×9×9 hokken. Hier en daar ontbraken er muren.

Nu had elk hok de waarde van een cijfer. Ik moest daarmee in gedachten gaan zitten rekenen. Het moest heel raar en was verder niet volgens sudoku ofzo. Ik moest in mijn gedachten cijfers toevoegen en verplaatsen aan de hand van de cijfers die er al waren en terwijl ik dat deed gingen er muren open en dicht van de hokken in de kubus waar ik in zat. Het doel was om alle muren van de kubus te laten verdwijnen.

Ik kookte bijna over van het nadenken maar het leek even te lukken, totdat ik merkte dat er meer muren dicht gingen dan open. Daar kreeg ik het nogal benauwd van, maar ik dacht dat ik misschien onbewust dichter bij de oplossing kwam en dat dit erbij hoorde om me te misleiden en dat op het laatste moment alle muren weg gingen.

Dat gebeurde niet.. ik maakte ergens een fout waardoor alle muren zich sloten en vanaf dat moment zou ik en de puzzel klem zitten en was ik midden in de kubus opgesloten in een klein donker hok. terwijl ik in paniek raakte werd ik dus wakker..

Maar tijdens het wakker worden zat ik nog half in die droom en in die droom wilde ik voelen aan de muur die er het laatste bij kwam of ik echt opgesloten zat dus ik strekte mijn armen uit en búiten mijn droom deed ik dat ook in mijn bed.
Toen ik meer wakker was dan droomde tastte ik met mijn handen naast mijn bed op de grond en omdat dat géén droom was, maar ik wel aan het voelen was of ik daadwerkelijk vast zat raakte ik serieus heel erg in een staat van paniek. Ik denk dat je in een nachtmerrie érgens nog voelt dat het maar een droom is en daarom niet compleet hysterisch wordt bij enge dingen.. maar nu was ik zo gefixeerd op het nog kijken of ik gevangen zat, dat het voelen van mijn vloer (de muur in de droom) een bevestiging was dat ik écht voor altijd vast zat.

M'n paniek duurde serieus iets van tien seconden tot ik automatisch het licht aandeed en merkte dat ik rechtop (en met behoorlijke hartkloppingen) met m'n rug tegen de muur in mijn eigen slaapkamer stond te rillen. eek2

Ik weet dus niet zeker of je dit een hypnagogische hallucinatie kunt noemen aangezien het niet echt is dat ik wist dat ik wakker was en rare dingen zag, maar het komt naar mijn weten vrij dicht in de buurt van de definitie. Het was wel erg eng.

back to top
Jochem
LD4all lid
LD4all lid
28
Laatst gezien: 12-9-2009
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 28 Jul, 2009  Reageer met quote

Ai. Ik was altijd bang om levend begraven te worden. Hopelijk heeft deze ervaring jou verrijkt.

back to top
Antoni
vrijheidsstrijder
LD4all lid
31
Laatst gezien: 2-7-2011
LDs: vroeger veel

Klinkt als een erg enge ervaring, Water. Ik kan me voorstellen hoe beangstigend het geweest moet zijn. De verwarring van het wakker worden - die ikzelf ook af en toe ervaar - gecombineerd met een nare droomervaring plus een "bevestiging" middels het aanraken van de vloer.
Als het een hallucinatie was, dan was het een hypnopompische. Hypnagogische hallucinaties ervaar je vlak voor het slapen, hypnopompisch tijdens het ontwaken. Het is geen geruststelling, maar ach, ik hang graag de wijsneus uit.

Op mij komt het over als een hypnopompische hallucinatie die het verlengde vormt van een droom. Kortom: je droomde over die "sudoku" en terwijl je wakker werd, waren je gedachten daar nog mee bezig. Enfin, ik ben geen expert, dus ik zeg niks met zekerheid. Feit is dat je ervaring onprettig en hopelijk eenmalig was.

back to top
Water
helder
LD4all lid
Water heeft een LD4all Quest gehaald!
31
Researchers
Laatst gezien: 29-4-2016
LDs: driemiljard

Dank je voor je reacties. Ik had inderdaad eenzelfde iets met een levend begraven droom.. dat ik voelde dat ik in een kist onder de grond lag en tijdens het wakker worden de houten hoofdkant van mijn bed voelde wat toen de "bevestiging" was dat ik écht levend begraven was. Dat was even eng.

Dat het hypnopompisch is inplaats hypnagogisch maakt het niet meer een geruststeling, maar het was al geruststellend genoeg om te weten dat het niet echt was natuurlijk. wink Ik heb trouwens nog nooit eerder gelezen over hypnopompisch. Best wel leuk ineens zo'n nieuwe term.

back to top
rosana1986
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 17-8-2010
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 16 Aug, 2010  Reageer met quote

Hai Hai mensen,
ik weet niet zo goed waar ik deze moest plaatsen, dus ik dacht misschien hier omdat ik dus stem zo goed hoorde en het gaat over iemand die ik echt 'ken'.

Uhm ongeveer 2 dagen geleden, had ik een droom over mijn tweelingziel om maar zo te zeggen, zo voelt het althans voor mij.
Enfin, die droom is mij bij gebleven.

Ik droomde dus, dat ik zijn stem echt hoorde, hij was van alles tegen mij aan het vertelen.
Ik zag wat wit/grijs bij hem en ook iets roods om zijn nek, bijna alsof hij een kolletje aan had weet je wel of een sjaal.

En opeens dacht ik, huhuh ik droom?
En toen hoorde ik hem niet zo goed en opeens hoorde ik zijn stem weer heel erg goed, zoals echt zijn stem is.

Hebben jullie dat ook wel eens gehad, het was echt zijn stem.
Ik weet niet zo goed wat dit kan betekenen, ik weet niet meer wat hij me vertelde maar hij vertelde me heel erg veel.

Bedankt als iemand inzicht wil geven.

Liefs Rosana

back to top
Kyata
dagdromer
Moderator
Kyata heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Laatst gezien: 29-7-2014
LDs:

Dingen kunnen in dromen soms heel realistisch zijn, de meeste mensen ervaren beelden als heel echt, maar het kan natuurlijk ook net zo goed over geluid gaan, dus ook over stemmen. smile

back to top
rosana1986
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 17-8-2010
LDs:

Hai Kayla,

Dat kan zeker, ik heb dat vaker gehad heb heel vaak voorspellende dromen en dat dus heel erg realtischtisch in mijn droom is en dat dan uitkomt.

En tja met zo een stem, ik weet niet hahaha...

Thx rosana

back to top
claudia
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 22-8-2010
LDs:

eng verhaal ook slaapverlamming???
BerichtGeplaatst: Zo 22 Aug, 2010  Reageer met quote

vanacht werd ik wakker met het gevoel dat er iemand op mijn borst kwam te zitten....zo zwaar werd het bed ingedrukt zeg maar....hij wilde er maar niet afgaan mijn ademhaling verliep ook heel moeizaam....maar kon wel zien maar geen geluid maken niet schreeuwen of bewegen dus helemaal niks alleen maar kijken! in mijn hoofd kreeg ik op een moment de gedachte om iemand te smsen voor hulp! raar maar waar 2 minuten nadat ik dat dacht zeg maar leek het net of die persoon waarvan ik dacht dat die op me zat van me af stapte en van me vandaan liep kon niet zien wie of wat het was....het was gewoon een zwarte gedaante zeg maar....en greep naar de telefoon om mijn moeder dus te smsen maar ja ze zou ook wel denken midden in de nacht....maar ik heb dit wel vaak de laatste tijd

back to top
claudia
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 22-8-2010
LDs:

zou ik dan toch iets van geesten in de buurt hebben?

het gebeurt bij mij altijd snachts en als ik in bed lig heb gewoon het gevoel dat er iemand bij mij is ik hoor nooit niks maar zie wel altijd een zwarte gedaante zeg maar.....ik word vaak het bed ingedrukt zeg maar maar heb ook zeer regelmatig het gevoel dat ik mijn arm niet meer kan bewegen dat die zeg maar alleen het bed in word gedrukt....maar vanacht vond ik echt het engste van alles ogen wagenwijd open kon gewoon niks niet schreeuwen niet bewegen alleen maar kijken naar een zwarte gedaante met het gevoel dus dat er iemand heel zwaar op mijn borst zat....had ook het gevoel dat er wat met mijn mond gebeurde mijn lip helemaal naar links naar beneden werd getrokken gewoon doodeng....dat had ik nog niet eerder meegemaakt dus....pas toen het me losliet en van me af stapte

back to top
BeRightBack
(Brb123)
LD4all lid
37
Laatst gezien: 5-6-2012
LDs: 73

Komt vrij veel voor bij slaapverlamming. Google maar eens op 'shadow people' of zoek hier op de site op 'Hypnagogia'. Over het al gemeen niks om je zorgen over te maken. Gewoon je ogen dicht doen is meestal al voldoende.

back to top
Toversnoepje
Explorer.
LD4all lid
30
Laatst gezien: 26-6-2012
LDs: 31

BerichtGeplaatst: Di 03 Mei, 2011  Reageer met quote

Weet niet of het hier bij hoort maar ik denk van wel.

Ik heb als ik b.v heel erg met een spelletje bezig bezig ben op de PS3/DS/Wii/PSP of dat ik b.v een serie aan het kijken ben (non stop zeg maar x aantal achter elkaar)
B.v Pokemon voor op de DS haha ik moet die nog vangen en die en die en die.
Of mario kart eigenlijk bij alles waar ik me op dat moment echt veel mee bezig ben.

Daar droom ik dan over maar als ik wakker word en nog steeds half over droom. Ik weet dat ik wakker ben maar het is net alsof die droom in mijn hoofd nog half door gaat. Maar dan heel wazig. Ik zeg dan ook tegen mezelf je hoeft er niet zo bezig mee te zijn je kan ze toch niet vangen want je bent wakker.

Best wazig al zeg ik het zelf. Als ik ziek ben heb ik dat ook. Maar dan komt het door het ziek zijn en niet door spelletjes.

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Researchers
Laatst gezien: 10-12-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 04 Mei, 2011  Reageer met quote

Enkele dagen terug had ik een hypnagogisch beeld van een grijsgroenachtige buik en een ongeboren babytje er vlak naast... die kleuren..; zo cool.
Het zit nu al dagen in mijn hoofd. eek2

back to top
Juna
LD4all lid
LD4all lid
33
Laatst gezien: 21-7-2011
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 13 Jul, 2011  Reageer met quote

Ik heb 1 keer een bizarre ervaring gehad, en het lijkt wel in dit topic te passen.
Ik had op een middag een tijdje lang een oefening gedaan, om aura`s beter te zien (jup ik ben een beetje zweverig smile haha). Het hield in dat je daar de spiegel keek, en bleef kijken op een bepaalde manier. Deze ervaring opzich was al raar, maar even later ging ik even liggen en viel in slaap.
Tijdens het in slaap vallen ervaarde ik eerst een enorm intens getintel en geprikkel over m`n hele lichaam, en merkte op een gegeven moment dat m`n armen en benen zwaarder werden en in slaapverlamming gingen. Ik probeerde niet bang te zijn omdat ik weet dat het niet erg is. Ik was nieuwsgierig naar wat er verder zou gebeuren en of ik in een ld terecht zou komen.
Wat er gebeurde was echter wat anders. Ik begon allemaal geluiden te horen, getik, geruis en uiteindelijk een paar keer een stem die iets zei. Vrij helder maar toch ook weer ver weg.. zoiets.
Ik denk dat het nog het meeste lijkt op een radio die steeds van zender veranderd.
Op een gegeven moment hoorde ik weer getik en hoorde ik ook dat m`n slaapkamer deur open ging. Ik realiseerde me dat dit 'echt' was, en maakte mezelf snel wakker omdat ik het nu dus wel eng vond.
Het bleek gewoon m`n kat te zijn die binnen kwam, dus niets aan de hand. Maar de ervaring was wel heel apart.

back to top
Synthesis
babedebupi
LD4all lid
26
Laatst gezien: 12-7-2013
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 23 Jul, 2011  Reageer met quote

Ik heb even gelezen over dat hypnopopmic en las "Sleepers often wake confused, or speak without making sense, a phenomenon the psychologist Peter McKeller calls "hypnopompic speech" en realiseerde mij dat ik dat denk ik ook eens heb gehad. Aantal jaar geleden werd ik wakker en ik dacht gelijk "ik moet naar Irak". Echt zo gek, ik was er op dat moment heilig van overtuigd. Ik had er ook geen droom over gehad, het was een spontane gedachte.

Maar vandaag had ik een droom dat er zo uitzag http://i51.tinypic.com/33a70if.png. Dat is Woezel en Pip, en dat beeld was eerst kleiner en werd groter (zoiets heb ik nog nooit eerder gehad). Ook het bijhorende liedje speelde zich af en ik werd wakker en datzelfde liedje speelde zich verder af in mijn hoofd. Zou dit een normale droom zijn of een hypnopompische ? Ik heb eerder een hypnagogische droom gehad, dus ik heb ervan wat dat is, ik dacht eerst dat dat het was, maar niet dus.

back to top
Fawn
LD4all lid
LD4all lid
Fawn heeft een LD4all Quest gehaald!
23
Laatst gezien: 2-6-2017
LDs: 38

BerichtGeplaatst: Do 24 Mei, 2012  Reageer met quote

Ik hoop maar dat dit het geschikte topic is om neer te zetten... Heb gisteravond (voor mij) veel hypnagogia meegemaakt. Ik weet zeker dat het niet zomaar gedachten waren want alles ging gepaard met een schok. Oké, dit zag/hoorde ik:

Een struisvogel.
Een man met kort zwart haar en een korte neus die opkeek.
Een snoek.
Een kerktoren.
Een wegrennende jongen.
Een foto van een paard en mij.
Een hand dat een bal op en neer liet stuiteren.
Een zwarte jongen die me aanstaarde.
''Waarom zit die niet aan vast?''
Een enge man met paarse wenkbrauwen, dunne lippen, en slangentong die naar me grijnsde.
Een gezichtsuitdrukking (verbazing).
''A lang.''
''Golvend hand van bruisvoer.''

'k Ga dit meer doen, het is zo bizar soms. smile

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 3Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.