EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Ziende dromen

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
Oneironaut
Fortunafortesadiuvat
LD4all lid
Laatst gezien: 14-12-2015
LDs:

Ziende dromen
BerichtGeplaatst: Za 11 Dec, 2010  Reageer met quote

Bewust dromen kan op twee manieren. De ene manier kennen jullie allemaal en noem ik ook gewoon 'lucide dromen' en behelst het semi-bewust dromen dat tegenwoordig uitvoerig is beschreven in de westerse wereld en hier op het forum. Het gaat hier om het hebben van meer controle en bewustzijn dan in een 'normale' passieve droom.

De andere manier van bewust dromen noem ik 'ziende dromen' en deze onderscheidt zich van het westerse lucide dromen, door de aard van de droomomgeving. De lucide droom is een droom die zich volledig afspeelt in een afgesloten droomomgeving. Alle elementen die in de droom zitten zijn product van de dromers verbeelding en fantasie. In het 'ziende dromen' komen ook elementen voor van buitenaf. En 'buitenaf' slaat zeker niet op de waakwereld waar het fysieke lichaam zich tijdens de nacht bevindt. In principe kan je zeggen dat het lucide dromen slechts de technische kant is van het echte ziende dromen en dat er in het westen -zoals dat wel vaker gebeurt- gebroken is met de dieper liggende cultuur (van het echte dromen). 'Lucide dromen' is droogzwemmen, waar 'ziend dromen' vol in de oceaan op zoek naar de onderwaterwereld gaan is. Wie goed leest, snapt dat ik nogal wat impliceer met mijn woorden. En ik ben me er dan ook terdege van bewust dat 99% van diegenen dit lezen, dit niet 'geloven' of zien. Dat is prima en bovendien slechts mijn fout en niet die van jullie. Toch zul je er ook 'wat aanhebben' wanneer je de diepere gronden niet wilt accepteren. Op de westerse manier zul je dan hele fijne technieken leren om je dromen toch meer onder controle te krijgen, hoewel ik misschien toch liever zou willen waken voor dat soort 'cultureel kannibalisme'. De kennis van het echte ziende dromen is door de consumentenmentaliteit en de New Age verkoopmachine vernaggelt tot een slappe vormoefening die vaak ook nog eens de gehele drang naar een dieper begrip van het dromen in de weg staat. Bewust dromen is van een houding veranderd in een operatie, een stappenplan in plaats van begrip. Maar goed, da's een geheel ander verhaal.

Om een beetje te begrijpen hoe het kan dat bepaalde native Americans zo anders denken over dromen dan nu normaal is in de westerse wereld, moeten we heel even kijken naar de fundamentele verschillen tussen de ontologische concepten. Afwijkend van 'onze' westerse filosofie, spreekt men onder de Yanesha bijvoorbeeld van drie dimensies; de tastbare (het lichaam) en twee ontastbare, yecamquëm en yechoyeshem die samen 'het zelf' vormen. Het lichaam wordt ook wel yeshtam genoem, wat wij zouden noemen een tuniek. Ondanks het tastbaar zijn, is het lichaam slechts een bedekking van dat wat echt of waar is, de essentie van het zelf, dus van de ontastbare dimensies. Yecamquëm kun je letterlijk vertalen met 'onze ziel', maar omdat het los kan koppelen van het lichaam kun je misschien beter zeggen 'vrije ziel'. Het is een manifestatie op individueel niveau van Yato'Yos (Grootvader Yos), de schepper van alles. Deze kosmische ziel, of camuequeñets, "is overal aanwezig en is de levensenergie van alles". Yechoyeshem is een ontastbare entiteit wiens zichtbare manifestatie iemands schaduw is. Daarom kun je dit vertalen met "onze schaduw" of "schaduw ziel". Yecamquëm, de vrije ziel, heeft twee manifestaties: eentje die los te koppelen is van het lichaam en er van houdt de aarde rond te zwerven wanneer iemand slaapt, en de andere die als bewaker wacht in de vorm van de homunculus, of klein mannetje dat in de pupillen van de slapende persoon zit.

Yanesha beschouwen alle werelden die onzichtbaar zijn in het dagelijks leven als meer echt, in de zin van essentiëler, dan de zichtbare wereld. Dit betekent niet dat ze deze sterfelijke wereld als onecht zien, maar eerder dat ze geloven dat de zichtbare aspecten van deze aarde meer essentiële realiteiten bedekken: heilige werelden die plaats bieden aan krachtige en bijzondere entiteiten. M.a.w.
gelijk de realiteit van individuele lichamen, heeft deze sterfelijke aarde iets weg van een 'virtuele' realiteit. Ze nemen de wereld waar als een wereld van vertoningen die een meer transcendentale realiteit verbergen. Het is slechts door de echte (ware) essentie van het zelf, de vrije ziel, dat mensen toegang hebben tot de echte (ware) essentie van de kosmos, de bijzondere heilige werelden.

Volgens de Yanesha kan dit alleen m.b.v. dromen.De term chopo'teñets, "dromen", omvat een aantal ervaringen die bij ons allemaal verschillende namen hebben. Het slaat op de dromen die we hebben als we slapen, op dagdromen, op hallucinaties door drugs, op beelden tijdens meditaties. Al deze zaken krijgen dezelfde term, omdat geloofd wordt dat deze zaken allemaal gevolg zijn van de loskoppeling van de vrije ziel van het lichaam.

Gezien de aard van dit forum zal ik me dus richten op de dromen die men heeft tijdens de slaap. We laten de Yanesha even voor wat het is, zij dienden slechts als achtergrond voor de afwijkende ideeën over dromen. Ook andere Native Americans, in Mexico bijvoorbeeld hadden het besef van een waaklichaam en een droomlichaam (vrije ziel). Het droomlichaam "de dubbel" is actief tijdens het dromen. De Mexicaanse Natives ontdekten het onderscheid toen ze tijdens hun dromen hun waaklichaam zagen. Het grote gevaar daarvan zit 'm erin dat er maar één bewustzijn is. Zij leerden dat het kijken naar het slapende lichaam terwijl je droomt een reactie kon ontlokken die fataal zou kunnen zijn. De dromer zou kunnen verdwalen en voor altijd in de droom blijven. Dit is een aantal van hen overkomen, maar alleen hen die te geobsedeerd waren met het bereiken van volledig bewustzijn, zonder daarvoor een stabiele basis te leggen.

Op weg naar ziend dromen
Probeer in je droom te kijken naar je handen. En voel de sensatie die daarop volgt. Probeer je focus van je handen naar de omgeving te verplaatsen en terug. Houd je blik kort op andere droomobjecten, laat je blik rondgaan en verlies je niet in details(!) Ga iedere dag op zoek naar je handen in je droom en ga niet verder met deze tekst vooraleer je dat gelukt is. Het doel van deze stap is het betreden van het droomlichaam en het bewustzijn vervolgens vast te houden. Je begrijpt dat dit alleen kan wanneer je voldoende energie hebt. Emotionele stabiliteit en een rustige mindset dragen enorm bij aan je succeskans.

Als het gelukt is, zal een heel bijzonder gevoel zich meester van je maken, op dat moment en ook de volgende dag. Dit was de eerste en grootste stap op weg naar ziend dromen, vanaf nu opent zich een groot scala aan mogelijkheden voor je.

Vervolgens is het zaak bewust te blijven tijdens het in slaap vallen. Wanneer je vlak voor het in slaap vallen nog bewust bent van wat er gebeurt, kan er eventueel wat angst ontstaan. Dit is slechts een laatste weerstand van je waaklichaam en gaat heel snel voorbij. Word je bewust van het lome zware gevoel dat je krijgt vlak voordat je de slaap betreedt. Probeer bij bewustzijn te blijven. Mocht je toch 'wegvallen', is dat geen probleem.
Probeer dit onder de knie te krijgen, vooraleer naar volgende stappen te zoeken. Droombewustzijn is een kwestie van energie en feit is dat veel van ons heel slecht met onze energie omgaan. We kunnen niet eventjes gaan tanken dus het is zaak zo min mogelijk energie te verspillen aan bijvoorbeeld zelfbelang.

De goede droominstelling is balanceren tussen het laten vervagen van de omgeving en je verliezen in de details. Kijk nieuwsgierig en bewust naar de omgeving, maar laat je blik niet te lang op dezelfde plek.

Onder de invloed van dromen, ondergaat de realiteit een metamorfose. De dromer krijgt dan twee keuzes; ofwel je hervormt geleidelijk aan je systeem van zintuiglijke waarneming en interpretatie, ofwel je doet dat systeem compleet van de hand. Hervormen slaat op de intentie tot herconditionering, het voorzichtig en bewust vergroten van haar capaciteiten. Als je er voor kiest je interpretatiesysteem te hervormen wordt de realiteit vloeibaar en het spectrum van wat echt is wordt groter, zonder dat de integriteit van de werkelijkheid in het geding raakt. Dromen opent zodoende een deur naar andere aspecten van wat echt is. Als je ervoor kiest het systeem van de hand te doen, groeit het spectrum van wat je waar kan nemen zonder interpretatie exponentieel. De uitbreiding van onze waarneming is zo gigantisch dat we maar een paar mogelijkheden voor zintuiglijke interpretatie overhouden en -dus- verkrijgen we een gevoel van oneindige realiteit die onwaar is of een oneindige onwerkelijkheid die waar is.

“Dreams are, if not a door, a hatch into other worlds,” he began. “As such, dreams are a two-way street. Our awareness goes through that hatch into other realms, and those other realms send scouts into our dreams.” (The Art of Dreaming)

Laatst aangepast door Oneironaut op Wo 29 Dec, 2010, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Researchers
Laatst gezien: 10-12-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Za 11 Dec, 2010  Reageer met quote

Dat was heel interessant om te lezen Oneironaut! Kan je misschien wat meer vertellen hierover? Hoe ben je hier op gekomen? Eigen ervaringen? grin

Wees vrij van nog meer te schrijven als je daar zin in hebt, dit zijn takken van droomwerk die me zeker boeien. smile

back to top
SpiritDreamer17
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 8-5-2014
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 28 Dec, 2010  Reageer met quote

Ik vond dit heel boeiend om te lezen en ik vind de essentie van het dromen op het einde van je uiteenzetting ook goed verwoord. Ik vrees alleen dat het door de meeste mensen niet zal worden begrepen omdat het misschien te moeilijk voor ze is. Waarschijnlijk leg ook ik dingen vaak te moeilijk uit waardoor ze niet altijd zullen worden begrepen. Maar het is wel heel fijn als je een bepaald begrip ook bij anderen herkent of meent te herkennen want het kan zijn dat ik alles nog op een andere manier interpreteer als jij. In volgende passages kon ik mij in ieder geval het beste vinden.

Oneironaut schreef:
De kennis van het echte ziende dromen is door de consumentenmentaliteit en de New Age verkoopmachine vernaggelt tot een slappe vormoefening die vaak ook nog eens de gehele drang naar een dieper begrip van het dromen in de weg staat. Bewust dromen is van een houding verandert in een operatie, een stappenplan in plaats van begrip. Maar goed, da's een geheel ander verhaal.

Onder de invloed van dromen, ondergaat de realiteit een metamorfose. De dromer krijgt dan twee keuzes; ofwel je hervormt geleidelijk aan je systeem van zintuiglijke waarneming en interpretatie, ofwel je doet dat systeem compleet van de hand. Hervormen slaat op de intentie tot herconditionering, het voorzichtig en bewust vergroten van haar capaciteiten. Als je er voor kiest je interpretatiesysteem te hervormen wordt de realiteit vloeibaar en het spectrum van wat echt is wordt groter, zonder dat de integriteit van de werkelijkheid in het geding raakt. Dromen opent zodoende een deur naar andere aspecten van wat echt is. Als je ervoor kiest het systeem van de hand te doen, groeit het spectrum van wat je waar kan nemen zonder interpretatie exponentieel. De uitbreiding van onze waarneming is zo gigantisch dat we maar een paar mogelijkheden voor zintuiglijke interpretatie overhouden en -dus- verkrijgen we een gevoel van oneindige realiteit die onwaar is of een oneindige onwerkelijkheid die waar is.

Maar ik zal ook even uiteenzetten vanuit welke invalshoek ik dit gelezen heb.

Er zijn heel wat andere culturen die zich uitgebreid met dromen bezig houden, hun ervaring is vaak veel uitgebreider en diepgaander dan die van ons. Elke cultuur en zelfs elke persoon tracht op zijn manier de ervaringen en de inzichten daarachter te verwoorden. Het zo verwoorden van die ervaringen op een manier waarop meerdere mensen het begrijpen, is niet eenvoudig.

Elke spreker zal de ervaringen zo verwoorden afhankelijk van zijn eigen culturele setting en afhankelijk van het wereldbeeld dat hij tijdens zijn ontwikkeling is aangeleerd. Elke toehoorder zal de ervaringen dan ook zo interpreteren en begrijpen zoals hij is aangeleerd. Communicatie van dergelijke ervaringen gebeurt door middel van taal, maar ook die is cultureel bepaald.

Als je op hoog niveau over de essentie van dromen wil praten, krijg je dus behoorlijk wat ruis en potentiële miscommunicatie. Die ruis ontstaat door de verschillende wereldbeelden die mensen hebben, en de verschillende talen die mensen spreken en de woorden en metaforen waarmee ze bepaalde ervaringen uitdrukken en trachten te vertalen.

Iemand uit een indiaanse stam in Mexico zal zijn droomervaringen en het begrip daarvan op heel andere manieren verwoorden dan iemand uit het westen. Hij zal daarbij andere beeldtaal gebruiken dan iemand uit het westen, beelden die voor een westerling waarschijnlijk niet begrijpelijk zullen zijn binnen hun eigen wereldbeeld.

Het aangeleerd krijgen van een bepaald wereldbeeld is conditionering. De hele maatschappelijke omgeving waarin je opgroeit, dringt een bepaald wereldbeeld aan je op. Dat wereldbeeld nemen mensen aan voor waarheid. Maar ze zien niet in dat het wereldbeeld dat ze hebben slechts één manier is om de werkelijkheid te zien. Als je verschillende culturen met elkaar vergelijkt merk je al heel wat verschillen op. Er bestaan momenteel verschillende wereldbeelden naast elkaar. Door de globalisering komen die wereldbeelden met elkaar in contact. Dat zorgt voor spanningen. Mensen horen dingen die niet stroken met hun eigen wereldbeeld omdat het op een andere manier is verwoord dan ze gewoon zijn. Omdat ze niet bewust zijn van het feit dat hun eigen wereldbeeld niet dé Waarheid is maar gewoon een manier om de werkelijkheid te interpreteren.

In dromen, en vooral in lucide dromen, krijg je de kans om het beeld dat je is aangeleerd te doorprikken. Je kan dan inderdaad herconditioneren.

Veel huidige maatschappelijke problemen komen volgens mij voort uit het niet bewust zijn van de manier waarop een wereldbeeld wordt gevormd en het niet luisteren naar de essentie achter de metaforen en woorden van anderen en andere culturen.

Veel problemen komen ook voort uit het letterlijk nemen van die woorden en metaforen. Bij het te letterlijk nemen van die woorden en metaforen krijg je dogmatisering. Dan krijg je religievorming en dat soort dingen.

Wat New Age in veel gevallen doet, is volgens mij ook het te letterlijk overnemen van bepaalde beelden. Die dan voorstellen als de essentie, zonder zelf de essentie te begrijpen of te vatten. Geld en winstbejag speelt daar dan ook nog eens een vervelende rol bij. Veel goeroe-achtige fenomenen stellen het voor alsof zij de waarheid in pacht hebben en hun manier om de wereld te zien en met dromen om te gaan, de manier is. Maar de essentie zit er volgens mij net in dat er geen manier bestaat waarop

Via dromen kan je alleen inzicht krijgen in de mogelijkheden die er zijn. Je kan alle geconditioneerde 'waarheden' doorprikken. Je kan beelden vervangen, je wereldbeeld herconditioneren. En de kunst bestaat er in om dat op zo'n manier te doen dat je zo veel mogelijk mensen tracht te begrijpen in hun metaforen en dat je je eigen ervaringen zo kan verwoorden dat je dat inzicht doorgeeft aan anderen. Dat de droomwereld en droomwerkelijkheid iets persoonlijks is en dat die op ontalrijk veel manieren te begrijpen is, zonder dat één manier de werkelijkheid is en zonder dat één manier onwerkelijk is.

Dit is uitgebreid verwoord hoe ik jouw tekst heb geïnterpreteerd, gezien vanuit mijn ervaring met dromen en mijn huidig wereldbeeld. Ik hoop dat anderen het elk op hun manier ook kunnen doen en dat er zo interessante discussies kunnen voortvloeien uit deze teksten.

Ik hoop eigenlijk ook dat steeds meer mensen de essentie zullen vatten van wat er met dromen mogelijk is, namelijk het aftasten van het eigen bewustzijn en het voor zichzelf kunnen doorprikken en herconditioneren van het door hun omgeving bepaalde wereldbeeld in plaats van eindeloos te discussiëren over wat waar en onwaar is met betrekking tot de droomwereld want daar gaat het helemaal niet om.

SpiritDreamer

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.