EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Scepticus: spiritualiteit en het bovennatuurlijke

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 2 van 3Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur  Bericht 
RudyL90
LD4all lid
LD4all lid
27
Laatst gezien: 7-6-2013
LDs: Lost count

BerichtGeplaatst: Zo 01 Jan, 2012  Reageer met quote

@Kai
Hoezo sta ik er niet voor open? Ik draai glaasje, ben bij het wandelen 's avonds vaak op zoek naar fenomenen die ik niet verklaren kan, sta ik er dan niet voor open?
Ik heb vaak geprobeerd iets bovennatuurlijks te ervaren; maar tevergeefs.

En ik heb niet gezegd dat het onzin is; ik heb gezegd dat ik het onzin vind.
Stel nou eens voor dat ik op een dag een vliegend spaghetti monster langs mijn raam zie vliegen. Samen met mij, zien sommige anderen het monster ook af en toe langs hun raam vliegen. Ik vertel dit jou en jij hebt het nog nooit gezien, met jou vele anderen. Zou jij het geen onzin vinden?

Naast muziek maken is (diep) filosoferen mijn grootste hobby. Nadenken over nog niet verklaarde zaken en daar een theorie bij verzinnen vind ik erg leuk om te doen. Maar wat bedoel je met "het antwoord verzinnen"?
Ik heb vaak over bovennatuurlijke zaken gefilosofeerd, maar nooit "een antwoord" gevonden. Wel theoriŽn, gebaseerd op feiten en theoriŽn over het menselijk brein.

Een universele wet, ik moest wel even googlen. Ik zie het anders; er zijn wetten. Deze wetten beschrijven het gedrag van alles om ons heen. En dat waar nog geen wetten voor zijn zullen ooit wetten voor gevonden worden.

Er zijn veel theoriŽn over OBE, ik weet er niet zoveel van af en heb het ook nooit ervaren. Maar als ik er zo over lees denk ik dat slaapverlamming een hele goede verklaring zou kunnen zijn (lees http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming#Slaapver lamming_als_verklaring _voor_paranormale_fenomenen).

back to top
Appelthee
LD4all lid
LD4all lid
26
Laatst gezien: 5-2-2012
LDs: 5

Ik geloof in toeval.
Hiermee bedoel ik dat ik regelmatig dingen meemaak die me met enorm veel verbazing achterlaten, maar ik deze gebeurtenissen geen spiritueel label kan geven. Echter, net zoals de mensen die wel kunnen opgaan in het spirituele en het bovennatuurlijke, geven deze dingen mijn leven toch een meerwaarde; een warm gevoel en een extra reden voor het leven. Maar zelf benader ik - met een open instelling - alle dingen rondom mij op een wetenschappelijk objectieve manier.

back to top
22
Laatst gezien: 20-2-2014
LDs:

Ik ben geen zweverig type, zeker niet.
Ik geloof zeker niet alles meteen, dan wil ik me er eerst zelf in gaan verdiepen en kijken of er enige logica in zit.
Maar met het bovennatuurlijke heb ik zelf genoeg ervaringen (gehad) (zoals geesten, aura's) dat ik hier inderdaad in geloof.

Ons bestaan zit raar in elkaar en we zullen het antwoord op heel veel dingen nooit vinden.
Maar dat maakt het juist ook bijzonder..
Je moet als iets onbekend voor je is jezelf er voor open stellen en je erin verdiepen. En niet meteen negatief zijn en ''nee ik geloof er niet in''.
Want als je er geen moeite voor wil doen hou dan gewoon je mond wink
Mensen hebben hun mening makkelijk klaar zo.

Net zoals met de vraag of er nog ander leven is in het heelal buiten de aarde.
Nu kan je meteen zeggen nee natuurlijk niet wat een onzin (punt)
Of je kan je er eens in gaan verdiepen en goed nadenken bij jezelf.
Ikzelf, vind het heel logisch dat er nog ergens leven is buiten de aarde. Het zou toch wel raar zijn als we de enige zijn in dat hele, hele grote heelal.
En dan hoeft het niet in ons zonnestelsel te zijn, maar misschien wel onbereikbaar ver weg.
Maar wie weet is het ook niet zo, dat kan je niet met zekerheid zeggen want daar heb ik zelf geen ervaringen mee

Wat ik wil zeggen is dat je je open moet stellen voor onbekende zaken. Maar jammer genoeg doen heel veel mensen dat nog steeds niet omdat ze het onbekende misschien eng vinden?
Of er gewoon geen moeite voor willen doen?

Maar goed,
De meeste mensen die in het bovennatuurlijke geloven zijn helemaal niet zweverig.
Ze vinden het juist heel logisch, of hebben er zelf ervaringen mee.
Het is maar net hoe je het bekijkt.

En nu ben ik al weer veel te lang aan het typen
Denk hier zelf maar eens over na wink

back to top
Appelthee
LD4all lid
LD4all lid
26

Daar deel ik alvast dezelfde mening; alles 'open minded' benaderen is vaak belangrijker dan conclusies trekken.

back to top
Kai
LD4all lid
LD4all lid
37
Laatst gezien: 21-4-2013
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 02 Jan, 2012  Reageer met quote

@Rudy,

Appelthee ze antwoord is precies wat ik bedoel dat je er niet voor openstaan, ja je deed glaasje draaien (waar ik echt nooit aan zal beginnen hehe) maar diep vanbinnen geloof je er al niet in, dat creeŽrt zonder dat je het weet een blokkade. Ik zeg eerlijk, ik ben ook nog niet overtuigd dat er veel meer is maar ik sluit het ook niet uit daarom zal je mij never nooit met een Ouija bord zien spelen of iets dergelijks want stel dat er wel wat is heb je een probleem, dat is voor mij openminded zonder dat je zeker of er wat is (of niet wat is).

Als jij met diepe overtuiging zou zeggen dat jij een vliegend spaghetti monster ziet, tuurlijk ik zou het wel raar vinden waarschijnlijk maar ik sluit het niet uit omdat ik openminded ben wat volgens mij 95% van de bevolking gewoon niet is van nature in deze tijd.

Als hsp'er denk heeel diep over vanalles, ook reeŽle dingen als bijvoorbeeld ruimte ontdekking, in mijn gedacht kunnen we al lang diep in space gaan als we resources zouden bundelen en geld niet een issue zou moeten zijn, of over het bestaan van de planeet en de mensheid, de big bang theory is leuk maar klopt voor geen meter als je het logisch bekijkt mja ik dwaal af hehe.

Het antwoord voor "het antwoord verzinnen"heb ik al gegeven maar wat ik bedoelde, als wetenschap nu 100% zou kunnen bewijzen voor leven na de dood, andere dimensies en hemelse paradijzen, denk je dat veel mensen hier nog zouden willen zijn? Mensen gaan makkelijker leven, zich minder interesseren voor dingen omdat ze dan denken, ach, als ik dood ga komt alles goed, en dan heb je nog de mensen die spontaan zelfmoord plegen als ze weten hoe mooi het daar is.

Daarom gaat het nooit bewezen worden, dat je iets niet kan zien of voelen wil niet zeggen dat het er niet is, zuurstof is daar een mooi voorbeeld van :D maar ik begrijp je skeptische gedaches wel hoor want ik ben er ook mee bezig en ook niet 100% overtuigd.

Wat obe betreft, sp heeft staat los van obe, want iedereen elke dag ervaart sp maar omdat je meestal al slaapt merk je hier niks van. Obe is uit je lichaam treden daar zijn tig getuigenissen van, dan heb je getuigenissen van mensen die een bde hebben gehad in beide gevallen ben je uit je lichaam getreden, is dit niet iets wat te labelen is al spiritueel, ik zelf vind het nogal wat, ik ben zelf al een aantal keren bewust geweest tijdens sp maar omdat ik niet wist wat het was heb ik em steeds verbroken, als ik nu bewust een sp probeer te veroorzaken val ik in slaap haha in mijn opinie krijg je het snelst een bewuste sp als je goeie sex heb gehad omdat je dan al je spieren hebt gebruikt en je lichaam snel in rust valt.

Ik moet persoonlijk zeggen dat ik altijd heel moeilijk heb kunnen accepteren als we overlijden dat er verder niks is, ik vind dat simpelweg a waste of energy, er zijn miljoenen spirituele verklaringen op wat voor manier dan ook, ergens moet dan toch wel een kern van waarheid in zitten of hebben die miljoenen mensen het allemaal mis gehad?

back to top
Gerben
Ach ja.
LD4all lid
31
Laatst gezien: 5-10-2015
LDs: 22397,2 1/3

Kai schreef:
Het antwoord voor "het antwoord verzinnen"heb ik al gegeven maar wat ik bedoelde, als wetenschap nu 100% zou kunnen bewijzen voor leven na de dood, andere dimensies en hemelse paradijzen, denk je dat veel mensen hier nog zouden willen zijn? Mensen gaan makkelijker leven, zich minder interesseren voor dingen omdat ze dan denken, ach, als ik dood ga komt alles goed, en dan heb je nog de mensen die spontaan zelfmoord plegen als ze weten hoe mooi het daar is.

Nee, ik denk niet dat zoiets in grote getalen zal plaats vinden, als er ooit iets dergelijks wordt ontdekt. Mensen die wel zelfmoord gaan plegen om een dergelijke reden snappen niet waarom ze dan hier, op deze planeet en in dit leven, zijn.

En Kai, ik denk ook diep na over van alles, maar ben geen hsp'er. Maar dat is een andere discussie.

back to top
Ambsi
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 1-2-2015
LDs:

Ik wil hier even aankaarten dat er al verscheidene keren een verkeerd argument is gebruikt, namelijk de volgende:

Kai schreef:
Kijk je gelooft er al niet in dus kan je er ook niet volledig voor openstaan en zul je nooit dingen meemaken (...)

Nee. Het is onzin dat je je moet openstellen voor iets, voordat het kan gebeuren. Moet je je openstellen voor een auto ongeluk voordat het je overkomt? Moet je je openstellen voor ziekte? Net als dat hier geen voorwaarden aan verbonden zijn, moeten er ook niet zulke voorwaarden bestaan voor "paranormale" zaken. Dus ook als je niet openstaat voor het zien van geesten, het ervaren van BDE's, zou het je nog moeten kunnen overkomen.

Kai schreef:
Als hsp'er denk heeel diep over vanalles (...)

"According to Elaine N. Aron and colleagues as well as other researchers, highly sensitive people, who comprise about a fifth of the population, may process sensory data much more deeply and thoroughly due to a biological difference in their nervous systems." (Wikipedia)
Oftewel...
"HSP: 'Hoogsensitief persoon' of 'hooggevoelig persoon'. Hoogsensitieve personen verwerken zintuiglijke informatie veel dieper en grondiger door een biologisch verschil in hun zenuwstelsel."

Dit heeft dus niet direct iets te maken met diep nadenken of - zoals je in een ander topic zei - veel dromen. Twee of drie dromen per nacht is overigens gemiddeld en dus doodnormaal.
Ik vermeld dit even omdat ik het idee heb dat je een vreemde definitie van HSP hanteert, ofwel allerlei eigenschappen aan een HSP toeschrijft die er niets mee te maken hebben.

Kai schreef:
Daarom gaat het nooit bewezen worden, dat je iets niet kan zien of voelen wil niet zeggen dat het er niet is, zuurstof is daar een mooi voorbeeld van :D

Zuurstof kun je wel waarnemen. Als het waait kun je lucht (zuurstof) volgens mij duidelijk voelen, daarbij kun je het ook prima waarnemen onder een microscoop. Ook maak je hier volgens mij een verkeerde vergelijking. Je zegt dat leven na de dood nooit bewezen gaat worden, omdat je het niet kan zien of voelen..? Dan is zuurstof hoe dan ook geen goede vergelijking, aangezien het bestaan ervan wel bewezen is...

Kai schreef:
(...) er zijn miljoenen spirituele verklaringen op wat voor manier dan ook, ergens moet dan toch wel een kern van waarheid in zitten of hebben die miljoenen mensen het allemaal mis gehad?

Het leven levert vaak angst en onzekerheid op. Je kan namelijk heel veel keuzes maken en al die keuzes hebben andere gevolgen. Veel mensen kunnen dat niet aan en proberen dus op de ťťn of andere manier "richtlijnen" te bepalen, om op die manier zin aan het leven te geven. De meesten geloven daarom graag in het bestaan van een god, of op z'n minst in leven na de dood. Als een bepaalde ervaring er dus op zou kunnen wijzen dat er leven na de dood is, dan is dit hoopgevend en wordt er misschien liever niet te rationeel over na gedacht. Ook als mensen iets niet meteen kunnen verklaren, gaan ze een oplossing verzinnen die wellicht ook niet bepaald wetenschappelijk of rationeel is. Een simpel voorbeeld zijn de mythen: bliksemt het? Dat betekent dat God boos is.
Ik denk dat je hieruit kan opmaken dat de meerderheid niet rationeel denkt en dat die miljoenen mensen het inderdaad allemaal mis hebben wink

Ook link ik even naar de Wikipediapagina van het Vliegend Spaghettimonster, want ik had het idee dat Kai niet meteen begreep waar RudyL90 het over had

Ten slotte de definitie van open minded: "A mind willing to consider new ideas." (Wiktionary)
Dus bereid zijn om nieuwe ideeŽn of denkbeelden te overwegen. NIET om dingen zomaar klakkeloos aan te nemen.
Het is inderdaad zoals Tess zegt: stel dat iemand beweert dat OBE's bestaan. Je kan dan bij voorbaat zeggen "wat een onzin" (close minded) OF je kan het idee overwegen en na nadenken besluiten of je er wel of niet in gelooft. DŠt is open minded wink

back to top
Appelthee
LD4all lid
LD4all lid
26

Kai, ik denk dat je mijn argument een beetje verkeerd opgenomen hebt. Ik volg Ambsi volledig in haar mening, want dat wat ook hetgene ik bedoelde. Ikzelf ben wetenschapper in spe. Een goede wetenschapper staat dan ook open voor alle mogelijke verklaringen van een fenomeen, maar ik geloof even goed dat er voor alles een wetenschappelijke verklaring mogelijk is.

Verder heeft Ambsi de meeste van je argumenten reeds ontkracht, maar wil ik toch even terug komen op jouw theorie over zuurstof (wat overigens niet met een microscoop gezien kan worden, sorry A. wink5 ). Een beter voorbeeld was geweest zwaartekracht. Men kan nog steeds niet de reden van dit fenomeen verklaren, maar toch zijn we er ons allen bewust van dat het bestaat (en begrijpen we wat het doet). Echter ben ik er van overtuigd dat dit verklaard kan worden en hoewel ik de mensen respecteer die dit liefst verklaren als "het hand van God", geloof ik eerder dat er een heel logische, eventueel vergezochte, verklaring voor is.
Zo ben ik er ook van overtuigd dat een OBE verklaard kan worden, hoewel ik begrijp dat dit voor sommige mensen een zeer spiritueel geladen belevenis is.

*EDIT*
Dit is overigens ook de reden waarom ik me bezig hou met lucide dromen; in je dromen kun je ontsnappen aan de waarheden van het reŽle leven. Dingen waar we in het echte leven rotsvast van overtuigd zijn, kan je omvormen tot iets geheel absurd. Deze ervaringen maken me dan weer rijker in het echte leven, want je weet nooit of je in die absurde dromen op iets stoot dat bruikbaar is in het echte leven.

back to top
Kai
LD4all lid
LD4all lid
37
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 03 Jan, 2012  Reageer met quote

@Ambsi, sow, je hebt wel de tijd genomen voor mijn antwoord grin

Maar jij geeft jou mening op mijn reactie zoals ik mijn mening op jou reactie zal geven.

Openstaan voor spirituele dingen vergelijken met openstaan voor ziekte of een auto ongeluk vind ik wel 1 van de raarste vergelijkingen die ik ooit gelezen heb, voor het spirituele kan je een blokkade maken, voor een auto ongeluk of ziekte niet, ik begrijp je gedachte van " het overkomt je" maar dan nog vind ik het niet echt een relevante overeenkomst.

Wikipedia, hehe, buiten dat, ik ben hsp' er ja, ik wist dit al voordat de term uitkwam, de term heeft alleen mijn gevoelens bevestigd, ik denk (neem aan dat jij niet hsp'er bent) dat ik toch wel iets meer erover weet dan niet hsp' ers, vraag me dan ook af waarom je dit zo moet tegenspreken. Op de wikepedia pagina die jij links staat vrijwel niks over de eigenschappen van hsp'ers. Tuurlijk droomt iedereen 2/3x per nacht, maar ik droom ook meerdere malen als ik een kort dutje doe, en herinner al me dromen elke dag weer, heel veel dromen van de laatste 31 jaar zitten opgeslagen afin ik ga OT wil je met me discussieren over hsp, kom maar naar het hsp forum, misschien leer je er wat van smile

Zuurstof heeft overigens niks met wind te maken, ook waar geen zuurstof is kan er wel wind zijn wink5

Je zou bijna denken dat jij ook een skeptische wetenschapper bent "Ook als mensen iets niet meteen kunnen verklaren, gaan ze een oplossing verzinnen die wellicht ook niet bepaald wetenschappelijk of rationeel is." En wat dacht je van de wetenschap zelf, als hun iets niet kunnen verklaren (en dat zijn nog steeds heel veel dingen) geven ze er ook hun eigen draai aan of het is meteen onzin.

Bedankt voor je uitleg voor openminded maar die was overbodig wink5 ik zeg nergens dat je iets klakkeloos moet overnemen maar simpelweg dat je overweegt dat het wel kan bestaan (en ja, of niet bestaat)

Maar, ondanks dat het grootste gedeelte van jou reactie me echt 0,0 wijsheid heeft opgebracht had je gelijk over 1 ding, ik wist idd niet wat vliegens spaghettimonster was dus ik heb toch nog iets geleerd grin

@appelthee, ik respecteer je mening maar ben het er niet mee eens, als wetenschapper in spe en alle andere wetenschappers (daarom zijn jullie wetenschappers geworden) moeten overal een verklaring voor hebben en als er geen verklaring komt is dat moeilijk te accepteren.

Ik heb er waarschijnlijk een hele kromme gedachte over maar in mijn ogen kan de wetenschap maar kleine dingetjes verklaren door formules en berekeningen die door ons zelf is ontworpen. Al vaak genoeg heb ik gelezen, de wetenschap staat voor een raadsel want wanneer het echt gecompliceerd word, staat ook de wetenschap voor een raadsel.

Wetenschap kan niet en zal niet altijd een antwoord voor alles hebben, wetenschappers zijn stugge mensen, Stephan Hawking is zo overtuigd dat zijn gedachte over het ontstaan van alles waarheid is dat alle andere theorien onzin zijn en ook als je naar zijn theorie kijkt, logisch gezien, klopt er niks van maargoed who am i.

Het mooie is (of niet) mbt tot leven na de dood, geesten etc etc iedereen erachter zal komen hoe het zit grin

back to top
Appelthee
LD4all lid
LD4all lid
26

Hoewel ik geloof dat er voor alles een logische verklaring bestaat, heb ik niet de neiging om voor alles een wetenschappelijke theorie uit te bouwen. Bovendien is het beeld dat jij hebt van wetenschappers wel erg kort door de bocht. Om dit te staven, haal ik een van de grootste wetenschappers boven die onder meer dit zei: "zonder wetenschap is er geen geloof, maar zonder geloof is er geen wetenschap". Dit komt van Albert Einstein, die zowel wetenschapper als gelovig was.
En ik hoop even hard als jij, dat wetenschap nooit op alles een antwoord zal vinden. Dat zal trouwens ook niet gebeuren, nieuwe raadsels stoppen niet met komen.

back to top
Kai
LD4all lid
LD4all lid
37
LDs:

Je hebt gelijk, me beeld was erg kort door de boch maar dat komt omdat ik me mee liet varen in bepaalde emoties.

Albert Einstein had zeker mooie uitspraken en een bijzonder man,maar zag hem meer als een aparte slag wetenschapper, een aantal uitspraken die ik erg goed vind van hem:

Imagination is more important than knowledge.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.(mijn favoriet)

As far as the laws of mathematics refer to reality, they are not certain, as far as they are certain, they do not refer to reality.

back to top
Ambsi
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 1-2-2015
LDs:

Kai schreef:
Maar jij geeft jouw mening op mijn reactie zoals ik mijn mening op jouw reactie zal geven.

Ik geloof niet dat ik in mijn antwoord ergens een mening heb gegeven, voor zover ik weet heb ik gewoon informatie en definities opgesomd.

Kai schreef:
Openstaan voor spirituele dingen vergelijken met openstaan voor ziekte of een auto ongeluk vind ik wel 1 van de raarste vergelijkingen die ik ooit gelezen heb, voor het spirituele kan je een blokkade maken, voor een auto ongeluk of ziekte niet, ik begrijp je gedachte van " het overkomt je" maar dan nog vind ik het niet echt een relevante overeenkomst.

Blijkbaar heeft het geen effect als je er niet in gelooft, dus heeft het alleen effect als je er wťl in gelooft. Dit zie ik als een placebo.

Kai schreef:
Wikipedia, hehe, buiten dat, ik ben hsp' er ja, ik wist dit al voordat de term uitkwam, de term heeft alleen mijn gevoelens bevestigd, ik denk (neem aan dat jij niet hsp'er bent) dat ik toch wel iets meer erover weet dan niet hsp' ers, vraag me dan ook af waarom je dit zo moet tegenspreken. Op de wikepedia pagina die jij links staat vrijwel niks over de eigenschappen van hsp'ers. Tuurlijk droomt iedereen 2/3x per nacht, maar ik droom ook meerdere malen als ik een kort dutje doe, en herinner al me dromen elke dag weer, heel veel dromen van de laatste 31 jaar zitten opgeslagen afin ik ga OT wil je met me discussieren over hsp, kom maar naar het hsp forum, misschien leer je er wat van smile

Ik denk dat je niet per se HSP hoeft te hebben om er over te kunnen discussiŽren, net als dat je geen kunstenaar hoeft te zijn om te bepalen of een schilderij mooi is. Maar dat terzijde
Ik had slechts het idee dat je "symptomen" aan hoogsensitiviteit toeschreef, die daar niet direct mee te maken hebben. Het is meer op het leggen van die verbanden dat ik reageer, dan dat ik jou wil uitleggen wat HSP is. Je kan wel aan die criteria van HSP voldoen, maar dat houdt nog niet in dat alles wat je ervaart daar een onmiddellijk gevolg van is. Meerdere dromen onthouden, is bijvoorbeeld volstrekt normaal. Dan is de verklaring "want HSP" dus niet helemaal juist, aangezien het niet typisch voor HSP geldt, maar op iedereen van toepassing is. Dat je al die dromen en ervaringen zo goed onthoudt, heeft volgens mij meer met geheugen te maken. Het is niet alsof HSP je hele zijn en gedrag zou verklaren. Het bepaalt of verduidelijkt misschien een aspect ervan, maar ik heb ook het gevoel dat je het net iets te ruim gebruikt.
Laat ik het zo zeggen: aan de kenmerken die jij opsomt, zou ik ůůk hoogsensitief moeten zijn, en dat is niet zo wink

Kai schreef:
Zuurstof heeft overigens niks met wind te maken, ook waar geen zuurstof is kan er wel wind zijn wink5

Dit lijkt me zo voor de hand liggend dat ik niet zeker weet of ik het moet vermelden, maar voor de zekerheid dan maar Aangezien er overal lucht is, is er overal zuurstof. Ik denk dat we het erover eens zijn dat wind bewegende lucht is. Lucht bestaat vooral uit stikstof, zuurstof, argon en koolstofdioxide. Dus jawel: overal waar wind is, is zuurstof.

Naar aanleiding van wat Appelthee zei, neem ik terug dat je zuurstof onder een microscoop kan zien Foutje van mij.

Kai schreef:
Je zou bijna denken dat jij ook een skeptische wetenschapper bent "Ook als mensen iets niet meteen kunnen verklaren, gaan ze een oplossing verzinnen die wellicht ook niet bepaald wetenschappelijk of rationeel is." En wat dacht je van de wetenschap zelf, als hun iets niet kunnen verklaren (en dat zijn nog steeds heel veel dingen) geven ze er ook hun eigen draai aan of het is meteen onzin.

Er is een groot verschil tussen een wetenschappelijke verklaring en een gewone verklaring. Uiteindelijk gaat alles uit van aannames, maar het verschil bij de wetenschappelijke methode, is dat dingen aangenomen worden op basis van waarschijnlijkheid. Als een bepaalde hypothese de falsificatietests doorstaat, is het zinnig om die hypothese te blijven aannemen. Het maakt de hypothese niet waar in absolute zin, maar de theorie kan dan wel een verklaring bieden die veel waarschijnlijker is dan andere verklaringen.
Ik snap dus niet goed wat je ermee bedoelt dat wetenschap ergens een eigen draai aan geeft, aangezien de wetenschappelijke methode zo goed als vaststaat. Als een theorie niet logisch in elkaar zit, of steunt op informatie die de falsificatietests niet doorstaat, dan is die minder waarschijnlijk en dus ook minder juist. Als uitspraken simpelweg niet falsifieerbaar zijn (zoals metafysische uitspraken) dan is het niet heel zinnig om die als verklaring te geven, aangezien dat dus niks zegt wat ergens op steunt.
Bovendien, als een hypothese onjuist blijkt te zijn, wordt die vanzelf ontkracht en wordt er een nieuwe, betere hypothese gevormd.

Kai schreef:
Bedankt voor je uitleg voor openminded maar die was overbodig wink5 ik zeg nergens dat je iets klakkeloos moet overnemen maar simpelweg dat je overweegt dat het wel kan bestaan (en ja, of niet bestaat)

Dit was niet specifiek op jou gericht smile Dat had ik er misschien duidelijker bij moeten zetten, excuses

Kai schreef:
Het mooie is (of niet) mbt tot leven na de dood, geesten etc etc iedereen erachter zal komen hoe het zit grin

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn wink

back to top
RudyL90
LD4all lid
LD4all lid
27

BerichtGeplaatst: Wo 04 Jan, 2012  Reageer met quote

Wat leuk al die reacties! Jammer dat ik dit zo laat allemaal lees, binnenkort zal ik een wat uitgebreidere reactie geven. Maar een ding moet ik toch even kwijt.

Over dat iedereen er uiteindelijk achter komt of er een leven na de dood is of niet; daar geloof ik niet in. In mijn wereldje bestaat er geen leven na de dood. In de tijd dat we bestaan maken we gebruik van de materie om ons heen, samen een werkend geheel vormend dat uiteindelijk verouderd en sterft. Na het sterven zijn de hersenen niet meer actief en is enige vorm van waarnemen onmogelijk geworden. Ik kom er niet achter hoe het zit. Ik zal niet weten dat er geen leven is na de dood, ik zal niet meer kunnen - in te vullen waarneming -.
Soms denk ik dat ik liever religieus was opgevoed. Maar dan was ik wellicht uiteindelijk toch agnost geworden...

Laatst aangepast door RudyL90 op Vr 06 Jan, 2012, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
Gerben
Ach ja.
LD4all lid
31
Laatst gezien: 5-10-2015
LDs: 22397,2 1/3

Dus jij bestaat alleen maar omdat je waarneemt? Ik wist niet dat het zo simpel was.

back to top
RudyL90
LD4all lid
LD4all lid
27

Gerben schreef:
Dus jij bestaat alleen maar omdat je waarneemt? Ik wist niet dat het zo simpel was.

Hoe zou je het bestaan anders omschrijven? Het is de opsomming van alle signalen in de hersenen, meer niet. Alle pulsjes die in de verschillende hersengebieden binnenkomen hebben samen als uitkomst je bewustzijn.
Schakel de zooi uit, de hersenactiviteit stopt, je doet geen waarnemingen meer en daarmee is het bewustzijn verdwenen. Zonder waarnemingen kun je niet bewust zijn van wat dan ook.

Laatst aangepast door RudyL90 op Wo 04 Jan, 2012, in totaal 1 keer bewerkt
back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 2 van 3Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.