EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Scepticus: spiritualiteit en het bovennatuurlijke

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 3Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur  Bericht 
RudyL90
LD4all lid
LD4all lid
27
Laatst gezien: 7-6-2013
LDs: Lost count

Scepticus: spiritualiteit en het bovennatuurlijke
BerichtGeplaatst: Wo 19 Okt, 2011  Reageer met quote

Ik heb een aantal onderwerpen op dit forumgedeelte gelezen. Van nature sta ik altijd sceptisch tegenover alles wat mij onbekend is (maarja, wie niet?). Het grotendeel van dit forumgedeelte vind ik nogal zweverig.
Vraag mij af of er andere sceptici zijn; wat vinden jullie van dingen zoals 'entiteiten' , 'gene zijde', 'lichtgidsen' etc.?
Zijn er sceptici die zelf ervaring met dit soort onderwerpen hebben?

Laatst aangepast door RudyL90 op Wo 19 Okt, 2011, in toaal 5 keer bewerkt
back to top
Fawn
LD4all lid
LD4all lid
Fawn heeft een LD4all Quest gehaald!
23
Laatst gezien: 2-6-2017
LDs: 38

Ik heb geen religieus geloof, dus ik geloof niet in god of wat dan ook. En geesten (enten, hoe je ze ook wilt noemen) zijn leuk in films. Overigens lijkt het me verstandig om de titel van je topic te wijzigen. Zweverig heeft een negatieve bijklank. Je kan mensen beledigen of weerhouden te posten die wel oprecht in spiritualiteit geloven. Een mevrouw gaf twee jaar geleden wel twee namen door, bij één zit ik er nu in de klas en de ander gaf me vorig jaar les... En het waren echt weinig voorkomende namen. Ach tsja, ik zie wel.

back to top
Kyata
dagdromer
Moderator
Kyata heeft een LD4all Quest gehaald!
29
Laatst gezien: 29-7-2014
LDs:

Ik ben inderdaad ook bang dat hier ruzie van komt...
Ik geloofde er vroeger in (ik geloofde in alles eigenlijk tounge1 ) en daardoor zag ik een keer een witte bewegende vlek en voelde me koud, ik dacht dat het een geest was. Dus mijn moeder haalde meteen de geestenverdelgers erbij. Ik vond het nogal overdreven.
Nu geloof ik totaal niet meer in dat soort dingen dankzij mijn hoogbegaafde vriend die alles waarom dat soort dingen niet bestaan veeeel logischer laat klinken.
Ik zag gewoon toevallig een witte vlek (je hersenen vergissen zich wel vaker) en had het gewoon een beetje koud.
Maarja, daarom negeer ik dit forumgedeelte omdat ik het onzin vind. Hoewel ik wel geloof dat je hersenen tot vanalles in staat zijn, zoals om je te misleiden. tounge1 Ik heb een keer een over een wetenschappelijk onderzoek gelezen, en daar stond dat een bepaald gedeelte in de hersenen van mensen die erin geloven groter is.

back to top
RudyL90
LD4all lid
LD4all lid
27

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de titel aangepast.
Ik ben vind het onzin omdat ik zulke dingen nooit meegemaakt heb, en de dingen die ik meegemaakt heb heb ik allemaal met ratio kunnen verklaren. Een vriend van mij is heilig van het bestaan van geesten overtuigd, hij heeft een keer meegedaan met glaasje draaien. Ik heb het zelf, op afraden van velen, een aantal keer in mijn eentje gedaan en een keer met een goede vriend van mij erbij. Geen resultaat. Daaruit trek ik dan de conclusie dat zij die wel resultaat hadden mogelijk door anderen in de maling genomen zijn. Maarja, ik heb nooit zelf resultaat gehad, dus eigenlijk kan ik niet oordelen.
Ik ben ook altijd als ik ergens in mijn eentje loop ('s avonds wandelen) opzoek naar bovennatuurlijke femomenen. Wie weet zie ik een keer iets dat ik NIET kan verklaren...
Ik heb nog nooit met mensen die in spiritualiteit geloven kunnen discussiëren, daarom hoop ik van harte dat zij op deze post zullen reageren!

En trouwens, er is een man in Amerika die nog een bedrag van 1 miljoen dollar op zijn rekening heeft staan; het is bedoelt voor degene die hem het bovennatuurlijke bewijzen kan. Tot op heden is niemand het nog gelukt.

http://www.skepdic.com/randi.html

back to top
Ambsi
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 1-2-2015
LDs:

Ik zou het leuk vinden als er iets bovennatuurlijks bestaat, maar ik vind het moeilijk te geloven. Ik heb vroeger wel eens gependeld en tarotkaarten gelegd, maar er écht in geloven deed ik toen al niet
Ik denk dat bijna alle zogenaamd bovennatuurlijke dingen op een andere manier te verklaren zijn. Volgens mij onderschatten mensen vaak tot hoeveel je hersenen wel niet in staat zijn smile Zeker qua dromen denk ik dat er weinig paranormaals aan de hand is.

back to top
menno215
LD4all lid
LD4all lid
23
Laatst gezien: 25-11-2012
LDs: al aardig wat

ik geloof niet in het bovennatuurlijke. beter gezegd: ik wil er niet in geloven. er zijn bij mij in het verleden namelijk wel dingen gebeurd waardoor ik genoeg redenen heb om er wel in te geloven. maar om de één of andere reden blijf ik mezelf voorhouden dat dat allemaal gewoon te verklaren was. neutral

back to top
Gerben
Ach ja.
LD4all lid
31
Laatst gezien: 5-10-2015
LDs: 22397,2 1/3

Ik geloof dat ik vast een van de weinigen ben hier die vroeger heel skeptisch was over al dit soort zaken en dat nu juist veel minder is. tounge2
Ik laat veel meer open en heb toch geleerd dat heel veel dingen niet simpelweg verklaard kunnen worden met alleen maar de hersenen. Niet dat ik er zelf ervaring mee heb, maar ik ken wel mensen waarbij veel dingen die ze hebben meegemaakt m'n pet te boven gaan. En ik twijfel niet aan hun waarneming, want daar ken ik ze goed genoeg voor en vertrouw ik ze helemaal.
Ik geloof wel dat er meer is, heb daar verder ook wel zo mijn ideeën over, maar laat het voor het grootste deel open. Wat niet weg neemt dat ik bij veel verhalen die zogezegd 'zweverig' op mij over komen toch nog wel skeptisch blijf. Vaak herken ik het wel als mensen veel meer van een 'vreemde ervaring' maken dan wat ze werkelijk hebben ervaren, dat ze er van alles bij halen, waardoor het sneller ongeloofwaardig wordt.

back to top
RudyL90
LD4all lid
LD4all lid
27

De aan mij vertelde verhalen waarin bovennatuurlijke verschijnselen de boventoon hadden zie ik als pogingen om indruk op mij te maken. Iets dat bovennatuurlijk is is heel bijzonder en interessant, leuke manier om iemands aandacht te krijgen. Mensen vinden het ook leuk om verhalen op te blazen, zo wordt een bij het flesje draaien omgevallen glas cola al gauw alle ruiten die kapot gespat zijn.

Wetenschappers hebben zich al vaak met bovennatuurlijke zaken bezig gehouden maar nooit iets bijzonders waargenomen/gemeten.

Er zijn een heleboel dingen in het leven die we niet verklaren kunnen, maar dan doel ik meer op puur fysische zaken. We zijn er niet toe in staat om ze te verklaren, daar zijn we gewoon te dom voor. Ik denk dat álles te verklaren is, de mens moet alleen eerst een 'upgrade' ondergaan.

Tot nu toe hebben alleen nog sceptici, of 'semi-sceptici', gereageerd. Ik hoop dat er nog mensen reageren die vol overtuigd zijn van het bestaan van bovennatuurlijke fenomenen!

back to top
Gerben
Ach ja.
LD4all lid
31
Laatst gezien: 5-10-2015
LDs: 22397,2 1/3

Het ligt er maar net aan of wat binnen je geloof valt wel bovennatuurlijk te noemen is. Ik denk ook wel dat alles te verklaren is, maar daar vallen dit soort verschijnselen ook onder, maar dan bedoel ik niet met technieken en middelen die we nu hebben. Ik denk alleen dat het past in hoe ik over het leven en het universum denk. Dus moeten mensen die overtuigd zijn in het bestaan van bovennatuurlijke fenomenen dan ook per se vinden dat ze compleet onverklaarbaar zijn? tounge1

Laatst aangepast door Gerben op Do 20 Okt, 2011, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
Emily
Girl Anachronism
LD4all lid
25
Researchers
Laatst gezien: 7-5-2013
LDs: Quite some.

Ojee, met zoveel tegenreacties al, ga ik de eerste durven zijn die mijn hand opsteekt dat ik geloof in bovennatuurlijke zaken? Eigenlijk ben ik een beetje ontmoedigd omdat de meesten in dit topic dan zullen denken dat ik gewoon rare hersenen hebben die mij voor eeuwig aan een stuk door in de maling nemen of gewoon malfunctionen.

Ik heb een bloedhekel aan new-age dingen en de hippe spirituele community en zweverige mensen etc. Dat is het eerste dat ik uit de weg wil ruimen. Ik ben teleurgesteld in de eeuw van nu waarin spiritualiteit vervormd wordt tot een populair onderwerp dat men kan gebruiken voor tv-shows, of dat maar rond wordt verteld om interessanter te lijken. Om nog niet te beginnen over de spiri-beurzen, honderden neppe paragnosten en mediums die je op tv kan bellen voor een euro per minuut... Dit soort dingen hebben het paranormale in een zweverig, naar hoekje gezet waarin ieder semi-skeptisch iemand al meteen bevooroordeeld en ongelovig zal zijn naar wat het te bieden heeft, simpelweg door de velen gekken die er misbruik van hebben gemaakt. Zeer jammer.

Daarnaast geloof ik absoluut in hetgeen dat onder spiritualiteit of paranormale dingen zou kunnen vallen. Glaasje draaien lijkt me een zinloze activiteit, maar het bestaan van geesten is voor mijzelf wel bevestigd. Hetzelfde geldt voor wel meerdere zaken.

back to top
optimize
LD4all lid
LD4all lid
optimize heeft een LD4all Quest gehaald!
25
Laatst gezien: 24-4-2013
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 20 Okt, 2011  Reageer met quote

De denkfout die veel mensen maken is dat iets wat niet door de wetenschap bewezen is ook niet bestaat. Maar de wetenschap kan alleen dingen bewijzen die materieel zijn, en spiritualiteit niet materieel.

Dus spiritualiteit en wetenschap kunnen prima naast elkaar bestaan. En of spiritueliteit bestaat? Misschien vind je het antwoord door er open voor te staan, in dromen schijn je dichterbij de spirituele wereld te staan. Ik kan je het antwoord niet geven, dit zul je zelf moeten uitzoeken.

Mensen die beweren paranormaal begaafd te zijn moet je natuurlijk wel skeptisch benaderen, want iedereen kan dit beweren. Ik geloof wel in spiritualiteit, maar ik loop hier zeker niet mee te koop en heb ook niet echt de neiging om anderen over te halen, ik heb respect voor de mening van anderen en erken dat zij net zo goed gelijk kunnen hebben als ik.

back to top
RudyL90
LD4all lid
LD4all lid
27

Hoezo rare hersenen Emily? Misschien zijn die van anderen, zoals ik, juist wel raar. wink5
Het lijkt me geweldig om overtuigd te zijn van het bestaan van geesten. Dat zou een bestaan na de dood betekenen, waar ik geen nee tegen zou zeggen.

Ik ben het er niet mee eens dat spiritualiteit niet gemeten zou kunnen worden. We kunnen het momenteel niet meten, maar wie weet ooit wel.
Alles wat we ervaren is veroorzaakt door signalen, stroompjes in onze hersenen, die kunnen prima gemeten worden! Iets als spiritualiteit zou in mijn ogen dus bestaan uit stroompjes die via de neuronen naar verschillende hersendelen gestuurd worden...
Of is spiritualiteit niet iets dat je ervaart/voelt? tounge2
(Wat weet ik er op van tounge2)

back to top
optimize
LD4all lid
LD4all lid
optimize heeft een LD4all Quest gehaald!
25
Laatst gezien: 24-4-2013
LDs:

RudyL90 schreef:
Hoezo rare hersenen Emily? Misschien zijn die van anderen, zoals ik, juist wel raar. wink5
Het lijkt me geweldig om overtuigd te zijn van het bestaan van geesten. Dat zou een bestaan na de dood betekenen, waar ik geen nee tegen zou zeggen.

Ik ben het er niet mee eens dat spiritualiteit niet gemeten zou kunnen worden. We kunnen het momenteel niet meten, maar wie weet ooit wel.
Alles wat we ervaren is veroorzaakt door signalen, stroompjes in onze hersenen, die kunnen prima gemeten worden! Iets als spiritualiteit zou in mijn ogen dus bestaan uit stroompjes die via de neuronen naar verschillende hersendelen gestuurd worden...
Of is spiritualiteit niet iets dat je ervaart/voelt? tounge2
(Wat weet ik er op van tounge2)

Ik geloof dat spiritualiteit vanuit je ziel en het bovennatuurlijke komt, en deze niet stoffelijk zijn. Dus het kan ook niet gemeten worden in de hersenen.

back to top
Fawn
LD4all lid
LD4all lid
Fawn heeft een LD4all Quest gehaald!
23
Laatst gezien: 2-6-2017
LDs: 38

optimize schreef:
ik heb respect voor de mening van anderen en erken dat zij net zo goed gelijk kunnen hebben als ik.

Even tussendoor, dat vind ik mooi gezegd. Het lukt me nog niet goed maar ik probeer ook zo'n instelling te hebben. ^^

back to top
Kai
LD4all lid
LD4all lid
37
Laatst gezien: 21-4-2013
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 01 Jan, 2012  Reageer met quote

Kijk je geloofd er al niet in dus kan je er ook niet volledig voor openstaan en zul je nooit dingen meemaken maar buiten dat
RudyL90 schreef:

Ik ben vind het onzin omdat ik zulke dingen nooit meegemaakt heb,

En wie ben jij?wink5 dus omdat jij dingen niet meegemaakt heb is het maar onzin? Die zin alleen is best grappig smile
RudyL90 schreef:

Wetenschappers hebben zich al vaak met bovennatuurlijke zaken bezig gehouden maar nooit iets bijzonders waargenomen/gemeten.

Ook dit vind ik weer grappig en heb hier vaak over nagedacht, maar zelfs als je niet geloofd maar je wel tot een diep punt kunt filosoferen en logisch nadenkt kan je het antwoord makkelijk verzinnen.

Ik zie het zo, er is gewoon een universele wet aan de gang, wat denk je wat er gebeurd als er overduidelijk hard bewijs is dat er leven is na de dood? Dan schiet het zelfmoord aantal mijlenver de lucht in.

Wetenschappers zullen nooit leven na de dood, geesten of al het andere op camera vastleggen of er ooit een antwoord op vinden.

Trouwens, geloof je wel in een obe? verklaar dat maar eens plus ik vind niks meer spiritueel dan een obe wink5

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 3Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.