|
Auteur |
Bericht |
 |
|
|
|
|
|
|
LDs:
| | |
|
| Niet wakker kunnen worden uit lucide dromen |
Geplaatst: Di 28 Jun, 2011 |
|
|
Sinds een paar jaar heb ik heel erg veel lucide dromen ( sinds kort ben ik erachter dat het lucide dromen zijn). Soms zijn het leuke dromen maar vaak ook nachtmerries. Sinds kleins af aan heb ik mijn dromen opgeschreven en ik denk dat ik op die manier misschien onbewust mezelf getraind heb want nu heb ik zoveel lucide dromen dat ik er heel moe van word overdag ( letterlijk oververmoeid).
Ik droom vaak dat ik in bed lig s'nachts en dat ik wakker word. Ik wil het licht bij mn bed aandoen maar het gaat niet aan. Dan loop ik naar een andere lamp toe en die gaat ook niet aan. Op dat moment weet ik dat ik droom en is het nog grappig. Dan ga ik bijvoorbeeld mn ex bellen of roken( terwijl ik in t echt gestopt ben). Maar na een tijdje, als ik dat zat ben wordt mn droom echt heel vervelend. Ik ga allerlei dingen doen om wakker te worden zoals met mijn hoofd tegen de muur aan bonken. Dan word ik wakker en loop ik naar het licht en dan gaat het licht weer niet aan en dan weet ik dat ik nog steeds droom. Ik ga dan steeds verder met rare dingen doen zoals al mijn kleren uit trekken en naar buiten rennen in de hoop dat ik wakker word of keihard rennen tegen de muur aan. Uiteindelijk voel ik mezelf zweten en ik weet ook dat ik op mn linkerzij lig. Ik weet dat mijn lichaam ergens ligt te slapen op dat moment, maar ik kan het niet wakker krijgen en zit soort van vast in mijn eigen hersen spinsel en wil niets liever dan wakker worden.
Zo kan ik dan wel 5 a 6 keer denken “Nu ben ik écht wakker”en dan zie ik toch weer iets dat niet klopt, zoals een deur die op de verkeerde plek zit. dan ben ik helemaal radeloos...Ik ben ook weleens in paniek ( in mn droom) naar mn vader toe gerend en heb hem gevraagd of hij mij wakker kon maken. Hij zei toen: "Sorry dat kan ik niet .. je kan alleen jezelf wakker maken maar t lukt je wel doe je best".
Het is echt super vermoeiend en als ik dan eenmaal wakker ECHT wakker ben ben ik helemaal bezweet en wil ik gewoon niet meer gaan slapen in de angst dat ik nog zo’n droom krijg.
Echt vreemd.. Kan iemand mij helpen ? Want ik slaap hierdoor heel slecht..
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
 |
|
25
|
LDs:
|
|
|
|
Hmm, dat klinkt vervelend. Er zijn verschillende manieren om wakker te worden. Probeer je ogen heel wijd open te doen in je droom, misschien gaan daardoor je ogen in het echt ook open. Wel lang genoeg proberen.
Of doe je ogen juist dicht, daardoor worden mensen ook wel wakker uit een lucide droom, of belanden ze in ieder geval in een andere, leukere droom.
Ga vooral niet dingen in je droom doen, dan stimuleer je het lucide juist. Probeer niks te doen (weet niet of het werkt, maar het is een suggestie).
Als dat niet lukt toch meer proberen leuke dingen te doen in plaats van te vluchten? Er zijn ontzettend veel mogelijkheden in een lucide droom, dus er moet vast wel iets tussen zitten wat je nog niet geprobeerd hebt.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
16 |
LDs:
|
|
|
|
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
 |
|
23
|
Berichten: 2251 Lid sinds: 20-11-2005 Laatst gezien: 12-6-2013
LDs:
|
|
Geplaatst: Wo 06 Jul, 2011 |
|
|
Probeer eens te gaan slapen in je droom?
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
20 |
LDs: 9
|
|
Geplaatst: Za 09 Jul, 2011 |
|
|
Of mediteren in je droom..
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
Geplaatst: Di 13 Sep, 2011 |
|
|
Ik ken het probleem letterlijk, heb er zelf ook een tijd lang last van gehad en wellicht in norg ergere gradaties. Goede nieuws is dat ik de oplossing ook ken, al moet ik zeggen dat ik zo nu en dan nog wel eens last van heb, maar ik vind het gelukkig niet meer zo heel eng. Vooral het heel erg graag wakker willen worden uit je post herken ik en dat het dan niet lukt. Dit lijkt dan heel lang te duren, maar waarschijnlijk zijn dit in werkelijkheid slechts luttele seconden. Maar geloof me, ze kunnen als uren aanvoelen. Ook je kamer en de omgeving denken waar te nemen en er van overtuigd zijn dat je maar niet wakker kan worden, terwijl je dit feitelijk (zoals achteraf blijkt) ook allemaal bij elkaar aan het dromen bent en een stapeltje False Awakenings erbij.... vermoeiend inderdaad. Een veel voorkomend onderdeel bij mijn ervaringen was dat ik mijn vriendin (die écht naast me lag) meende te zien (blijkt toch droom) en dat ik haar wilde roepen mij wakker te maken maar dat dit niet lukt, of in ieder geval dat ze me niet hoorde. In het begin heb ik echt mijn vriendin na moeten vragen of ze me niet gehoord had.
Ik heb echt angsten uitgestaan, bang om niet meer wakker te kunnen worden/voor altijd in een droom vast te zitten. Op een gegeven moment ging ik met tegenzin slapen en in lucide dromen had ik helemaal geen zin... terwijl ik ze paradoxaal genoeg steeds meer kreeg.
Tot zover een korte schets. Je interesse zal meer liggen bij de oplossing. En die ligt mijns inziens niet bij bepaalde droomhandelingen. Althans zo heb ik dat ervaren. Dus slapen, mediteren, pijn opzoeken of bijv. je hoofd tegen een muur slaan versterken het vastzitten alleen maar of zorgen een false awakening waar je ook heel erg moe van gaat worden. De oplossing is je houding. Angst versterkt zichzelf, helemaal in dit soort situaties (ook bij slaapverlamming en hallucinaties bijv.) dus het is zaak eerst van die angst af te komen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar deze post alleen al zal je daarbij helpen. Dit soort verschijnselen treden vaker op wanneer je er vooraf (onbewust) bang voor bent. Hoe 'harder' je ze niet wil, des te vaker zullen ze verschijnen en volharden. Een effectieve manier om ze te verdrijven is er met nieuwsgierigheid en openheid naar te kijken. Ga eens slapen met het idee 'laat dat vastzitten maar eens komen, kijken hoe lang ik vastgehouden kan worden en hoe extreem dat gaat'. Je zal zien dat het dan ineens minder frequent of persistent gebeurt. Je moet er een 'beetje zin in krijgen', al klinkt dat wellicht nu nog een beetje raar. Zie het als een horrorfilm, als je daar echt zin in hebt om naar te kijken valt het qua angst toch altijd tegen, terwijl het opkijken tegen zo'n film uít angst de angstbeleving juist vergroot.
Overigens het grappige is -en dat is tevens ook het goede nieuws- dit soort ervaringen vinden altijd plaats tijdens (en ook juist daardoor) het wakker-word-proces, of hypnopompie. De hallucinatie van het niet meer wakker kunnen worden ontstaat alleen in die fase tussen slaap en ontwaken in. Dus vanaf nu weet je ook dat dat waanbeeld betekent dat je juist aan het wakker worden bent!
Na een tijdje zul je dan ook een soort berusting ontwikkeling die je voelt als zo'n moment je weer overvalt. Zo nu en dan heb ik wel weer eens een 'na-droom' waarin ik bang ben dat ik niet meer kan ontwaken, maar door mijn vele ervaringen (die jij nu onderhand toch ook wel moet hebben) weet ik dat ik even later toch wel wakker word, word ik rustig, wacht een paar seconden en word wakker. Het is niet zozeer dat angst dit proces vertraagt, maar zeker wel de beleving ervan.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
23 |
LDs: Lost count
| | |
|
|
Geplaatst: Di 13 Sep, 2011 |
|
|
Zelf heb ik nooit dergelijke ervaringen gehad. Maar ik heb wel een eigen techniek om wakker te worden uit een droom. Deze heb ik mijzelf gek genoeg in ND nachtmerries aangeleerd. Waarschijnlijk werd ik mij op een gegeven moment een klein beetje bewust van de nachtmerrie en heb met die techniek de droom kunnen beëindigen.
Ik schud mijn hoofd heen en weer (nee-beweging). Als ik dat doe beweeg ik mijn hoofd in bed ook een beetje heen en weer, vervolgens word ik wakker.
Het is dan wel mijn persoonlijke techniek die wellicht niet bij anderen werkt, maar het is misschien het proberen waard?
Mja je hebt dat vast al eens geprobeerd.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
|
LDs: heel veel
|
|
Geplaatst: Zo 29 Jan, 2012 |
|
|
[quote="Oneironaut"]Ik ken het probleem letterlijk, heb er zelf ook een tijd lang last van gehad en wellicht in norg ergere gradaties. Goede nieuws is dat ik de oplossing ook ken, al moet ik zeggen dat ik zo nu en dan nog wel eens last van heb, maar ik vind het gelukkig niet meer zo heel eng. Vooral het heel erg graag wakker willen worden uit je post herken ik en dat het dan niet lukt.[/quote]
Wat fijn om dit te lezen, en door dit stukje ben ik er al wat minder bang voor. Ik ben nieuw op dit forum, en heb bijna wekelijks "enge" lucide dromen. Ik lig gewoon in bed en zie schimmen/schaduwen die net iets sneller zijn dan ik, die ernaar kijkt. Het gebeurt dus telkens van alles nét buiten mijn gezichtsveld. Of ik sta voor de slaapkamer van mijn zoon en ik hoor binnen voetstappen. Heel eng allemaal. Ik ga de trucs proberen toe te passen en hoop dan een stuk minder angstaanjagende momenten mee te maken. De verlamming, de "niet kloppende dingen" waardoor je tot je frustratie merkt dat je er nog steeds niet uitgekomen bent, wat een opluchting om dit te lezen en te zien dat ik niet de enige ben. En zeker de tips vind ik heel waardevol, want er waren avonden dat ik liever niet ging slapen omdat ik bang was om weer in een lucide droom te raken. Bij mij werkt heel hard schreeuwen (in werkelijkheid een beetje kreunen) om wakker te worden. Maar je weet natuurlijk exact de situatie om je heen en toen ik weer eens in zo'n droom kwam wilde ik er uit, maar mijn dochter was bij me in bed gekropen en ik wilde haar niet laten schrikken dus ik moest "zachtjes schreeuwen". Zo raar, je slaapt, droomt, maar weet exact waar je bent, wie er thuis is en waar ze zijn. Er zijn zo te lezen veel mensen die dolgraag een lucide droom zouden hebben, ik zou er heeeel graag vanaf willen, want ik vind er niets aan!
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
|
LDs:
| | |
|
|
Geplaatst: Di 13 Mrt, 2012 |
|
|
Papashiya,
Ik heb dat ook.
Als ik in een lucide droom ben is het nooit plezant, en probeer altijd te ontwaken, wat mij iedere keer lukt, maar een methode vind ik niet want het is telkens anders en het is of er geen einde aan komt.
Als ik het licht niet kan aansteken weet ik dat het weer zo ver is.
Wanneer ik niet kan zien hoe laat het is, of de wekker helemaal niet zie, droom ik ook nog.
Nu ben ik op het idee gekomen om te zoeken op internet en weet dat ik niet de enige ben.
Ik wil daar van af, maar heb tot nu toe geen oplossing gevonden.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
16 |
LDs:
|
|
Geplaatst: Wo 21 Mrt, 2012 |
|
|
Hee,
Echt vervelend wat ik nu lees. Vroeger toen ik nog klein was (niet dat ik nu zo oud ben) riep ik altijd tegen mezelf in nachtmerries: word wakker! word wakker! En dat hielp 9/10 keer. Nu ik me het bedenk waren dat eigelijk ook lucide nachtmerries? Want ik wist dat ik droomde, best raar toen had ik ze en wou ik er vanaf en nu wil ik ze juist krijgen. Maar succes met eraf komen en hopelijk helpen alle tips die tot nu toe zijn gegeven
Lars
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
27 |
LDs:
|
| lucide dromen |
Geplaatst: Ma 14 Mei, 2012 |
|
|
Hallo ik had toevallig vannacht een lucide droom en ik heb ze wel vaker maar ik ben altijd zodra ik erin kom in paniek door dat ik me niet kan bewegen. Nou had ik vannacht mezelf expres in een lucide droom gewurmd omdat ik er controle over wil leren te hebben maar nou heb ik dus als ik in die droom zit dat ik alles om me heen hoor mijn vriend naast me lag voor ik erin kwam al te snurken en tijdens die lucide droom snurkte hij nog haha maar ik hoorde ook mijn kind huilen op de achtergrond nou weet ik niet of dat was omdat ik dat droomde of omdat hij echt huilde want normaal word ik dan wakker en nu werd ik dus helemaal niet wakker en ik probeerde echt van alles om wakker te worden slaan krabben op me hoofd normaal dan doe ik altijd tegen mezelf zeggen wakker worden en dat hielp maar dat werkte dit keer niet. Dus daardoor raakte ik wel aardig in paniek. Ik ben in ieder geval blij dat je er niet in kunt blijven hangen daar was ik namelijk eerst bang voor.
Nou had ik wel een vraagje want ik heb namelijk wel eens eerder in een lucide droom gehad dat ik iemand zag die al dood is. Is dit fantasie of is diegene er dan ook echt? Kan je mensen die je mist dan ook echt spreken?
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
21 |
LDs: 2
|
|
|
|
Ik ben van oordeel dat alles zich binnen je eigen hoofd, herinneringen en gedachten af speelt. Dus, degene die je in je dromen ziet, is fantasie. Er zijn mensen die hier anders over denken dus de meningen verschillen hier over.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
 |
|
23
|
Berichten: 2477 Lid sinds: 30-12-2007 Laatst gezien: 30-5-2013
LDs: 414
|
|
|
|
Je kan mensen die je mist spreken, maar het is best mogelijk dat de gesprekken nergens op slaan... anderzijds heb je ook de kans dat de gesprekken wél ergens op slaan, dus dat kan je enkel weten door het uit te proberen. Zoals Silox zegt, de ene persoon gelooft dat het kan dat je deze mensen écht kan zien in LD's en OBE's, anderen geloven van niet. Net zoals er mensen zijn die denken dat LD's en OBE's hetzelfde zijn, terwijl anderen beweren van niet.
Ik zou zeggen: probeer het uit. En als het waar aanvoelt voor jou, dan is dat alles wat telt.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
|
LDs:
| | |
|
|
Geplaatst: Wo 16 Mei, 2012 |
|
|
Hoi, ik heb al zolang ik me herinner lucide dromen. Ook ik heb al dikwijls het probleem gehad dat ik niet kon wakker worden. Eergisteren was ik tijdens mijn droom al 3 keer vals wakker geworden toen er me plots iemand geklemd hield die me zei dat ik moest blijven... erg creepy! Maar dan bedacht ik plots: Hey, dit is MIJN droom en ik bedenk die! Zo loopt het hier niet af! Ik heb die man dus van me los gemaakt, boven mijn hoofd geslingerd en door een venster gesmeten. Toen werd ik wakker. Ik kan zeggen dat ik gisteren veel rustiger gaan slapen ben, zonder angst!
|
|
|
|  |
| |
| | | |
|
|
|
|
|
14 |
LDs:
| | |
|
| Gewoon je ogen opendoen |
Geplaatst: Di 02 Apr, 2013 |
|
|
Vroeger had ik veel lucide dromen, ik dacht dat het normaal was, maarja het was wel leuk. Maar toen ik besefte dat het een droom was wou ik perse wakker worden, ik weet ook niet waarom. Dus ik deed mijn ogen heel wijd open en ik begon mijn kamer te zien en werd wakker. Het werkte altijd.
|
|
|
|  |
| |
| | | |
 | |
| |