EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Het GROTE slaapverlamming topic.

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 5Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Auteur  Bericht 
drakan
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 13-8-2010
LDs:

Het GROTE slaapverlamming topic.
BerichtGeplaatst: Di 10 Aug, 2010  Reageer met quote

<mod>Topics samengevoegd naar het GROTE slaapverlamming topic.
Hier kan je terecht met al je vragen en ervaringen over slaapverlamming, de verschijnselen en de zintuigelijke waarnemingen die hiermee gepaard gaan.</mod>

hallo iedereen,
ik ben nieuw op dit forum. en ik heb een vraagje

maar soms droom ik dat ik wakker word in mijn bed in mijn slaapkamer
en alles is donkergroen is en een het geluid is als een zeer sterke wind
vergelijkbaar als frodo de ring aan zijn vinger doet.
er is ook een soort hond meer een demon met rode ogen. eerst was het eng maar nu is het meer een waakhond iemand die bij me is ik kan hem laten verdwijnen als ik dat wil .
maar dan krijg ik slecht adem en dan zweef ik naar mijn raam ( wat vlak boven mij staat) doe ik het raam open en word ik "wakker" .
ik krijg mijn ogen wel open maar kost een massa moeite ze vallen weer toe en ik probeer ze weer open te krijgen zolang ze open of half open zijn zie ik alles in mijn kamer of hoor ik alles in de kamer zoals het in realiteit is.
maar ze vallen weer toe en ik weet dat ik weer in die groene droom beland als dat gebeurt begint het proces zich weer op nieuw tot ik wakker word of soms in een andere droom beland (zelfs als ik wakker word moet ik 15 min opblijven anders herhaald de droom zich).

ik weet niet of ik alle details nog herinner ( ben er zeker een paar vergeten ) maar dit overkomt me regelmatig en zeker als iemand tegen me aan slaapt bv een arm die me aanraakt.
nu lees ik dat het slaapverlamming kan zijn.
kan ik een lucide droom krijgen in die fase?

ik heb al lucide dromen gehad al wist ik niet dat er een naam voor was. vooral toen ik jonger was en noemde het dus ook een droom waarin je wist dat je droomt ( nu wil ik er nog een eentje die ik naar mijn wil kan buigen .

kan iemand reageren en me wat raad geven
mvg drakan

back to top
BeRightBack
(Brb123)
LD4all lid
37
Laatst gezien: 5-6-2012
LDs: 73

BerichtGeplaatst: Wo 11 Aug, 2010  Reageer met quote

Een herhalende droom is over het algemeen het makkelijkst om lucide te worden, dus ik denk dat wel moet lukken. Visualiseer gewoon een terugkerend onderdeel in je droom, waarin je bij jezelf denkt: "hey, ik droom".

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Researchers
Laatst gezien: 29-7-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 11 Aug, 2010  Reageer met quote

Welkom Drakan,
Stel je gerust ook eens voor, dat kan hier.

De beelden die je ziet, zoals die hond, dingen voelen zoals een wind etc is hypnagogia. Misschien kan je ook eens deze topic lezen, waar eveneens nog iemand last heeft van dat soort ervaringen. Ook via de zoekfunctie vind je meer over hypnagogia terug. smile

Als je de gids (linksboven) leest, kan je ook verschillende technieken ontdekken om lucide te worden - dan kan je er gewoon eentje uitpikken om mee te oefenen. ^^

back to top
BeRightBack
(Brb123)
LD4all lid
37

Geen slaapverlamming?
BerichtGeplaatst: Zo 15 Aug, 2010  Reageer met quote

Bestaan er ook mensen zonder of slecht functionerende slaapverlamming? Ik ben zelf een notoire slaapwandelaar en heb nooit enige vorm van slaapverlamming of hypnagogia ervaren en dus vroeg ik me af of ik soms moet oppassen met 't in mijn droom uit het raam springen om proberen te vliegen? Als de slaapverlamming faalt dan wordt het namelijk een beetje pijnlijke bedoening als je fysieke lichaam je na gaat doen. rip

back to top
Myane
What a Shamble
LD4all lid
Myane heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Laatst gezien: 26-6-2013
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 16 Aug, 2010  Reageer met quote

Hm, van hypnagogia kan het natuurlijk ook zijn dat het je gewoon niet op valt. Dat hoeft niet te betekenen dat je het niet hebt. De meeste mensen valt het niet op, dus zo raar is het niet.

Wat betreft slaapverlamming, dat zou ik zo gauw niet weten. Het lijkt me echter stug dat je gelijk door het raam springt. Als je echt erge reacties hebt vanuit je dromen, zou je dat toch al eerder gemerkt hebben.

back to top
twin
LD4all lid
LD4all lid
twin heeft een LD4all Quest gehaald!
Laatst gezien: 17-10-2017
LDs:

Van de hypnagogia heb ik geen verstand.
Wat betreft de slaapverlamming. Ik heb zelf wel eens dat mijn slaapverlamming slecht functioneerd, dan wordt ik wakker omdat ik (gedeeltelijk) bewegingen uit mijn droom lig uit te voeren. Maar in zo'n geval werkt (bij mij) de slaapverlamming wel nog zo dat mijn "echte" lichaam afgeremt wordt en ik er wakker van wordt.
En ik denk dat Myane gelijk heeft: je zal niet zomaar het raam uitspringen. En als je twijfelt is het misschien een idee om je vlieg pogingen niet meteen vanuit een raam te proberen. grin
Slaapwandelen is volgens mij weer een ander mechanisme, dan voer je meer routine-klusjes uit, dingen die je in je wakende leven ook uitvoerd. Als ik slaapwandel weet ik nooit wat ik gedroomd heb, ik merk alleen dat er dingen verplaatst zijn, kastjes open staan, lichten branden, of dat ik andere kleren aan heb, kortom standaard dingen. De kans dat je je bedenkt om uit het raam te springen om te gaan vliegen is niet erg standaard en dus lijkt me de kans erg klein dat je dat tijdens je slaapwandel zou willen gaan uitvoeren.
Weet jij als je wakker wordt en je hebt geslaapwandeld dan wel wat je droomde op dat moment?
Als ik wakker wordt omdat mijn slaapverlamming slecht functioneert weet ik precies waarom ik die beweging aan het maken ben, wat ik op dat moment
droom(de).
Slaapwandel je nog vaak? Wordt je dat verteld? of merk je het zelf?

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
28
Researchers
LDs:

Ik zou me geen zorgen maken als je door het raam wilt springen, in een LD kan je er dwars doorheen en IRL is die (normaal gezien?) toch wel gesloten... als je denkt door het raam te springen, zal je tegen het raam aanspringen en IRL een grote buil op je hoofd hebben. Ben je ook op slag weer wakker.

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
25
Laatst gezien: 6-11-2013
LDs: 2

Dryalantha schreef:
en IRL is die (normaal gezien?) toch wel gesloten... als je denkt door het raam te springen, zal je tegen het raam aanspringen en IRL een grote buil op je hoofd hebben. Ben je ook op slag weer wakker.

En heb je kans dat het raam breekt en je alsnog naar beneden dondert, slecht idee dus.

Een RC is liefst iets wat IRL geen problemen kan veroorzaken.

back to top
BeRightBack
(Brb123)
LD4all lid
37

twin schreef:
Slaapwandel je nog vaak? Wordt je dat verteld? of merk je het zelf?
Meestal betreft het dromen die zich in de slaapkamer afspelen. Een paar voorbeeldjes van wat ik zoal aan het doen was toen in wakker werd:

- laatst nog was ik een kikker aan het zoeken onder mijn bed
- denken dat mijn vogel ergens in mijn shirt zit te slapen, maar niet kunnen vinden.
- een hele tijd lang de plank boven mijn hoofd aan het ondersteunen geweest, omdat ik dacht dat hij los zat en dreigde te vallen (of objecten op de plank aan het tegenhouden gebeurd ook wel eens) hand voor hoofd
- het behang tegen de muur aan 't drukken, omdat ik dacht dat het van de muur los liet
- een tijd lang een reuzachtige spin in mijn bed aan te zoeken geweest
- gordijnen aan het oprollen..geen idee meer waarom kiekeboe
- bij het raam staan met mijn handen recht omhoog, omdat ik er van overtuigd was dat er elk moment een gewicht naar beneden kon vallen. crazy
- alle stekkers uit het stopcontact trekken om een bom te ontmantelen
- aan mijn bureau zitten tikken op de lege tafel en denken dat ik aan het typen was user

Zulke dingetjes.

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
28
Researchers
LDs:

Quote:
En heb je kans dat het raam breekt en je alsnog naar beneden dondert, slecht idee dus.

Dit is vind jij een slecht idee, maar het wilt niet zeggen dat het daarvoor een slecht idee is. wink Als je in t eerste geval in de LD erdoor vliegt (dat wilt zeggen: het raam is IRL gesloten en in de LD vlieg je dus door het gesloten raam), denk je dat je IRL ook ertegen zal vliegen? Nee want je lichaam kan ''vliegen'' niet nabootsen of het is dat je al zwemmend of als Superman te werk gaat...en dan zijn je handen het eerste wat tegen het raam wordt gestoten. En je moet al een redelijk hard hoofd hebben én redelijk overactief te werk gaan om te zorgen dat een raam breekt...en al een redelijk diepe slaper zijn als je toch blijft door gaan. Maar dat kan logisch gezien eigenlijk niet aangezien dromen zich afspelen in de lichtere slaap.

Ik zei ook niet dat ze dit als RC moest doen, iedereen die het forum leest, weet intussen wel de meest bekende RC's en vliegen door een raam hoort daar niet bij (vliegen op een veilige plaats dan weer wel). Bovendien, voor mij persoonlijk dan, is mijn kamer op gelijkvloers en zal ik dus niet naar beneden kunnen tuimelen. Vliegen/springen door open ramen is zowiezo niet veilig, maar anderzijds - als je een FA hebt en naar buiten loopt, loop je ook op straat en dat is even gevaarlijk als je een actieve slaapwandelaar bent...dan mag je praktisch niets meer doen of je moet zeker zijn dat je in je bed blijft liggen tijdens de avonturen.

back to top
BeRightBack
(Brb123)
LD4all lid
37

Nou ja, tot nu toe kom ik nooit mijn kamer uit tijdens het slaapwandelen (zover ik weet) en breng mezelf nooit echt in gevaar, dus de kans dat ik spontaan door het raam spring tijdens een LD lijkt me inderdaad vrij nihil. Eerst überhaupt maar eens leren vliegen.

back to top
twin
LD4all lid
LD4all lid
twin heeft een LD4all Quest gehaald!
Laatst gezien: 17-10-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Wo 18 Aug, 2010  Reageer met quote

Als ik het zo lees denk ik dat het echt wel meevalt. smile
Veel plezier met je eerste vlieglessen! siiw

back to top
BeRightBack
(Brb123)
LD4all lid
37

BerichtGeplaatst: Wo 18 Aug, 2010  Reageer met quote

Volgens mij stond ik vannacht bovenaan de trap, omdat ik dacht dat mijn moeder me geroepen had....ik woon allang niet meer thuis. gni

Ik denk wel dat ik nu begrijp hoe ik 'slaapwandel' zonder schijnbare slaapverlamming. Volgens mij is slaapwandelen (bij mij) eigenlijk bijna altijd een kwestie van wakker worden na een levendige droom en dat het laatste fragment van die droom nog zo levendig in mijn hoofd zit dat ik slaapdronken alsnog actie ga ondernemen. Zoals een spin of kikker zoeken in mijn kamer, naar de trap lopen, een plank omhoog houden of behang tegenhouden. Puur omdat ik droomde er iets gebeurde wat die actie vereiste. smile

back to top
22
Laatst gezien: 20-2-2014
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 19 Aug, 2010  Reageer met quote

Haha ben ik blij dat er meer actieve slaapwandelaars hier zijn xD
Ik slaapwandel ook regelmatig hoor.. maar volgens mij is dat niet dat je problemen hebt met je slaapverlamming.
Volgens mij slaapwandel je ook niet in de REM slaap maar in een andere slaap fase.
Zelf heb ik regelmatig dat ik wel weet dat ik het aan het doen ben maar dan denk ik verder niet na zeg maar en ben ik ook niet helemaal wakker.
Dan denk ik bijv: ik ga douchen. Wat ik ook echt een keer gedaan heb midden in de nacht
Maar soms merk ik het ook niet en dan word ik wakker van me moeder die opeens voor me staat en loopt te schreeuwen x)

Maar maak je maar geen zorgen hoor als je slaapwandelt heb je volgens mij geen problemen met je slaapverlamming maar het heeft een andere naam maar die weet ik ff niet meer ^^

back to top
crox1
LD4all lid
LD4all lid
22
Laatst gezien: 2-1-2011
LDs: 2 gehad :-D

slaapverlamming? herkent iemand dit?
BerichtGeplaatst: Di 07 Dec, 2010  Reageer met quote

Ik heb net wat gelezen over slaapverlamming.. Dat je je dan verlamd voelt en niet kan bewegen dus..

Wat ik zelf ong. 1 keer in de maand heb is dat ik wakker word, en alles kan bewegen behalve mijn onderbenen.
Dan lijkt het net alsof mijn kuiten samen spannen, ik kan mijn voeten dan ook niet bewegen, het doet dan ongeveer 1 min. pijn tot dat de pijn weg trekt en ik me weer kan bewegen..
Het is geen slapend been ofzo, want dat kun je meestal nog een beetje bewegen en dat tintelt en doet geen pijn.

Heeft iemand anders hier een keer last van gehad?
Wat is dit, slaapverlamming of iets anders?
Ik vind het soms nogal eng.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 5Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.