EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Ben ik dicht bij luciditeit?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Auteur  Bericht 
P0WNapple
LD4all lid
LD4all lid
16
Laatst gezien: 7-2-2013
LDs:

Ben ik dicht bij luciditeit?
BerichtGeplaatst: Ma 19 Mrt, 2012  Reageer met quote

Ik heb de gids al een paar keer gelezen maar ik kan geen vragen stellen aan een gids Maar gelukkig hebben we een Forum smile.
Ik heb het vermoede dat ik dicht bij luciditeit ben omdat ik veel tekens heb gehad denk ik.
ik heb bijvoorbeeld al een FA gehad voor mijn gevoel op mijn tweede dag dat ik mijn droom dagboekje bij houden.
Het ging over een droom over een SP maar ik weet niet of dat mee telt als een FA.
Ik heb ook wel eens gehad dat ik viel en met een grote klap wakker werd toen ik klein was ik las in de gids dat dit kon komen door een OBE maar ik was toen rond de 6 jaar zou dit waar kunnen zijn.
En als laatste heb ik ook wel een schommel gevoel gehad maar dat was dat ik wakker was ik denk dat dat niets met LD's te maken had.

Dankjewel voor het lezen.:D

back to top
P0WNapple
LD4all lid
LD4all lid
16
LDs:

BerichtGeplaatst: Ma 19 Mrt, 2012  Reageer met quote

Wat ik er ook nog aan toe wou voegen is:
Zou ik ook een LD gehad kunnen hebben maar dat ik hem vergeten ben.

Dank je voor het lezen

back to top
Ambsi
Defenestration!
LD4all lid
20
Laatst gezien: 14-1-2013
LDs: Een paar

BerichtGeplaatst: Wo 21 Mrt, 2012  Reageer met quote

Ik denk niet dat er een direct verband is tussen FA en LD, een FA is gewoon een soort droom. Wat je wel kan doen is telkens een RC doen wanneer je wakker wordt. Mocht je ooit een FA hebben, dan kun je op die manier lucide worden smile

Over wat OBE's precies zijn, bestaat veel discussie. Ikzelf denk dat het gewoon een soort droom is. Wanneer je wakker wordt, maken je hersenen de overgang van een droomlichaam naar een echt lichaam. De sensorische input verplaatst zich opeens en daardoor kun je inderdaad het gevoel krijgen van zo'n grote klap. Iets vergelijkbaars heb ik bij dromen waarin ik val. Als ik me net bevind op de grens tussen slapen en waken, krijg je een tegenstrijdig gevoel van te vallen maar tegelijkertijd te blijven liggen. Krijg daar ook altijd een schok van

Mensen die WILD proberen zeggen vaak dat ze na verloop van tijd een soort schommelend gevoel ervaren.

Een LD vergeten is goed mogelijk. Daar zijn een aantal verklaringen voor:
- Lage luciditeit
- Zeer slechte DR
- Dat de LD ergens aan het begin van de nacht plaatsvond en daarna opgevolgd werd door lange en gedetailleerde NDs.

Over het algemeen onthoud je LD's wel beter dan ND's. Ik wil hier nogmaals benadrukken dat het bijhouden van een droomdagboek ontzettend belangrijk is

back to top
Brainmaster9
Dream scientist
LD4all lid
15
Laatst gezien: 17-12-2012
LDs: een stuk of 7

BerichtGeplaatst: Wo 21 Mrt, 2012  Reageer met quote

Ambsi schreef:
Mensen die WILD proberen zeggen vaak dat ze na verloop van tijd een soort schommelend gevoel ervaren.

Ja, dat had ik ook toen ik voor het eerst probeerde lucide te worden. Ik lag ong. 1 uur lang perfect stil en het leek of ik uit mijn bed kon glijden... even later kreeg ik een SP.

back to top
Amyrlin
LD4all lid
LD4all lid
20
Laatst gezien: 19-11-2012
LDs: 4

BerichtGeplaatst: Wo 02 Mei, 2012  Reageer met quote

Ik heb ook weleens gehad met name toen ik nog klein was.D at voordat ik ging slapen mijn moeder met een schreeuwende stem mijn naam riep. Ik heb dit nu ook nog wel eens maar ik ben me op dat moment wel bewust dat het in mijn hoofd is.

back to top
P0WNapple
LD4all lid
LD4all lid
16
LDs:

Vooruitgang
BerichtGeplaatst: Wo 09 Mei, 2012  Reageer met quote

Ik zie vooruitgang :D
Ongeveer elke dag word ik wakker en direct onthoud ik mijn droom,zonder te proberen!
ik was namelijk een tijdje gestopt maar ik zei elke avond nog steeds tegen mezelf ik ga slapen en dromen en als ik wakker word dan wil ik mijn droom onthouden.
ook had ik laatst een droom waar ik mezelf ik kon voelen ik voelde me alsof ik toch wakker lag maar gewoon met mijn ogen dicht dus ik dacht ik word maar is wakker maar ik weet niet of het een een normale droom was of een lucid of ik was gewoon wakker.

dank je voor het lezen.

back to top
Fawn
LD4all lid
LD4all lid
Fawn heeft een LD4all Quest gehaald!
18
Laatst gezien: 26-3-2013
LDs: 36

BerichtGeplaatst: Wo 09 Mei, 2012  Reageer met quote

Goed zo. ^^ Ik raad je aan je ND's toch gewoon op te schrijven om DS's te blijven ontdekken en omdat het leuk is om later terug te lezen.

back to top
P0WNapple
LD4all lid
LD4all lid
16
LDs:

BerichtGeplaatst: Do 14 Jun, 2012  Reageer met quote

er is bij mij een paar dagen geleden iets heel vreemds gebeurd.

Ik ging naar bed ik had veel stress van proefwerken maar ja uiteindelijk viel ik in slaap
dus ik droomde (ik ben bijna heel de droom vergeten) maar zo ging het ik zag een iemand hangen aan een galg en ik werd direct wakker en ik kon niet ademen ik kon niet bewegen of praten ik was aan het bewegen zoals je in films ziet zo trillen zeg maar ik weet niet hoe ik het uit moet leggen maar het was verschrikkelijk en ik weet niet wat het was maar ik dacht misschien kun een van jullie mij helpen?

Dankje voor het lezen

back to top
P0WNapple
LD4all lid
LD4all lid
16
LDs:

ik was aan het shaken en kon zelf niet bewegen das wat ik bedoelde

back to top
Kyata
dagdromer
Moderator
Kyata heeft een LD4all Quest gehaald!
25
Laatst gezien: 22-5-2013
LDs:

Ik denk dat je het hebt over slaapverlamming

back to top
P0WNapple
LD4all lid
LD4all lid
16
LDs:

dacht ik ook al maar dan lig je toch still.
ik lag juist te shaken voor 5 seconden ofzo en toen viel ik weer inslaap

back to top
arthieb123
Day Dreamer
LD4all lid
14
Laatst gezien: 5-4-2013
LDs: 22

Ik heb ook heel vaak zo'n 'schommel' gevoel..
Dat krijg je als je veel bewogen hebt of als je bijvoorbeeld in een achtbaan hebt gezeten die dag.

Een schommel gevoel voelt alsof je heen en weer beweegt als je gewoon op bed ligt, of niet beweegt.

Het is volgensmij nog niet wetenschappelijk aangetoond hoe dat komt maar ik denk gewoon dat het komt door het bovenstaande.

-Arthur

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
21
Laatst gezien: 23-4-2013
LDs: 2

arthieb123 schreef:
Ik heb ook heel vaak zo'n 'schommel' gevoel..
Dat krijg je als je veel bewogen hebt of als je bijvoorbeeld in een achtbaan hebt gezeten die dag.

Een schommel gevoel voelt alsof je heen en weer beweegt als je gewoon op bed ligt, of niet beweegt.

Het is volgensmij nog niet wetenschappelijk aangetoond hoe dat komt maar ik denk gewoon dat het komt door het bovenstaande.

-Arthur

Volgens mij heeft dit niets met P0WNapples ervaring te maken? Hij zegt dat hij heel erg trilde / schokte en zich niet kon bewegen. Het gevoel van te schommelen lijkt me hier niet echt relevant. Ik weet niet meteen waar dat schommelgevoel vandaan komt, maar het heeft waarschijnlijk iets te maken met je evenwicht.

Wat P0WNapple heeft meegemaakt heb ik echter geen verklaring voor. Het kan ook een volledig mentale ervaring zijn geweest. Ik heb echter nog nooit zo iets meegemaakt.

back to top
optimize
LD4all lid
LD4all lid
optimize heeft een LD4all Quest gehaald!
21
Laatst gezien: 4-3-2013
LDs:

Enige verklaring die ik er voor heb is dat het mentaal is, anders zou ik het niet weten.

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
23
Researchers
Laatst gezien: 4-5-2013
LDs: 414

BerichtGeplaatst: Vr 15 Jun, 2012  Reageer met quote

Schommel gevoel: Hypnagogia kan ook fysieke toestanden nabootsen. Als ik een hele dag geschommeld heb (in een schommelstoel) dan heb ik veel kans dat ik s'avonds in bed nog mezelf voel schommelen. Ik schommel niet écht dus het is wel degelijk iets mentaal. Mensen die een hele dag aan het koken zijn, kunnen tijdens het in slaap vallen nog kookpotten zien.. Of gamers die het spel zien herhalen tijdens het in slaap vallen. Allemaal zelfde principe. Het hoeft dus niet perse visuele waarnemingen te zijn van de voorbije dag(en) maar kan ook andere zintuigelijke waarnemingen zijn zoals gehoor, gevoel, etc.

Wat ook een mogelijkheid is, zijn evenwichtsstoornissen, maar dat zal je eerder ervaren als duizeligheid, niet een schommelpatroon dat zich herhaalt. Dus misschien eens nadenken, wat je die dag hebt gedaan? Geschommeld op een pleintje? Of met je stoel in de klas?)

Er is ook een verschil tussen rillen en schokken. Rillen: je lichaamstemperatuur die opeens sterk daalt, kan zowel een factor zijn van binnen of van buiten. Je lichaam beeft om terug een normale temperatuur te krijgen. Een andere optie is een probleem met de kleine spieren. Zo kan ik soms spontaan beginnen rillen alsof ik Parkinson heb (echt ook zo extreem) maar dat is te wijten aan een hersenafwijking. Andere opties kunnen onder andere stress zijn (nachtmerrie) of een te trage overgang van slapen naar ontwaken (temperatuur, ademhaling etc die terug moet veranderen, spieren die wakker worden etc).

Schokken: Dit kan verschillende oorzaken hebben. 1 optie is, een nachtmerrie (al dan niet of je die herinnert) waar je geschrokken uit ontwaakt. De overgang van 2 soorten hersengolven die te snel gebeurt (ook soms het gevoel van vallen wanneer je ontwaakt) of iets mentaals als bij een migraine-aanval of epileptie.

Aangezien het gepaard ging met slaapverlamming gok ik gewoon dat de overgang tussen slapen en waken bij jou wat aan de trage kant is. Dat gebeurt bij veel mensen wel een keertje, vooral als je op je rug ligt. Heb je het probleem ook als je op je zij ligt te slapen? En hoe frequent gebeurt het?

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 2Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.