EN \ NL \ FR
print DeelDeel 

het GROTE "was dit een lucide droom?" topic III

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 4 van 5Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Auteur  Bericht 
Groentje
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 24-9-2013
LDs: 1 gehad

BerichtGeplaatst: Ma 23 Sep, 2013  Reageer met quote

Afgelopen nacht had ik een hele vreemde droom. Ik droomde dat ik naar een evenement mocht waar ik heel graag weer heen wil, (het is twee keer per jaar en het is pas weer geweest), en op een gegeven moment zat ik in de auto met mijn vader en begon ik me te beseffen dat het wel een beetje vreemd was, omdat ik me herinnerde dat het pas was geweest. Dus toen zei ik tegen mijn vader 'wacht eens... Kan het zijn dat ik gedroomd heb dat het weer is?' waarna mijn vader knikte en de auto keerde (nog steeds in mijn droom dus). Niet heel veel later was de droom alweer afgelopen, het kan zijn dat ik wel eerst naar huis ging toen om te kijken of iemand die ij van dat evenement ken die om de een of andere reden voor mijn deur zat er nog steeds zat of dat dat een droom was... Op dat moment dacht ik volgens mij weer dat ik me in de realiteit bevond. Sindsdien vraag ik me heel erg af of dit een LD is geweest of niet, gezien ik in mijn droom dacht dat ik gedroomd had, maar ik daar dacht dat ik me toen wel weer in de realiteit bevond... Weet iemand hier een antwoord op?

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
56
Laatst gezien: 23-10-2017
LDs: 364

BerichtGeplaatst: Ma 23 Sep, 2013  Reageer met quote

Welkom Groentje. Een lucide droom is als je bewust bent dat je droomt.
Je bent aan het twijvelen of je droomt of niet maar zeker weten doe je het niet.
Jullie of jij gaat terug naar huis om het te checken maar dat weet je ook
niet zeker. Dus het was geen LD omdat je niet zeker weet dat je droomt.
Of je weet direct dat je droomt omdat je bijvoorbeeld over water kan lopen
om maar wat te noemen. Of je twijfelt of wil het zeker weten en voert een RC uit die bevestigd dat je droomt. Dat je afvraagt of je droomt is op zich een goed teken, je bent op de goede weg. Wel apart vind ik dat je droomvader bevestigt dat je droomt. Heel vaak ontkennen droomfiguren dat als je er naar vraagt en
proberen je in de waan te laten dat je niet droomt.

back to top
danny299
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 12-8-2017
LDs:

is dit lucide??
BerichtGeplaatst: Zo 20 Okt, 2013  Reageer met quote

ben al een tijdje bezig met het lucide dromen. het is me nog nooit echt gelukt maar ben nu speciaal mn bed uit gegaan om mn ervaring te delen....en om te weten of ik lucide was of toch niet?

ik zal bij het begin beginnen sinds een jaar had ik wel eens dat ik in mn bed lag en ik wist dat ik droomde maar dat was een heel vervelend gevoel. en ik probeerde wakker te worden maar dat lukte dan niet.
als ik heel veel moeite deed schrok ik ineens wakker.
ben er toen gaan over op internet gaan lezen en kwam bij slaap verlamming terecht.

toen ik net om half 1 ging slapen kwam ik dus voor het eerst in tijden weer in zo een slaapverlamming en schrok twee keer wakker als ik mn ogen sloot werd ik er direct weer ingezogen toen dacht ik oke zuig me maar op.
en ineens vloog ik door een gebied heen die ik niet echt kan verklaren het was niet echt een echte omgeving ofzo maar ik wist wel dat ik vloog.
toen zei ik tegen me zelf oke nu ga ik van heel hoog naar beneden naar de grond en zodra ik de grond raak spring ik en vlieg gelijk weer verder.
ineens was ik in een bewoonde wereld en vloog ik bij mn ouderlijk huis langs een huis bij een buurvrouw en ging voor het raam zitten en zag ineens mn zus met haar kleine.
(ik doe in het echte leven altijd een spelletje dan pak ik hem op en dan doe ik hem als een vliegtuig door de lucht hij vraagt altijd om het vlieg spelletje)
nu vroeg hij dus in mn droom of ik ik dat met hem wilde doen en ik zei dat ik hem echt mee ging laten vliegen dat duurde maar kort want vond dat erg zwaar voor mn gevoel dus ik zette hem weer bij mn zus af bij het raam.

vervolgens vloog ik zelf nog even verder maar ineens werd ik weer terug gezogen naar die slaapverlamming en dat rot gevoel.....wist nog steeds dat ik droomde en hoorde ineens voetstappen in mijn kamer heel snel. dat was wel vrij beangstigend en wilde wakker worden maar dat ging natuurlijk heel lastig. ineens schrok ik wakker en moest even goed wakker worden.
ik realiseerde me wat ik gedroomd had. en dacht nu ga ik er een keer uit en op het forum schrijven wat mijn ervaring was.
wat ik net wel had toen ik wakker was dat ik voor mn gevoel best wel buiten adem was niet letterlijk maar zo een gevoel had ik van binnen.

wat ik dus wil weten was dit een lucide droom ??

ga nu lekker verder slapen! en wie weet kan ik morgen nog wat dingen aan vullen.

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
56

Welkom Danny,
Ondanks de voor jou vervelende ervaring van slaapverlamming was dit volgens mij toch een licht lucide droom.
Toen zei ik tegen me zelf oke nu ga ik van heel hoog naar beneden naar de grond en zodra ik de grond raak spring ik en vlieg gelijk weer verder.
Je was je bewust dat je droomde en probeerde op dit moment in je droom deze te sturen. De controle in lucide dromen varieert van heel laag tot heel hoog.
Hoe meer lucide dromen je heb gehad hoe beter het gaat maar de controle erover blijft varieeren. Slaapverlamming kan heel beangtigend zijn, bijvoorbeeld het lijkt alsof er is een inbreker in je slaapkamer is, je wil het uitschreeuwen. En je ligt daar maar helemaal verlamd in je bed en kan helemaal niets, je stem stokt.
Gebeurt net voor je wakker wordt en duurt maar even. Vals ontwaken.
Wat ik altijd doe als ik wakker wordt is mijn slaapkamer checken of alles klopt, wekkerradio, gordijnen, kast, tafel, stoel. Stel dat je wekkerradio van kleur is veranderd. Dan ben je aan het vals ontwaken en hoef je niet angstig te zijn. Het is toch maar een droom en niet echt en kan je wat leuks in je droom gaan doen.
Vliegen met een ander vind ik ook heel leuk. Heb een jongere broer van me eens vliegles gegeven hoe je grote loopings kon maken. Als laatste hoe vaker je het doet des te meer raak je er vertrouwd mee en wordt je steeds minder angstig.

back to top
danny299
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 12-8-2017
LDs:

slaapverlamming is gewoon heel erg vervelend.

maar het stukje dat ik met mn neefje ging vliegen was heel erg leuk.
ik lees hier bijzondere dingen en ga proberen mijn dromen nog beter onder controle te krijgen.
zal mn ervaringen dan ook blijven delen.

ik probeer dus lucide te gaan dromen omdat ik die slaapverlamming gewoon niet prettig
heb dat meestal na drukke periodes van mn werk en weinig slaap.

maar heb nog een vraag als je vals aan het ontwaken bent zie je dan alles heel erg duidelijk? zoals je in het normale leven ook ziet?
ik heb wel eens tijdens een slaapverlamming dat het lijkt of ik wakker ben maar zie gewoon niet alles hel scherp en duidelijk.

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
56

BerichtGeplaatst: Ma 21 Okt, 2013  Reageer met quote

Veel mensen ervaren vals ontwaken als iets beangstigend vooral als ze er niets van afweten. Wat overkomt me nu ? In een aantal gevallen is vals ontwaken een vorm van slaapverlamming. Vals ontwaken kan voorkomen bij mensen die onregelmatige diensten draaien of wanneer ze het veel te druk hebben.
Om te voorkomen: rustig en ontspannen naar bed toe gaan door bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen te doen of een rustige vorm van yoga. Probeer bij een vals ontwaken een vinger of pink te bewegen.
Als je beseft dat je lucide bent zou je ook het raam uit kunnen vliegen. Of kunnen gaan uittreden, doe ik meestal maar dit laatste raad ik niet aan voor beginners.
Mijn ervaring is ook dat ik het allemaal niet zo duidelijk of scherp ziet.
Maar sommigen verwarren het met echt wakker worden. En je kan het meerdere keren achter elkaar hebben. Mij nog niet overkomen. Ada de Boer heeft in het boek Dromen er een heel hoofdstuk aan gewijd.

back to top
breezer
Nieuw lid
Nieuw lid
22
Laatst gezien: 2-12-2013
LDs: 1

Vragen
BerichtGeplaatst: Zo 01 Dec, 2013  Reageer met quote

Hallo, ik ben sinds 7 dagen bezig met lucide dromen, ik hou een droomdagboek bij en doe heel vaak op de dag RC's , maar ik zit toch nog met wat vragen.

Een paar dagen terug had ik een droom waarin in plots dacht van hoe kom ik hier toch plots, ineens dacht ik dat dit een droom moest zijn. Ik keek naar mijn handen die er vaag wit/grijs en er een beetje uiteengelopen uitzagen, toen ik naar mijn handen keek werd alles veel scherper en helderder, maar na 2 seconden was alles terug aan het vervagen, ik wreef in mijn handen maar dat leek enkel het vervagen maar iets te vertragen,dus ik besloot te gaan lopen maar het hielp niet. Toen ging het over in een droom waarin in ik kwaad was op mijn broer omdat ik door zijn lawaai in huis uit mijn lucide droom was ontwaakt. Toen ik wakker werd vroeg ik me nu af of ik nu echt lucide was geweest of het maar een droom was over een lucide droom tounge1.

Ik hoop dat jullie daar een antwoord op kunnen geven.

Alvast bedankt

back to top
wouter196
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 1-12-2013
LDs:

lucide droom
BerichtGeplaatst: Zo 01 Dec, 2013  Reageer met quote

Hoi,

ik ben wouter nieuw op het forum en ben al een tijdje bezig met lucide dromen. jammer genoeg stop ik er altijd na een week al mee en geef ik de moed op. alleen dit keer ben ik van plan om door te gaan smile . ik heb alleen wel een vraag ik ben er zeker van dat ik minstens 1 lucide droom heb gehad ik werd erna ook wakker en wist er alles van het probleem is dat ik ook af en toe "lucide" dromen heb waarbij als ik wakker wordt ik het gevoel heb dat ik er in die droom niet bewust bij was. in de droom wist ik wel dat ik niet droomde maar had niet het gevoel dat ik er bewust bij was is dit dan wel een lucide droom?

ik heb dislectie dus er kunnen spellingsfouten in zitten.+

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
56

BerichtGeplaatst: Ma 02 Dec, 2013  Reageer met quote

Welkom Breezer en gefeliciteerd met je 1e lucide korte droom,
FLD = False Lucid Dream Je bent je niet bewust dat je droomt, maar toch gedraag je je als een lucide dromer en doet alles wat je wilt - je hebt het gedrag van een lucide dromer, niet het bewustzijn.
Ineens dacht ik dat dit een droom moest zijn. En daarna doe je een RC in je droom ter controle. Je had immers nog nooit een lucide droom gehad en wilde het zeker weten. Maar je had het bewustzijn dat je droomde en was even lucide
Ik kwaad was op mijn broer omdat ik door zijn lawaai in huis uit mijn lucide droom was ontwaakt. Dat duid er ook dat je bewust was dat je droomde.
Een valse lucide droom is bijvoorbeeld dat je vliegt of zweeft, wat niet kan in het normale leven en je niet beseft dat je droomt en alle vreemde dingen die in je droom gebeuren als normaal ervaart als in de echte wereld. Blijf oefenen en ga leuke dingen doen in je dromen.

back to top
Dreamer123
LD4all lid
LD4all lid
Laatst gezien: 16-1-2014
LDs: 3

BerichtGeplaatst: Zo 29 Dec, 2013  Reageer met quote

hey ik ben nieuw hier, maar kijk al een tijdje op deze site en forum. Vond het zo interessant dat ik ook ben begonnen met dromendagboek, RC's doen, enz. Was vroeger ook al veel met dromen bezig maar toen wist ik nog niks van LD's.

Maar dus.. enkele dagen geleden was ik aan het dromen het was nog redelijk vroeg in de nacht. Ik droomde een paar rare dingen zoals dat ik bij een soort doktersteam zat en we allemaal samen een paar uurtjes moesten slapen tot volgende shift enz, vreemd genoeg had ik toen nog niks door. Toen was ik opeens in hasselt, ik moest naar het station, moest ergens op tijd zijn, trein halen ofzo. Ik voelde een lichte paniek maar toen dacht ik 'fuck it, ga echt geen moeite doen om weer op tijd te komen lukt niet, het is toch maar een droom.' (in het dagelijkse leven ben ik ook veel te laat) weet niet waarom ik het opeens zei in mn droom maargoed. toen dacht ik 'hey, ik besefte juist dat ik droom, grappig' toen was ik aan het wandelen met een meisje over straat bij soort markt en ik zei tegen haar omdat ik haar reactie wou horen 'dit is een droom he wink ' waarop het meisje glimlachte en zei 'doe maar een paar trucjes dan' dus ik sprong in de lucht en bleef precies zweven iets boven de grond, toen deed ik een paar salto's, voelde raar. toen wilde ik ergens anders zijn dus ik deed mn ogen dicht en wilde vliegen. Ik keek eens naar mn handen uit nieuwsgierigheid. Weet niet waar ik toen was maargoed ik deed zoals superman , met mn arm vooruit en ik vloog, voelde zo'n briesje aan mn gezicht. Toen dacht ik 'hmm vind dit toch een beetje eng allemaal' dus ik concentreerde me op iets anders om wakker te worden. toen werd ik weer vals wakker maar had ik wel zien aankomen, zoals altijd dus probeerde het nog een paar keer en riep 'lucide droom stop' en toen werd ik badend in het zweet wakker, lekker gezellig haha. vind het een beetje vreemd, hoe kan ik uit het niks voor de lol zeggen in mn droom dat ik droom ? misschien zei ik het gewoon maar besefte ik het niet. Ben er precies toch niet helemaal van overtuigd dat het een echte LD was.

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
56

BerichtGeplaatst: Ma 30 Dec, 2013  Reageer met quote

Hi Dreamer123, welkom en gefeliciteerd met je lucide droom
Het is heel normaal om alle vreemde dingen die in je dromen gebeuren als vanzelfsprekend en voor zoete koek aan te nemen en je met de droom te laten mee slepen. Daarom is het heel goed om een dromendagboek bij te houden en RC's te doen overdag om te herkennen dat je droomt. Dat komt tot uiting in waarom zou ik me haasten voor de trein als ik toch droom. Je beseft dus dat je droomt. De oorzaak waarom en waardoor maakt niet zo veel uit. Je hersenstam produceert random beelden tijdens het dromen. Je vraagt bevestiging dat je droomt aan een droomfiguur(meisje). Wat vaak gebeurt is dat droomfiguren nietszeggende antwoorden geven of ontkennen dat je droomt. Maar je had geluk dat ze een behulpzaam antwoord gaf . Dan ga je droom bewust sturen, je gaat zweven en vliegen. En voelde ook nog een briesje in je gezicht, dat is een bonus. Eerst zien, dan horen, voelen en heel soms ruiken. Je was dus behoorlijk lucide. Daarna wordt je bang, wilde je wakker worden maar dat lukte niet door vals ontwaken. Heel veel mensen vinden vals ontwaken eng. Door je er in te verdiepen en ook in slaapverlamming wiki begrijp je wat je overkomt en dat het niet lang duurt voor je toch weer echt wakker wordt. In plaats van met je lucide droom te stoppen had je zo door het slaapkamer raam naar buiten kunnen vliegen of uit je lichaam kunnen ontsnappen. Zie het als een kans niet als een bedreiging. Veel plezier met je volgende lucide droom.

back to top
Dreamer123
LD4all lid
LD4all lid

BerichtGeplaatst: Ma 30 Dec, 2013  Reageer met quote

Hey Zoef, dankje voor je antwoord smile had er twijfels over maar het was dus wel degelijk een LD dan, yay. Ik weet het, stom van me dat ik uit m'n lucide droom wou begrijp het zelf niet.. angst voor onbekende dingen zal ook wel meespelen. Maar ik hoop op een nieuwe poging en dan ga ik meer dingen proberen en wat meer op mn gemak proberen te zijn. Ja vals ontwaken is redelijk irritant maar niet zo problematisch omdat ik altijd snel 'voel' dat ik niet echt wakker ben. Heb dit al enorm veel keer gehad. Meestal had ik er last van als ik weer een nachtmerrie kreeg, en ik mijn ogen dan dichtdeed en concentreerde op iets anders en me probeerde wakker te maken. Maar weet altijd dat ik gewoon nog harder moet proberen als ik niet meteen wakker wordt. Maar ok toch lastig ja en slaapverlamming gelukkig nog niet (volledig) meegemaakt en hopelijk blijft dit zo want had op een ander forum gelezen dat veel mensen hiermee te maken kregen terwijl ze met lucide dromen bezig waren en dan bedoel ik niet enkel mensen die de WILD techniek probeerden maar in het algemeen. Klopt dit en is het echt een verhoogd risico of is dat dan enkel toeval?

back to top
Zoef
Eerste en Snelste
LD4all lid
56

BerichtGeplaatst: Di 31 Dec, 2013  Reageer met quote

Zie mijn antwoord van 21 oktober bovenin deze pagina.
Ik gebruik zelf vaak de SSILD techniek om lucide dromen op te wekken.
Daar is zeker een verhoogd risico van vals ontwaken en dus slaapverlamming.
Het kan zelfs voorkomen dat je meerdere keren achter elkaar vals ontwaakt.
Is mij nog niet overkomen. Maar het gaat er vooral om hoe je er mee omgaat.
Relaxed of gestressed, angstig. Bedenk je dat angsten in dromen versterkt worden.

back to top
Dreamer123
LD4all lid
LD4all lid

BerichtGeplaatst: Di 31 Dec, 2013  Reageer met quote

Ja, klopt al gelezen. Ik weet wat het inhoudt. Maar behalve WILD en SSILD technieken toe te passen, is er dus altijd een verhoogd risico? Dan bedoel ik ook met andere technieken of zonder bepaalde methodes toe te passen? Dat vraag ik me namelijk af, want wil het niet zelf 'veroorzaken' als je snapt wat ik bedoel. Omdat er mensen beweren dat deze 2 vaak samengaan.

back to top
monsterdromer
Nieuw lid
Nieuw lid
Laatst gezien: 23-2-2014
LDs:

lucide droom nu wel of niet gehad.. volgens mij wel
BerichtGeplaatst: Do 02 Jan, 2014  Reageer met quote

Ik denk dat ik een lucide droom heb gehad.

Ik was aan het dromen en toen ging ik in mijn droom slapen en toen droomde ik weer... ik kreeg weer van zo'n vibrerend gevoel en in een keer zat ik dus in die droom.. ik zat in een gang en dacht ik ken dit helemaal niet, en dacht dus dat ik droomde. ik wist door deze site dat je kan vliegen als je lucide droom, en dus rende ik op een muur af en vloog door de muur naar buiten en vloog zo hoog als ik kon.

dat is eigenlijk alles dat ik me tot nu toe herinner ervan en dat ik in mijn "eerste" droom 1x wakker werd en ik toen weer wou gaan dromen en weer ging slapen en dromen.

Heel vaag.. maar is het nu wel of niet lucide dromen. volgens mij was ik wel echt bewust dat ik droomde.

back to top
Berichten van afgelopen:
Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Pagina 4 van 5Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

print   DeelDeel 

Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:  

LD4all ~ spreading the art and knowledge of lucid dreaming online since 1996 ~
created and copyright by pasQuale. All rights reserved.