EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Tool/methode voor meer droomcontrole

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
Tyharo23
LD4all lid
LD4all lid
Tyharo23 heeft een LD4all Quest gehaald!
31
Laatst gezien: 17-7-2012
LDs: De tel kwijt

Tool/methode voor meer droomcontrole
BerichtGeplaatst: Do 01 Mrt, 2012  Reageer met quote

Een hele tijd terug (paar jaar geleden ofzo) ben ik een tool/methode tegengekomen die me erg geholpen heeft om meer controle te krijgen in mijn lucide dromen en besloot om deze hier ook te delen omdat het anderen misschien ook kan helpen om meer controle te krijgen in hun lucide dromen... smile

Voor sommigen zal deze tool/methode misschien bekend klinken omdat ze deze (al dan niet onbewust) al toepassen in hun lucide dromen...
Degene die deze tool/methode heeft uitgewerkt noemt het zelf "archetype control"...wat als je de theorie erachter begrijpt een geschikte naam is voor deze methode/tool...

Allereerst hier een link naar het oorspronkelijke bericht (is in het Engels en behoorlijk veel tekst):
http://www.dreamviews.org/f14/archetype-control-elega nt-tool-104409/
Edit: Deze link doet het wel... smile

Degene die deze methode uitgewerkt heeft begon met wat theoretische achtergrond informatie om uit te leggen waar het idee vandaan komt en dat zal ik dan ook kort even doen...
Daarna zal ik wat persoonlijke voorbeelden geven van hoe dit vervolgens toe te passen valt in lucide dromen...
De uiteindelijke bedoeling is dat je voor jezelf onderzoekt welke archetypen jij sterk ontwikkeld hebt en hoe je deze kan gebruiken om je droomcontrole te vergroten...

Theoretische achtergrond
Om uit te kunnen leggen wat de achterliggende gedachte is van "archetype control" is het dus misschien verstandig om eerst uit te leggen waar dit idee vandaan komt...
Een belangrijk begrip hierbij is de term schema (een archetype is tenslotte een specifiek type schema)...
Dit is een term afkomstig uit de psychologie en cognitieve wetenschappen...
Een schema is een hulpmiddel die je gebruikt om naar de wereld te kijken en deze te kunnen begrijpen...
Door het gebruik van deze schema's kosten de meest gebruikelijke situaties die je meemaakt in je dagelijkse leven niet al teveel moeite om te verwerken...
Mensen kunnen nieuwe situaties razendsnel onderbrengen in reeds bekende/bestaande schema's en vervolgens hun handelen hierop instellen zonder dat men er moeite voor hoeft te doen of erbij na hoeft te denken...

Voorbeeld:
Een persoon heeft bijvoorbeeld een schema betreft trappen...
Als die persoon vervolgens een trap tegenkomt die hij of zij nog nooit eerder heeft gezien dan gebruikt men dat reeds bestaande schema om die nieuwe trap, zonder erbij na te hoeven denken, te kunnen beklimmen...

Waar het hier in het algemeen om draait is automatisme of automatische associatie...
Hier kan je ook je voordeel mee doen in je LD's...
Door gebruik te maken van sterk ontwikkelde archetypes kan je je droomcontrole zonder al teveel moeite snel naar een hoger niveau tillen...
Dit omdat je aanspraak maakt op dingen/handelingen die al volledig gecultiveerd zijn in je pysche (door herhaling...herhaling en nog eens herhaling) en daarmee een automatisme geworden zijn...
Iedereen hier heeft bijvoorbeeld ooit leren lopen of fietsen en door veel herhaling gaat dit inmiddels volledig automatisch...niemand hier denkt daar (als het goed is) nog bij na als men deze handelingen verricht... wink
Kunst is om te weten welke archetypen jij tot je beschikking hebt (welke je gecultiveerd hebt)...hoe deze op te roepen...en hoe ze je droom kunnen be´nvloeden...

Voorbeelden van hoe toe te passen in LD's
Om duidelijker te maken hoe je dit kan gebruiken in LD's zal ik een paar persoonlijke voorbeelden geven...

Voorbeeld 1 - Voorwerpen groter en kleiner maken
Wanneer ik een voorwerp in mijn droom groter of kleiner wil maken kan ik me beroepen op hoe ik op mijn smartphone een foto kan vergoten of verkleinen...
Je beweegt hierbij je duim en wijsvinger naar elkaar toe (verkleinen) of van elkaar af (vergroten)...
Deze handeling heb ik zo vaak gedaan dat deze volledig gecultiveerd is in mijn psyche...het is voor mij een automatisme geworden en kost me dus totaal geen moeite...
In mijn droom hoef ik dus enkel dat schema/archetype aan te spreken/op te roepen (door mijn gedachten er simpelweg naartoe te brengen om in die mindset te komen) en de rest gaat vanzelf...het schema/archetype doet de rest van het werk...

Voorbeeld 2 - Helderheid (licht) aanpassen
Het wil weleens gebeuren dat wanneer je lucide bent je beeld niet helemaal helder is...veel te donker...waardoor je maar weinig kan zien...
Helaas werken lichtknoppen niet altijd naar behoren in dromen dus hoe kan je er dan voor zorgen dat je beeld wat lichter/helderder wordt?
In mijn geval hetzelfde zoals ik de helderheid op mijn tv aanpas...
Ik game veel en vind mijn beeld daarbij regelmatig net iets te donker waardoor ik te weinig kan zien van de wereld om me heen...waardoor ik regelmatig de helderheid aan pas met mijn afstandsbediening...
Als ik in mijn dromen dus een dergelijke situatie tegenkom waarin ik de helderheid aan wil passen dan roep ik het bijbehorende schema op door mijn gedachte allereerst te brengen naar de functie op mijn afstandsbediening om de helderheid van mijn beeld aan te kunnen passen...
Vervolgens denk ik me in dat ik de knop op mijn afstandsbediening indruk om de helderheid van mijn scherm aan te passen...en de rest gaat vanzelf...

De persoon die deze tool/methode heeft uitgewerkt gebruikte voor eenzelfde situatie de functie om de helderheid van het scherm op zijn rekenmachine aan te passen...
Zo zie je maar dat er verschillende mogelijkheden zijn...zolang het maar een archetype is die jij persoonlijk gecultiveerd hebt... smile

Dit zijn natuurlijk maar 2 voorbeelden en er zijn natuurlijk vele voorbeelden te bedenken...
Zeker met de komst van smartphones en dergelijke met hun touchscreens zijn er heel wat mogelijkheden bijgekomen om je droomwereld te kunnen manipuleren...
Deze apparaten worden door velen zo intensief gebruikt waardoor dergelijke handelingen behoorlijk gecultiveerd zijn en dus uitermate geschikt om te gebruiken...
Denk bijvoorbeeld dus aan dingen vergroten en verkleinen zoals in het voorbeeld...deze handeling kan eventueel ook gebruikt worden om in- en uit te zoomen op dingen...
Of voorwerpen te verplaatsen door ze simpelweg te slepen met je vinger...

Maar denk ook bijvoorbeeld aan games, films en anime (vooral in de categorie fantasy) naast functies op apparaten om te kunnen gebruiken...
Belangrijk is iig dat het een archetype is die JIJ persoonlijk ontwikkeld/gecultiveerd hebt...
Als jij de Harry Potter films bijvoorbeeld heel vaak hebt gezien dan is het voor jou vele malen "natuurlijker" om bepaalde spreuken hieruit te gebruiken om je droomwereld te be´nvloeden dan iemand die de film maar 1 keer heeft gezien... smile

Ik hoop dat anderen wat aan deze informatie hebben en dat het ze kan helpen om hun droomcontrole te vergroten en naar een hoger niveau te tillen... biggrin

back to top
Toversnoepje
Explorer.
LD4all lid
26
Laatst gezien: 26-6-2012
LDs: 31

BerichtGeplaatst: Vr 23 Mrt, 2012  Reageer met quote

Ben nu volop bezig met Skyrim. En ik word er al gek van, want als ik wakker word is mijn hoofd nog in droom stand. En maar bezig met dingen zoeken en maken enz.

Maar nu ik dit zo lees miss kan ik het wel gebruiken voor in mijn dromen turn3

Bedankt Tyharo!

back to top
Tyharo23
LD4all lid
LD4all lid
Tyharo23 heeft een LD4all Quest gehaald!
31
Laatst gezien: 17-7-2012
LDs: De tel kwijt

BerichtGeplaatst: Wo 28 Mrt, 2012  Reageer met quote

Fus ro dah! :D

Aka no problem... tounge1 wink5
Alhoewel het idee niet van mijzelf komt...ik heb geprobeerd het naar het Nederlands te vertalen in mijn eigen woorden...in de hoop dat het begrijpelijk is en uiteindelijk meer mensen er gebruik van kunnen maken... smile
Het grote voordeel aan deze techniek is namelijk dat je gebruik maakt van skills (om het zo maar even te noemen) die je al hebt verworven...je hoeft er dus niks nieuws voor (aan) te leren...
Altijd handig... tounge1

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.