EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Onthouden van dromen II

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 3 van 4Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Auteur  Bericht 
Ansie
Stockholm
Moderator
Ansie heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Chat Mods
Laatst gezien: 20-8-2017
LDs:

BerichtGeplaatst: Zo 22 Apr, 2012  Reageer met quote

Doezel niet even verder als je wakker wordt, maar denk meteen terug aan je dromen. Blijf liggen in de houding waarin je wakker werd. Als je je niks herinnert, denk dan aan thema's waar je vaak over droomt. Heb je daar nu weer over gedroomt?

Succes!

back to top
Amyrlin
LD4all lid
LD4all lid
25
Laatst gezien: 19-11-2012
LDs: 4

BerichtGeplaatst: Wo 02 Mei, 2012  Reageer met quote

Soms kun je in de loop van de dag zonder dat je erbij nadenkt ineens herinneren wat je gedroomd hebt. Dit had ik gister toen een vriend van mij iets aan het vertellen was. Het kan ook zijn dat het ineens weer boven komt wanneer je een bepaalde handeling doet.

Ikzelf heb nog nooit een LD gehad en heb sinds ik ermee bezig ben altijd nog mijn dromen onthouden d.m.v. een MILD te doen

back to top
Withoutwings
Nieuw lid
Nieuw lid
21
Laatst gezien: 14-6-2012
LDs: 1

Probleem met het onthouden van mijn dromen.
BerichtGeplaatst: Do 14 Jun, 2012  Reageer met quote

Beste dromers,

Ik kijk al wat langer op de site en besloot nu toch maar eens een account te maken en kijken of iemand mij misschien kan helpen. Ik wil graag lucide dromen.*duh* Maar ik heb dus moeite met het onthouden van m'n dromen. Het slapen gaat voor mij meer als een soort knipperlicht, ik doe mijn ogen dicht, wacht een poosje, doe ze weer open en ta da! Het is alweer ochtend. (ongeveer dan) Ik kan me echt totaal niets herinneren. Ik spring meestal meteen onder de douche doordeweeks, ook heb ik niet echt tijd om rustig te liggen, ik moet namelijk al om half 7 opstaan en naar school. Ik heb ook een DJ geprobeerd maar het werkt niet zo, want ik weet niet wat ik op moet schrijven. Ook heb ik, geloof dat het mantra's heten ofzo, geprobeerd. Werkt allemaal slecht, wel heb ik nu af en toe wel meer het gevoel alsof ik droom maar ik onthoud het gewoon typisch niet.

Help?

Alvast bedankt,

Withoutwings

Edit: sorry dat ik weer zo newbie post en weer een nieuw topic maak, weer niet verder gezocht dan m'n neus lang is.

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
25
Laatst gezien: 6-11-2013
LDs: 2

BerichtGeplaatst: Do 14 Jun, 2012  Reageer met quote

Dit soort vragen zijn al veel gesteld geweest, ik paste hier even enkele posts van me die ik al omtrent dit onderwerp geschreven heb:

Quote:
Je moet het als een spier zien dat je moet trainen: In het begin merk je er niets tot weinig van, maar na een eindje zal je wel degelijk verschil merken.

Het beste is om gewoon elke ochtend vanaf je wakker wordt proberen niet te bewegen en te denken aan wat je hebt gedroomd. Als je wat te binnen schiet, schrijf het dan vlug op. Als je dat blijft doen zal je al gauw merken dat je per nacht meer dromen kan herinneren en dat je deze dromen levendiger en beter zal herinneren.

Quote:
Leg gewoon je DJ naast je bed of op je nachtkastje, zodat je er zonder veel moeite bij kan. Als je wakker wordt: denk rustig na over wat je hebt gedroomd zonder te bewegen (dit is belangrijk!) en probeer sleutelwoorden te herinneren. Schrijf deze op in je DJ en reconstrueer aan de hand van de sleutelwoorden de dro(o)m(en) die je hebt gehad.

Bij mij hielp het inprenten dat 'wanneer ik wakker zou worden, ik alle dromen in detail zou herinneren' redelijk goed. Ik merkte dat er redelijk verschil was tussen de nachten waarin ik het deed en de nachten waarin ik het niet deed.

back to top
Fawn
LD4all lid
LD4all lid
Fawn heeft een LD4all Quest gehaald!
23
Laatst gezien: 2-6-2017
LDs: 38

BerichtGeplaatst: Vr 15 Jun, 2012  Reageer met quote

Welkom. ^^
Het is een goed begin om een pen en schrift te kopen. Dit wordt je droomdagboek/DD/DJ en hierin ga je je dromen in opschrijven. Een droomdagboek is heel leuk om later terug te lezen en vooral is het heel handig om DS te herkennen.
De eerste periode ging het dromen opschrijven misschien niet heel goed. Tjsa, kan gebeuren. Wat je wel kunt doen is 's ochtends en 's avonds korte stukken schrijven. Iets interessants over lucide dromen gelezen? Alvast iets tegengekomen wat je gaaf lijkt om te doen? Zo schenk je aandacht aan dromen en boek je sneller resultaat.
Voor je gaat slapen is het verstandig om gebruik te maken van autosuggestie. Herhaal gewoon een paar keer in gedachten: als ik 's ochtends wakker lukt het me uitstekend mijn droom te herinneren. Ik maak veel gebruik van autosuggestie, ik prent mezelf iedere avond in: ik besef dat ik droom, ik herinner mijn dromen tot in detail, ik ontwaak met een goed gevoel uit een fijne droom, om exact vijf uur 's ochtends word ik wakker.
De volgende ochtend probeer je stil te blijven liggen en meteen aan een droom te denken. Soms duurt het even voor je je droom herinnerd. Schrijf het meteen op, want je bent het zo weer vergeten. Ik denk weleens dat ik het toch wel onthoud en nog wel even vijf minuten aan andere dingen kan denken. Nou, zo werkt het dus niet, dan ben ik het zo weer vergeten.
Heeft autosuggestie niet gewerkt en herinner je nog niets van een droom? Niet negatief denken! Dat is zo demotiverend als het maar zijn kan. Dus niet: hé, alweer niets onthouden, zie je wel, het zal nooit lukken.
In plaats daarvan pak je je droomdagboek erbij en schrijf je op dat je nu niets hebt gedroomd, maar dat er de volgende ochtend zeker wel een droom in komt te staan. Door nu alvast iedere ochtend iets op te schrijven wordt dat routine.
In het begin duren je dromen maar een paar seconden en zijn ze wazig. Na verloop van tijd kun je bladzijden vol schrijven, als je op deze manier je droomgeheugen blijft trainen.

back to top
Zoe
Dromer 4All
LD4all lid
Laatst gezien: 13-5-2016
LDs: +/- 45

Ik vergeet steeds
BerichtGeplaatst: Wo 20 Jun, 2012  Reageer met quote

Hebben jullie dat ook?.
Dat je dan smorgens super goed je dromen kan onthouden en dan wil je ze smiddas opschrijven. hopppaaa alles vergeten.. zoo irritant!!

back to top
Dryalantha
Skyclad Dreamer
Moderator
Dryalantha heeft een LD4all Quest gehaald!
28
Researchers
Laatst gezien: 10-12-2017
LDs:

Maar heel normaal, als je goeie recall wilt hebben - gewoon trefwoorden noteren en/of alles volluit neerpennen in de ochtend.

back to top
Zoe
Dromer 4All
LD4all lid
Laatst gezien: 13-5-2016
LDs: +/- 45

Ja indd, maar daar heb ik sochtends geen tijd voor. Haha idd die trefwoorden dat ga ik proberen, neemt ook niet zoveel tijd smile

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
25

Trefwoorden zijn inderdaad de oplossing. Ik schrijf er 's morgens altijd zo'n 5 per droom op en 's middags kan ik de droom aan de hand van die kernwoorden perfect terug achterhalen.

back to top
Judylicious
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 19-10-2012

Hoi!

Ik heb vanaf dat ik jong was altijd al dromen kunnen onthouden. Natuurlijk niet mijn hele droom, maar wel een groot deel ervan. Toen ik nog wat jonger was vond ik dromen al fantastisch en elke ochten als ik wakker werd vertelde ik mijn droom wel aan mijn ouders of zo. Zou het kunnen dat ik daardoor mijn dromen nu beter kan onthouden?

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
25

Dat zal er wel iets mee te maken hebben, ja. Je kan ook gewoon talent ervoor hebben. De een moet er soms minder werk voor doen dan de ander.

back to top
twann
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 10-5-2013
LDs:

probleem met onthouden
BerichtGeplaatst: Do 21 Feb, 2013  Reageer met quote

Hallo allemaal!
ik ben Toon Hendrikx, 20 jaar.
Een jaar geleden vertelde me iemand over lucide dromen. Ik werd er plots enorm door gefascineerd. En begon dus allerlei informatie op te zoeken.
Nu een jaar later heb ik nog geen enkele lucide droom gehad, en nauwelijks normale dromen onthouden. Nu bij deze laatste zit het probleem. Vooraleer lucide te kunnen dromen, moet je eerst je normale dromen onthouden. En hier op verder bouwen om zogenaamde checks door de dag uit te voeren. Ik heb al verschillende manieren geprobeerd, onderandere zelfhypnose. Tijdens deze zelfhypnose prentte ik mezelf in om mijn dromen, s morgens nog te weten. Zonder resultaat.
Kan iemand mij hiermee helpen.
Mvg Toon

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
57
Laatst gezien: 11-12-2017
LDs: 367

BerichtGeplaatst: Do 21 Feb, 2013  Reageer met quote

Toon, probeer eens de SSILD techniek, een vorm van zelfhypnose en dan alleen maar de korte cyclussen als je eerder wakker wordt dan je wilt opstaan. Volhouden tot je in slaap valt in de normale houding dat je gaat slapen. Verleggen, kriebelen tussentijds mag, als je maar comfortabel ligt.
http://www.ld4all.com/forum/viewtopic.php?t=46720
Dus snel switchen tussen zicht, horen, voelen. En als je even bent afgeleid door andere gedachten het weer oppakken.

back to top
Awesome
Semi-Dreamer
LD4all lid
22
Laatst gezien: 25-2-2013
LDs: 6

BerichtGeplaatst: Ma 25 Feb, 2013  Reageer met quote

Je kan proberen wat Zoef zegt, maar dromen onthouden op zich vereist geen speciale techniek voor het slapen gaan.

Het is belangrijk dat je een wekker zet die je gelijk en goed wakker maakt. Denk hierbij aan een standaard piepje. Een wekkerradio kan minder goed werken, maar dat verschilt per persoon. Zodra je wakker wordt van je wekker, zet je hem uit en ga je weer terug liggen in de positie waarin je wakker werd. Heb je geen beeld meer voor je ogen van de droom, ga dan rustig liggen en sluit je ogen. Probeer niet te hard terug te denken, want dit kan averechts werken. Je zult merken dat er, misschien met enige oefening, vanzelf droombeelden terugkomen op je netvlies. Zodra je een kleine herinnering hebt, kun je die vanzelf uitbouwen naar de gehele droom.

Wees echter niet teleurgesteld als het niet lukt. Schrijf zoveel mogelijk dingen op die je onthoudt en als je zonder enig droombeeld wakker wordt en het lukt na goed nadenken nog steeds niet, dan probeer je het de volgende dag gewoon weer smile

Veel succes en als je nog meer vragen hebt, horen we het graag!

back to top
Empereur
Emperor of LD
LD4all lid
22
Researchers
Laatst gezien: 23-12-2014
LDs: I

BerichtGeplaatst: Ma 25 Feb, 2013  Reageer met quote

Hey Toon,

Ik onthield mijn dromen voordat ik geïnteresseerd was in lucide dromen maar ongeveer een enkele keer per jaar. Nadat ik geïnteresseerd werd in LD oefende ik mijn dromen te onthouden door middel van een droomboek en autosuggestie.

Droomboek
Je pakt een leeg boekje of desnoods een schrift (Ik gebruik hiervoor mijn telefoon met een app) en daarin schrijf je alles wat je weet op van je dromen. Dus wanneer jij vannacht één droom hebt onthouden, schrijf je alles op wat je van die droom weet. Hoe klein ook,want er moet immers een begin zijn. De techniek van Awesome is een aanrader, en door middel van een droombeeld, en die vervolgens gaat opschrijven kan een enorme droom terug komen.

Ik heb zelf wel eens gehad dat ik 2 droombeelden in mijn gedachte had. Wanneer ik een droom had opgeschreven begon ik aan de tweede droom. Helaas wist ik maar erg weinig op te schrijven en al snel (al schrijvend) kwamen hele scènes terug van die tweede droom. Het nut van het schrijven is dat je het nuttig maakt om je dromen te onthouden. Je hersenen bedenken zich dan min of meer dat het nuttig is om je dromen te onthouden, want je doet er iets mee. Ik raad je dan ook aan met mensen je dromen te delen.

Autosuggestie
Door middel van autosuggestie geef je je hersenen de 'opdracht' om je dromen te onthouden. Je herhaalt bijvoorbeeld de zin: ''Vannacht wanneer ik heb gedroomd word ik wakker en weet ik mijn droom!'' Wanneer je dit echt meent en het goed bij je is binnengedrongen word je wakker na een droom en heb je hem onthouden. Echter vereist dit een goed progressief geheugen.

Je onthoud dromen beter wanneer je er tijd voor neemt en niet zo druk bent. Ik persoonlijk onthoud dromen vele beter in een rustige periode van me leven, omdat ik er simpel weg meer tijd voor heb om er op te focussen. Je moet dus ontspannen zijn en weinig stress hebben.

droomkruiden
Als laatste wil ik je meegeven dat er ook bepaalde kruiden zijn die je helpen om je dromen te onthouden. Zoals de Calea zacatechichi en de Silene capensis.

Hopelijk heb ik je kunnen helpen.
met vriendelijke groeten,
Empereur, McLs

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 3 van 4Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.