EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

leren

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Auteur  Bericht 
vp-3
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 10-11-2011
LDs:

leren
BerichtGeplaatst: Wo 09 Nov, 2011  Reageer met quote

stel je hebt de volgende dag een proefwerk. Kun je dan in je droom ook je boek pakken en dan gaan leren?

back to top
Fawn
LD4all lid
LD4all lid
Fawn heeft een LD4all Quest gehaald!
19
Laatst gezien: 27-3-2013
LDs: 36

Natuurlijk niet.

back to top
Lucidion
LD4all lid
LD4all lid
Lucidion heeft een LD4all Quest gehaald!
18
Laatst gezien: 20-11-2012
LDs: 60+

zou het wel lukken als je bijvoorbeeld eerst een aantal woordjes (bijv. frans) in hoofd stampt en dat je ze probeert te herhalen totdat je droomt. Als een WILD lukt zou je ze dan de halve nacht kunnen doorherhalen, dat je ze leert in je droom (dat je ze van je korte termijn geheugen naar je lange termijn termijngeheugen verplaatst)?

back to top
Kyata
dagdromer
Moderator
Kyata heeft een LD4all Quest gehaald!
26
Laatst gezien: 25-5-2014
LDs:

Dat van de WILD misschien wel. Doorgaat met woordjes herhalen. Of misschien dat je in een LD probeert dingen voor het proefwerk te herinneren.
Maar, het lijkt me werkelijk de allersaaiste manier om je lucide dromen door te brengen. O_O

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Researchers
Laatst gezien: 28-7-2014
LDs: 420

Het overkomt me best wel vaak in Hypnagogie als ik iets moet instuderen.
(Hopelijk is dit ook van toepassing met het Russisch die ik nu aan het leren ben. )

back to top
menno215
LD4all lid
LD4all lid
20
Laatst gezien: 25-11-2012
LDs: al aardig wat

ik weet niet of je in een droom echt iets kunt leren, maar wat ik wel zeker weet, is dat je kunt leren beter te worden in iets in een LD. stel: je zit op voetbal, maar je vindt het heel moeilijk om corners goed hoog in te schieten. in een droom kan je alles, dus dit ook. als je dit dus in een droom heel goed doet, dan weet je zeg maar hoe het voelt om het goed te doen, snap je? dan kan je het in het echt ook sneller. ik wil niet zeggen dat je er dan ineens goed in bent, maar je kan je helpen. misschien dat je dit ook kunt gebruiken bij het leren voor school. alles in een droom onthouden. je weet dan een beetje hoe het is om alles uit je hoofd te kunnen en misschien dat het dan in het echt ook makkelijker lukt. maar ik weet dus niet zeker of het ook daarvoor werkt. smile

back to top
Kyata
dagdromer
Moderator
Kyata heeft een LD4all Quest gehaald!
26
Laatst gezien: 25-5-2014
LDs:

Ja wat menno zegt gebruik ik ook om iets beter te leren. En dat werkt wel denk ik. visualisatie heet dat volgens mij. Alleen heb ik dat automatisch in een gewone droom omdat ik er zoveel mee bezig ben. tounge1

back to top
Fawn
LD4all lid
LD4all lid
Fawn heeft een LD4all Quest gehaald!
19
Laatst gezien: 27-3-2013
LDs: 36

Maar doorleren voor een proefwerk in een LD is gewoon niet mogelijk. Het boek in een LD kan onmogelijk dezelfde inhoud hebben als IRL. En volgens mij heb je er ook geen concentratie voor.

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
24
Researchers

Ik denk dat er wel een verschil moet gemaakt worden tussen herhalen en instuderen. Herhalen kan in hypnagogia/dromen wel. Iets totaal nieuws leren wat je voordien nog nooit geleerd hebt (bijvoorbeeld een nieuwe taal of weet ik veel) lijkt me onwaarschijnlijk. Al zijn er wel (zeldzame ) getuigenissen van mensen die het wel kunnen, zou ik het risico toch niet nemen als je een examen te doen hebt. :D

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
24
Researchers

Fawn schreef:
Maar doorleren voor een proefwerk in een LD is gewoon niet mogelijk. Het boek in een LD kan onmogelijk dezelfde inhoud hebben als IRL. En volgens mij heb je er ook geen concentratie voor.

Ja bij veel mensen is lezen een onmogelijke taak. Maar als je weet dat sommige mensen hun RC's falen doordat woorden nét wel stabiel blijven, weet je dus dat het wel mogelijk is. siiw Net zoals velen van ons meestal meer/minder dan 5 vingers hebben in een RC, zijn er enkele keren dat we ze wel alle vijf hebben en daardoor onze luciditeit verdwijnt. Maar enkel mensen met heel veel ervaring met dit soort dingen weten wanneer de informatie zou te betrouwen zijn of niet.

Ik zou het persoonlijk niet kunnen, maar ik weet wel dat het kan.

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
22
Laatst gezien: 6-11-2013
LDs: 2

Ik denk er zo over:

Als je uit je gedachten en herinneringen het boek in je droom perfect kan reconstrueren, dan mag je er van uit gaan dat je het zeker genoeg kent.

back to top
Plackman
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 9-11-2011
LDs: 2 tot nu toe.

Hoogstwaarschijnlijk zal dit wel lukken als je een fotografisch geheugen hebt, maar in de veronderstelling dat je dit niet hebt, denk ik toch echt dat je je proefwerk tijdens je bewustzijn moet leren, het spijt me.

back to top
menno215
LD4all lid
LD4all lid
20
Laatst gezien: 25-11-2012
LDs: al aardig wat

BerichtGeplaatst: Do 10 Nov, 2011  Reageer met quote

helaas dan, school kun je niet cheaten, zelfs niet in een droom. ^^

back to top
Lucidion
LD4all lid
LD4all lid
Lucidion heeft een LD4all Quest gehaald!
18
Laatst gezien: 20-11-2012
LDs: 60+

haha, dat is wel jammer ja... maar als je net een stuk of 10 (niet te veel) woordjes zou leren en die zou blijven herhalen, je korte termijn geheugen zou dan toch goed genoeg moeten zijn om in ieder geval een gedeelte te onthouden. Laten we zeggen dat je 6 woordjes in je droom nog kan herinneren (via een WILD), het gaat dan niet zo snel, maar door iedere avond voor je gaat slapen nog even wat woordjes te leren zou je wel zonder al te veel moeite te doen kunnen leren voor een toets :D

back to top
optimize
LD4all lid
LD4all lid
optimize heeft een LD4all Quest gehaald!
22
Laatst gezien: 24-4-2013
LDs:

De kans dat je woorden kunt lezen in een droom is heel klein. Daarnaast werkt je korte termijn geheugen niet lang genoeg voor je REM-slaap om op gang te komen. Het duurt namelijk enkele uren voor je REM-slaap op gang komt en je dus droomt.

Maar niets is onmogelijk in dromen in theorie, dus je kunt het proberen. Maar de kans op slagen is extreem klein en je moet wel een verdomd goede lucide dromer zijn om een kans te maken op slagen.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.