EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Let op met lucide dromen!

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 3Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur  Bericht 
Seppe
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 11-1-2011
LDs:

Let op met lucide dromen!
BerichtGeplaatst: Di 11 Jan, 2011  Reageer met quote

Hallo,

Ik ben een tijdje geleden hier begonnen met lucide dromen. Ik heb het ongeveer 40 dagen volgehouden met dromendagboek. Maar na een tijdje heb ik mezelf moeten verplichten om ermee te stoppen omdat het niet gezond was.

Vele van jullie zullen dit waarschijnlijk onzin vinden maar ik ben gestopt voor mijn eigen gezondheid. Ik deed dagelijks reality checks en regelmatig een WBTB. Toen ik een eerste SP kreeg was dit een beangstigende ervaring maar ik kon het controleren. Nu begon ik daar meer over te zoeken en ik zie dat er mensen zijn die daar echt last van hebben! Dat is een probleem waar sommigen niet van af geraken en 'wij' lokken het bijna met opzet uit. Ik wist dat ik met mijn slaap aan het knoeien was want SP hoort niet te gebeuren tijdens een normale nacht.

In ieder geval begon ik 's avonds onrustig te worden. Ik verschrok als ik iets hoorde en ik verschrok als ik ergens tegen aanliep. Als ik in het donker de gang op moest begon ik dat steeds eng te vinden. Vraag me niet waarom maar ik denk dat ik bang was voor een droom of een nieuwe slaapparalyse met eventuele visuele hallucinaties.

Ik denk dat lucide droom de exacte poort is naar schizofrenie. Uiteraard moet je hier een biologische kwetsbaarheid voor hebben maar als je eenmaal door de poort bent gegaan naar een schizofrene toestand kan je niet meer terug. (Ik studeer psychologie wink5 )

Slaap is enorm belangrijk voor mensen. Als je slecht slaapt zul je problemen ondervinden op alle gebieden. Ik hou heel erg van lucide dromen, ik vind het een prachtig fenomeen en had zoveel plannen die ik wou gaan doen in mijn dromen. Maar ik wil normaal kunnen slapen en mijn geest gezond houden.
Daarom de overweging om te stoppen en terug normaal te slapen.

DUS, mijn tip aan iedereen: Als je merkt dat je je slaappatroon begint te ver******, denk dan na. Als je soms angstig word zonder reden, stop dan.

Ik ben nu een maand ongeveer gestopt en heb geen problemen meer met slapen of 's nachts angstig zijn. Ik zou heel graag willen doordoen want ik heb de motivatie, maar het is beter zo.

Dankuwel smile

back to top
Hydra
Dream Gentleman
LD4all lid
967
Laatst gezien: 12-2-2013
LDs: Nihil

Hmmm, een goed duidelijk bericht. Een waarschuwing voor allen. Ik zelf ben niet zo bang voor deze verschijnselen. Er zijn nog geen enkele mensen gerapporteerd die een probleem hebben ondervinden door het Lucide dromen.

Zou het niet kunnen dat je je hebt laten meeslepen door de verhalen of dat het een beetje tussen je oren zit? Ik ben ook bang geweest voor de hallucinatie's deze angst heeft niet langer als 48 uur geduurt.

Ik hoop dat jij verder ooit nog in de toekomst de draad van het Lucide Dromen kan hervatten. En deze waarschijnlijke geweldigen ervaring beleven.

Laatst aangepast door Hydra op Di 11 Jan, 2011, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
Gerben
Ach ja.
LD4all lid
28
Laatst gezien: 2-2-2013
LDs: 22397,2 1/3

Het ligt maar net aan je mindset.
Als je er mee stopt prima, maar volgens mij valt het erg mee met hoe mensen die graag LD's willen hun slaappatroon veranderen.
Wat wel kan is dat je er misschien te obsessief mee bezig bent geweest, dan is het niet zo gek dat je er mee wilt stoppen.
Maar ik vind eigenlijk wel dat je voorbarige conclusies trekt, je haalt ze alleen uit je eigen ervaring en die is zo te lezen niet bepaald positief, maar dat heeft ook wel een verklaring.
Het is ook mogelijk om op een gezonde manier met LD's bezig te zijn. smile

back to top
Ambsi
Defenestration!
LD4all lid
21
Laatst gezien: 3-5-2013
LDs: Een paar

Seppe schreef:
Vele van jullie zullen dit waarschijnlijk onzin vinden maar ik ben gestopt voor mijn eigen gezondheid.

Inderdaad.

Slaapverlamming is volkomen normaal, het gebeurt iedere nacht om ervoor te zorgen dat je niet je dromen gaat uitvoeren. Voor het opwekken van een WILD, wacht je tot de slaapverlamming optreedt om vervolgens veilig en wel een droom in te stappen.

Het kan echter dat je tijdens de slaapverlamming wakker wordt, dit kan inderdaad een beangstigende ervaring zijn en gepaard gaan met (evt. enge) hallucinaties. Dit kan heel vervelend zijn als je probeert te bewegen, omdat dat zelfs pijn kan doen. Je moet gewoon rustig blijven en wachten tot je lichaam wakker is geworden.
Daarbij zijn de hallucinaties alleen eng als je verwacht dat ze eng zijn. Als je denkt dat er in plaats van een enge heks een beeldschone dame in je kamer staat...

Daarbij kan ik me nauwelijks voorstellen dat je 's nachts begint te verschieten van alles wat je tegenkomt. Lijkt me eerder een persoonlijk probleem en niet wat alle lucide dromers overkomt. Hoe kun je nu bang zijn voor SP en hallucinaties als je gewoon wakker bent en rondloopt? Klinkt naar mijn mening meer als angst voor het donker.

Volgens mij ben je lucide dromen gewoon gaan associëren met iets engs ofzo, maar dat is echt nergens voor nodig.

Er zijn al heel vaak mensen geweest die waarschuwen voor lucide dromen, maar er zijn nog altijd duizenden mensen die het doen, ook van nature!

Maar goed, als ik je niet heb kunnen overtuigen en je je er zo beter bij voelt, prima wiske Het is jammer omdat je zelf al aangeeft dat je wel de motivatie hebt.

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
22
Laatst gezien: 6-11-2013
LDs: 2

Hmm, ik begrijp je mening en je gevoel hierbij, maar ik zelf vind het wat overdreven.

Ja, als je elke nacht 5 keer WBTB doet, dan zal slaappatroon in de war raken. Ook als je alles als mogelijk dreamsign gaat beschouwen, dan zal je misschien niet alleen schizofrenie opwekken, maar ook paranoia.

Wat ik wil zeggen is: zolang je er verstandig mee om gaat, dan kunnen LD's totaal geen kwaad.

Je zegt dat SP niet normaal is. Dit is echter heel normaal! Iedereen maakt het elke nacht mee. Alleen zijn we daar niet bewust van. Het is een proces dat ervoor zorgt dat we de dingen waarover we dromen niet IRL gaan uitvoeren. Als dit zou wegvallen zouden er de gekste dingen gebeuren. Ze hebben bijvoorbeeld ooit eens een experiment gedaan waarbij ze bij katten de stof wegnamen die voor SP zorgt. Tijdens de slaap gingen de katten 'fictief' jagen.

Voor de rest ben ik het eens met Gerben en Ambs!

Laatst aangepast door Silox` op Di 11 Jan, 2011, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
Joseph
--DreamLife--
LD4all lid
27
Laatst gezien: 14-3-2014
LDs: 0

Ik ben het met Gerben eens.

back to top
=ajax=
~el salvador~
LD4all lid
20
Laatst gezien: 14-9-2011
LDs: te weinig

het is eerder gezond als ongezond, er zijn mensen die er eetstoornissen mee oplossen, nachtmerries mee oplossen en vele andere problemen. dit geld misschien wel niet voor jou, maar het heeft wel degelijk goede eigenschappen. beetje overbodig druk maken als je het mij vraagt...

back to top
Kyata
dagdromer
Moderator
Kyata heeft een LD4all Quest gehaald!
26
Laatst gezien: 25-5-2014
LDs:

Jammer dat het voor jou niet werkt, maar als je je er gewoon bezig mee houdt zonder dingen te doen die je slaaprust verstoren, kun je best doorgaan met lucide dromen. Alleen wat minder. smile

back to top
Jeddy
Rebel
LD4all lid
26
Laatst gezien: 1-2-2011
LDs: 1

BerichtGeplaatst: Wo 12 Jan, 2011  Reageer met quote

Ik denk dat je jezelf angst inbeeld/inpraat, voor die hallucinaties die je hebt hoef je totaal niet bang voor te zijn hoewel ze als beangstigend kunnen worden ervaren, maar dat jij als persoon zijnde zodanig angstig ervan wordt is puur omdat jij je laat meeslepen in je angst.

sp is zoals iedereen hier zo'n beetje zegt wel normaal, en ik ben ook blij dat het er is je zal maar zomaar uit je bed rollen of wat dan ook niet bepaald fijn, vandaar dat je lichaam die functie heeft om je te verlammen.

Quote.
''Ik denk dat lucide droom de exacte poort is naar schizofrenie. Uiteraard moet je hier een biologische kwetsbaarheid voor hebben maar als je eenmaal door de poort bent gegaan naar een schizofrene toestand kan je niet meer terug. (Ik studeer psychologie ) ''

schizofrene krijg je niet zomaar want
A: het is een erfelijk iets
B: waarschijnlijk iets genetisch
c: je krijgt het door een afwijking in de hersenen

schizofrenie is geneesbaar (lange weg natuurlijk) maar geneesbaar of zodanig onder controle te houden dat het niet meer een deel van je uitmaakt.

Ik vind dat je nogal snel conclusies trekt uit je eigen ervaring(en), dat jij angstig wordt in bijv: het donker omdat je sp/hallucinatie eng vind zegt eerder wat over jou'n eigen geestelijk toestand in hoeverre jij vatbaar bent voor die dingen.
En je studeert nog wel pyschologie

back to top
Joseph
--DreamLife--
LD4all lid
27
Laatst gezien: 14-3-2014
LDs: 0

@Seppe.
Ik denk eerlijk gezegd dat je je er te intensief mee bezig hebt gehouden.
En de kans dat je een SP krijgt is toch het grootst als je je bezighoudt met WILD,dat je lichaam slaapt terwijl jezelf nog bij bewust zijn bent?
Dat je s'avonds onrustig bent geworden door die ervaring,dat zit toch echt tussen je oren,denk ik,ondanks dat je controle erover hebt, over die SP.
Dat je je slaappatroon zoals vele andere op een gewaardeerd niveau wilt houden snap ik,en dat kan ook makkelijk.Als je voor je eigen er maar voor zorgt dat je je er niet te intensief mee bezig houdt.

Dat je gemotiveerd bent,nog steeds na die ervaring van je is goed en voor mij zegt het dat je genoeg doorzettingsvermogen moet hebben.

back to top
Pinokkio
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 28-12-2011
LDs:

@Jeddy,
Je punt A en punt B betreffende shizofrenie zijn hetzelfde punt. Over punt C: wetenschappers zijn er nog steeds niet over uit of hersenafwijking bij shizofrenie patiënten een gevolg of een oorzaak zijn van shizofrenie.
Verder ben ik het wel met je eens.

@Seppe,
Je kunt ook met lucide dromen bezig zijn zonder WBTB en SP. Je moet het niet te veel willen forceren. Als je graag door wil gaan, zoals je aangeeft in je post, kun je dit ook op een laag pitje doen. Gewoon overdag RC's, dromendagboek bijhouden en 'gewoon' slapen (zonder WBTB of WILD technieken). Zo doe ik het nu ook al een jaar, en heb nu toch 1x per week een LD (weliswaar met beperkte controle maar daar werk ik nog aan).

back to top
Riick
LD4all lid
LD4all lid
19
Laatst gezien: 30-9-2011
LDs: Tot nu toe 0

Ja, ik ga ook volledig mee met de meningen van de anderen hier. Waarschijnlijk heb je je zelf de angst laten aanpraten oid. Ik zelf heb jaren geleden ook eens een SP + Old Hag gehad, alleen was het dan een man die in de hoek van de kamer mijn kant op keek. beangstigend inderdaad. Maar toen ik later besefte dat het niet real was, had ik daar vrede mee. Ben wel altijd al bang geweest in het donker, en vind het nog niet prettig om van de badkamer naar mn eigen kamer te lopen, zonder eerst om te kijken of er toevallig niet iemand achter me staat. xD Maargoed, dat terzijde.

Je conclusie dat WILD dé poort is naar schizofrenie vind ik dus echt overbodig. En ik kreeg de indruk dat je er ook erg intensief mee bezig was. Dus zoals alle anderen hier ook al zo'n beetje zeggen, zou ik het gewoon erg rustig aan doen. Je kunt natuurlijk wel een dromendagboek bij houden, dat kan toch geen kwaad? En de angst voor SP's moet ook te overwinnen zijn. wink5

Dus geef het lucide niet op, zou ik zeggen! Maar laat je er ook niet door gek maken. wink5

back to top
Empereur
Emperor of LD
LD4all lid
19
Laatst gezien: 1-7-2014
LDs: I

Oke, ik kan me herinneren dat ik al op deze topic had geantoowrd? :O
Maar ik zie me nergens tussen staan, iedergeval sluit ik me ook aan bij de rest. smile
Dat het niet echt 100% met lucide te maken heeft, maar misschien met andere angsten.

Groetjes,

Marc

back to top
Hydra
Dream Gentleman
LD4all lid
967
Laatst gezien: 12-2-2013
LDs: Nihil

Empereur schreef:
Oke, ik kan me herinneren dat ik al op deze topic had geantoowrd? :O
Maar ik zie me nergens tussen staan, iedergeval sluit ik me ook aan bij de rest. smile
Dat het niet echt 100% met lucide te maken heeft, maar misschien met andere angsten.

Groetjes,

Marc

Bij mij eersten bericht zou je kunnen concluderen dat ik er wel enige vorm van waarheid in zou zitten. Maar ik ben het verder eens met empereur.

back to top
VampieraNL
LD4all lid
LD4all lid
40
Laatst gezien: 12-12-2012
LDs: ± 1 per week

Hey Seppe, wel bedankt voor de waarschuwing!
Maar probeer 't niet té zwart wit te zien, je kan ook wat gas terug nemen, zonde joh om iets dat je eigenlijk zo interessant vind helemaal te schrappen!
Misschien is DILD voor jou 'n betere methode?

Ik vind de waarschuwing om de volgende reden wel goed:
Toen ik begon met het LD gebeuren had ik ook veel slapeloosheid. Soms denk ik best wel 's dat 't kwam doordat ik letterlijk op de slaap lag te wachten in de hoop op 'n droom en dan RC's uit t evoeren, dom, want die slaap komt dan natuurlijk niet. En viel ik dan toch bijna in slaap kreeg ik mijn eigen HI (die ik elke avond heb) té veel in de gaten waardoor ik weer wakker werd. Sja, na 3 keer is die melatonine wel op in de hersentjes..

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 3Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.