EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Let op met lucide dromen!

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 3 van 3Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3

Auteur  Bericht 
Toversnoepje
Explorer.
LD4all lid
27
Laatst gezien: 26-6-2012
LDs: 31

BerichtGeplaatst: Zo 06 Nov, 2011  Reageer met quote

Ik ben 24 jaar en soms ook nog bang in het donker eek2 Maar dat is gewoon een soort van mindfuck. Ik weet dat er niks is er dat er niks gebeurd maar toch het idee.
Merk dat soms ook wel bij mijn WILD omdat ik soms voel alsof er iets of iemand op mij duwt. Het gevoel hebben dat er iets of iemand in je kamer staat.

Meestal maar ik mezelf dan wakker en denk ik shit ik hoefde hellemaal niet wakker te worden.
Meestal heb ik meteen daarna weer een WILD en gaat het gewoon allemaal goed. En ik denk dat je een beetje door de angst heen moet. En dat het ook wel iets is wat je je zelf aanpraat.

back to top
Tyharo23
LD4all lid
LD4all lid
Tyharo23 heeft een LD4all Quest gehaald!
32
Laatst gezien: 17-7-2012
LDs: De tel kwijt

BerichtGeplaatst: Wo 01 Feb, 2012  Reageer met quote

Daarom waarschuw ik dus ook altijd vooraf mensen voor de mogelijke nare effecten van SP als ze WILD willen proberen...
Want dat is iets waar je mee geconfronteerd kan worden...en dergelijke confrontaties kunnen inderdaad behoorlijk angstig zijn...

Ik was overigens zo'n persoon die voor een hele lange tijd last heeft gehad van de nare effecten van SP...elke week wel een paar keer en soms zelfs meerdere keren per nacht... sadblauw
Ook al zolang ik me kan herinneren last van insomnia...en wijt het vooral daaraan eigenlijk...
Mijn geest bleef altijd wat actief terwijl mijn lichaam al in slaap viel...en maakte de SP fase daarom dus regelmatig bewust mee...
Maar door mijn ervaringen met lucide dromen heb ik het juist om weten te zetten in positieve ervaringen...voor mij is het inmiddels "gewoon" de poort naar lucide dromen... smile

Edit: Lol...herinner me zojuist weer mijn eerste ervaring met SP...
Die was eigenlijk best wel grappig nu ik eraan terugdenk...
Ik kan me nog herinneren dat ik het gevoel had dat mijn dekens op en neer gingen...
Had die middag het met een vriendin van me gehad over hoe muggen op een of andere manier altijd onder je deken kunnen komen om je steken...
Ik weet nog dat ik toen dus dacht "ah...zo doen ze dat dus!"... grrr

back to top
Kai
LD4all lid
LD4all lid
34
Laatst gezien: 21-4-2013
LDs:

Re: Let op met lucide dromen!
BerichtGeplaatst: Do 02 Feb, 2012  Reageer met quote

Seppe schreef:

Vele van jullie zullen dit waarschijnlijk onzin vinden

Amen, het probleem ligt bij jezelf en niet bij LD.

Ik heb vaak SP gehad toen ik nog niks van SP of LD afwist en door LD weet ik er nu meer vanaf en kan ik er beter mee omgaan.

Vaak heb ik bewuste SP zonder dat ik het wil dus vind je verhaal nogal vaag wink5

back to top
19
Laatst gezien: 20-2-2014
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 01 Mrt, 2012  Reageer met quote

Hmm.. ja ik snap Seppe opzich wel.
Voor sommige mensen kan de SP en de hallucinaties die daar soms bij horen erg beangstigend zijn.
Maar dat het de poort is naar schizofrenie vind ik ook weer een beetje te overdreven.

Lucide dromen is voor mij, en ik denk ook voor vele anderen hier, heel natuurlijk.
Ik had het al in mijn vroegste jeugd spontaan zonder dat ik oefende ofzo.
Nu natuurlijk wel omdat het voor mij nu een naam heeft en omdat ik weet dat je jezelf er in kan trainen.
Maar het valt alsnog erg mee met het oefenen voor mij.
De meeste krijg ik spontaan of ik denk bij mezelf ''hé, ik heb wel weer een zin in een LD''
En dan doe ik meestal MILD.

Maar wat ik wil zeggen is dat lucide dromen over het algemeen géén psychische problemen veroorzaakt. Ik ken dan ook niemand die daar problemen door heeft gekregen.

En SP, waar jij het eigenlijk over hebt, is niet iets wat perse bij lucide dromen hoort.
Sommige mensen zijn gevoeliger voor SP dan anderen.
Het ligt er ook aan of je er snel angstig van wordt.
Ik heb soms ook SP en heb daar soms ook hallucinaties bij maar ik weet dat die niet echt zijn en ik ben er ook niet bang voor eigenlijk.

Maar het is idd wel verstandig als je zoveel last hebt van SP, om dan niet teveel te rommelen met lucide dromen als het zowiso niet natuurlijk voor jou is.
Een andere manier is leren om te gaan met SP en je niet zo druk te maken er over.
Want dát is wel ongezond. De SP zelf kan geen kwaad.

SP heeft trouwens ook helemaal niks te maken met schizofrenie.
SP is het beste te omschrijven als dat je lichaam ''slaapt'' en dat je geest eigenlijk nog wakker is.
Je bent half in de droom staat maar toch niet helemaal.
Dat geeft dat rare effect er aan met de hallucinaties erbij.
Duurt vaak maar een paar seconden of een paar minuutjes en dan is het weer weg of je valt gewoon normaal in slaap.
SP is dus een kleine storing in de REM slaap.
Maar het kan geen kwaad.
Wel als je jezelf er helemaal gek door maakt, ja dan kan het een psychisch probleem worden.

Mensen met schizofrenie hebben overdag als ze gewoon wakker zijn die hallucinaties en dat is idd wel ernstig en erg beangstigend.

back to top
psych-out
Nieuw lid
Nieuw lid
23
Laatst gezien: 21-8-2012
LDs: +100

BerichtGeplaatst: Ma 20 Aug, 2012  Reageer met quote

''Ik denk dat lucide droom de exacte poort is naar schizofrenie. Uiteraard moet je hier een biologische kwetsbaarheid voor hebben maar als je eenmaal door de poort bent gegaan naar een schizofrene toestand kan je niet meer terug. (Ik studeer psychologie )''

Dus de toekomstige psycholoog denkt dat lucide dromen de exacte poort naar schizofrenie is...
Is schizofrenie niet aangeboren en ontwikkeld het zich (komt tot uiting) tussen het 18de en 25ste levensjaar? De personen die met schizofrenie zijn geboren (altijd dus) zullen vroeg of laat dit toch ontwikkelen. Het lucide dromen zal hier weinig aan veranderen. Denk niet dat je door te dromen een schizofreen gaat worden aangezien iedereen droomt, al dan niet bewust of onbewust.

back to top
VampieraNL
LD4all lid
LD4all lid
40
Laatst gezien: 12-12-2012
LDs: ± 1 per week

BerichtGeplaatst: Za 24 Nov, 2012  Reageer met quote

Nog een voordeeltje van LD's: door het lucide dromen merk ik dat ik IRL ook alerter ben en scherper op dingen kan reageren.

En je kan er ook nóg anders naar kijken; in je droom weet je dat je droomt. Maar dat je je dat realiseert... dát droom je ook! wink5

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Researchers
Laatst gezien: 11-6-2014
LDs: 420

BerichtGeplaatst: Di 27 Nov, 2012  Reageer met quote

1 psycholoog denkt dat LD'en naar shizofrenie leidt, 100 andere denken net dat het helpt bij persoonlijke groei. Ja, best moeilijk om te weten wie nou gelijk kan hebben.... wink

back to top
Wortel
LD4all lid
LD4all lid
Wortel heeft een LD4all Quest gehaald!
22
Laatst gezien: 4-7-2014
LDs: 4 gehad

BerichtGeplaatst: Vr 01 Feb, 2013  Reageer met quote

Mijn mening:

Ik snap Seppe heel goed.
Voor mij persoonlijk zit aan WILD ook meer nadelen dan voordelen. Ik heb het een tijdje even de aandacht gegeven en ik kon gewoon niet meer goed in slaap komen, want op het moment dat ik geen WILD aan het doen was kreeg ik het moment door dat ik bijna in slaap viel en dan schrok ik steeds weer wakker. Nou heb ik gelezen dat het in slaap vallen maar een paar keer kan per nacht door een bepaald stofje, dus als je dat moment steeds door krijgt en daardoor klaarwakker schrikt kun je op een gegeven moment niet meer in slaap vallen, omdat dat stofje dan op is (lange zin;)). Dit ligt natuurlijk aan mij persoonlijk. Bij andere mensen kan WILD natuurlijk wel goed werken. Als ik wel WILD aan het doen was kreeg ik maffe tintelende en soms hele mooie gevoelens, dat vond ik wel vet, alleen op een gegeven moment vond ik het te spannend worden, want het idee van een SP bewust meemaken met hallucinaties lijkt me eigenlijk vreselijk. Daardoor was ik eigenlijk aan het begin al afgeschreven om WILD te doen slagen wink5. Nu snap ik natuurlijk ook wel dat SP niets ernstig is en er soms ook geen hallucinaties voorkomen, SP op zichzelf is juist goed. Ik ben dan ook niet bang voor zwarte geesten die op me afkomen ofzo, maar ik ben bang voor het gevoel, de angst zelf. Ik kan nu zeggen dat ik gelukkig nooit bewust een SP heb gehad, en hoop het ook nooit meemaken. Ik deel eigenlijk wel de gedachte met Seppe dat het niet hoort dat je bewust bent tijden een SP, ook al doet het je geen kwaad, maar dat is mijn mening, respect daarvoor aub wink5. Ik kijk ook trouwens liever geen horror films haha, maar ik ben normaal gesproken nooit bang in mijn kamer als ik ga slapen.

Voor mensen die toch een beetje bang zijn aangelegd zou ik zeker geen WILD proberen. Het kan voorkomen dat je moeilijk in slaap komt en je kunt dus hallucinaties krijgen.
Voor mensen die schijt hebben aan alles en al vaak WILD hebben gedaan, die moeten vooral door gaan als het ze helpt lucide te worden. Respect voor jullie trouwens.

Trouwens vind ik LD juist helemaal te gek en heb ook al redelijk vaak echte controle gehad. Ik heb het geluk dat het bij mij vaak spontaan komt, maar de MILD methoden en WBTB methode werkt voor mij ook echt heel goed. Hele veilige manieren voor mij om lucide te worden zonder dat je op toch een beetje vreemde manieren (voor mij wink5) aan je slaap rommelt. Ook voor jou denk ik Seppe wink5

Had vandaag trouwens nog een FA, heb ik heel vaak, vond ik eerst soms best eng, maar nu raak ik er aan gewend en wordt het wel leuk. vandaag deed mijn bedlampje het niet en het rolgordijn ging echt heeeel moeizaam naar boven en mijn zaklamp op mijn smartphone deed het ook niet. haha.

Trouwens vind ik het wel vreemd dat je met WBTB methode een SP hebt ervaren, dit zou niet zo horen. Had je die SP zomaar gekregen of na WILD?

back to top
martijnk
Nieuw lid
Nieuw lid
35
Laatst gezien: 14-3-2013
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 14 Mrt, 2013  Reageer met quote

Ik kan me er wel een beetje in vinden, ik had tot een aantal jaar geleden altijd heel erg veel last van slaapverlammingen. Ik had het gevoel dat ik wakker was maar kon me niet bewegen en mijn ogen waren te zwaar om ze te openen, soms kon ik wel één oog openen en de andere bleef gewoon dichtgeplakt zitten.

De grote fout die ik maandenlang maakte is dat ik me er tegen ging verzetten door te proberen om wakker te worden. Soms lukte dat dan maar vaak was ik dan zo moe dat ik meteen weer in slaap viel en zo kreeg ik soms wel 5 a 6 slaapverlammingen achter elkaar waaruit ik steeds ontwaakte.

Op een gegeven moment heb ik het gewoon geaccepteerd en blijf ik gewoon ontspannen en slaap ik verder en sindsdien heb ik er ook geen last meer van. De meeste lucide dromen die ik heb zijn nu zonder slaapverlamming, vals ontwaken ed. heb ik eigenlijk geen last meer van en ik heb redelijk wat lucide dromen, toch wel een paar per maand denk ik.

Afgelopen nacht had ik er ook eentje en die was geweldig, ik probeerde hem zelfs te verlengen met de bekende truukjes (handen wrijven, rondjes draaien).

Vanmorgen werd ik dus ook gewoon heerlijk uitgeslapen wakker smile

back to top
~Sandra~ heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Chat Mods
Laatst gezien: 2-12-2013
LDs: =maar n cyfer

BerichtGeplaatst: Vr 15 Mrt, 2013  Reageer met quote

=ajax= schreef:
toch hoop ik wel dat als beginnende lucide dromers dit lezen ze er niet vanaf wijken omdat hier wordt gespeculeerd dat het ''onveilig'' zou zijn. Als het onveilig was zou Laberge er al lang achter gekomen zijn, of eventueel andere deskundigen. (veiligheid gaat voor dus dat zou je toch ook als eerste onderzoeken als je een pionier bent in het lucide dromen?)

Ik denk niet dat het onveilig is maar ik ben het niet eens me je redenatie. Dat ze er nog niet achter zijn dat het onveilig is, betekent niet dat het niet onveilig kan zijn. En veiligheid is misschien wel niet de eerste interesse, maar mogelijkheden bijvoorbeeld zijn veel interessanter.

Dryalantha schreef:
1 psycholoog denkt dat LD'en naar shizofrenie leidt, 100 andere denken net dat het helpt bij persoonlijke groei. Ja, best moeilijk om te weten wie nou gelijk kan hebben.... wink
Inderdaad. Heel veel jaar geleden.
1 persoon denkt dat de aarde rond is, 100 andere denken dat de aarde plat is. Ja, best moeilijk om te weten wie nou gelijk kan hebben.... wink ^^

Ik ben het overigens wel eens met het grootste gedeelte wat hier (in dit topic) gezegd wordt.

back to top
Fawn
LD4all lid
LD4all lid
Fawn heeft een LD4all Quest gehaald!
19
Laatst gezien: 27-3-2013
LDs: 36

BerichtGeplaatst: Di 19 Mrt, 2013  Reageer met quote

Ach, geniet gewoon van het leven en blijf lekker dromen. :D Ik drink nu ook een glas cola-light, er zit aspartaam in en je tanden gaan eraan en blablabla, maar ik vind het lekker en daar gaat het om.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 3 van 3Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.