EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

Wat heb ik meegemaakt? een LD? OBE?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

Auteur  Bericht 
Johny91
Nieuw lid
Nieuw lid
23
Laatst gezien: 18-4-2012
LDs: 1

Wat heb ik meegemaakt? een LD? OBE?
BerichtGeplaatst: Do 22 Mrt, 2012  Reageer met quote

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier, heb al een hoop gelezen op dit forum maar wil toch even mijn eigen verhaal delen.

Een paar weken terug heb ik een bizarre ervaring gehad, heb nog nooit zoiets meegemaakt en ik kan het niet echt plaatsen in het hokje van LD (lucide Dromen) of OBE (Out of body experience).

Allereerst wat achtergrond info, ik hoorde al vrij lang geleden over lucide dromen en OBE`s. Het onderwerp boeide mij enorm en zo besloot ik me er wat meer in te verdiepen. Ik begon mijn eigen dromen op te schrijven en 'reality checks' te doen. Ik werd steeds beter in het opschrijven en onthouden van mijn dromen maar kreeg het niet voor elkaar om een lucide droom te krijgen.

Tot ik een paar weken terug echt iets heel aparts meemaakte. Wat er gebeurde is dat ik op bed lag en gewoon ging slapen, echter op een gegeven moment leek het alsof ik wakker werd. Ik zag mezelf in een kroeg met vrienden en ik voelde me in 1 keer omhoog getrokken en zwevend boven mijn vrienden uitgaan. Ik riep, maar ze hoorde me niet. En toen kwam het bizarre gedeelte, opeens realiseerde ik me dat dit helemaal niet kon, dat ik naar bed was gegaan. En op dat moment dacht ik ik moet wakker worden. En in 1 keer zag ik mezelf als een soort zwarte schim zweven, alsof ik heel hard door een soort gang zweefde maar tegelijk heel stil hing. Ik realiseerde me dat het niet kon, en ik dacht als ik slaap moet ik gaan zitten, dus ik probeerde overeind te komen maar kon helemaal niks doen, kon me niet omdraaien, niks, alsof ik was vastgenageld aan de lucht. Ik kreeg toen echt bizarre gedachtes, ik dacht dat ik dood was gegaan in mijn slaap en dacht eraan dat ik helemaal geen afscheid heb kunnen nemen van mijn familie, ik zag mezelf liggen en dacht: straks hoort mijn familie niks van me en komen ze over een paar dagen hier en zien ze me dood liggen, het werd steeds enger, en opeens, ik weet niet waarom schrok ik enorm wakker. Ik was helemaal bezweet en doodsbang. Het was zo een enorm intense ervaring, ik heb de rest van de nacht niet meer geslapen en heb sinds dien niks meer gedaan met dromen opschrijven en reality-checks. Het was het meest beangstigende gevoeld wat ik ooit heb gehad, zo echt en zo apart, het voelde totaal niet goed in ieder geval. Ik krijg de kriebels als ik dit weer schrijf....

Het klinkt misschien als een weird verhaal, wat het ook is, maar ik hoop dat jullie kunnen uitleggen wat het is en of iemand weleens iets soortgelijks heeft meegemaakt.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal en de reacties.

back to top
Brainmaster9
Dream scientist
LD4all lid
16
Laatst gezien: 17-12-2012
LDs: een stuk of 7

Deze ervaring lijkt me ook zeer beangstigend. Maar je moet niet zeggen dat het raar is... ik heb meer gelezen over dit soort gevallen. in ieder geval is dit een LD, die je ervaart als een OBE. obe1 in OBE's kom je ook meestal zwarte schimmen tegen. dit kan ook bij SP. meer weet ik niet, ik hoop dat het een beetje geholpen heeft.
Blijf vooral dromen! ^^

back to top
Silox`
Hopeloze Dromer
LD4all lid
22
Laatst gezien: 6-11-2013
LDs: 2

Het is als buitenstaander moeilijk te zeggen wat je al dan niet hebt meegemaakt. Wij hebben het immers niet kunnen ervaren.

Wat ik denk dat het was: een combinatie van verschillende dingen. Je geeft aan dat je net aan het slaap aan het vallen was. Tijdens de overgangsfase tussen waak en slaap kan je HI krijgen. Deze kan redelijk realistisch zijn. Waarschijnlijk kreeg je daarnaast ook nog een vorm van SP (dit is een natuurlijke fase die je normaal niet bewust mee maakt, maar als je probeert bewust te blijven kan je deze actief meemaken). Dit laatste zou verklaren waarom je je niet kon bewegen. De combinatie van deze twee (HI en SP) en je eigen verwachtingen en angsten hebben waarschijnlijk die ervaring teweeg gebracht. Gevoelens in dromen zijn meestal zeer intens, vaak intenser dan gevoelens overdag, dit kan verklaren waarom alles zo intens over kwam.

Het is dus niets om voor bang te zijn, de volgende keer moet je er gewoon aan denken dat wat je meemaakt normaal is en zich allemaal binnen je eigen hoofd afspeelt. Probeer rustig te blijven en probeer normale beelden te visualiseren en voor je het weet kan je zo een Lucide Droom binnen stappen.

back to top
Raizu
LD4all lid
LD4all lid
17
Laatst gezien: 14-4-2013
LDs: Veel :)

Silox` schreef:
De combinatie van deze twee (HI en SP) en je eigen verwachtingen en angsten hebben waarschijnlijk die ervaring teweeg gebracht. Gevoelens in dromen zijn meestal zeer intens, vaak intenser dan gevoelens overdag, dit kan verklaren waarom alles zo intens over kwam.

Dat heb ik ook al vaak gelezen. Amuseer je gewoon, en je zal die angst wel vergeten :D

back to top
Johny91
Nieuw lid
Nieuw lid
23
Laatst gezien: 18-4-2012
LDs: 1

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb weer een hoop nieuwe dingen geleerd.

@Brainmaster9, is het bij een LD juist niet zo dat je zelf kan besturen wat er allemaal gebeurt? Ik kon mezelf alles behalve besturen namelijk:)

@Silox, dat SP klinkt wel heel erg als wat ik gehad zou kunnen hebben, en dat ik het inderdaad door mijn oefeningen misschien toch heel bewust heb meegemaakt.

Ik ben wel enigzins gerustgesteld dankzij jullie reacties, en ga het ook wel weer oppakken. Maar toch blijf ik het wel wat spannend vinden. Ik sta altijd best wel open voor dit soort ervaringen, en ben ook totaal niet bang aangelegd o.i.d (veel te nuchter om te geloven/denken dat er echt iets geks gebeurt), maar die droom was zo reeel dat ik de rest van nacht behoorlijk bang wakker ben gebleven.

Overigens klinkt het wel makkelijk van, besef dat je aan het dromen ben, amuseer je gewoon, etc., maar dat is leuk om achteraf of vooraf te bedenken, maar tijdens je droom (mijn droom iig) kwam het niet bepaald in me op me te gaan amuseren met wat ik meemaakte:) De vraag is ook of je je tijdens zo`n droom herrinner dat je hier over nagedacht hebt, en jezelf kan overtuigen dat het nep is.. Ik ga het in ieder geval weer proberen, oefening baart kunst zeggen ze maar, maar ik hoop toch niet dat ik weer zo een angstige droom meemaakt, volgende keer ga ik voor iets leukers:)

back to top
Ambsi
Defenestration!
LD4all lid
21
Laatst gezien: 3-5-2013
LDs: Een paar

BerichtGeplaatst: Vr 23 Mrt, 2012  Reageer met quote

Er is een verschil tussen luciditeit en droomcontrole. Je kan beseffen dat je droomt (luciditeit), maar niet in staat zijn de droom te besturen (droomcontrole). Andersom kan ook voorkomen, wel de droom kunnen besturen maar niet beseffen dat je droomt.
Verder sluit ik me aan bij Silox smile

back to top
Ansie
Stockholm
Moderator
Ansie heeft een LD4all Quest gehaald!
24
Chat Mods
Laatst gezien: 14-9-2014
LDs:

BerichtGeplaatst: Di 27 Mrt, 2012  Reageer met quote

Ik denk dat je laag lucide was, maar een beetje te veel twijfelde waardoor je rare dingen gaat denken.

Volgende keer dat je beseft dat je droomt kun je dat hardop roepen ofzo. Overtuig jezelf dat je droomt en dat je kunt doen wat je wilt smile

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 1 van 1

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.